se, että jokin kone rullaa paremmin kuin toinen voi johtua käsittääkseni parista seikasta (siis jos oletetaan, että kone on kunnossa):
1. koneissa on erilaiset roottorit. paksummalla roottorilla sen ja käämitysten väliin jäävä ilmarako on pienempi, jolloin kone ei rullaa samalla tavalla. koneissa voidaan myös käyttää joko sintrattuja tai bondattuja roottoreita, sekin vaikuttaa tuohon rullaavuuteen.
2. koneet voivat olla eri tavalla käämittyjä. tästä en ole ihan varma vaikuttaako se rullaavuuteen, mutta uskoisin, että kyllä. siis käämitys voi olla joko ns. normikäämitys tai sitten tähtikäämitys. viisaammat osaavat varmasti kertoa tarkemmin noiden eroista.
ja sillä kv-määrällähän ei ole ainoastaan tekemistä tehojen kanssa. se kertoo vain kierrosmäärän, mitä kone kiertaa yhtä volttia kohti. pienemmällä kv:llä olevaa konetta voi välittää huomattavasti reilummin. esim kv-määrät on automaattisesti pienempiä fyysisesti isommissa koneissa, koska roottorin massa on niissä suurempi. jos siis vertaa DY:n koneissa 30mm ja 40mm pitkiä koneita, niin tässä vielä kv:t:
40mm kone
12t: 4800 Kv
15t: 3800 Kv
18t: 3200 Kv
26t: 2200 Kv
30mm kone
12t: 7800 Kv
15t: 6200 Kv
18t: 5200 Kv
26t: 3600 Kv
ja jos noista otetaan esim. 40mm 12t kone (kv 4800) ja 30mm 18t kone (5200kv), niin aivan varmasti suuremmalla koneella saadaan reilusti enemmän vauhtia, vaikka kv:t ovatkin likimain samat. suuremmassa koneessa vääntö on parempi ja vastaavasti se todennäköisesti lämpiää vähemmän samassa autossa kuin 30mm kone. mambat on käsittääkseni 35mm koneita, joten ne ovat tuossa "puolessa välissä".