RC10.FI
Kilpailut => Kilpailijoiden kanava => Aiheen aloitti: copter - 01.09.04 - klo: 22.05
-
Terve,
Olen kuullut joitain villejä huhuja siitä, että ensi kaudella TJ-10 luokassa ei saisi enää ajaa yli 18 vuotiaat kuljettajat. Myöskin samassa yhteydessä olen kuullut mainittavan, että suunnitteilla olisi 17T luokka, jossa näillä yli 18 vuotta täyttäneillä kuljettajilla olisi mahdollisuus ajaa mikäli siirtyminen TS-10 luokkaan ei syystä taikka toisesta ole ajankohtainen.
Kysymykseni siis kuuluu, että onko näillä puheilla mitään perää ja mikäli on, niin milloin näistä asioista tullaan tiedoittamaan virallisesti sekä julkistamaan tarkemmat tiedot ensi kaudella ajettavista luokista?
-
Copter, ym: kyllä, olet kuullut "villit" huhut ihan oikein. Juuri edellä mainitut asiat päätettiin maanantaisessa lajiryhmän kokouksessa. Tosin, koska kysymys on sääntömuutosasiasta, tulee AKK:n hallituksen vahvistaa asia seuraavassa kokouksessaan lokakuussa.
Vastauksia kysymyksiisi;
Eli stanussa yläikäraja tulee olemaan 18v.
Prostockissa ajettaisiin 17t moottorilla jossa on kuulalaakerit ja säädettävä ennakko. Myös Prostockiin on tulossa osanottaja rajoitus; kahden viimeisen vuoden aikana EM:ssä ja MM:ssä paremman puoliskon joukkoon sijoittuneet eivät saa osallistua Prostock -kisoihin. Tällä pyritään säilyttämään Prostock mahdollisimman harrastaja ystävällisenä luokkana.
Jotta näin.
-
Varoitusaika tällekin päätökselle ja ilmoitukselle oli aivan loistavan pitkä.
Ei mulla muuta.
(ei onneksi koske itseäni)
-
Tony,
Kiitos paljon nopeasta vastauksestasi! Lähinnä asia minua (ja varmasti monia muitakin) kiinnostaa sen takia, että kalustoa tarvitsee uusia näiden sääntömuutosten seurauksena. Itse olen tämän hajanaisen kauden ajanut treenimielessä stanua juuri siksi, että olisin voinut ajaa ensi vuonna ensimmäisen täyden kauteni sarjassa, josta olisi entuudestaan myöskin jotain kokemusta.
Myöskin syksyksi oli suunniteltuna paljon stanulla treenaamista ja tämän takia muutaman viimeisen kuukauden aikana panostukset juuri stanuun ovat olleet korkeat niin ajallisesti kuin myös rahallisestikin. Tämä nyt ei kuitenkaan toteudu, joten loppuvuosi kuluu ahkerasti harjoittelun parissa ja (taas) uutta kalustoa hankkiessa. Lisäksi myöskin ajoitus ainakin omalta osaltani on huonoin mahdollinen, koska juuri eilen ostin 3 kpl koneita luokkaan jossa jatkossa en siis saa enää ajaa.
Jos tästä asiasta olisi ollut aikaisemmin puhetta taikka muuta vinkkiä että tälläistä harkitaan, niin investoinnit olisin ymmärtänyt jättää myöhempään ajankohtaan kun asioista on tarkempaa tietoa olemassa ja näin ollen turhia hankintoja olisin osannut välttää. Onneksi kuitenkaan kalustossa ei niin paljoa ole luokkakohtaisia investointeja koneiden lisäksi.
Saatan mennä asioiden edelle, mutta onko ProStockin suhteen mitään muita sääntöjä koneiden suhteen, eli siis mitä muuta koneelta vaaditaan kuin 17 lankaa, kuulalaakerit ja säädettävä ennakko. Eli siis tarvitseeko koneella olla jotain tietty hyväksyntää tai täytyykö sen olla jollain muulla listalla jotta se on sallittu ensi kaudella kilpailuissa? Tämä tieto olisi hyvin oleellinen, koska mielelläni käyttäisin loppuvuoden kalustoa jolla voin myöskin ajaa ensi vuonna. Tietysti on mahdollista että tätä tietoa ei vielä ole saatavilla, eli jos näin on, niin milloin on kyseinen tieto on odotettavissa?
On kuitenkin pakko mainita, että jos lajiryhmä tekee tälläisiä päätöksiä, niin olisi erittäin reilua jos niistä kerrottaisiin kaikille samanaikaisesti (esim. AKK:n hallituksen vahvistuksen jälkeen) , eikä siten että on pieni sisäpiiri joka nämä asiat tietää muita kuljettajia aikaisemmin. Kerkesin tässä jo kuulemaan että jotkut tästä asiasta tietoiset kuljettajat ovat myyneet koneita nopeasti pois alta. Eihän heitä tietysti mikään velvoita kertomaan kuulemastaan, mutta olisi se reilua että kaikilla olisi samat lähtökohdat oli kyse sitten mistä tahansa tähän harrastukseen liittyvästä asiasta.
