Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - DIY-man

Sivuja: 1 2 3 4 [5] 6 7 8 9
121
Kyosho / Vs: Zaboon 4wd
« : 04.03.12 - klo: 02.20 »
Zaboon, kappas vaan, sellainen on mullakin työn alla ; ) !

Muun muassa spurrisysteemin olen päivittänyt traxxaxen 32dpi spurrille.  Ja sen joka toisesta autosta katkenneen etupuskurin tilalle tulee omakehittelemä versio aiheesta. Ym.

122
Pari huomiota edellä olevasta viestiketjusta.

-Miten mikäkin auto aiheen mukaisella koneella liikkuu, se liikkuu tehon mukaan, kuten kaikki ajoneuvot. Pelkällä väännöllä ei mikään liiku, vaan teho ratkaisee. Teho on voima x nopeus, eli vääntömonentti kertaa kierrosluku. Jos pienessä koneessa on kierroksia tuplasti, mutta vääntöä puolta vähemmän kuin isossa, niin tasoissa ollaan ja pienelläkin koneella sama auto kulkee yhtä hyvin. Tietysti sillä edellytyksellä, että korkeammat kierrokset on huomioitu välityssuhteissa.

-Nitro vs bensa polttoaineen energiasisältö ei ole se olennaisin seikka saatavan tehon suhteen, vaan se, että nitropolttoainetta voidaan ahtaa koneeseen määrällisesti enemmän koneen tukehtumatta. Enemmän polttoainetta -> enemmän voimaa/tehoa. Tämä siksi, että nitrossa on itsessään happiatomi, joka käytetään palamisessa. Bensaa käytettäessä kaikki happi taas on tuotava imuilman mukana.

123
Keskustelua kaupankäynnistä / Vs: Risut & ruusut
« : 26.02.12 - klo: 23.26 »
Plussaa myös ari-mikaelille  :smiley: ! Täsmällisesti ja sovitusti ovat kaikki asiat sujuneet tämän kaverin kanssa  :smiley: .

Ja kiitos palautteesta  :smiley: !

124
RC-kerhot ja -radat / Vs: Kuopion harrastajat
« : 26.01.12 - klo: 21.29 »
...Ainoa asia mikä tulee huomioida on se, että sen puun pinnasta ei irtoaisi kovin paljon tikkuja/roskaa radalle. Voisikohan sen maalata?

...mitat sattus aika hyvin yksiin esim. n. 12mm pohjavanerin kanssa. (50+12=62mm).

Jos/kun maalausta ajatellaan, niin kannattaisi valita puupintainen vakiovaneri, ei filmivaneri. Näin voisi maalata koko tuotteen yhdennäköiseksi ja maali tarttuisi yhtä hyvin joka paikkaan. Onnistuu, valitsee vain värin  :smiley: . Esim. Miranol on edullista perusmaalia tähän tarkoitukseen.


125
RC-kerhot ja -radat / Vs: Kuopion harrastajat
« : 25.01.12 - klo: 23.34 »
Mahottoman hyvät kuvat  :smiley: ! Simppeli homma, ei tarvii cnc:tä  :azn: .

Onko tuo määritelty levyn paksuus vain siltä kannalta, että on helpompi ruuvata siihen sivuun? Itselleni tulee olemassaolevien tarvikkeiden innoittamana mieleen sellainen versio, että ruuvata tuohon ns. pohjalevyyn vain sulkariman pätkä putken tueksi. Sulkarima on siis poikkileikkaukseltaan kolmion muotoinen puinen rima (48x48 -soiro sahattu vinosittain halki), jota käytetään huopakatoissa. Edut: 1. levymateriaalin paksuus vapaammin valittavissa, 2. ruuvaaminen 10x helpompaa 3. tukevampi rakenne 4. tarvitaan vähemmän ruuveja. Sulkariman pätkiä on kyllä jäänyt mieliharmiksi asti kahden viime kesän kattoprojekteista. Mieliharmiksi asti siitä näkökulmasta, kun timpurit ottaa mielellään aina yksimittaisen tangon joka kohtaan, jotta homma joutuisi, ja heittävät pätkät alas  :shocked: .

126
RC-kerhot ja -radat / Vs: Kuopion harrastajat
« : 24.01.12 - klo: 18.32 »
Mainittu muovifirma on Vink Finland OY, Sammonkatu 14, oletan.

