EDIT:
Tämä aiempaa luokan hahmoittelua... Mene sivulle 4, niin alkaa laji nykymuodossa.
Tämän keskustelun tarkoituksena on selvittää mielenkiintoa uutta kilpailukonseptia kohtaan. Pihasladi Rallisprintin ideana on kerätä viivalle hyvinkin erilaista kalustoa erittäin pienellä aloituskynnyksellä. Mikäli sarja vaikuttaa kiinnostavalta, niin laita "ilmoittautuminen" minkälaista kalustoa löytyy tai löytyisi. HUOM! ILMOITTAUTUMINEN EI SIDO MIHINKÄÄN! Selvitän vain löytyykö mielenkiintoa ja jos löytyy, niin myös kiinnostuksen painopisteitä.
Mikäli tähän touhuun löytyy riittävästi mielenkiintoa, niin saatan järjestää loppukesästä pilottikilpailun. Nyt vasta tunnustellaan asiaa, eli ei kannata vielä lähteä autokaupoille...
Kilpailun ideana on, että siihen kävisi suoraan mm. Tamiyan ralliautot (TT-01 ja DF-03RA) ja 2-vetoisten luokkaan esim. Minit ja M04-rungot yms yms yms. Kyosholla oli jotain polttiksia RTR malleina (niiden leveys oli 200mm, joten siksi säännöissä eroa sähkön ja polttiksen leveyden välillä).
PIHASLADI RALLISPRINTIN IDEA
Esikuvan näköisellä kalustolla erikoiskokeiksi tehtyä rataa pitkin kelloa vastaan ilman turhia pipojen kiristelyjä.
RATA
Erikoiskokeeksi tehty hiekka, savi tms. pintainen ajoväylä. Kestopäällystettä max 1/3 erikoiskokeen pituudesta. Ei varsinaisia hyppyreitä (esim. krossi), mutta keventäviä töyssyjä saa olla. Erikoiskokeen tulee olla sen verran tasainen, että sen pystyy kohtuudella ajamaan n. 15mm maavaralla. Yhden erikoiskokeen optimipituus n. 30sek. mielummin enemmän. Ajoreittiin olisi hyvä olla mahdollisuus tehdä variaatioita, jotta useampi erilainen erikoiskoe pystyttäisiin järjestämään.
KALUSTO (yhteiset säännöt)
-1/10 2wd tai 4wd ralliauto (sähkö tai polttis)(tehdas- tai omavalmiste tai siltä väliltä)
-Ralliauton tai muun vakioauton tunnistettavissa oleva kori (ei urheiluauto, proto yms.). Ei mielellään nykyisiä touring koreja, koska niistä ei mielestäni pysty enää tunnistamaan alkuperäistä automerkkiä (näyttävät kaikki samoilta).
-Leveys max 200mm (sähkö), 200mm (polttis)
-Sähköautoissa "normaalit" akut. Nimellisjännite max 7,4V (6kennoa tai 2S Lipo. "Pehmeät" lipot kielletty)
-Gyro-ohjaus kielletty
-Nappularenkaat (krossirenkaat) kielletty (ehkä sallittu 2wd luokissa?)
-Ei painorajaa, mutta kilpailun johto voi tarvittaessa määrätä lisäpainoja, mikäli katsoo kyseessä olevan hiilikuituübertuningsuperleggera tapaus.
-Ei minimi maavaraa, mutta kilpailunjärjestäjä tekee radan sen pohjalta, että autojen maavara olisi n. 15mm
-Yksi auto per kuski per yksi luokka. Eli halutessaan voi ajaa vaikka kaikissa luokissa, mutta luokkaa kohden vain yksi auto. Lisäksi on mahdollista, että useampi kuski ajaisi samalla autolla samassa luokassa.
LUOKAT
WRC
-4-veto
-Moottori vapaa
N-ryhmä
-4-veto
-Moottori auton mukana tullut vakiokone tai muu vakiokone
F-ryhmä
-2-veto
-Moottori vapaa
Pikku N
-2-veto (esim. etuveto)
-Moottori auton mukana tullut vakiokone tai muu vakiokone
KILPAILUN KULKU
-2x10min vapaa harjoittelu/luokka. Saman luokan autot ajavat yhtäaikaa (mikäli paljon osallistujia, niin jaetaan useampaan erään. Vähemmän osallistujia -> yhdistetään eriä). Erikoiskoetta ajetaan harjoitusten aikana yhteen suuntaan ja sen lopusta on oltava kulkuyhteys alkuun, jotta ajo sujuisi katkotta. Toiseen harjoitukseen ajosuunta voidaan kääntää.
-1.EK. Kukin ajaa yksitellen erikoiskokeen 1 kolme kertaa. Ajo tapahtuu siten, että sama kuski ajaa kaikki kolme kertaa peräkkäin. Näistä kaksi parasta aikaa lasketaan yhteen. Erikoiskoe voi olla esim. pisteestä A pisteeseen B, siellä ympäri, ja takaisin pisteeseen A.
-2.EK. Sama kuvio kuin ensimmäisellä erikoiskokeella. Erikoiskoe voi olla esim. pisteestä B pisteeseen A, siellä ympäri, ja takaisin pisteeseen B.
-Viimeinen erikoiskoe. Kukin ajaa yksitellen erikoiskokeen KAKSI kertaa. Molemmat ajat lasketaan yhteen. Erikoiskokeelle lähdetään kilpailun sen hetkisen tilanteen käänteisessä järjestyksessä (kilpailun johdossa oleva ajaa viimeisenä). Erikoiskoe voi olla esim. sama kuin EK1, mutta pari mutkaa muutettuna.
Erikoiskokeita voidaan ajaa useampia osallistujamäärän ja tilojen mukaan. Tarvittaessa sama erikoiskoe voidaan ajaa kahteen kertaan, kunhan eivät ole peräkkäisiä erikoiskokeita.
LOPPUTULOKSET
Luokkakohtaiset tulokset ja yleiskilpailun tulokset. Pistesysteemit vielä harkinnassa, mutta pisteet saisi luokkakohtaisesti osallistujamäärä huomioden. Eli mahdollisen sarjan voisi hyvin voittaa vaikkka pikku N:n kalustolla. Alempien luokkien mahdolliset "bonuspisteet" hyvästä yleiskilpailusijoituksesta eivät ole poissuljettu.
VAATIMUKSET KILPAILUNJÄRJESTÄJÄLLE
-Sopiva kilpailupaikka
-Ajanottokello
-Muistiinpanovälineet
KOMMENTTEJA
Onko tällaiselle tilausta? Parannusehdotuksia?