-
Copter, ym: 17 -lankaisissa ei tarvitse olla EFRA -leimaa tai muuta vastaavaa leimaa. Käämikierrokset tullaan mittaamaan samalla induktiomittarilla kuin viriluokassakin (tällä hetkellä en vielä tiedä lukemaa jonka 17 -lankainen tulee ylittää).
Ja niinkuin aiemmin kerroin niin tämä asia päätettiin lajiryhmässä maanantaina ja AKK:n hallitus toivottavasti hyväksyy sen lokakuun kokouksessa.
-
Ja niinkuin aiemmin kerroin niin tämä asia päätettiin lajiryhmässä maanantaina ja AKK:n hallitus toivottavasti hyväksyy sen lokakuun kokouksessa.
OK, asia on päätetty vasta hetki sitten.
Onko kuitenkin näin, että idea ko. ikärajaan ja uuteen luokkaan keksittiin kuin salama kirkkaalta taivaalta vasta tuolla kokouksessa? Tämä selittäisi sen minkä johdosta ei ole voitu kuljettajille etukäteen kertoa että tälläistä asiaa edes harkitaan?
Tämä myös tosin kertoisi sen ettei asiaa ole voitu kovin pitkään tuolloin edes harkita, kokouksessa kun lie ollut muitakin käsiteltäviä asioita :wink:
-
Ja niinkuin aiemmin kerroin niin tämä asia päätettiin lajiryhmässä maanantaina ja AKK:n hallitus toivottavasti hyväksyy sen lokakuun kokouksessa.
OK, asia on päätetty vasta hetki sitten.
Onko kuitenkin näin, että idea ko. ikärajaan ja uuteen luokkaan keksittiin kuin salama kirkkaalta taivaalta vasta tuolla kokouksessa? Tämä selittäisi sen minkä johdosta ei ole voitu kuljettajille etukäteen kertoa että tälläistä asiaa edes harkitaan?
Tämä myös tosin kertoisi sen ettei asiaa ole voitu kovin pitkään tuolloin edes harkita, kokouksessa kun lie ollut muitakin käsiteltäviä asioita :wink:
Tämän kokonaisuuden TJ/TS ns. uusjako ja ProStockin saaminen ovat jo pitkään olleet pohdinnan alla....
On jopa ehdoteltu, että moiset ikärajat pitäisi kokonaan heivata pois..
Junioreita ajatellen, emme kuitenkaan halua viedä heiltä omaa Nuorten Mestaruus arvoa pois, vaan halusimme sen säilyttää jatkossakin. Ikärajan nostaminen 16->18, halusimme saada saman rajan kuin kilpailuun ilmoittautumisessakin on.
Ja tuota ProStockia kun on pyydelty, luokkaa joka olisi nimen tarkoitettu harrastelijoille, joilla rahkeet tms. eivät riitä TS luokkaan, niin päätimme sitä ehdottaa mukaan otettavaksi...
Ensi vuosi sitten näyttänee, miten nämä kolme luokkaa tulevat jakaantumaan yhden päivän formaattiin...
-
tulevat luokkien nimet :
TJ-10 -> TSS Touring Saloon Stock
uusi -> TSP Touring Saloon ProStock
TS-10 -> TSM Touring Saloon Modified
-
Tämän kokonaisuuden TJ/TS ns. uusjako ja ProStockin saaminen ovat jo pitkään olleet pohdinnan alla....
Älä nyt käsitä väärin, en ole mitenkään tätä muutosta vastaan, mutta tahtoisin kuitenkin tietää minkä ihmeen takia tästä pohdinnasta ei ole voinut kertoa kaikille aikaisemmin?
Ja koskas tästä olisi ilmoitettu ellei asia nyt olisi tullut julki näin huhujen kautta? :wink:
-
Tämän kokonaisuuden TJ/TS ns. uusjako ja ProStockin saaminen ovat jo pitkään olleet pohdinnan alla....
Älä nyt käsitä väärin, en ole mitenkään tätä muutosta vastaan, mutta tahtoisin kuitenkin tietää minkä ihmeen takia tästä pohdinnasta ei ole voinut kertoa kaikille aikaisemmin?
Ja koskas tästä olisi ilmoitettu ellei asia nyt olisi tullut julki näin huhujen kautta? :wink:
Tuo luokkien nimien muutos on ollut jo viime keväästä asti tiedossa, että muutoksia tulee. Ja ProStockia on jo pitkään haluttu mukaan. Joten ko. asioista johtuen päädyimme siihen mihin päädyimme... Kyselyjä emme tuosta alanneet enää tekemään, koska tämän kaltaisissa asioissa tulokset olisivat varmasti hajonneet aika lailla... Joten odotettavissa on tyytyväisyyttä ja tyytymättömyyttä.
Itse odottelen edelleenkin ko. kokouksen pöytäkirjaa, sen jälkeen näitä asioita olisi tänne tuotu ...
-
Enpä saanut kysymykseeni vastausta vieläkään miksei tästä ole voitu kertoa aikaisemmin.
Mutta olkoot, en jaksa vängätä.
Omasta mielestäni tässä kuitenkin on hiukan suuremmasta muutoksesta kyse kuin luokan nimen vaihtamisesta niiden kuljettajien osalta joilla tuota stanun kalustoa on (ja/tai uutta hankittu vastikään), jolloin pieni ennakoiva tiedottaminen ei olisi ollut lainkaan pahasta.
