Kirjoittaja Aihe: 1:1 Auton renkaat  (Luettu 130474 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #240 : 16.10.10 - klo: 12.06 »
Laittaa ihan miettimään kuinka turvallista olisi oma autoilu ollutkaan jos ois ajanu nastarenkailla ja laittanu paremmat aina taakse  :shock:

Ei ois Kenne voinu asiaa paremmin kirjoittaa. Ite tykkään kyllä kanssa siitä, että auto ohjautuu, tai edes pyrkii ohjautumaan, siihen suuntaa mihin rattia kääntää. Etuveto kun alkaa puskemaan niin ei siinä ihan mahottomasti ole keinoja korjata tilannetta.

Ja ihan oikeasti esp auttaa todella paljon. Viime talvena sattui olemaan tilanne, että omasta autosta oli jarrupaineen anturi rikki hetken aikaa, mikä käytännössä tarkoitti sitä, että autossa ei esp toiminu, abs kylläkin. Kun tuo esp oli poissa käytöstä niin okei autoa sai kyllä viskeltyä pitkissä sladeissa, mutta kun se alkoi puskea niin silloin puskettiin - siinä autossa kun känkkä "otti eteen"  :grin: Kun taas esp oli käytössä riitti kun rattia käänti "yli" ja esp hoiti auton kääntämisen.

Mitä veisliirtoon tulee niin joo autot on pääsääntöisesti, riippuen kuormitusesta, etupainoisia, mutta vesiliirtoon vaikuttaa nopeu, vesipatjan paksuus ja renkaat (kunto, malli, jne). Tämä ei ole fakta, mutta uskallan kuitenkin väittää, että liki riippumatta renkaiden kunnosta kyllä ne eturenkaat ensin siihen veden päälle nousee. Siihen asti eturenkaat kuitenkin poistaa valtaosan siitä vedestä ajouralla. Ja kun nyt ne takarenkaat 99% seuraa eturenkaita niin jos ei eturenkaat ole nousseet veden päälle niin ei sihen tielle enää vettä jää niin paljoa että takarenkaat sen patjan päälle nousisi vaikka olisi sliksit. Okei no jos eturenkaat nousevatkin veden päälle ja takana olisi paremmat renkaat niin ehkä ne ei jaksaisikaan enää nousta... Tähänkin asiaan tuo esp auttaa.
Old fart

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #241 : 16.10.10 - klo: 13.09 »
Tuo onkin juuri kiinni siitä minkälainen kuski ratin takana on.

Silti voidaan sanoa aikalailla lonkalta että autolla liikkuvista 1% on niitä jotka oikeasti oikaisevat auton kun se yllättäen lähtee loiroon.

No hitaissa vauhdeissa rosentti on varmasti paaaljon suurempi, mutta otetaan tommonen 80-100 kmh... ajetaan jossain maantiellä ja auto lipsahtaa sohjoliirtoon...
Jos takarenkaat irtoaa aikaisemmin kuin eturenkaat niin näkemiin vaan.
Sanoisin että ne oikeasti tuollaisessa nopeudessa kyseisen liirron hallitsevat ovat alle tuon prosentin.

Jos taas eturenkaat irtoaa aikaisemmin niin sen tuntee jo ohjauksessa... ja auto jatkaa sentään keula menosuuntaanpäin.
Tuollainen sohjo/vesiliirto on varmaan sata kertaa helpompi saada haltuun.

Ihan aikuisten oikeesti haluisin nähdä miten nämä tämän foorumin "rattimiehet" autonsa oikeasti yllättävässä tilanteessa hallitsevat.

Hiljaiset nopeudet erikseen ja ne omat leikkimiset kun tarkoituksella mennään pidon rajoilla ja sen yli.

Kun puhutaan turvallisuudesta niin silloin kaikki nämä tekijät poistuu ja pitääkin ottaa huomioon se miten rengas/auto käyttäytyy yllättävässä ääritilanteessa.

Täydellinen ylläri pimeällä maantiellä yhdistettynä sohjoon/lumeen tai mihinvaan liukkaaseen ja takana vähemmän pintaa...
Näitä on tullut nähtyä...
On tullut oltua ensimmäisenä paikalla kun auto on suoralla moottoritien pätkällä suistunut pöpelikköön... Kuski väisti moottoritiellä rusakkoa ja menetti autonsa hallinnan...
renkaat oli ihan ok ja kuskikin kuulema paljon työmatkoja ajava.
Sekä monia muita vastaavia missä olen nähnyt sen hanurin irtoavan hieman kovemmassa vauhdissa ja kuskin menettäneen tämän päälle auton hallinnan totaalisesti.

Luiston ehkä moni saattaa kovassa vauhdissa saada vielä pysäytettyä... mutta kuinkas onkaan sen vastaheiton kanssa... Siinä ne on nuo minunkin näkemäni suistumiset johtuneet.
Näissä tilanteissa jos olis auto puskenut niin olis varmaan rusakolta lähtenyt henki ja autosta puskuri säpäleiks... no voi harmi... vaihtoehtona oli tämä eräskin näkemäni tilanne kun auto heitteli 4 kertaa katonkautta ympäri tampesterin moottoritien keskinurmikolla.

paituvei... näinpä tilanteen myös kun ambulanssi heitti samalla tavalla ketarat oikoseen samalla moottoritiellä... Ja jälleen vastaheitosta irtos.




Ihan oikeesti kuulostaa vielä jännemmältä kuin aikaisemmin.

Ensin täällä on monet todenneet kuinka pystyvät hallitsemaan tilanteen kuin tilanteen aivan yhtä hyvin vähemmän pitävällä renkaalla.
Yhdistetäänkö siihen vielä se kuinka pidetään itseä niin hyvänä kuskina että satasen vauhdista terveen irrotessa sohjoliirtoon, se auto otetaan yhtä turvallisesti haltuun kuin se että keula varottais sulle jo ratin kautta tuntemalla kun pito irtoaa.. auton jatkaessa edelleen edes suoraan ajosuuntaan.


Nyt välähti vihdoin valo miksi autoihin on suunniteltu ylireagoivat kolmikirjaimiset ajonhallintalaitteet jos jonkinmoiset.

Siksi koska ratin takaa löytyy henkilöitä jotka ajattelevat hallitsevansa auton paremmin kuin se ylivoimaisesti suurin autoileva kansa... Siksi että ollaan valmiita tinkimään pienistä asioista jotka saattavat vaikuttaa lopputulokseen todella dramaattisesti... ja vain siksi että kokee olevansa parempi kuski.

Minä pieksen tässä maassa valtaosan rc autoilijoista polttiskrossissa.
Silti en tingi auton säädöistä saati rengastuksessa kuvitellen että olen niin hyvä että vähän liukkaammallakin pärjään ihan yhtä hyvin kuin sillä helpoimmalla ajettavalla ja eniten pitävällä.
Silti ajan mahdollisimman pitävällä renkaalla ja mielummin aliohjaavalla autolla, koska se mielummin vie mutkan metrinverran pitkäksi kuin spinnaa tai mennään kylki edellä monttuun ja siitä katolleen joka tarkoittaa aina suurempaa ajan menetystä kuin se metrin pitkäksi livennyt mutka.
RC touhussa sentään pääsee nostajan avulla jne.
Oikeassa liikenteessä se yksi yllättävä perän lipsahtaminen kaistanvaihtotilanteessa saattaa jäädä viimeiseksi.
Ei auta nostajakaan enää.

Eiks jengi ihan oikeesti kelaa tällasia asioita?
Miks ei haeta sitä turvallisinta vaihtoehtoa?
Miksi vähätellään yllättävän tilanteen tuomaa eroa jokaisen rattimiehen auton hallintaan?

Mun kirjotuksesta on sitten taas kerran aivan turha provosoitua.
Se ei ole tarkoitus.
Mutta ei haittaakaan mikäli joku tämän mun ajantappamisen jälkeen ehkä vahingossa pysähtyy peilin eteen edes sekunniksi miettimään luottaako oikeasti itseensä niin paljon... Katsoo omaa jälkikasvuaan ja miettii vielä kerran... luottaako ihan oikeasti itseensä niin paljon että on valmis tinkimään selvistä turvallisuustekijöistä... vain koska on niin hyvä kuski.

Minä en...
Mutta olenkin nynny.
Hommaan kärkikastin nastarenkaat ja tokana vuotena laitan ne paremmassa kunnossa olevat taakse.
Silti olen niin hyvä kuski että suoristan sladit kaasulla ja menen mutkia vaikka kylki edellä... Mutta se tapahtuukin hitaammissa vauhdeissa ja ilman että on omaa jälkikasvua kyydissä tai muita tielläliikkujia... Ja näistäkin sladitteluista 99,5% vuoden aikana tapahtuu radalla... itse auton ulkopuolella olevana.

Poissa Skeidarutto

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #242 : 16.10.10 - klo: 15.20 »
nyt puhu hoke paljon asiaa..

muinoin ammattikoulussa opettaja opetti kanssa laittamaan paremmat renkaat taakse ja syy oli tosiaan se että takarenkaat ne autoa ohjaa ei eturenkaat ja kun asiaa myöhemmin ajattelee ihan järjellä ni näinhän se asia on ja siihen tuo hokekin äsköisessä kirjoituksessaan nojasi.

kyl toi munkin pemari menee nätisti kylkimyyryä tuol pihoilla mut veikkaan ettei munkaan ylivertaiset refleksit riitä siinä kohtaa kun tuolla maantiellä lähtee 100 vauhdissa sohjonpäälle.

aikanaan liukkaankelin ajoharjotuksissa silloin kun mentiin omalla autolla ajamaan otin tarkotuksella mutsin sillosen sitikan alle jossa oli luokattoman huonot kesä nakit ja etujarrut huonot tarkotuksena tosiaan nähdä miten tommonen huonokuntonen auto käyttäytyy väistökokeessa ja varmaan mukana olevat muutkin näki miten huonot renkaat sillon käyttäyty kun vastassa oli esp aps mersuja hyvillä renkailla.
Rikkaan talon lapset meni luistonestot suhisten keilojen välistä abaut 55 km/h vauhdeilla mut tuli todellisen vatasen eli minun vuoro sitikalla koitettiin ensin lukkojarrutusta 50 vauhdilla... mikä olikaan lopputulos sitikka meni suoraan jarrutuspaikasta yli koko liukasradan takas pitävälle asvaltille väistöä ei mitenkään ois voinut tehdä siinä koska takapää lähti käsistä täysin takapainoisten jarrujen avulla.

No koitettiin sitten vähän hitaammilla vauhdeilla abau 40km/h ja väistöä ei vieläkään pystynyt suorittamaan, siellä huomasin ekan kerran oikeesti että kannattaa siellä auton alla olla ihan oikeesti hyvät renkaat ja etupainoset jarrut jos mielii väistellä tuolla liikenteessä sohjossa 100 kmh vauhdeissa.

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #243 : 16.10.10 - klo: 19.19 »
Minulla tulee noin 1 mm ero etu- ja takarenkaiden kulumiseen kesässä ja vähemmän talvella. Laitan aina ne paremmat eteen samalla kun renkaat vaihdan ja näin molemmat kuluvat tasaisesti. Kesärenkaita menee yleensä kaksi kierrosta autossa sinä aikana kun se minulla on ja talvirenkaissa on vielä 4-5 mm pintaa jäljellä tuossa vaiheessa. Ne vaihdetaan uusiin kun auto vaihdetaan uuteen.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #244 : 16.10.10 - klo: 19.43 »
Toivottavasti auton vaihtoväli on tarpeeksi tiheää tai muuten ajelet kyllä naurettavan tasoisilla renkailla vikat talvet.

Poissa kenne

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #245 : 16.10.10 - klo: 21.48 »
90% suomalaisista miehistä pitää itseään keskitasoa parempina kuljettajina.

Mut miks helkkarissa se 10% on just liikenteessä silloin kuin minä olen..... :p

BTW.
Hoke.
Ymmärrän pointtisi parempien renkaiden sijoittelusta ja pakkohan siinnä on olla jotain perää normi rivikuljettajille kun kaikki instanssit, koulut, lehdet, renkaiden maahantuojat jne suosittelevat niin.

Itse edelleen olen niin tyhmä ja väärinopiinut että olen vastarannan kiiski ja pelkään puskevaa autoa (sellaisella puskaan ajautuneena).
Varsinkin pelkään ja näen kauhukuvia jos minulle sqttuisi niin että mutkassa auto yllättäen alkaisi puskemaan ja ajautuisi vastaantulijaa päin keula edellä.
Mielummin ottaisin kosketuksen kyljet vastakkain kuin nokka edellä.
No mutta tää on vain oma mieleni enkä tätä muille suosittele ammattilaisia vastaan.

Ralli ja rata autoissa olen vain jotenkin oppinut/halunut että ohjattavuus pysyy pitempään kuin perän pito. No mutta sitähän sanoin jo aikaisemmin.

Joskus haluaisin oman haraoppini vuoksi käydä testaamass tuota toriaa ihan käytännössä. Eri nopeuksilla ja alustoilla.

Mammakin oppi selviytymään sohjoliirroista sillä ettei vahingossakaan (etu/nelivetosella) päätä kaasua vaan pitää vedon päällä vaikka auto olisikin 'poissa hanskasta'. Tätä ollaan keväisin käyty harjoittelemassa sulan lumen sohjossa hiljaisilla parkkiksilla. Samoin kokeiltu miten käy jos panikoi ja päästää kasun tai peräti koskee jarruun.
Vaudikkaita spinnejä ja paljon sohjoa ollut ilmassa :-)

Suosittelem lämpimästi kaikille tälläisiä 'terapia' treenejä liukkaallla heti kun ekat lumet tullut maahan jotta kaikki sisäistäisimme tämän uuden alustan pidon puuttumisen/heikkenemisen ja vaihdetaan talviajotyyliin.
Gambler Racing Rocken Roooooll

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #246 : 16.10.10 - klo: 22.03 »

Mielummin ottaisin kosketuksen kyljet vastakkain kuin nokka edellä.
No mutta tää on vain oma mieleni enkä tätä muille suosittele ammattilaisia vastaan.


Ei se kyllä ihan kyljet vastakkain mene vaan sun kylki vastaantulevan keulaa. Sen jälkeen kuuluu niks naks ja auton sisällä ruumiita 1-5. Ei auta turvavyöt eikä pahemmin bagitkaan. Eikä vauhdin tartte olla kova.

Nyky autot on suuniteltu pääasiasa face to face mällejä varten. Sanoohan sen järkikin, että keulassa on sitä liike-energiaa sitovaa metallia. Lisäksi immeisen niska joustaa paljon paremmin eteen ja taaksepäin kuin sivulle.

Tällä paikkakunnalla sattu n.5v sitten kolari mikä vaati viiden nuoren hengen. Sälli menetti suoralla tiellä auton hallinnan ja ajautui vastaantulevien kaistalle. Vastaan tuli paku ja kylkeen. Ulkoapäin ruumekset oli täysin vahingoittumattomia, mutta kaikilta niskat nurin...

Poissa Tomsantommy

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #247 : 16.10.10 - klo: 22.07 »
Meillä on kenne vain asenne vika :grin:
Kun olemme tottuneet vanhaan hyvään aikaan,jossa kuljettaja ajoi autoa,eikä niinkuin nykään,että sähköiset anturit ajavat autoa...
Ja ralliautossa ei näitä ollut :huh: silloin joskus :mrgreen:

Ja tätä kennen viittaamaan asiaan liityen,niin jos talvi on hyvä,on lunta ja pakkasta,niin tarjoan paikan missä jokainen voi kokeilla esp,ösp,abs,jne... juttujen toimivuutta.
Voin sanoa että asenteet muuttuu,ja pisteenä i:n päälle tarjoan paikan kilpa-auton kyydissä,tietenkin kypärät ja vyöt kiinnitettyinä.
« Viimeksi muokattu: 16.10.10 - klo: 22.21 kirjoittanut Tomsantommy »
-Tamiya mini m01,2*tamiya mini m03,tamiya trf415 mre,traxxas slash2wd,axial scx10,Kyosho ultima 2wd vintage-

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #248 : 16.10.10 - klo: 22.31 »
Ja tätä kennen viittaamaan asiaan liityen,niin jos talvi on hyvä,on lunta ja pakkasta,niin tarjoan paikan missä jokainen voi kokeilla esp,ösp,abs,jne... juttujen toimivuutta.
Voin sanoa että asenteet muuttuu,ja pisteenä i:n päälle tarjoan paikan kilpa-auton kyydissä,tietenkin kypärät ja vyöt kiinnitettyinä.
Mukana ku peräpukama ja vaimo otetaan matkaan kans - tämöisestä paikasta ja mahdolisuudesta voisi vaikka maksaa, vaikka löytyyhän noita "ilmaisiakin" paikkoja...
Old fart

Poissa kenne

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #249 : 16.10.10 - klo: 23.11 »
.....mä kans.

Mulle riittää oma ajelu....ei kyyditystä :-)
Gambler Racing Rocken Roooooll

Poissa Tomsantommy

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #250 : 16.10.10 - klo: 23.22 »
Ja tätä kennen viittaamaan asiaan liityen,niin jos talvi on hyvä,on lunta ja pakkasta,niin tarjoan paikan missä jokainen voi kokeilla esp,ösp,abs,jne... juttujen toimivuutta.
Voin sanoa että asenteet muuttuu,ja pisteenä i:n päälle tarjoan paikan kilpa-auton kyydissä,tietenkin kypärät ja vyöt kiinnitettyinä.
Mukana ku peräpukama ja vaimo otetaan matkaan kans - tämöisestä paikasta ja mahdolisuudesta voisi vaikka maksaa, vaikka löytyyhän noita "ilmaisiakin" paikkoja...
Jos lunta ja jäätä on niin tervetuloa,ja vaimon kanssa :wink:
Ja kennen kyytiin en tule,hullu saa olla,ei tyhmä :mrgreen:
Ei kun oikeesti on paikka,mikä ei maksa ja saa toteuttaa itseään,ja kokeilla kuten mainitsin,niitä esp,ym laitteita,kokeiltu on...
-Tamiya mini m01,2*tamiya mini m03,tamiya trf415 mre,traxxas slash2wd,axial scx10,Kyosho ultima 2wd vintage-

Poissa Skeidarutto

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #251 : 17.10.10 - klo: 00.50 »
Ja tätä kennen viittaamaan asiaan liityen,niin jos talvi on hyvä,on lunta ja pakkasta,niin tarjoan paikan missä jokainen voi kokeilla esp,ösp,abs,jne... juttujen toimivuutta.
Voin sanoa että asenteet muuttuu,ja pisteenä i:n päälle tarjoan paikan kilpa-auton kyydissä,tietenkin kypärät ja vyöt kiinnitettyinä.
Mukana ku peräpukama ja vaimo otetaan matkaan kans - tämöisestä paikasta ja mahdolisuudesta voisi vaikka maksaa, vaikka löytyyhän noita "ilmaisiakin" paikkoja...
Jos lunta ja jäätä on niin tervetuloa,ja vaimon kanssa :wink:
Ja kennen kyytiin en tule,hullu saa olla,ei tyhmä :mrgreen:
Ei kun oikeesti on paikka,mikä ei maksa ja saa toteuttaa itseään,ja kokeilla kuten mainitsin,niitä esp,ym laitteita,kokeiltu on...


Täähän alkaa haiskahtaa ihan rc10 rengastesti miitiltä  :wink:

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #252 : 17.10.10 - klo: 02.46 »
Alkaahan niitä "parempia" kuskeja tulla lisääkin.

Te puhutte tuosta hanskaamisesta blaa blaa.

Kyllä minäkin hanskaan vaikka mitä kun hanskaamaan aloitan.


Täysin eri asia kun tulee se YLLÄTTÄVÄ tilanne.
Ei se mitä odotat testiradalla... kilparadalla... missä vain missä tiedät tekeväsi sladin yms.

On aivan eri asia yhtäkkiä väistää eteen pöllähtävää hirveä ja todeta puolivälissä väistöä perän irtoavan tiestä.

Sitä tilannetta kun ajelet jostain huitin nevadasta kotiinpäin...
Olet jo ajellut pari tuntia...
Toinen käsi lepäilee käsinojalla ja toisella kädellä ohjailet ties miten kiinni pitäen.
Vasen jalka jossain lepäilemässä ja oikeakin jo paikoilleen puutuneena.

Tilanne on TÄYSIN eri kuin se mitä harjoittelet parkkipaikalla tai missävaan jääradalla.

Täysin eri.

Vain ja ainoastaan siksi on nämä ajonhallinnat jne kehitetty... Ihminen kun reagoi yllättävään tapahtumaan todella paljon erilailla ja suurimmaksi osaksi aina liikaa.

Juuri näistä tilanteista olen koko topikin ajan puhunut.
Tilannetta missä oikeasti varsinkin kaikki renkaista irti saatava pito on vain hyödyksi...
Tilannetta missä et halua perän irtoavan tiestä jne.


Tuo että luisut keula edelle vastaantulijan kaistalle on juuri sitä mitä täällä on "paremmat" kuskit sivuuttaneet.
Sitä ennakointia, huomioon ottamista jne.
Sitä mitä on jo monissa viesteissä nähty kehuttavan kuinka tällaiset tilanteet klaarataan niillä vähemmän pitävilläkin renkailla...
No joo joo... ei se auto puske vastaantulijan kaistalle jos et aja liian kovaa tilanteeseen nähden jne.

Mutta hanuri kyllä irtoaa kun teet säikähtäen nopean väistöliikkeen...
Reagoit tilanteeseen miten siinä paniikissa reagoitkaan...
Harvassa on ne rattimiehet joilta oikeasti tilanne meni coolin rauhallisesti ilman ihmeempiä riskejä.

Kyllä moni meistä nämä asiat radalla klaaraa oikein näppärästi.
Se kaasulla ohjailukin onnistuu yms.

Mutta ei paniikissa.
Vielä vähemmän (kuitenkaan väheksymättä) yleensä naisilta.


On aivan eri asia hakea autoon kivaa hivenen yliohjaavaa balanssia kun ajellaan radalla tai ylipäätään tietoisesti tuupataan risteyksessä vähän kovempaa ja tarjotaan peräsintä sivulle.

Kun se paniikki tilanne iskee niin kyllä siinä rattimieskin toivoo ettei se hanuri irtoa tiestä ja lopulta vastaheittojen kautta löydetä itseä ties mistä.
Mielummin edetään aliohjaavalla autolla joka sentään menee sinne suuntaan minne rattia käännät... vaikka ei niin jyrkästi käännykään, koska puskee.

Ei se paremmilla takarenkailla oleva autokaan suoraan jatka kun rattia käännät.
Ellet seiso jalka suorana NAP jarruilla.

Yliohjaava auto KARKAA kuskin hallinnasta huomattavasti herkemmin kuin aliohjaava.
Aliohjausta sentään saa hallittua yhdellä luontaisista reflekseistä... Hidastamalla.
Persaus irti ja ohjaamo käsiä täyteen... ? S mallisia kiuvioita tienpintaan ja ehkä sait sen paniikissa jatkamaan eturenkaat menosuuntaa kohti hallitusti takaisin omalla kaistalla.

Mut kyllä tottakai ollaan siellä liikenteessä niin mahtavan hyvää kuskia että blaa... nastat on turhat... takarenkaat saa olla huonommat ja mielellään jarrutkin kiskasee perän irti... ja tottakai takaveto... Meneehän se radallakin niinmaan mahtavasti.

Poissa kenne

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #253 : 17.10.10 - klo: 14.01 »
Hoke.
Olen edelleen 99% samoilla linjoilla
-oikea tilannenopeus
-oikeat varusteet
-ajotaidon vaaliminen harjoittelemalla
jne.

Varsinki niitä omaalotteisia väist, sivuluisu ym harjoitteita suositelen edelleen.

Jotta yllättävässä tilanteesa hyvin harjoiteltu suorite saattaa tulla jopa selkäytimestä, eikä kädet nouse silmille paniikinomaisesti.

Mutta edelleen olenkin jotenkin kieroutuneesti sitä mieltä lainaten sun vertausta hirvestä liukkaalla tiellä.
Jos keula on liukas niin voikin käydä niin että jarruttaessa yritettäessä väistää auto puskeekin vain suoraan päin.
Tässä tulee eriävä mielipiteeni.
Mielummin saan väistettyä toimivalla ohjauksella.....sattuipa sen jälkeen mitä vain....hyvällä tuurilla kaikkies S kuvioiden jälkeen voi olla että auto on viellä tiellä tai ainakin yllättävästä eläimestä ohi. Se onko sen jälkeen huonoa tuuria ja iso kivi, tolppa, vastaantulia tms edessä onkin jo sitten seuraava ongelma.

Viime talvena meinas juuri käydä tuo kirjoittamasi esimerkki.
Käytiin kaverin kanssa illalla Pitäjänmäestä Harjavallassa yhden mp kerhon sbileissä.
Joskus aamuyöpn tunteina hiukan jo väsyneenä pikku lumipyryssä kaverin kanssa p****a jauhaten yhtäkkiä iso hirvisonni kiipesi tien vasemmalta puolelta eteen.
Ensimäistä kertaa olin tyytyväinen että Golffissa oli ABS:ät (luikkaan kelin takia) ja hyvät nastarenkaat (tie jäähuurteen ja pakkas irtolumi pöllyn vallassa).

Sain väistettyä kruunupään parin kolmen mertin päästä vastaantulioiden puolelta (hirven takaa) kun ei ketään tullut vastaan.
Golffissa huomattavan takapainoiset jarrut muutoin.
Eli tuuria oli enemmän kuin taitoa koska vasta tilanteen jälkeen alko aivot vasta reagoimaan. Mutta silloin kruunupää oli jo näkymättömissä.
Eli joidenkin ihme vaistojen ja ABS/takapainoisten jarrujen onnistuin väistämään.

Se että oliko joka talvisten syksyisten liukasharjoitteiden sisäistäminen vai mikä syynä en osaa sanoa.
Ainakaan en pidä itseäni minään erityisenä 'rattimiehenä'
Gambler Racing Rocken Roooooll

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #254 : 18.10.10 - klo: 01.10 »
Hyvä ja totta hyvinkin paljon.

Juuri tätä meinasin että varmasti jokainen joka oikeesti joutuu tuollaiseen vastaavaan tilanteeseen ovat tyytyväisiä siitä että rengas piti ja selvittiin säikähdyksellä...
Mutta just ne jotka puhuu että aivan yhtä hyvin sillä kitkallakin joka tilanteen klaaraa kun vaan ajaa oikeeta tilannenopeutta ja ottaa huomioon blaa blaa...
Mun mielestä aika kummallisen lyhytnäköistä hommaa, koska kuitenkin fakta on se että kaikkiin tilanteisiin ei vaan ole mitään mahdollisuutta valita oikeaa tilannenopeutta.
Juuri kun se yllättävä tilanne tulee niin siihen on mahdotonta valita millään ennakoinnilla oikeaa tilannenopeutta...
Sen valitsee se yllätyksen aiheuttava hirvi tai mikävaan.
Ja tällöin aina se eniten pitävä rengas antaa sen edun että sinun väistömatka jne "pitenee"...
Eli toisinsanoen pitävämmällä renkaalla tarvitaan kyseisen esteen väistämiseen vähemmän matkaa.
Toivottavasti nyt jokainen tajuais mitä ajan takaa.
Eli aina jos valitsee sen renkaan tietoisesti alle mikä jossain tilanteessa yksinkertaisesti on vähemmän pitävä... Esim talvirenkaista puhuttaessa se kitka nyt vaan on nastarengasta vähemmän pitävä kun tienpinta on jäässä.
Tietoisesti tingitään tästä turvallisuustekijästä.
Joo... eihän siinä mitään.
Mutta sanoinkin moneen kertaan että se on ihan ok mikäli tämän tekee nimenomaan tietoisesti ja oikeasti tiedostaa ne erot.
Eikä kuten täälläkin on jo moneen kertaan nähty kuinka selitetään kitkan olevan yhtä hyvä tai jopa parempi kaikissa tilanteissa.
Sillon jos menee ja valitsee kitkan niin tekee sen kyllä hyvin vääristä syistä.
Ne syyt eivät ole oikeat, koska yksinkertaiset faktat ovat jo vuosia todistaneet asian toisin.
Eli nastarengas pitää jäällä paremmin... toimii myös kuivalla asvaltilla paremmin. (yleistäen ja tottakai parhaimmistoa katsoessa)
Siks tää keskustelunaihe onkin niin mielenkiintoinen ja hupaisa kun näkee miten kummallisia käsityksiä monilla tuntuu olevan.
Eli ihan puhtaasti luullaan että se kitkarengas on parempi asvaltilla ja kaikkialla varsinkin kun nastarenkaasta katoaa muutama nasta...
Eihän nastarenkaaseen jää mitään pitoa, koska siinä ei ole sitä kitka ominaisuutta  :lol: :lol:
Jestas montako kertaa tonkin on elämänsä aikana saanut kuulla ja joka kerta hämmästyä yhtä paljon.
Mut okei... se siitä.
EHKÄ moni jo tajus mikä se mun pointti on, eikä enää ilmesty kummallisia lainauksia eri asiayhteyksistä ja asioista jotka eivät liity toisiinsa.


Mut Kenne...
Mainitsit abs jarrut...
Käyttäytyikös auto tuossa tilanteessa oikeasti niin että jarrut olivat takapainoiset, vai käyttäytyikö auto yliohjaavasti...

Autojen etujarruthan ovat aina ne jotka jarruttavat enemmän... isommalla voimalla, eli jarrut ovat aina etupainoitteiset.
Tämä myös pätee aikalailla pitkälti jokaiseen edes lähellekään nykyaikaiseen abs jarrulliseen autoon.
sehän kun nimenomaan säätää sulta takarenkaalta jarrua pois mikäli se meinaa luistaa...
Tuolloin myös tottakai eteen tulee jälleen enemmän voimaa, koska autohan muuttuu etupainoisemmaksi ja siis myös keula pitää silloin enemmän.
Eteen voidaan myös syöttää silloin enemmän jarrua.
Ja täydessä abs jarrutuksessahan myös jokainen rengas jarruttaa sillä parhaalla mahdollisella teholla silti jarrujen pitäen lukkiutumisen poissa.
Eli ei ole voinut takapainoisesti jarrut tuossa tilanteessa toimia.
Se kova painonsiirtyminen on aiheuttanut sen että perä kevenee ja auto myös silloin ohjautuu enemmän... varsinkin kun abs pitää renkaat pyörimässä ja ohjautuvuus säilyy.

Entäs kun mennään edes näihin vähänkään vanhempiin golffeihin.
Niissähän oli joku ihmeen jarrubalanssin säädin....
Eli kun taakse lastasit kuormaa... perä painui alemmaksi jolloin mekaanisesti säätyi takajarruille enemmän tehoa...
Ja taas kun ruttaat jarrua kovemmin, auto kallistuu eteenpäin ja perä tietysti nousee ylöspäin niin sama mekaniikka sääti takajarrujen tehoa pienemmäksi.

Tämän muistan lähinnä siitä kun noita golffeja piti madaltaa niin sen jälkeen tuolle mekaniikalle piti myös jotain tehdä... se kun luuli takana olevan enemmän painoa koska perä oli matalammalla ja siis jarrut muuttuivat oikeasti senverran takapainoisiksi että vähänkään liukkaammalla jarrutus oli kuin käsijarrua olis kiskonut.

Mut eniveis... tuolla hain lähinnä vain juuri sitä takaa että oletko varma että auton jarrut oikeasti olivat takapainotteiset, vai käyttäytyikö auto vain juuri niin tyypillisesti kuin se aina käyttäytyy kun jarrutilanteessa painoa siiryy enemmän eteenpäin... eli perä kevenee ja auto kääntyykin enemmän...
Tämä efektihän vain korostuisi silloin jos taakse laittaa ne huonompikuntoiset renkaat.
Silloin auton tyypillinen käytös saattaa muuttua jo todella äkkipikaiseksi ja perä irrota arvaamattomasti täysin hallusta...

Eikövain?

Poissa mop

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #255 : 18.10.10 - klo: 01.36 »
...
Golffissa huomattavan takapainoiset jarrut muutoin.
Eli tuuria oli enemmän kuin taitoa koska vasta tilanteen jälkeen alko aivot vasta reagoimaan. Mutta silloin kruunupää oli jo näkymättömissä.
Eli joidenkin ihme vaistojen ja ABS/takapainoisten jarrujen onnistuin väistämään.
...

Mitäs katsastusmies on tykännyt Golffin jarruista, jos takapainoiset ovat?

Eikös henkilöauton jarrujen noin yleisesti pitäisi olla aina etupainoiset, vai koskeeko tämän vain absittomia autoja (http://www.autotieto.net/ha_alusta/jarruvoimat.htm)?

On aika tappopeli, jos tottumaton lähtee takapainoisilla jarruilla varustetulla kärryllä liukkaalla kelillä ajamaan.

Se, että autoa pystyy liukkaalla hätäjarrutuksessa ohjaamaan, on nimenomaan ABSien ominaisuus. ESPit yms. jeesaa sitten lisäksi tilanteissa jarruttelamalla fillareita vähän miten sattuu.

Poissa kenne

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #256 : 18.10.10 - klo: 06.53 »
Ehkä kirjoitin hieman epä-ymmärrettävästi-.

Minulle takapainoiset ei tarkoita samma kun kiskoisi kässäristä vain.
Vaan sen että takaset jarruttaa tasan samaan aikaan (tai ennempin vähän-vähän ennen) ,jolloin nimenomaan Hoken sanoma painonsiirto keventää perää ja ohjausliikkeellä saan sen tarvittaessa kääntymään.
Eikä niin että etupyörät vain yrittää estää perän siirtoa ja lukkiintuu/hakkaa ABSia vasten.

Hoke.
Esimerkkitilanteessahan ABS tosiaan esti täys lukkiintumisen mutta liukkaalla alustalla auto oli kuitenkin ns. 'irti' pidolta ja S-sladittelut sain suoritettua väistön aikana.
Vanhan liiton opissa kun olen ollut  -jarrutan-päästän jarrun-väistän-jarrutan jos viellä tarvitsee- vaikka oli ABSit.

Kyseinen takajarrupainesäädin on myös kaikissa pakuissa.
Meillä oli useampi 4x4 Hiluxia. Niissä oli jarrutasapaino vakiona mieleiseni.
Mutta kun meille tuli Mitsun L200 4x4 niin siinnä tuntui ettei ole kuin etujarrut.
Todella paljon sai säätää sitä takajuttua jotta sain jarrut mieleisekseni, eli vastaaviksi kuin Hiluxeissa oli.


Kysyttiin katsastusmiehen mielipidettä:
a. siellä eivät pysty todentamaan jarrutasapainoa. Muuten kuin koeajolla ja silloin se ei viellä ilmene hitaan nopeuden takia.


Amerikan autossahan on usein todella takapainoiset.
Ponullani voin tehdä tarvittaessa kässäri käännöksen koskematta kässäriin.
Niille pitäis jotain tehdä. Ne voi olla oudolla jopa vaaralliset. Auto itsessään on aika tasapainoinen ja jarruttaessa menee suoraan jos ei samaan aikaan käännä.
b. Golffin jarruille ei ole tehty mitään. Ne vaan sattuu oleman sellaiset. Johtuneeko 4motion systeemistä vai mistä.
Gambler Racing Rocken Roooooll

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #257 : 18.10.10 - klo: 12.24 »
Oot vanhan liiton mies... Eli painat jarrua, irrotat jarrun ja teet ohjausliikkeen.
Et siis ohjaa jarruttaessasi.

No mutta eihän silloin tuossa tilanteessa ollut takapainoiset jarrut vaan nimenomaan auto käyttäyty yliohjaamasti.

Poissa CluBBaH

  • Kotkan seudun pienoisautoilijat
    • Profiili
    • Kuvia
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #258 : 18.10.10 - klo: 13.59 »
Onneks hoke nussii pilkkua kun ei kukaan muu raaski :D

Täältä kanssa yksi ääni mielummin perän irtoamiselle kun puskemiselle.

Jokainen läheltäpiti tilanne ja tieltä poistuminen on johtunu puskemisesta, ei kertaakaan perän irtoamisesta.

Jos ajan etuvetosella autolla liukkaalla, huomaan pitäväni toista kättä käsijarrulla lähestulkoon kokoajan. "Jos se nyt vaikka lähtee puskemaan"
XRAY 808 2009 Spec |

Poissa Scrap

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #259 : 18.10.10 - klo: 16.12 »
Yhtenä talvena kokeilin säästää rengas kuluissa ja laitoin golfissa (III Variant) kuluneemmat renkaat taakse. Ostimpa taakse sitten uudet renkaat ensimmäisten liukkaiden jälkeen. Olihan se hauskaa mennä joka mutkassa kahvassa, muttei kovin turvallista. Siitä mukava pirssi, että ilmoitti aina just ennenkuin perä lähti sivulle "Nyt mennään". Onhan se luisun hallinta helppoa kun sen aina tunsi milloin se lähtee.

Tästä puskeminen vs. driftaaminen:
Onhan se tavallaan luonnollisempi reaktio korjata luisia kuin puskemista. Luisussa käännät sinnepäin mihin haluat keulan menevän, mutta puskiessa pitääkin kääntää vähemmän vaikka auto ei käännykkään tarpeeksi. Helposti menee hartialukko päälle ja sitten ollaankin ojassa.

Loppujen lopuksi törmään esteeseen, olipa se mitä tahansa, mieluummin keula kuin kylki edellä.


PS. 10v sitten kuljin töihin nastarenkailla, jotka olivat huomattavasti parempia kuin sen aikaiset kitkat, joku tätäkin kysyi.

PPS. Jos ne nastat ovat niin turhia, niin miksi isot ja pienet rengasyhtiöt käyttävät aikaa ja rahaa kehitelläkseen uusia, entistä parempia nastoja?

Poissa kenne

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #260 : 18.10.10 - klo: 16.42 »
Heräs kysymys.

Moiniko täällä puskemisen puolesta puhuva on oikeasti mennyt keula edellä (mielummin kuin kylki) jotain estettä/autoa/elukkaa tms päin?

Itse olen ....
...samain kuin myös saannut heitettyä kylkeä jolloin ei osu suoraan vaan liukuen esteeseen jolloin ei täyspysähdys vaan voimat muuttuneet pyöriviksi jolloin vammat pienemmät.

Ja nyt turha saivarella että JOS menee kylki edellä rekkaa päin tms.

Puhunkin ns. suistumis tilanteista.

Omani suurimmaksi osaksi ratin ja selkänojan välisestä syyst.....eli tilannenopeus väärä.

BTW vanhavva offtopiccia :-)
Gambler Racing Rocken Roooooll

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #261 : 18.10.10 - klo: 18.37 »
Jos ajan etuvetosella autolla liukkaalla, huomaan pitäväni toista kättä käsijarrulla lähestulkoon kokoajan. "Jos se nyt vaikka lähtee puskemaan"

Ennen oli vaistomainen liike että kun puskee, ja mikään muu ei auta, niin kättä kässärille. Arvaa vaan onko ollut opettelua kun nykyisessä autossa moinen kikkailu ei onnistu, käsijarru on sähköinen ja toimii napilla. Vaikka ajonvakautin toimii erinomaisen loistavan upeasti niin siitä huolimatta tulee säpsähdettyä kun puskee eikä ole keppiä mistä rykäsee, pitää vaan luottaa elektroniikkaan ja ohjata mutkan suuntaan... :wink:

Kylätason RC-kuski.

Poissa tohelo

  • EKpa ry
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #262 : 18.10.10 - klo: 20.46 »
Jos renkaita kierrätetään autossa oikein,ei ole huonompia renkaita, joita tarvitsisi laittaa kummallekkaan akselille, vaan kaikki ovat yhtä hyviä tai huonoja  :wink:
Jos huonoja,niin ostetaan uudet! Halvin henkivakuutus... Eikö?

Poissa CluBBaH

  • Kotkan seudun pienoisautoilijat
    • Profiili
    • Kuvia
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #263 : 18.10.10 - klo: 23.36 »
Jos ajan etuvetosella autolla liukkaalla, huomaan pitäväni toista kättä käsijarrulla lähestulkoon kokoajan. "Jos se nyt vaikka lähtee puskemaan"

Ennen oli vaistomainen liike että kun puskee, ja mikään muu ei auta, niin kättä kässärille. Arvaa vaan onko ollut opettelua kun nykyisessä autossa moinen kikkailu ei onnistu, käsijarru on sähköinen ja toimii napilla. Vaikka ajonvakautin toimii erinomaisen loistavan upeasti niin siitä huolimatta tulee säpsähdettyä kun puskee eikä ole keppiä mistä rykäsee, pitää vaan luottaa elektroniikkaan ja ohjata mutkan suuntaan... :wink:



Mulla taas on nyt pari vuotta ollu neliveto, eipä auta siinäkään paljon keppiä kiskoa :D
XRAY 808 2009 Spec |

Poissa kenne

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #264 : 19.10.10 - klo: 06.40 »
Oot vanhan liiton mies... Eli painat jarrua, irrotat jarrun ja teet ohjausliikkeen.
Et siis ohjaa jarruttaessasi.

No mutta eihän silloin tuossa tilanteessa ollut takapainoiset jarrut vaan nimenomaan auto käyttäyty yliohjaamasti.

No mutta ymmärsit kuitenkin mitä ajoin takkaa  :laugh:

Ko. autohan on todella takapainoinen jarujen osalta kun ottaa ABS sulakkeen pois.
Siksi varmaan ABSienkin kanssa saa/pystyy kääntämään autoa mutkissa vaseman jallan jarruttamisella.
Takapainoinen sekä jarruilta että alusta balanssiltaan.

No pääasia kuitenkin ettei se puske.  :laugh:

Scrapin tarinasta:

Eikö se nimenomaan ole parempi jos se perä hiukan varoittaa ja on viellä ohjattavissa/hallittavissa.
Kuin jos etupää varoitta samassa nopeudessa niin ohjattavuus on vajaa
Gambler Racing Rocken Roooooll

Poissa Skeidarutto

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #265 : 19.10.10 - klo: 14.19 »
Tuleeko näitä käsijarrusta vetelijöitä oikeesti näin paljon vastaa ?
Itelle ei tulis mieleenkään kovissa vauhdeissa koittaa kässärillä saada autoa kääntymään luistoon tosin ikäni olen takavetosilla ajanu mutta joskus on tullu etuvetosellakin kaahailtua liukkailla ja puhutaan ajasta joilloin kävin armeijaa ja reikä päässäni oli ISO joten vauhtia ja vaarallisia tilanteita liikenteessä oli aina mutta ei sitä pitkäks meneviä mutkia silti käsijarrullaa korjailtu.

ei noi etuvetoset kilpa-autotkaan käsijarrua käytä kun tiukkojen mutkien ajamiseen tämä pätee rallissa radalla taidetaan käsijarru mekanismit ottaa pois ihan painon säästönä.

Poissa Futaba

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #266 : 19.10.10 - klo: 14.41 »
Vanhan liiton opissa kun olen ollut  -jarrutan-päästän jarrun-väistän-jarrutan jos viellä tarvitsee- vaikka oli ABSit.

Eipä tuo nyt mitään kovin vanhan liiton oppia ole, kun nykyäänkin vielä opettavat tuolla tavalla, tai ainakin 3 vuotta sitten liukkaan radalla ja 2v sitten 2 vaiheessa.
| Academy | Axial |

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #267 : 19.10.10 - klo: 15.45 »
Joo, aina kun autossa on kässärikahva niin sitähän käytetään juuri nimenomaan kovissa vauhdeissa... :roll:

Ralli ja rata autojen teknisiä ratkaisuja tai ajotekniikkaa tuskin tarvitsee sen tarkemmin alkaa ruotia tässä topicissa.



Kylätason RC-kuski.

Poissa Veskuvaan

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #268 : 19.10.10 - klo: 22.33 »
Tuleeko näitä käsijarrusta vetelijöitä oikeesti näin paljon vastaa ?

No kohta ne samat tyypit on motareiden lumipenkoissa ihmettelemässä miten se teoria ei vastannutkaan käytäntöä :grin: Meikäläinen taputtaa kaikille kiitokseksi kun kusevat muidenkin työmatkalaisten muroihin. Hienoimpia tilanteita kyllä tulee kun urvelot lähtee ohittamaan aura-auto kun on niin pirun kova kiire
Tarpeeks ku purkaa nii 16 autoa menee yllättävän pienee tilaa...

Poissa CluBBaH

  • Kotkan seudun pienoisautoilijat
    • Profiili
    • Kuvia
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #269 : 20.10.10 - klo: 00.11 »
Tuleeko näitä käsijarrusta vetelijöitä oikeesti näin paljon vastaa ?

No kohta ne samat tyypit on motareiden lumipenkoissa ihmettelemässä miten se teoria ei vastannutkaan käytäntöä :grin: Meikäläinen taputtaa kaikille kiitokseksi kun kusevat muidenkin työmatkalaisten muroihin. Hienoimpia tilanteita kyllä tulee kun urvelot lähtee ohittamaan aura-auto kun on niin pirun kova kiire

Ei voi muuta sanoa kun että voivoi..joko yleistetään tai sitte nähdään tasan mustaa ja valkoista.

Mut onneks meil on nää pro kuskit tääl kertomassa miten pitää ajaa, varmaan jo mopoiässä aineki.
XRAY 808 2009 Spec |