Joo'o... ei kai se päivän lyhentäminen huono juttu olisi, kun pitkä päivä vie voimia ja päivän lopussa saattaa keskittymiskykykin jo heiketä
. Kauempaa kisaan matkustaville tämä saattaa olla ongelma? Toisaalta itse olen jokatapauksessa mieluummin yöpynyt kisapaikkakunnalla kisaa edeltävän yön, varsinkin jos tarvii kauas matkustaa. Omalta kannalta tuo välimatka ei siis ole suuria vaikuttanut, toisaalta se en ole minä joka on joutunut kisan jälkeen ajamaan autoa kotiin.
On myös ollut juttua siitä että sunnuntai ei saisi venyä liian pitkään koska toisilla meistä on koulua maanantaina ja silloin pitäisi olla virkeänä.
Se mikä minun vaa'assa kuitenkin painaa eniten on se että lyhyen päivän eteen ei saa uhrata mielellään sitä neljättäkään alkuerää, tai ERÄVÄLEJÄ! Kesällä oli joissakin kisoissa aivan liian lyhyet erävälit, hieman yli tunti on lähinnä kerhokisoihin sopiva eräväli. Itsellä ei ollut kovin montaa ankkuria käytössä joten sorvaan joka erän välissä. Tuon sorvaamisen jälkeen ei ole suuresti aikaa juuri muuhun: auton korjaamiselle tai säätöjen (camber, toe ja tweak) tarkistamiselle, saatikka syömiselle. Hektinen aikataulu kuluttaa voimia varmasti enemmän kuin hidastempoisempi. Ihan joka kerta kun on autoa radalle vienyt niin ei ole voinut sanoa itselleen että nyt se on niin viimeisen päälle auto kuin olla ja voi... kysymys on sentään SM-osakilpailusta!? Luulisi että edes pienoisautoilijat ottavat arvokisansa vakavasti
?
Nyt kun siirrytään 7 ja 8 lankaisiin niin tuo sorvaus joka akun jälkeen tulee aivan välttämättömäksi. 12 lankaisella sorvauksen saattoi hätätapauksessa jättää väliin mutta kun ajetaan kireillä koneilla ja häiriö-riski kasvaa joka akulla, puhumattakaan vaikutuksesta auton kulkupuoleen.
Tietysti pitkä päivä ottaa kunnon päälle, mutta ei kai pienen fyysisen rasituksen takia ruveta oikomaan? Pitäs varmaan munkin ruveta urheilemaan niin jaksais paremmin ajaa finaalit... :mrgreen:
Nevertheless, eräväleistä joissa se VÄLI vielä merkitsee jotain en suostu luopumaan minkään täällä esitetyn perustelun takia. Se, että on koulua maanantaisin, niinkuin tietysti on minullakin, on tietysti pieni haitta, mutta ei niitä kisoja niin usein ole. Jos maanantaina on yo-kirjoitukset, niin sillon pitää tietty ruveta miettimään tärkeysjärjestyksiä...
Viime vuonna Jens Minnessä oli erävälit minun makuun, 3-4 tuntia :D . Auto ihan varmasti viimeisen päälle ja aikaa jäi yli kaikenlaiseen toimintaan
. 3 h on jo hieman ylimääräistä, säädyllisenä erävälin pituutena näkisin semmoisen 2 tuntia, vähemmän menee jo lyhyen puolella ja pidempi, vaikka se ei nyt niin vakavaa ole, mutta kisaa ajaminenhan se siellä pääasia on, joten turhaan ne erävälit paljoa kahta tuntia ylittäisivät.
Basti