Just my 2 cents.
-
http://rc10.fi/viewtopic.php?t=2657
Jäitä hattuun.... ettei tule "harakiri" investointia.... Tämän kuluvan kevään aikana kun pitäisi viimeistään päättää mitä jatkossa tehdään meidän vakiomoottorin suhteen.
....on siitä varoitettukin......
Uskoisin olleen selkein tapa tuohon ongelmaan.......
Nyt tarkoitan sitten koko "kentän" kokonaisuutta.....!
-
Enpä saanut kysymykseeni vastausta vieläkään miksei tästä ole voitu kertoa aikaisemmin.
.....
Aikaisemmin ei voitu asiasta mitään tiedottaa, koska mitään selvää esitystä siitä ei ollut. Asiat jätettiin viime keväänä "hautumaan" ja päätettiin ottaa esille elokuun sääntökokouksessa, joka oli siis maanantaina.
-
Eli siis ennen ajoivat alle 16 vuotiaat NM-tittelistä, nyt voi alle 18 vuotias ajaa NM-tittelistä?
Hyvä homma minun mielestäni.
-
Hieno homma, että nimet muuttuvat viimeinkin paremmin luokkia kuvaaviksi. Pro Stockin tuleminen mukaan on kyllä näin ennen kautta ajateltuna hyvä piristysruiske lajille.
-
Mitenkäs korilista, onko muutoksia sen suhteen?
-
Mitenkäs korilista, onko muutoksia sen suhteen?
Samaa toivon minäkin. Kateellisena olen katsonut kun muiden maiden mestaruuksista ratkotaan Mazda kutosilla ja Stratus kakkosilla - Suomessa edelleen viisi vuotta vanhalla Stratus ykkösellä. Onhan se hyvä että EFRA-sääntöjä noudatetaan täällä mutta jos muut EFRA-maat käyttävät myös uusia koreja niin miksi emme mekin?
-
Jos ProStock on harrastajaluokka, niin silloin korimallin voisi vapauttaa kokonaan ja lailliset korit määriteltäisiin ainoastaan määriteltyjen mittojen perusteella?
-
Jos ProStock on harrastajaluokka, niin silloin korimallin voisi vapauttaa kokonaan ja lailliset korit määriteltäisiin ainoastaan määriteltyjen mittojen perusteella?
Mitä enemmän copterin ehdotusta mietin, sitä vakuuttuneemmaksi olen tullut siitä, että tuo on hyvä ehdotus!
Lisää "väriä" radalle, ja saataisiin ikäänkuin "testiin" erilaisia koreja......
Siipi- ym. mitat tietenkin niinkuin virallisissakin koreissa.....
Edit:
En viitsi uutta viestiä avata, vaan täsmennän kirjoitustani.
Eli niinkuin copteri alla kirjoittaa, niin ihan "normaali" sedankorit vain kävisivät.
Moni voisi silloin ajaa samalla korimallilla, kuin ajaa 1/1 autollaankin! :lol:
Muistelen sellaista joskus ehdotetunkin!
-
Varmaan joku autotyyppi olisi myöskin hyvä määrätä mittojen lisäksi, siis tyyliin että tulee olla 4 ovinen taikka jotain muuta vastaavaa, että radalle ei siis ala ilmestyä mitään rekkoja taikka keltaisia koulubusseja.
-
Toivottovasti seurataan viriluokan korisääntöä ja täten jätetään pelailu eksoottisten korien kanssa minimiin.
-
Juu eipä tuo houkuttele alkaa ostelemaan joka kisoihin radalle sopivia koreja ym.. hyvin on nykyisilläkin saanut ajettua kisat läpi.
-
Dodge Stratus 2.0 - 2.1 (190mm)
Mazda6 (190mm)
"Liian eksoottisia ?" :wink:
-
Moni voisi silloin ajaa samalla korimallilla, kuin ajaa 1/1 autollaankin! :lol:
Muistelen sellaista joskus ehdotetunkin!
Ajaakos TTkoo sitten 1/1 Stratus 2.0:lla? :D
-
Moni voisi silloin ajaa samalla korimallilla, kuin ajaa 1/1 autollaankin! :lol:
Muistelen sellaista joskus ehdotetunkin!
Ajaakos TTkoo sitten 1/1 Stratus 2.0:lla? :D
Tuata, Pro-Linelta saa muistini mukaan VOLVOn koreja. Ei nyt viitsis alkaa joka 1/10 korin mukaan vaihtamaan 1/1 autoa..... :roll:
:shock: Tarkistin asiaa ennen viestin lähetystä, nyt alan huolestumaan todella, en löytänyt ko. merkkiä myynnistä rc-pisteen sivuilta/Pro-Linen sivuilta....aiemmin oli, meilläkin on kaksi...
-
Kannatan ehdottomasti TTKoo:n ja Copter:in ajatuksia vapauttaa korilistat kokonaan pro-stock luokkaan. Tämähän on puhtaasti harrastelijoille tehty luokka joka tarkoittaa mm sitä että ei olla niin ryppyotsaisesti mukana tässä touhussa. Tottakai pro miehet testaisi edelleen parhaan mahdollisen korin / rata, toiset taas laittaisi uusimman korin, toinen hienoimman korin valinnan vapautta muuten niin kireään sääntöviidakkoon.
