RC10.FI

Yleiset => Sähköautot => Aiheen aloitti: TOH_1 - 20.07.06 - klo: 18.29

Otsikko: SHARK 18 säätäminen.
Kirjoitti: TOH_1 - 20.07.06 - klo: 18.29
Tervehdys.

RC Autoilu kokemusta takana nyt 3 akullista, muuta RC kokemusta vuosikymmeniä kiinteäsiipisistä koptereihin.

Sitten kysymyksiä joihin kaipaan rakentavia vastauksia, kiitos.

Autolla mahdoton taipumus puskea kun on tehoa päällä tai nopeutta, pienessä nopeudessa kääntyy kunnolla. Mittä keinolla saa kääntymistä lisää?? siis yliohjaamisen suuntaan.

Katselin auton manuskaa, ei sanaakaan säätämisestä!

Sitten renkaiden kesto, onko normaalia että kolmella akullisella kolme neljästä renkaasta on sisäkulmasta kokonaan puhki?

Millaiset renkaat asfaltile & betonille , minkälaiset insertit, mistä saa?

Muuten tuo on kyllä hauska peli, ajoaikaa riittää LiIon paketilla reilusti.

TOH
Otsikko: SHARK 18 säätäminen.
Kirjoitti: JPI - 23.07.06 - klo: 20.18
Tuosta linkistä ohjeita auton säätämiseen noin yleensä.
http://kotisivu.mtv3.fi/liljeroos/saato/setup.html

En nyt muista pystyikö Sharkissa vakiona säätämään casteriä ja camberiä ja aurauksia? Varmasti ainakin jotain "tuning" -palikkaa autoon löytyy että säätö onnistuu jos vakiona ei pysty.

Renkaiksi suosittelen asfalttiajoon ehdottomasti Pro-linen Road Rage renkaita.
(http://www2.gpmd.com/image/p/proc1118.jpg)

Yleisesti ottaen noita nelivetoisia 1:18 autoja on todella vaikeaa saada ajettavuudeltaan muuta kuin aliohjaavaksi johtuen niiden teho/painosuhteesta.
Otsikko: SHARK 18 säätäminen.
Kirjoitti: CAi - 23.07.06 - klo: 21.44
Saako Suomesta Sharkkiin vetoakseleita?
Otsikko: SHARK 18 säätäminen.
Kirjoitti: Buttenmeister - 28.07.06 - klo: 22.58
Power-Racing nykyään Helsingissä myy. Hain juuri toissa päivänä itselleni uuden satsin.
Otsikko: SHARK 18 säätäminen.
Kirjoitti: TOH_1 - 12.08.06 - klo: 21.57
Tervehdys, 4 yritys kirjoittaa tämä, läppäri kaatunut aina lähes loppusanoihin.

Tuossa autoa vähän laittaessa heräsi kysynys, jos tuon harjattoman moottorin asentaisi suoraan kardaanin ympärille?

Nyt 4200 rpm/V pinioni 9 ja isoratas 45.

josta kardaanille 4200 / (45/9) = 840 rpm / V

Noita harjattomia on tullut rakenneltua tuolla lennokki puolella.

6500 / 11.1v = 585 rpm / V mutta tämä on mitattu täydellä jatkuvalla 100W teholla, saattaisi vastata jotakin 700 rpm / V autotouhuissa. Tämä tähdessä, kolmiossa saisi 1.4 kertaa kuumemman joka saattaisi jo sopia tähän Sharkkiin.

Tuo 100 W lähtee 6mm pitkällä staattori paketilla, autoon varmaan sopisi tuollainen 12mm pitkä staattoripaketti josta saisi 200 W sähköteholla tollaisen 170W mekaanista tehoa kardaanille.

Ratkaisulla saisi tuon ensiövälityksen kokonaan pois.

Toinen kiintoisa ratkaisu olisi tähti / kolmio vaihdin, jolla saisi viellä lisää vääntöä alakierroksille ja sitten vauhdin kasvaessa voisi koneen muuttaa 1.4 kertaa kuumemmaksi, tietenkin vaatisi erikoissäätimen tai armotettua askartelua.

TOH
Otsikko: SHARK 18 säätäminen.
Kirjoitti: jerzirccar1 - 12.08.06 - klo: 22.42
Sharkkiin menee nuo 1.10 turisti renkaat ja vanteet suoraan heittämällä.
Noiden renkaiden kanssa voit saada parempaa pitoa eteen aikaiseksi esim laittamalla pehmeempää renasta eteen,öljyä vaihtamalla,lisäämällä camberia,vaihtaa diffiöljä.
jerzi
Otsikko: SHARK 18 säätäminen.
Kirjoitti: Mr.MR - 13.08.06 - klo: 22.17
Mun käsityksen mukaan kiinteä neliveto on aina kankea kääntymään täysi veto päällä. Yleensä kaasun/tehon lisäyksellä voi saada perän irtoamaan, mutta minkäs tekee, jos on jo kaasu pohjassa. Painon siirrolla voisi saada kääntyvyyttä lisää, eli eteen löysempää jousitusta ja vaimennusta, taikka taakse jäykempää jousitusta ja vaimennusta.

Tuohon koneasiaan taitaa tietää aiheen aloittaja itse asian parhaiten. Teoria ainakin tuntuu olevan hallussa, niin ei muuta kuin toteuttamaan. :wink:

Harjattomia koneita vakiopaikalle Shark:iin löytyy lentokonepuolelta, kun erikoisuutena Sharkissa on moottorinakseli halkaisijaltaan 2.3mm. Maailmalta löytyy kauppakin, joka myy yhdistelmää Mamba säädin + joku lentokonemoottori.

Lisäys:

Camberin kanssa pitää olla varovainen, kun jo tehdassäädöillä vetari on tosi ahtaalla tasauspyörästön päässä. Itse otin ylätukivarsia kierroksen pidemmäksi edestä ja puolistoista takaa pidemmäksi, ennenkuin tuntui, että vetareilla olisi varaa liikkua tasauspyörästön päässä, eikä ottaisi "vetarikupin" pohjaan kiinni.
Otsikko: SHARK 18 säätäminen.
Kirjoitti: Koheltaja - 28.09.06 - klo: 13.57
Iskarit pitäisi huoltaa mutta mitä öljyä eteen ja taakse? Silikonia tietenkin mutta mikä viskositeetti :wink:
Otsikko: SHARK 18 säätäminen.
Kirjoitti: mitmit - 30.09.06 - klo: 15.10
mikäs sen minirc10 foorumin osoite on?
sen joka keskittyy noihin 1:18 autoihin
Otsikko: SHARK 18 säätäminen.
Kirjoitti: OttoL - 30.09.06 - klo: 15.34
Lainaus käyttäjältä: "mitmit"
mikäs sen minirc10 foorumin osoite on?
sen joka keskittyy noihin 1:18 autoihin

Sehän on:
http://www.setbb.com/mrc/
Otsikko: SHARK 18 säätäminen.
Kirjoitti: Mr.MR - 30.09.06 - klo: 17.00
Lainaus käyttäjältä: "Koheltaja"
Iskarit pitäisi huoltaa mutta mitä öljyä eteen ja taakse? Silikonia tietenkin mutta mikä viskositeetti :wink:


Aika löysää öljyä sinne voi laittaa, kun iskaritkin on sen verran pienet. 20eteen ja vaikka 25 taakse. Eteen löysempää vaikka siksi, että kääntyisi helpommin veto päällä.
Otsikko: SHARK 18 säätäminen.
Kirjoitti: Koheltaja - 30.09.06 - klo: 18.59
Kiitokset, ei kun lutraamaan kolmen auton iskareita :wink: