Paljonko on TP10 luokan todelliset kausikustannukset? Siis ei lasketa mukaan matkoja tai muita sivukuluja, pelkkä kalustokulu, renkaat, fuilit ja muut suorat kulut. Sillä olettamuksella, että aloittaa nollasta. Työkaluja tai muita semmosia (paitsi jos on erityisesti TP10:lle tarpeellinen) ei tarvitse laskea mukaan.
Aloituskustannukset kun nollista lähdetään liikkelle on varmasti jokaisessa polttisluokassa karkeasti noin tonnin verran. Oikeastaan kytkinkellon ratastyökalut on ainoat TP-10 spesifiset työkalut jotka olisi hyvä hommata jo aloittaessa, itse tosin pärjäsin ekan vuoden ilman niitä. Pikkuhiljaa sitten voi kyllä ostella muitakin touring-erikoistyökaluja kuten kulmatyökaluja yms. mutta ilmankin pärjää.
Yhden kisan aikana kuluu 2-4 sarjaa uusia renkaita ja 2 litraa fuilia:
-Vapaaharjoitus 2*14min: yleensä ajan aina joillain vanhoilla renkailla
-Alkuerät 4*5min: 0-2 sarjaa uusia renkaita
-Semi 20min: 1 sarja uusia renkaita
-Finaali 45min: 1sarja uusia renkaita
=113minuuttia ajoa kisan aikana
Eli karkeasti yhden kilpailun kustannus on 60-100€ (fuili ~20€, rengassarja ~20€, vähän yläkanttiin molemmat). Lisäksi vaihdan etu- ja takahihnan (yhteensä ~25€) yleensä varmuudenvuoksi ennen kisoja, tosin ne käytetyt jää varahihnoiksi treeneihin mikäli vaan hihnoissa ei ole hampaat alkaneet repeilemään irti.
Silloin kun käyn treenaamassa, ajan yleensä aina ensin 1-2 tankillista "shakedownia" jollain vanhoilla renkailla (esim. edellisen kisan semirenkailla), eli kokeilen että auto toimii ja kone/vaihde on säädöissä, ja tunnustelen millainen pito radassa on. Sen jälkeen pyrin aina ajamaan 20minuutin vetoja, eli näistä jää aina 1 sarja/20min treeniveto käytettäväksi seuraavan kisan vapaissa harjoituksissa (ja joskus miksailen näistä sarjoista myös renkaita alkueriin).
Kyllähän tätäkin luokkaa voi ajaa kilpaa niin että pistää jokaiseen ajokertaan uudet renkaat, mutta se ei todellakaan ole välttämätöntä.
Yhdellä moottorilla ajaa helposti koko kauden. Esimerkiksi Juhon laina-autossa ollut moottori on viimevuoden EM:iin ostettu kone jolla on ajettu viimevuoden EM:t, viimevuoden vika SM-kisa, tänävuonna kolme ekaa SM:ää sekä Hyvinkään kansallinen, ja lähes kaikki treenit mitä kesän aikana ajoin. Tuohon koneeseen vaihdettiin etulaakeri ennen tämänvuoden EM:iä, mitään muuta huoltoa siihen ei ole tehty (nyt tosin on aika tarkastaa olisiko aiheellista vaihtaa kiertokanki, puristuksia koneessa on vielä ihan hyvin).
Ennakoivalla huollolla TP-10 autot on erittäin kulutuskestäviä. Esim. hihnapyöriä kannattaa tarkkailla ja puhdistaa tarvittaessa, vetoniveliä kannattaa rasvata (ainakin Xray:ssä ne kuluu mikäli niitä ei puhdistele ja rasvaile). Ja näiden vauhtiin nähden sanoisin että TP-10 autot on kyllä myös melkoisen kolarikestäviä.