-
Voitais soveltaa TP-10 luokan sääntöä:
Lainaus sääntökirjasta:
TP-10: Esikuvanmukainen, ratakilpailuissa käytetty (FIA Class 1 ja 2, BTCC, DTC, Sport2000 ja vastaavat, ei lokasuojiltaan levitetty luokka), vähintään 4 paikkainen henkilöauton kori.
Tuohon ei tartte lisätä kuin yksi S ;-)
-
Dodge Stratus 2.0 - 2.1 (190mm)
Mazda6 (190mm)
"Liian eksoottisia ?" :wink:
Ootko ttk kuullut, että on muitakin valmistajia kuin Protoform?
-
Dodge Stratus 2.0 - 2.1 (190mm)
Mazda6 (190mm)
"Liian eksoottisia ?" :wink:
Ootko ttk kuullut, että on muitakin valmistajia kuin Protoform?
Toki olen kuullut, mutta nytkin on jo ongelmia ollut korien tunnistamisen kanssa, muillakin kuin meikäläisellä.... :wink:
Mihinkäs joutuivat ne alkuvuodesta käyttämättömiksi jääneet korit, jotka eivät olleet sallittujen listalla.....?
Tämänhetkisen tiedon mukaan, käsittääkseni sallittuja koreja ovat ne, jotka virissä ovat muutenkin...
Onhan siinä todellakin se "vaara", että Pro Stockissa ajettaisiin "hienommilla" koreilla........ :wink:
Tässä ilmaistaan mielipiteitä itse kukin, ei sanella....
Kannatan ehdottomasti TTKoo:n ja Copter:in ajatuksia vapauttaa korilistat kokonaan pro-stock luokkaan. Tämähän on puhtaasti harrastelijoille tehty luokka joka tarkoittaa mm sitä että ei olla niin ryppyotsaisesti mukana tässä touhussa. Tottakai pro miehet testaisi edelleen parhaan mahdollisen korin / rata, toiset taas laittaisi uusimman korin, toinen hienoimman korin valinnan vapautta muuten niin kireään sääntöviidakkoon.
Tarkalleenottaen, emme ole olleet täydellisen vapauttamisen kannalla.
-
Toki olen kuullut, mutta nytkin on jo ongelmia ollut korien tunnistamisen kanssa, muillakin kuin meikäläisellä.... :wink:
Mitenniin ongelmia? Kaikki ajaa samalla stratuksella... :mrgreen:
-
http://rc10.fi/viewtopic.php?t=4711&sid=6b2dcaea330144bed5be6a3fc53e7155
On olemassa stratuksia ja stratuksia...... :mrgreen:
Toisaalta onhan se yksi metodi eroittaa luokat toisistaan vain nopeuden perusteella.... :lol:
-
Mihinkäs joutuivat ne alkuvuodesta käyttämättömiksi jääneet korit, jotka eivät olleet sallittujen listalla.....?
Tarkoitin, että tuskin niitä vanhoja kaivellaan hyllyistä ja enemmänkin ruvetaan kokeilemaan Ride, HPI, Parma, Tamiya tai Chevron koreja. Sitäkö tosiaan halutaan?
Heh, toi Tamiyan Subaru on muuten ihan esikuvansa näköinen :P
-
Onneksi tuo kori-ehdotus ei kerkeä mukaan ensivuodelle..
Ihan vain ajatuksina:
Tuosta voi helposti laskea "viikon koppa" kulut ja vaivan jos korit on vapaat... jos lähdetään vaikka kevyellä 3-6 korin linjalla.. korit 25-40e kpl siihen maalaus 30e ja kertaa 6 koppaa.. näillä siis pääsee alkuun. 330-420e kisakopat.. siihen muutamat harjoituskopat ja tietysti muutaman kisan jälkeen se käytetyin kisakoppa pitää vielä uusia.. 500e+ jonka jälkeen päästään vielä testaamiseen..
Tätä kun vertaa "stratus sääntöön" eli halvin koppa 19-25e + maalaus niin...
Luokan harrastaja status ehkä hieman kärsii jos special kopalla ja 17 lankasella ajetaan parempia tuloksia joillakin radoilla, kuin stratuksella ja 12 lankasella...
-
KAnnatan Teppoa.
Vähän korivaihtoehtoja, Vähän vaivaa , vähän kuluja.
Kisan ratkaisee ajotaito, ei testaus kestävyys.
-
Onhan tuo aika hassua, että marmatetaan huonoista koreista, kun säännöt kuitenkin ovat kaikille samat. Itse olen erittäin ilahtunut, että Prostock luokka saatiin. Ja nimenomaan tuon luokan kustannusten takia. Korien vapauttaminen pilaisi sitten senkin.
-
Vajaa viikko, ja uusi kuokka on markkinoitu.
+ Ilmiselvästi sille oli tilaus, ja nyt se on kaikkien huulilla.
+ Kenenkään ei tarvitse tehdä mitään, koska se toimii niinkuin on päätettykin
+ Kiinnostus ilmiselvästi suuri
-- Ainoa miinus tulee tuosta, että menee hetki, ennenkuin oppii luokkien uudet nimet:
Lainattu Tumpin tekstistä!
TJ-10 -> TSS Touring Saloon Stock
uusi -> TSP Touring Saloon ProStock
TS-10 -> TSM Touring Saloon Modified
Kiitän osallistumisesta ja mielipiteistä!
-
uusi -> TSP Touring Saloon ProStock
Kappas vaan,
Tuleepa totaalisena yllätyksenä.
Hieno juttu.
Nyt voisi hommata jälleen ärcee auton....
:wink:
-
Missä muualla ajetaan 17T koneilla luokkaa, ProStock tai muuta?
Isossa-Britanniassa on SuperStock luokka, jota ajetaan 19T koneilla.
Näyttäisi lyhyen kotimaan/ulkomaan nettikauppakierroksen ja sieltä tulleiden kommenttien perusteella siltä, että 17T koneet eivät ole kovin yleisesti saatavilla olevia pannuja.
HPIn erinomainen syndicate -luokkamme kone on 17 lankainen, mutta tehty vähähuoltoiseksi eli esim pääty ei ole irroitettavissa sorvausta varten.
Miten päädyttiin juuri 17 lankaiseen koneeseen? Mistäköhän niitä saa?
-
Kyllä melkein joka kauppiaalla on 17 lankaisia kisakoneita kaupan.
Itse katselin ja kysyin ja tuloksena löytyi ainakin Matrix Quad 17x2, Corally Black series 17x2, LRP Fusion 2 17x2 jne..
Tuolta RC-maailman linkkisivun kautta löytyy kaupat ja jos ei moottoria löydy suoraan listalta niin kysymällä viimeistään löytyy..
-
Matrix 17x2 TI koneella voitettu ProStock:
http://rc10.fi/viewtopic.php?p=51157#51157
ja Matrix 17x2 ankkurilla voitettu ProStock:
http://rc10.fi/viewtopic.php?p=17914#17914
-
.....
Miten päädyttiin juuri 17 lankaiseen koneeseen?
....
Ihan puhtaasti Suomalaisten harrastajien toiveiden perusteella. Tästä varmaan on montakin topiccia ja toiveita tullut tälle forumille, joka on yksi tämän luokan alullepanijoita.
-
Missä muualla ajetaan 17T koneilla luokkaa, ProStock tai muuta?
Isossa-Britanniassa on SuperStock luokka, jota ajetaan 19T koneilla.
Jenkeissä tosiaan myös isot miehet ajavat tuota 19T luokkaa, eikä se näytä eroavan 27T stanusta mitenkään. Sama kertakäyttötyyli koneissa typerine liukulaakereineen. Onneksi ei menty tähän.
Saa vain nähdä miten kuskit oikeasti innostuvat tosta TSP-10:stä, sillä ei olisi taas ensimmäinen kerta kun on forumilla hypetetty joku asia maasta taivaaseen :mrgreen:
-
Minä uskon että tälle luokalle on kysyntää etenkin kun stanussa ei saa ajaa yli 18v. Toivottavasti virin kuskimäärä ei kärsi eikä stanu pienene ikärajoituksen takia liikaa...
-
Minä uskon että tälle luokalle on kysyntää etenkin kun stanussa ei saa ajaa yli 18v. Toivottavasti virin kuskimäärä ei kärsi eikä stanu pienene ikärajoituksen takia liikaa...
Älä muuta virko.
Viime vuonna kapina stanussa oli muistaakseni yli 30 kuskia. saas nähdä
-
21 (lähde http://rc10.fi/viewtopic.php?t=4683 )
"Hundreds of competitors".... Jenkit ne osaa liiotella :mrgreen:
:roll:
-
Minä uskon että tälle luokalle on kysyntää etenkin kun stanussa ei saa ajaa yli 18v. Toivottavasti virin kuskimäärä ei kärsi eikä stanu pienene ikärajoituksen takia liikaa...
Uusi luokka on saanut ainakin innostusta eräitten keskuudessa, joiden kilpailuinnostus on ollut hiipumassa. Toivottavasti tämä innostus realisoituu ja lisää kilpailijoita tulee mukaan kuvioihin!
Käsitykseni on, että uusi luokka on piristysruiske lajille...toivottavasti olen oikeassa.
-
21 (lähde http://rc10.fi/viewtopic.php?t=4683 )
"Hundreds of competitors".... Jenkit ne osaa liiotella :mrgreen:
:roll:
Niin, ja Olli :lol:
-
Ihan vakavissaan, uskon edelleenkin vakaasti siihen, että lajiryhmän nyt tekemä esitys on hyvä.
Nyt kaikki on kilpailijoiden omissa käsissä, osaavatko ottaa tarjotun vastaan, ja kukin osaa valita itselleen oikean luokan.
Eli lähinnä silloin on kyse valinnasta TSP / TSM vlillä.
TSS:n osalta ikäraja tekee osittaisen valinnan.
Mitä tulee Mäntsälän Kapina kisaan, jo on kumma jos tuolla formaatilla ja ajamisen mahdollisuuksilla ei saada väkeä liikkeelle.
Kisan esilläolo esim. foorumissa on hieman "hankala", eli linkin takana.
Tarkoitan sitä, että kilpailijat näkisivät suoraan sen, onkos "kaverit jo ilmoittautuneet?"
www.mmrclub.com > kilpailut >
» Kisakutsu
» Ilmoittautuminen
» Ilmoittautuneet
Uskon ymmärtäväni syyn tuohon......... ja ainakin järjestäjän kilpailukutsu- ym. ilmoitukset pysyvät järjestäjien "käsissä", ja kyselyt tapahtuvat foorumilla........
-
Uusi luokka on saanut ainakin innostusta eräitten keskuudessa, joiden kilpailuinnostus on ollut hiipumassa.
Pjep. Mihin tuo sinun tieto hiipumis jutusta perustuu? Jos oletan sen koskevan itseäni, niin olen yleensä muutenkin pitänyt ajamisesta 17t luokassa. Nyt tämän kesän pääasiassa sähkö crossia.
Mattokausi alkaa taas ja sen mukana kisat... joita odotan taas innolla :mrgreen:
-
Tarkoitan sitä, että kilpailijat näkisivät suoraan sen, onkos "kaverit jo ilmoittautuneet?"
Auttaisiko asiaan jos foorumilla olisi sivussa joku laatikko, missä olisi esim. 5 seuraavaa kilpailua listattuna päivämäärien kanssa ja siinä samassa olisi esim. linkit järjestäjän sivuille kisakutsuun ja toinen ilmoittautuneisiin kuljettajiin..? Ehkäpä myöskin jotenkin siinä pitäisi näkyä mitä luokkia kilpailuissa ajetaan?
Kaikki tälläiset ovat mahdollisia ja jos oikeasti joku tietää "kikka kolmosen" jolla kuljettajia saadaan aktivoitua kilpailuihin, niin meilelläni niistä kuuntelisin ehdotuksia ja tietysti jos joku idea saisi kannatusta, niin toteuttaisin sen myöskin. ;)
-
Pjep. Mihin tuo sinun tieto hiipumis jutusta perustuu? Jos oletan sen koskevan itseäni, niin olen yleensä muutenkin pitänyt ajamisesta 17t luokassa. Nyt tämän kesän pääasiassa sähkö crossia.
Mattokausi alkaa taas ja sen mukana kisat... joita odotan taas innolla :mrgreen:
No eipä muuta tietoa,kuin tosiasiat Seinäjoen kerhosta. TS-kilpailijat ovat vähissä, onneksi TJ:ssä on uusia tulokkaita. Uusi TSP- sarja on herättänyt ainakin keskustelua uudelleen mukaanlähdöstä, mutta saa nähdä.
Toivottavasti uutta innostusta lisää myös naapurikuntaan Ylistaron Alapään NS:lle tullut harjoittelupaikka. Siellä on nimittäin mahdollisuus harjoitella koko viikonloppu uusilla matoilla!
http://rc10.fi/posting.php?mode=quote&p=83524
-
Pjep. Mihin tuo sinun tieto hiipumis jutusta perustuu? Jos oletan sen koskevan itseäni, niin olen yleensä muutenkin pitänyt ajamisesta 17t luokassa. Nyt tämän kesän pääasiassa sähkö crossia.
Mattokausi alkaa taas ja sen mukana kisat... joita odotan taas innolla :mrgreen:
No eipä muuta tietoa,kuin tosiasiat Seinäjoen kerhosta. TS-kilpailijat ovat vähissä, onneksi TJ:ssä on uusia tulokkaita. Uusi TSP- sarja on herättänyt ainakin keskustelua uudelleen mukaanlähdöstä, mutta saa nähdä.
Toivottavasti uutta innostusta lisää myös naapurikuntaan Ylistaron Alapään NS:lle tullut harjoittelupaikka. Siellä on nimittäin mahdollisuus harjoitella koko viikonloppu uusilla matoilla!
http://rc10.fi/posting.php?mode=quote&p=83524
Hienoja uutisia PJEP !
Tuletteko kapinoihin ?
-
Saako ajaa Protoformin MG korilla TSS, TSP ja sit virissä?
Suora vastaus, kiitos.
-M.V
-
Viime talvena kisoissa oli noin 80 kuskia (puolet virissä, puolet stanussa) ja päivät venyivät joskus jopa iltakymmeneen. Nyt kun kisoihin tulee lisäksi ProStock ajetaanko se samana päivänä jolloin kisapäivä venyy vielä entisestään?
-
Ei se kisa välttämättä veny koska stanussa välttämättä ei ole enään yhtämontaa erää kuin viimetalvena, koska osa kuskeista siirtyy tuohon Pro-Stock luokkaan ajamaan.
-
Enpä usko, että stanusta siirtyy kuskejä 17 lankaseen vaan viristä.
Stanukuskeilla ei ole mielestäni järkeä siirtyä 17 lankasiin niiden liian suuren tehon vuoksi. 17 lankainen tosin voi olla miellyttävämpi ajaa pienen moottorijarrun vuoksi.