127
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 24.01.12 - klo: 18.20 »
Vielä yksi vinkki aiheeseen renkaiden täyttyminen vedellä:

Kun olet väsännyt renkaat tai ne muuten vain ovat todistettavsti kuivat, mittaa niiden paino esim. kirjevaakalla. Ota lukema ylös. Ajon jälkeen suorita mittaus uudelleen, niin tiedät tarkalleen, onko renkaat imeneet vettä vaiko ei, ja jos on niin minkä verran. Ei tarvii ottaa auki todetakseen asian  :wink: .

128
RC-kerhot ja -radat / Vs: Kuopion harrastajat
« : 24.01.12 - klo: 17.31 »
Mulle tuli mieleen, että sitä PE-levyä voisi käyttää jossain peltiliikkeessä, niin leikkaisivat siitä ne soirot viidessä minuutissa levyleikkurilla. Varmasti olisi sen visiitin väärti. Sirkkeli tahtoo repiä ja haukata muovilevyä, varsinkin ohutta, jos ei ole nimenomaan oikeanlainen terä käytössä.

Jos siltä tuntuu, niin multa voisi saada cnc-apuja tulppien ja kulmien tekoon  :wink: . Firmalta löytyisi myös filmivanerin paloja. Myös voisi olla mahdollista saada täysnylonisia 90 ast. kulmia, jotka istuvat putkeen: on pari lavallista rengaskiilan mallisia 50-120mm paksuja levyn palasia, kun on leikattu 800X800mm neliskanttisista paloista pyöreitä kappaleita.

129
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 22.01.12 - klo: 22.53 »
Juu, siis sitähän en tietenkään huomannut sanoa, että kesällähän ne kelit voi valita. Tarkoitinkin lähinna näihin talven rientoihin. Valkoista hauskaahan on jokapaikka täynnä ja kaikkihan sen tietää miten sille sitten lämpimässä käy :)

Ei, vaan myös pakkaskeli on kuiva keli. Tietenkin lumi sulaa sitten, kun auton vie sisälle, mutta eihän se rengas siinä vaiheessa ole sitä sulamisvettä enää imemässä. Ainoastaan valumalla se enää silloin voi mennä renkaan sisään.

Jotta kun lopettaa ajon, niin ruuvaa vaan renkaat irti, kopistelee lumet pois ja nostaa hyllylle kuivumaan. Ei mulla ainakaan ole insertit talvella kastuneet. Ja melkein yhtä paljon olen ajanut talvella kuin kesälläkin.

130
RC-kerhot ja -radat / Vs: Kuopion harrastajat
« : 22.01.12 - klo: 22.09 »
Jou  :azn: !

Tänään livetti Optimaa enempi kuin viimeksi, ja Mini tahtoi mennä menojaan  :grin: .

No sitten laitoin minipinnit alle, ja vaikutus oli useimmiten auto katollaan tiukemmissa mutkissa  :laugh: .

Jaakko ehdottikin mattojen imurointia ensi kerralla. Kannatan, vaikka en kyllä paikalle pääsekään...

131
Bensa-autot / Vs: Dunetoberfest ala Finland
« : 22.01.12 - klo: 21.51 »
Voipi hyvin ollakin. Itse en biisin historiaa muuten tunne, kuin että niin kauan se on soinut kuin mä muistan  :azn: .

132
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 22.01.12 - klo: 21.49 »
Hyvä kysymys!

Oma ratkaisuni on ollut yksinkertaisesti valita keli, eli ajan vain kuivalla kelillä. Siten siis, ettei radalla ole irtovettä.

Siinähän käy niin, että rengas imee itseensä vettä pienimmästäkin reijästä: renkaan turvotessa kovassa vauhdissa sisälle syntyy alipainetta, jolloin se imee sitä vettä ihan "posket lommolla"  :shocked: .

133
Bensa-autot / Vs: Dunetoberfest ala Finland
« : 15.01.12 - klo: 22.21 »
Ei kun mä meinasin, että toi biisi sopii fiilistelyksi tähän topikkiin ja sen aiheen mukaisen tapahtuman kehittelyyn.

Tuo Tapani Kansan Suomi-versiohan on väsätty tästä klassikosta:

-California Dreaming- with lyrics- The Beach Boys

toivoopi DIY täällä ihan fiiliksissä ja melkein tippa linssissä  :cheesy: .

