RC10.FI

Yleiset => Polttisautot => Aiheen aloitti: Revenge - 18.01.09 - klo: 16.43

Otsikko: Mikä ihme...
Kirjoitti: Revenge - 18.01.09 - klo: 16.43
Mikä toi moottorin viritys oikein on?

http://www.modelsport.co.uk/?CallFunction=ShowSpecification&ItemID=19033
Otsikko: Vs: Mikä ihme...
Kirjoitti: Nege - 18.01.09 - klo: 16.53
Oisko otettu mallia vanhasta kunnon läppiksestä.

Eli ideana syöttää lisää löpöä vaihtotahdin aikana parantaen kaasujen vaiihtumista ja täyttöä.
Eli saadaan hieman enemmän seosta sylinteriin jota kautta lisää tehoa.
Otsikko: Vs: Mikä ihme...
Kirjoitti: TheArska - 18.01.09 - klo: 17.19
Eikös tollanen systeemi ollut "suht yleinen" joskus n.10 vuotta sitten..eli ei ilmeisesti maata mullistava "viritys" kun ei ole yleistynyt..pikemminkin hävinnyt lähes kokonaan.
Otsikko: Vs: Mikä ihme...
Kirjoitti: jerzirccar1 - 18.01.09 - klo: 21.05
Tuosta oli aikoinaan kovaakin vääntöä mikä tuo on mutta paras seletys minkä saimme oli että kaasun olevan auka sinne säiliöön meni painetta ja kuin suljin meni kiinni niin kaikkihan tietää että kuin luistin uudestaan avaa niin menee hieman rikkaalle mutta tällä se on niin että se työntää painetta ulos säiliöstä ja näin saadaan tehoa lisää.
Tuo viritys ei ollut kauaa markkinoilla kuin se tuli ja se nähtiin ekaa kertaa Mikael Pålsonin moottorissa kiinni ja sitten se tuli muistaakseni OS ja OPS moottoreihin myös. Novarossissa sitä ei vissiin koskaan ollut. Voi olla että vuosi oli -97 kuin sen näimme ekan kerran GP furulund M8 autoille.
Jerzi
Otsikko: Vs: Mikä ihme...
Kirjoitti: MKE - 18.01.09 - klo: 21.14
Oli Jerzi myös Novarosseissa. Ainakin Jounilla ja minulla oli sellaiset Novat autoissa kiinni. Malli oli jotain 5 pkb tai sellaista.
Otsikko: Vs: Mikä ihme...
Kirjoitti: tontsa96 - 20.01.09 - klo: 17.12
miksi noita ei sitten nykyään enää hirveesti käytetä?


-sontsa
Otsikko: Vs: Mikä ihme...
Kirjoitti: Jartsa - 21.01.09 - klo: 23.31
Ehkä se ei tuokkaan lisää tehoa.  :wink:
Otsikko: Vs: Mikä ihme...
Kirjoitti: Niko - 21.01.09 - klo: 23.49
Kyllä tuolla hyötyä sai HoBaon moottorissa ainakin. Lähti paremmin mutkasta. Ei kuitenkaan niin suuri hyöty.
Otsikko: Vs: Mikä ihme...
Kirjoitti: MKE - 22.01.09 - klo: 01.31
Ehkä se ei tuokkaan lisää tehoa.  :wink:
Niinpä ja mikä huvittavinta että, siitä käytettiin nimitystä "boost chamber" . Omasta mielestäni suomennos olisi voinut olla vaikka "aromipesä" :lol:
Otsikko: Vs: Mikä ihme...
Kirjoitti: Jartsa - 22.01.09 - klo: 01.51
Eikös tuossa Hobaon mallissa, siellä "kammiossa" ollut jokin propellin tynkä, joka sitten pyöritti kaiken ylijäävän polttoaineen kampikammiosta takaisin kaasuttimen juureen? Ja näin "lisännyt" tankin kestoa?
Muistanko ihan väärin?  :laugh:
Otsikko: Vs: Mikä ihme...
Kirjoitti: Niko - 22.01.09 - klo: 01.53
Ehkä se ei tuokkaan lisää tehoa.  :wink:
Niinpä ja mikä huvittavinta että, siitä käytettiin nimitystä "boost chamber" . Omasta mielestäni suomennos olisi voinut olla vaikka "aromipesä" :lol:

Niin tai vaikka NÄÄTÄ boost bottlen sijaan  :grin:
Otsikko: Vs: Mikä ihme...
Kirjoitti: Niko - 22.01.09 - klo: 01.55
Eikös tuossa Hobaon mallissa, siellä "kammiossa" ollut jokin propellin tynkä, joka sitten pyöritti kaiken ylijäävän polttoaineen kampikammiosta takaisin kaasuttimen juureen? Ja näin "lisännyt" tankin kestoa?
Muistanko ihan väärin?  :laugh:

Muistat väärin. Ko "turbiini" on kaikissa HoBaon vetostarttimoottoreissa sisällä. Turbiinin keskellä on vetostartin yksisuuntalaakeri. En osaa selittää miksi, mutta ko turbiini vähentää polttoaineenkulutusta.
Otsikko: Vs: Mikä ihme...
Kirjoitti: Jartsa - 22.01.09 - klo: 01.59
Ahaa. No aika lähelle muistin  :angel:
Jokin jossain vähens polttoaineen kulutusta!