Stanuluokka on ehdoton koska se kehittää nimenomaan ajolinjoja ja kaasunkäyttöä. liian aikaisin tehokkaampaan luokkaan siirtyminen opettaa lähinnä ns. "räppäämistä" eikä ajotaitoa.
En kannata koko 17 lankaisten luokkaa.
-
Enpä usko, että stanusta siirtyy kuskejä 17 lankaseen vaan viristä.
Paitsi ne kaikki yli 18 vuotiaat jotka eivät tahdo viriin ajamaan... :wink:
Määrää tosin en tiedä, mutta kaippa siitä yhden erän verran melkein voi kuskeja jo lähteä? Toinen asia sitten on josko uusia kuskeja innostuisi stanuun sitten kun ne vanhat parrat on pois jaloista pyörimästä.
-
Lähinnä uusi sääntö on huono aloittavalle kuskille joka on yli 18v, koska silloin ei pääse ajamaan stanua ollenkaan. 17-lankaisella pääsee suurellakin sisäradalla lähes yhtä lujaa kuin 12-lankaisella, mikä todistettiin kauden ensimmäisessä kisassa Kuusankoskella!
-
Lähinnä uusi sääntö on huono aloittavalle kuskille joka on yli 18v, koska silloin ei pääse ajamaan stanua ollenkaan.
Tästä olen kyllä ihan samaa mieltä. Vaikka kisoissa onkin jo tullut pyörittyä tällä kaudella, niin silti olisin mielelläni ajanut edes yhden täyden kauden stanussa. Vaikka olenkin iältäni vanhempi kuin usea stanun kuski, niin silti on hyvä muistaa että se ei välttämättä tarkoita sitä että olisin ajanut pitkään (tammikuun lopulla sain auton ekaa kertaa radalle).
Mutta eipä siinä mitään, älkää nyt enää muuttako mitään. En ainakaan enää lähde koneita ostamaan uudestaan stanuun, koska juuri sain ne vaivalla myytyä pois jotka ostin päivää ennen tämän ketjun aloitusta. ;)
-
Nii-in,
17-lankainen kone ei ole se millä itse olisin halunnut treenaamisen (ja ikää oli silloin 24v) aloittaa. Siinä mielessä hommaa ei ehkä ihan 100% loppuun oltu ajateltu.
Siitä huolimatta, itse pidän ainakin ajatuksena tästä uudesta prostock luokasta.
-
Saako ajaa Protoformin MG korilla TSS, TSP ja sit virissä?
Suora vastaus, kiitos.
-M.V
Eli saako tolla korilla ajaa viriä, stanua ja porotokkaa?
-M.V
-
Korisääntö ei ole miksikään muuttunut.
TSP noudattaa samaa sääntöä kuin TSS.
Eli sääntökirjasta :
3.5.2. KORI
......
Sallittuja korin aukkoja ovat aukot antennia, siiven- ja korin kiinnitystä sekä kierroslaskentatunnistinta varten. Korin on peitettävä renkaat ja rakenneosat suoraan ylhäältä katsottaessa.
.....
.....
TSS-10, TSP-10, TSM-10: EFRA luokiteltu FIA Touring Saloon, BTCC, DTC, Sport2000 tai vastaavan (ei lokasuojiltaan levitetty luokka), rata-ajossa käytetyn luokan, vähintään 4-paikkaisen, 4- ovisen henkilöauton umpinainen kori. Säilytettävä mahdollisimman esikuvansa näköisenä. Korissa on oltava edessä puskuri tai spoileri, ja takana korissa oleva puskuri tai korin takaosa sivuhelmojen korkeudella, sekä takavalot (maali/teippi). Sallittuja aukkoja ovat, aukot antennia ja korinkiinnitystä sekä kierroslaskentatunnistinta varten. Vain esikuvan mukaiset aerodynaamiset lisäkkeet hyväksytään ja niiden pitää olla kiinni korissa. Siiven on oltava esikuvan mukaisessa paikassa ja kokonaan kattolinjan alapuolella. Korin pitää peittää renkaat ja rakenneosat ylhäältä katsottaessa.
EFRA luokitellut korit: .... Tähän tulee voimassa oleva EFRA lista, onko se sitten -> http://www.efra.se/el_tc_bodies.html (tuon mukaan kysymäsi kori on listalla)... Tony tai Jussi voisi vahvistaa...
EFRA luokitus päivitetään vuosittain 1.4. TSM-10 ja C-12 luokassa uusi luokitus tulee voimaan 1.5.
-
...NAPS...
EFRA luokitellut korit: .... Tähän tulee voimassa oleva EFRA lista, onko se sitten -> http://www.efra.se/el_tc_bodies.html (tuon mukaan kysymäsi kori on listalla)... Tony tai Jussi voisi vahvistaa...
...NAPS...
Niin, juuri tuota olen itsekkin pähkäillyt. Jotkut sanovat että MG:llä saa ajaa, ja toiset taas sanoo että ei saa ajaa. Noh, miten on?
Kiitos vastauksesta Tumppi!
-M.V
-
17-lankainen kone ei ole se millä itse olisin halunnut treenaamisen aloittaa. Siinä mielessä hommaa ei ehkä ihan 100% loppuun oltu ajateltu.