134
RC-kerhot ja -radat / Vs: Kuopion harrastajat
« : 15.01.12 - klo: 21.48 »
Sisältää omia kokemuksia tältä päivältä:

http://rc10.fi/index.php?topic=63531.0    :smiley:

Kiitos kaikille paikallaolleille laadukkaasta seurasta  :smiley: ! Poksulle erityisesti, Minin ja Optiman kesken esiintyi hauskaa vääntöä  :azn: .

135
Sähköautot / Vs: KYOSHO OPTIMA
« : 15.01.12 - klo: 21.38 »
Kaunista, pojat, kaunista  :smiley: . Noissa edellä olevissa kuvissa näen muutamia osia, joita en ole ennen nähnytkään. Mun oma auto tuli mulle aikoinaan käytettynä, ja olen ollut autuaasti tietämätön, että ei mulla edes ole ollut kaikkia osia  :laugh: .

Ja sitten omia kuulumisia.

Tällä kokoonpanolla mentiin tänään Kuopiossa Minarilla, eikä tarvinnut hävetä  :azn: .

Teknisiä huomioita:

Tuuppina olen ajanut viime ajat.

Renkaat on väsätty Zaboonin orkkiskrossirenkaista: piikit pois ja Sikaflex 221 -massasta uudet slicks-pinnat. Hyvä ajettavuus ja just sopivasti pitoa meidän "sekakäyttömatoille"  :smiley: ! Millin kerros sitä massaa kului päivän aikana pois, ensi kerraksi taas tuubista uutta pintaa kehiin  :grin: . Eipä maksa paljoa!

Raidetankolinkistö on vahvistettu jämäkämmillä nivelillä. Viime kerralla meinasi muovipäät pomppia palloilta pois, mutta ei enää tänään.

136
Bensa-autot / Vs: Dunetoberfest ala Finland
« : 15.01.12 - klo: 20.40 »
Mun osallistuminen ei varmaan toteudu, mut ainahan voi fiilistellä  :azn: !

Jotta tästä tunnari tapahtumalle  :cool:  ? :

Tapani Kansa: Kalajoen hiekat

137
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 15.01.12 - klo: 20.33 »
Sivulla 69 tässä topikissa mun keinoja aiheeseen  :wink: . Sivulla 76 kuva, jossa "in action" toista kiloa lunta/sohjoa/kuraa päällä eikä tunnu missään  :wink: .

138
Sähköautot / Vs: KYOSHO OPTIMA
« : 13.01.12 - klo: 22.30 »
Tällä hetkellä on vielä "vanhan liiton" sähköt kiinni, moottori Kyoshon G-20 harjallinen, melko vakio, mitä liene lankoja, ehkä juuri se 17-20.

Mutta seuraavaksi siihen on tulossa kiinni se 17.5 harjaton, jonka sulta ostin  :wink: .

139
Sähköautot / Vs: KYOSHO OPTIMA
« : 13.01.12 - klo: 22.06 »
Aina jotain kuvaa löytyy  :smiley: .

Tuolla setillä ajettu Leppävirralla lasten liikennepuiston radalla 2003 - 2008  :azn: . Juuri tämän hetken tilanteesta ei nyt ole kuvaa, mutta eipä ole muuttunut oikein nimeksikään.


140
Sähköautot / Vs: KYOSHO OPTIMA
« : 13.01.12 - klo: 21.44 »
Kyllä löytyy  :smiley: .

Sunnuntaina taas baanalle  :cool: .

141
Keskustelua kaupankäynnistä / Vs: Amainhobbies
« : 09.01.12 - klo: 10.47 »
Ikävä juttu  :sad: .

Mutta ei vielä syytä epätoivoon, alle kuukausi "vasta" kulunut. On mullakin kokemusta kuukauden postinkulkuajoista.

...Ja jopa puolen vuoden toimitusajoista...nimeltä mainitsemattomasta suomalaisesta liikkeestä...

142
Bensa-autot / Vs: Tehoputket
« : 07.01.12 - klo: 22.39 »
Saattaa olla vaimentamaton hiukan tehokkaampi, mutta mun kokemuksen mukaan ero on varsin marginaalinen. Mulla putkena siis Jetpro V3. Heitin siitä vaimentimen pois, koska se oli niin painava mötikkä ja sijaitsi korkealla, ja korvasin sen silikoniputken pätkällä. Ehkä siitä vähän terävämpi tuli. Mutta jos uutta putkea oisin ostamassa, niin mieleiseni vaimennetun ottaisin, pikku tehoeroista viis, on se mekkala niin korvia repivää vaimentamattomalla. Nykyään siis otan aina ajelutukseen kuulosuojaimet mukaan ja sillai mennään toistaiseksi. Kunnes jaksan kehitellä itselleni jonkun "light weight" - vaimentimen  :roll: .

143
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 05.01.12 - klo: 22.56 »
Tutulta tuntuvat sylinterinpultin jälkikiristysreiät sylinterin kopassa...

Mutta kuuluukos tuo kulman poisto samaisesta kopasta PHR:n suosituksiin vai onko oma visio?

144
Ahaa, eli sen siis on ihan tarkoituskin olla yhdestä "puusta" koneistettu. Nuorrutusterästä ja lämpökäsittely päälle? No rahalla saa ja kardaanilla voima välittyy  :azn: .

Tosin noin pitkän akselin kannattais olla keskeltä putki, niinkuin esim. oikeissa autoissakin kardaanit on. Eli painoa vähemmälle, ja halkaisijaa reilummin tukevuuden kannalta. Tällainen rakenne sitten edellyttäisi joka tapauksessa akselin väsäämistä kolmesta osasta.

145
Bensa-autot / Vs: pytty halki
« : 05.01.12 - klo: 01.00 »
Pulttien löystymiseen vaikuttaa myös tiivisteen laatu. Itse en enää ikänä vakiotiivistettä laita 2-pulttisen sylkylle. Metallivahvistettu HD-tiiviste tahi sitten kuparinen kantsii olla.

146
Keskustelua kaupankäynnistä / Vs: Amainhobbies
« : 04.01.12 - klo: 00.47 »
Just kun aloin täällä kommentoimaan, niin heti tulla tupsahti se paketti  :azn: . 19 päivää meni tilauksesta, ja joulu välissä, ei paha  :smiley: .

147
Joo, se on se ensisijainen vaihtoehto. Aina pääsee helpoimmin ja nopeimmin ( =halvimmalla ) etiäpäin, jos sillai tekee. Mikäs olisi nivelpallon halkaisija ja tapin halkaisija?

148
Keskustelua kaupankäynnistä / Vs: Amainhobbies
« : 03.01.12 - klo: 00.43 »
Millaiset on toimitusajat olleet muilla viime aikoina? 9.12 ja 10.12 tehdyt tilaukset (lähetetty 12.12) edelleen saapumatta, toki tässä oli Joulu välissä mutta silti. Eikä ole edes seurantakoodia kun halvin postitus..

Vakiosettiä Amerikasta "maksikirjeenä". Samoihin aikoihin mullekin lähetetty, kyseleen alan vasta kun kuukausi  + yksi viikko kulunut aikaa. Se on tuurissaan, meneekö siinä 1 vaiko 5 viikkoa. Joulun huomioon ottaen todennäköisemmin pidemmän kaavan mukaan...

Eikä se ole Amainin vika. Sen jälkeen kun se on sieltä lähtenyt (tulee sähköposti aiheesta), niin se on postilaitoksen asia, miten matka etenee.

149
Totta maar tehdä voidaan, jos ei ihan talkoohommiks mene...  :wink:

150
Kyllä sellaistakin sattuu joskus, että verorajan yli oleva paketti menee tullista läpi ilman selvittelyä. Sellaista voi sattua varsinkin, jos postikulujen osuus on suuri verrattuna tavaroiden hintaan. Myyjä ei aina merkkaa postikuluja paketin päälle, ja jos silloin itse tavaroiden hinta, joka siis on näkyvillä paketin päällä, on alle verorajan, niin se on sitten ihan sen paketin käsittelijän tulkinnan varassa, että alkaako epäilemään kokonaishinnan olevan yli verorajan vai ei.

Sekin on hyvä huomio, että tullilla on aina oikeus pyytä selvitystä, jos se vain sattuu haluamaan jostain syystä. Silloin ei pidä hermostua: jos paketti on todella alle verorajan, niin puhelinsoittolla tavallisesti selvitään. Tietenkin tullilla voi olla lähetyksestä ihan muitakin kysymyksiä, ja niihin tulee antaa selvitys.

Sivuja: 1 2 3 4 [5] 6 7 8 9