Kirjoittaja Aihe: M4-10 ja M2-10 kori säännöt?  (Luettu 3534 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
M4-10 ja M2-10 kori säännöt?
« : 20.03.09 - klo: 16.48 »
Onkos crossareiden korissa jotain sääntöjä. Koitin kaivella säännöistä, mutta siellä puhutaan lähinna touring, ura autojen koreista.

Lähinnä maalaaminen kiinnostaa, kaveri sano/väitti että ikkunat pitää olla läpinäkyvät!
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa Jukka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: M4-10 ja M2-10 kori säännöt?
« Vastaus #1 : 20.03.09 - klo: 16.56 »
"M2-10, M4-10, S2-10, S4-10: Prototyyppi-, C -ryhmä
ja formulakorit kielletty. Korin ei tarvitse peittää pyöriä ja
muutkin alustan osat voivat olla osittain näkyvissä, paitsi
hammasrattaat jotka pitää olla koteloituna. Kuvitteellinen
esikuva riittää, eli auto joka voisi olla olemassa."

Pienoisautoilun säännöt, kohta 3.5.2

Ikkunoistahan tuossa ei mainita mitään, mutta yleensähän autoissa on ikkunat joista näkee läpi.
Tiim Lahti | S-grafix

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M4-10 ja M2-10 kori säännöt?
« Vastaus #2 : 20.03.09 - klo: 17.06 »
Tästä ikkuna asiasta on monesti väännetty kaikenlaista.
Joka kerta on tultu siihen lopputulokseen että autossa pitää olla ikkunat.
Niiden ei ole pakko olla läpinäkyvät vaan ne voivat olla esimerkiksi tarrat (kuten yleensä rtr autoissa on) tai maalatut ikkunat.
Jokatapauksessa niiden pitää olla selvästi ikkunoita esittävät.
Mutta siis jos ja kun koria kerta on maalaamassa niin silloin kannattaa ne ikkunat jättää läpinäkyviksi niin välttyy ainakin joskus kisoissa tuomarin kanssa väittelyn... Joskus olen nimittäin vierestä todistanut kun tuomari meinasi hylätä auton jossa oli ikkunat tarroilla.
Oikein piti efra vihkosta ruveta kaivamaan lopputulosta ennenkuin tulivat siihen tulokseen että joo... ei niiden ole pakko olla läpinäkyvät, kunhan ikkunat vaan ovat.

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: M4-10 ja M2-10 kori säännöt?
« Vastaus #3 : 20.03.09 - klo: 18.04 »
Just. Ite kun meenasin vetää ikkunat tuollaseksi läpikuultavaksi. Vähän niinkun mattalasi

Omasta mielestä kirkas ikkuna näyttää vaan pöljälle, semmonen majavan pesä tuo auto sisältä ettei sen tarvii näkyy ees.

Eli maalia ikkunoihin ja sillä sipale
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M4-10 ja M2-10 kori säännöt?
« Vastaus #4 : 26.03.09 - klo: 16.18 »
-80 luvulla ajoin vanhalla tamiya autolla klubbenilla kerhotason kisat ja oli uusi kori jota olin sitten maallannut ja ikkunut tietysti no ei auttanut kuin raaputtaa väriä pois. Ja silloin sanottiin että miten kuski näkee ulos noista ikkunoista :huh:
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: M4-10 ja M2-10 kori säännöt?
« Vastaus #5 : 26.03.09 - klo: 21.31 »
-80 luvulla ajoin vanhalla tamiya autolla klubbenilla kerhotason kisat ja oli uusi kori jota olin sitten maallannut ja ikkunut tietysti no ei auttanut kuin raaputtaa väriä pois. Ja silloin sanottiin että miten kuski näkee ulos noista ikkunoista :huh:
Jerzi

Jo on ollu vaikeita aikoja...
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: M4-10 ja M2-10 kori säännöt?
« Vastaus #6 : 26.03.09 - klo: 21.41 »
No itseasiassa jos sääntöjä tulkitaan ihan pilkulleen, niin silloin ikkunoiden pitäisi olla kyllä läpinäkyvät. Mutta tästä on nyt joustettu muistaakseni vuodesta 2007 lähtien, jonka jälkeen sääntöä on tulkittu erilailla. Lähinnä sen takia, että RTR autoissa ikkunat on lähes poikkeuksetta tehty tarroilla ja on haluttu, että RTR krossarilla / trukilla voi lähteä suoraan kisaamaan.

Tosiasiahan on, että on vaikeata kuvitella autoa jossa ei ole ikkunoita (esikuvan mukainen auto joka voisi olla olemassa).

On hyvä muistaa, että meidän oma sääntökirja on Suomen kisoissa pätevämpi kuin EFRA:n sääntökirja ja siitä johtuen ei hirveästi ole merkitystä mitä EFRA sääntökirjassa lukee. Tosin tämäkin käytäntö vaihtelee, koska on riippuvainen siitä mitä sarjasäännöissä lukee.

Kannattaa siis aina ensimmäisenä lukea sarjasäännöt mihin on ottamassa osaa. Sieltä selviää mikä on sääntöjen "pätemisjärjestys", eli siis mitkä säännöt ovat määräävät, mitkä täydentävät jne. Lähes poikkeuksetta sarjasäännöt ovat kaikista oleellisimmat ja niiden jälkeen sitten tulevat hieman vaihtelevassa järjestyksessä AKK ja EFRA sääntökirjat. Tämä järjestys on kerrottu sarjasäännöissä.

Mutta juu, asia kuitenkin on niin että ikkunat pitää olla jollain tapaa autossa. On ne sitten maalattu, tarralla taikka läpinäkyvät, niin sillä ei ole merkitystä. Halusin vain tuoda hieman perspektiiviä sääntöjen tulkintaan tällä viestilläni.

Poissa tomije

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M4-10 ja M2-10 kori säännöt?
« Vastaus #7 : 29.03.09 - klo: 16.08 »
Mitenkäs korien aukotukset?
Eli saako koriin tehdä muitakin tuuletus reikiä, kuin ns. originelli aukot joille koreissa on paikat valmiina.
JQ products, Hobbyfactory, EA-import

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: M4-10 ja M2-10 kori säännöt?
« Vastaus #8 : 29.03.09 - klo: 16.30 »
En tiedä miksi maastossa ajettavassa autossa pitäisi olla reikiä tai aukkoja enempää kuin ne pienet jäähdytysaukot.
Niistä menee pölyä/likaa herkkiin sähkölaitteisiin jne....

Kun tehdään lisäreikiä, niin on vaara, että "astutaan rattaiden peittämissäännön varpaille" jne.... eli nostajan sormet voivat....

Ikkunat muuten lakkaavat olemasta ikkunoita, jos ne maalataan tms.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Ikkuna#Ikkunan_osat

Säännöistä:
Lainaus
Autoissa on oltava ikkunoita ja korin aukkoja lukuun
ottamatta läpinäkymätön ....


Nuo avokorit / tuulilasittomat koskevat mielestäni lähinnä näitä mattoautoja.

Eipä noita reikäkoreja ole kisoissa näkynyt (pl. sisäcrossi.

Säännöistä voi jokainen tehdä omat johtopäätöksensä.

http://www.autourheilu.fi/attachements/2008-02-05T10-16-26175.pdf

Lainaus
3.2. YLEISET MÄÄRÄYKSET
3.2.1. KORI
Autoissa on oltava ikkunoita ja korin aukkoja lukuun
ottamatta läpinäkymätön ja joustava muovikori, jossa
ei ole kovia tai teräviä reunoja. Korin on muistutettava
esikuvaansa. Tuulilasin on oltava läpinäkyvä, paitsi mikäli
esikuvassa ei ole tuulilasia. Korin on peitettävä runko,
radiolaitteet, moottori, akut, nopeudensäädin, jne. paitsi
korin aukoista tai alareunan alta katsottaessa.
Kaikissa avoautoissa on oltava realistisen näköinen,
mittakaavan mukainen ja vähintään kolmella eri värillä
maalattu ajajahahmo.
« Viimeksi muokattu: 29.03.09 - klo: 16.35 kirjoittanut TTKoo »
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.