No ei se täysin stanumoottorillakaan treenaaminen ole ihan järkevää, kun täytyy kuitenkin joskus siirtyä viriin. Viime vuonna ajoin ensimmäisen kauden (stanua), mutta treeneissä en ajanut 25 akkua enempää stanumoottorilla koko vuonna.
Eikä 17 lainkaisen huolto tarve ole läheskään samaa luokkaa kuin stanulla.
-
17-lankainen on treenikoneena melko hyvä kun ennakkoa ei laita 4 milliä enempää. Huollon tarve on todella vähäinen ja tehojakaan ei ole liikaa.
-
17-lankainen on treenikoneena melko hyvä kun ennakkoa ei laita 4 milliä enempää. Huollon tarve on todella vähäinen ja tehojakaan ei ole liikaa.
Mutta voimaa on aloittelijalle aivan liikaa !
-
Siis TREENATA tietenkin saa ihan millä koneella itse haluaa, oli se sitten mabuchin maitokannu (tällä aloitin itse aikoinaan) tai supertehokas harjaton. Kisoissa sitten pitää noudattaa kilpaluokan moottorisääntöä...
Minäkin ajoin ensimmäiset kerhokisani 17l syndicate-koneella, enkä nähnyt siinä mitään ongelmaa. Toki olin harjoitellut jonkun verran ennen ensimmäistä kisaani...
Ymmärtääkseni Alue-8 kisoissa ei ole TSP-luokkaa, tässä kaikki halukkaat saa osallistua TSS-luokkaan.
Uskoisin että myös kerhokisoissa voi ajaa kilpaa TSS-luokassa, vaikka olisi eläkeläinen, näin ainakin vantaalla...
Ja treeneihin/kisoihin 17l koneeseen voi laittaa 0ast. ennakkoa, kuten nykyisessä syndicate-koneessa, ja valita hiukan kestävämmät hiilet, näin tehot pysyy siedettävällä tasolla.
-
Ja treeneihin/kisoihin 17l koneeseen voi laittaa 0ast. ennakkoa, kuten nykyisessä syndicate-koneessa, ja valita hiukan kestävämmät hiilet, näin tehot pysyy siedettävällä tasolla.
Tuota minäkin juuri tarkoitin, että 17 lankaisen tehot saa kyllä pieneksi jos vain haluaa.
-
Viime talvena kisoissa oli noin 80 kuskia (puolet virissä, puolet stanussa) ja päivät venyivät joskus jopa iltakymmeneen. Nyt kun kisoihin tulee lisäksi ProStock ajetaanko se samana päivänä jolloin kisapäivä venyy vielä entisestään?
Tähän kysymykseen voisi joku kisajärjestäjä vaikka huvikseen paneutua..
Olisko mahdoton pyyntö tehdä esimerkki-laskelma vaikka jotenkin näin :
TSS 30 osallistujaa
TSP 25 osallistujaa
TSM 25 osallistujaa
Saako kilpailun vietyä läpi yhdessä päivässä esim klo 22.00 mennessä jos päivä alkaa 08.00??
Tämä asia kiinnostaa varmaan monia....???
-
Lajiryhmä on tästä keskustellut ja parasta ratkaisua etsitään ja etsittiin mm. valvojapäivillä eilen.
Ohjearvona kilpailun päättymisen takarajalle on keskusteluissa ollut klo 21. Käytännössä tämä tarkoittaa maksimissaan 9 erää eli 90 kuljettajaa.
Käytännössä tarvitaan luokkakohtaiset osallistujarajat (jos rajoittamiseen päädytään). Jotta saataisiin erät täyteen, on rajat oltava tasa kymmeniä. Rajojen määrittelemisen vaikeusastetta lisää erityisesti se, että on hyvin vaikeaa ennustaa miten kilpailijat tulevat jakautumaan eri luokkiin ProStockin tullessa mukaan.
Esimerkkinä FTT 2004 I osakilpailussa Kuusankoskella oli 10 erää kilpailijoita (TS:44 ja TJ:45). Palkintojen jako oli aikataulun mukaan klo 21:30. Kierroslaskijan pisin tauko päivän aikana oli 5 min.
-
Lajiryhmä on tästä keskustellut ja parasta ratkaisua etsitään ja etsittiin mm. valvojapäivillä eilen.
Ohjearvona kilpailun päättymisen takarajalle on keskusteluissa ollut klo 21. Käytännössä tämä tarkoittaa maksimissaan 9 erää eli 90 kuljettajaa.
Käytännössä tarvitaan luokkakohtaiset osallistujarajat (jos rajoittamiseen päädytään). Jotta saataisiin erät täyteen, on rajat oltava tasa kymmeniä. Rajojen määrittelemisen vaikeusastetta lisää erityisesti se, että on hyvin vaikeaa ennustaa miten kilpailijat tulevat jakautumaan eri luokkiin ProStockin tullessa mukaan.
Esimerkkinä FTT 2004 I osakilpailussa Kuusankoskella oli 10 erää kilpailijoita (TS:44 ja TJ:45). Palkintojen jako oli aikataulun mukaan klo 21:30. Kierroslaskijan pisin tauko päivän aikana oli 5 min.
Siis häh... oliko kierroslaskijalla jopa taukoja.
Ei näin :mrgreen: