RC10.FI
Yleiset => Polttisautot => Aiheen aloitti: Vege5 - 01.11.05 - klo: 11.10
-
Olen juuri saanut ensimmäisen crossarini (Hobao Hyper 7). Olen yrittänyt hypätä sillä mutta ei siitä oikein mitään ole tullut,kun aina tullaan alas väärimpäin enemmillä tai vähemmillä volteilla höystettynä. Kyselisin siis,
että onko jotain kikkoja miten tulla pyörilleen alas?
-
Monsuissa ainaki kaasulla ja jarrulla pystyy pituus suunnassa hallittee pyörrettä (eli niinku volttia). Heti hyppyrinpäästä ku noussu ja lyö jarrut kii ni kyl auto pyörii, vaikee vaa ottaa haltuun sit enää :D
Luulisin et krossareissa menee samalla tavalla. Toinen on kans että älä vedä hyppyrin kielekkeelle asti urku auki niin se ei ns. "potkase nokkaa ylös" siin lopussa vaan hyppää niinku "leffoissa", tai ainaki pitäis
-
jep, ota vauhti ennen hyndää ja ilmassa kontrolloi alastuloa kaasulla varovasti
-
Ennen kuin edes starttaat tulee sinun laittaa auto kuntoon. Monen aloittajan vika on, kuin myös meidänkin oli, ajaa liian löysällä alustalla ja liian alhaalle säädettynä. Tällöin nimittäin auto pohjaa hyppyrin nokalla, kun se näin tekee saa olla melkoinén mestari sitä autoa oikaisemassa. Eli auto riittävän ylös ja riittävästi jäykkyyttä jousitukseen.
Toinen vinkki on hypätä vähän. Sekin on vaikea taito.
Muut saa jatkaa...
-
Kiihdytä hyndää kohti, päästä kaasu osittain tai kokonaan vähän ennen hyndää, kiihdytä taas hyndän nokalle asti ja päästä kaasu. Ilmassa lasket keulaa painamlla jarrua ja nostaat painamalla kaasua, ohjaamalla ja painamalla kaasua auto kallistuu vasammalle ja oikealle. Sit käy kirjastossa lainaamassa muutama Pienoismalli Lehti
-
Kiitosta vaan neuvoista. Toki lisääkin saa laittaa, jos mieleen juolahtaa.
Pitää taas illalla mennä opettelemaan.
-
Juu ja tosiaan älä kokeile sillee "Jumalaton vauhti että pitkä lento ja aikaa kontroloida" Kannattaa ihan aluks kokeilla mahd. pienillä hypyillä ja joku pehmee laskeutumisalusta. Parin hypyn jälkeen luonnollisesti kannattaa tutkia onks tullu vaurioita ettei vedä lutu tiskissa melkein hajonneilla osilla... rikkoo pien muitakin osia. Siitä sitten vaan harjoittelemaan. Jos hyppiminen kiinnostaa, löydät siitä melko varmaa ne hajoavat osat joita sit kannattaa ostaa pari varastoon, koska niitä menee... (Gensussa kahdessa peräkkäisessä hypyssä molemmissa takaoikee tukivarsi petti). Ja jos alkaa muuten näyttää siltä ettei auto hyppää tarpeeks suorassa, niin pistä se vaik tuolin selkänojan päälle keskeltä ja tarkastele et auto on tasapainossa. Gensu tuppas aina kaatuu oikeelle kyljelle ku akku oli siellä puolella...
-
Pari hyvää vinkkiä:
-hyppimistä
-hyppimistä
ja hyppimistä
Mikäli se hyndä on ihan suora lauta, niin siitä on paha hypätäkkään nätisti. Itse mökillä yritin pomputella jostain lautahäkkyrästä, mutta ei järin nättiä lentoa saa aikaan, kun pohja/keula kolahtaa hyndään jne jne., eli sitä pyöreähköä muotoa olisi myös hyppyrissä hyvä olla.
-
Esim: hiekasta ja savesta saa aika hyvät hyppyrit!
-
Ite tein kastuneista lastulevyistä auton peräkärryjä vasten... Hyvin hyppi ja autot hajos :D
-
Ja osa, jonka hajotat hyperistäsi on sitten etuylätukivarsi. Tämä johtuu siitä, että tulet vain toiselle etupyörälle alas. Vanttiruuvi vääntyy ja muovi antaa periksi. Älä sinä!
-
Ja tarkasta että iskarinakselit on ruuvattu riittävän syvälle siihen muoviin jolla se kiinnittyy alatukivarteen. TT ei kestänyt ekalla hyppely kerralla kun pari onnetonta 10cm korkeesta "hyppyristä" hypättyä hyppyä kun etuiskarin akseli katkesi aivan kierteen tyvestä. Sitten jos tarkoitus on vain hyppiä, kannattaa tosiaan ajella aika kovilla iskareilla(ja mahdollisesti laittaa silikoni-letkun pätkä iskarin varteen pohjaan lyömiskumiksi) ja korkealla maavaralla, turhaan sitä runkolevyä rupeaa maahan hankaamaan ja iskarit ei tykkää pitemmän päälle pohjaamisesta.
Ja tosiaan hyppyriin ei tarvitse ajaa kovaa, tollasella reilulla kävelyvauhdilla kun ajaa BMX-radan hyppyreihin niin pomppaa yllättävän hyvin. Ja kaasua/jarrua pumppaamalla saa tuon tulemaan nätisti renkailleen("pienen" harjoittelun jälkeen).
-
Tuukka, kerrotko minulle miten olet saanut hajotettua etuylätukivarren hyperistä?
Ite en ole hajottanu vielä yhtään. Ei oo poikennu ruuvit eikä oo muovit pettäny. Itellä tasan 2 settii etuylätukivarsia ja toinen pari on edelleen ajamaton. Samalla setillä ajettu siis koko tämä kesä ajettu.
Hyppäämistä aloittelevalle: Ruuvaa iskarin alapää tiukasti pohjaan asti, niin etuiskareista kuin takaiskareistakin. Se on nimittäin kerrasta naps jos ei oo kunnolla pohjassa.
JQ tai joku muu PM lehdistä tietävä, missä numerossa/oissa oli tää polttiskrossarin säätöopas?
Itte jo viimeset 2 vuotta pitäny tilata ko. lehti, ei vaan oo saanu aikaseks vielä... ;)
-
2004
3,4,5
asiaa polttiskrossareista
-
Mulla hyppyrinä toimii multakasa. kesällä pölyää aika raskaasti mutta mitä pienistä kun ei pienetkään meistä... Savage on kyllä sen kestänyt... hypyt on olleet pituudeltaan sellasta 1-6m ja korkeudeltaan vähän reilu metri... ens kesäksi pitää saada ISOMPI hyndä :twisted: :twisted:
-
Ääh, ei näin! Kaasu pohjaan vaan ja niin helvetisti vähintään 1m korkeaan pystysuoraan hyppyriin niin tulee kauniita hyppyjä!!! (Ei muuten kannata hypätä motti edellä maahan!)
-
pystysuorasta hyppyristä tuskin mitään hienoja hyppyjä tulee :mrgreen:
kyllä tuosta ihen nätit hypyt lähtee. ens kesäksi pitää saada isompi muttakun tuo tila on vähä rajallista...
-
Matias: Ei niitä ylätukivarsia mene jos laskeutuu edes sinne päin oikein. Samoilla ylätukivarsilla ajettiin myös koko kesä. Mutta kyllä niitä hyppyharjoittelussa menee - usko pois. Ihmettelen suuresti jos et ole eläessäs Hyperiä nähnyt vanttiruuvit vinkkelissä.
-
Tuukka, itsellä ei oo menny ylätukivarsia ollenkaan kertaakaan.
Olen toki nähnyt esim. Teillä ja Josella menneen.
Itellä on Jalaksen Timpan wanhat ylätukivarret edessä, ja mallia 'patarautaa'. Ei oo poikennu eikä oo taittunu.
Kyllä mä luulen et sekin päivä tullaan näkee kun noi menee poikki.
Ihme ettei turussa mennyt rikki. 45% Hobaosta meni tuusan päreiks :D
"VARIKKOMUURI <3"
-
ei kukaan oo tehny vantteja rosterista?? luulis kestävän... jos ei kestä niin pitää olla huonosti suunniteltu... vaikka 8mm tangosta. :wink:
-
Rosteri ei ole kovaa tavaraa... Itseasiassa jos teet vantit rosterista niin alkaa paukkumaan ja vääntymään joka kaadosta.
-
Onko kukaan harrastanut talvella lumesta tehdyllä hyppyreillä hyppimistä, onnistuuko.
-
Kyllä kai.
-
Kyllä kai.
Nii i! Ehkä on ehkäpä ei ookka?
-
Auton moottori käy niin kuumana että jos sillä ajaa lumihyppyriin, niin sieltä lentää vain iso kasa vettä ja hyppyriin jää auton levyinen aukko.
Näin sen on pakko olla... vai?
-
Rosteri ei ole kovaa tavaraa... Itseasiassa jos teet vantit rosterista niin alkaa paukkumaan ja vääntymään joka kaadosta.
Eiköhän tota ruostumatonta terästäkin löydy erilaisia vaihtoehtoja. Esimerkiksi korkealujuuksista ruostumatonta (1200 Mpa myötölujuus). Vertaa vaikka perus rakenneteräs myötölujuus luokkaa 350 Mpa).
Noin nopeesti katottuna, kunnon teräksistä.
-
Siitä vaan rosterista ku rosterista rakentelemaan... ei vaan oo yhtä kovaa ku kunnon teräs.
Miks luulette että autoissa ei käytetä rosteria?
AIVAN...
Koska se on pehmeää...
-
Siitä vaan rosterista ku rosterista rakentelemaan... ei vaan oo yhtä kovaa ku kunnon teräs.
Miks luulette että autoissa ei käytetä rosteria?
AIVAN...
Koska se on pehmeää...
Kustannuskysymykset ei toki ratkaise.
-
se on melkosen painavaa... se taitaa olla kyllä suurin syy...
-
Siitä vaan rosterista ku rosterista rakentelemaan... ei vaan oo yhtä kovaa ku kunnon teräs.
Miks luulette että autoissa ei käytetä rosteria?
AIVAN...
Koska se on pehmeää...
Kustannuskysymykset ei toki ratkaise.
Ja muut metallitko ei oo kovempaa vai???
-
Onko kukaan harrastanut talvella lumesta tehdyllä hyppyreillä hyppimistä, onnistuuko.
Onnistuu... Kokeiltu on, mutta ei krossilla... 1/10 stadiumilla...
Ihan hyvin onnistuu...
-
No nyt on taas käyty hyppimässä. Tänään onnistuikin jo paremmin, kun oli hiekasta tehdyt hyppyrit. Se vaikuttaa aika paljon kun on pyöreämpi hyndä.
-
Siitä vaan rosterista ku rosterista rakentelemaan... ei vaan oo yhtä kovaa ku kunnon teräs.
Miks luulette että autoissa ei käytetä rosteria?
AIVAN...
Koska se on pehmeää...
Kustannuskysymykset ei toki ratkaise.
Ja muut metallitko ei oo kovempaa vai???
Tuo metallien kovuus/sitkeys verrattuna toisiinsa onkin sit aika mielenkiintoinen juttu ... mutta tuntuu siltä että kunnon työkaluteräs on se joka pisimpään kestää..
Niin... hyppäämään oppii parhaiten hyppäämällä....
-
Aivan...
Eli kunnon teräs, eikä mikään ruostumaton teräs.
-
Ruostumaton teräs on ainakin ruuveissa ihan hanurista,katkee heti ja menee kannat pyöreiksi alta aikayksikön :evil:
-
Ruostumaton teräs on ainakin ruuveissa ihan hanurista,katkee heti ja menee kannat pyöreiksi alta aikayksikön :evil:
Joo, normaali austeniittinen rosteri on pehmeetä. Siirrytään martensiittisiin ruostumattomiin pultteihin ja löytyy kuitenkin lujempia (kovempia??) kun 8.8 normaali pultti.
Ja Hoke, en missään välissä väíttänyt että rosteri olisi parempaa kuin joku toinen, vain että sitäkin löytyy erinomaista vaikka vanttiruuviksi. Hinta tosin on varmaan titaanin luokkaa.
-
Ja Hoke, en missään välissä väíttänyt että rosteri olisi parempaa kuin joku toinen, vain että sitäkin löytyy erinomaista vaikka vanttiruuviksi. Hinta tosin on varmaan titaanin luokkaa.
Juu ymmärsin välittömästi...
Sillä takerruinkin heti asiaan koska erittäin monet luulee että rosteri on kestävintä mitä voi olla.
Suurin osa ei edes ymmärrä että laatuja on erittäin paljon erilaisia.
Ideahan olikin pääsääntöisesti siinä että rosterista ei ole mitään järkeä tehdä vanttiruuveja koska ne ei kestä... Jos taas tehdään sellaisesta rosterista mikä kestää niin hinta menee niin korkeaksi että mitä ihmeen järkeä siinä nyt on...
Kunnon teräs on halvempaa ja jopa monessa suhteessa kestävämpää.
Ja titaanin hyöty taas on sen keveydessä...
Eli ei ole millään tasolla perusteltua tehdä vantteja tai saranatappeja rosterista...
-
Tehkää alumiinista :wink: (HUOM,älkää ottako tosissani,tiedän että taitaa olla pehmein metalli lajike :D) Mitä ainesta mahtaa olla sellaset mustat ruuvit?ruostumatonta ei ainakaan ole kun on ruostunu kannan kohdalta ku pinta lähteny :roll:
-
Materiaaleista sen verran, että haponkestävä teräs on kestänyt huomattavasti paremmin verrattuna vakiomatskuun ainakin hinge pineissä. Tilanteessa, missä alkuperäinen on napsahtanut poikki, on oma tekele kestänyt parhaimmillaan lähes vaurioitta.
En missään nimessä halua alkaa taistelemaan, mutta kerroinpa kuitenkin oman käytännön kokemukseni.
-
Yleensä musta on työkaluterästä.
-
Haponkestävistä hitsauspuikoista saa tehtyä hyviä ja todella lujia pinnejä, kun ottaa vaan kuona-aineen pois pinnasta. Tuskin kuitenkaan kannattaa rasiaa alkaa ostaan rc-auton takia, ellei saa jostain ns."luontaisetuna" niitä tai sit jos varustaa koko foorumin autot samalla, mut muuten ei.
-
oon kerran ollu jenkeis kattoo kisoja ja ne hyppi tosi pitkälle...ei varmaan tääl kukaan osaa samanlaisii hyppyi
-
:D
Kyllä se täälläkin taipuu ihan samaan malliin...
-
oon kerran ollu jenkeis kattoo kisoja ja ne hyppi tosi pitkälle...ei varmaan tääl kukaan osaa samanlaisii hyppyi
Taitaa täällä olla vielä hullumpia auton lennättäjiä ;)
-
:D
Kyllä se täälläkin taipuu ihan samaan malliin...
enpä oo nähny??Ooksä kova hyppää?
-
On se,ja moni muukin...
-
:lol:
Ootko kenties trolli.
Missä oot edes koko harrastusta nähnyt?
Tervetuloa polttiskrossikisoja katsomaan :wink:
-
:lol:
Ootko kenties trolli.
Missä oot edes koko harrastusta nähnyt?
Tervetuloa polttiskrossikisoja katsomaan :wink:
HÄH?Onks se trolli joku auto?
-
On se trolli,tai vähemmän fiksu persoona..
-
ettikääs joku video mis näkyy vähä hyppyjä lavangossa... hoke taitaa olla lavangon hyndien kruunaamaton mestari?? :mrgreen:
-
oon kerran ollu jenkeis kattoo kisoja ja ne hyppi tosi pitkälle...ei varmaan tääl kukaan osaa samanlaisii hyppyi
Samanlaisia hyppyjä ne täälläkin tekee :wink: Jotkut tekee täällä VIELÄ hullumpiakin hyppyjä täällä :lol:
-
mulla olis tos pätkä ku krossailtii lavangossa.. mut en saa sitä nettiin olisko jollain mahdollisuutta?
-
mulla olis tos pätkä ku krossailtii lavangossa.. mut en saa sitä nettiin olisko jollain mahdollisuutta?
-
Se on kyllä totta että Hobao on todellakin laadukas :)
Mutta se mikä tähän keskusteluun tulee on = :mrgreen:
-
Heh No otimpa omat kotisivut käyttöön :) tossa ite pääsuoralla vikana autona... http://koti.mbnet.fi/moukari1/
-
Menipäs nopeasti kaasuttimen aloittama topic umpeen :lol: Topic oli avoinna alle tunnin, taitaa olla ennätyksiä, viestejä kertyi kaksi sivua :lol: Sori OT :wink: Kyllä ne suomalaisetkin korkeelle hyppii 8)
-
no Tanskassahan se nähtiin... Suomalaiset hyppäs korkeimmalle ja pisimmälle.
-
vaikka eihän se pitkälle hyppääminen aina kannata mut on se nii hauskaa!!! Koko aikaista kestotestiä autolle. On toi lavangon viimenen hyndä opettanu muutaman tukivarren verran ;)
-
Aika lyhkäsii hyppyjä ootte vedelly... :wink:
-
Kuinka pitkälle tuollaisella crossarilla voi sitten edes hypätä. Tietyssti riippuu täysin paikasta.
-
http://www.chicagorc.com/RC/monsterjam/mj3/movies/8thbuggy.avi Tollaset on ihan normeja hyppyjä... :wink:
-
Yritin löytää netistä Ruotsin MM-kisoissa kuvattua Saxtonin hyppimistä TT:n uudella autolla. Muistaakseni olivat kohtalaisia pomppuja !
Muistaako kukaan mistä pirusta ne löytyi?
-
http://www.chicagorc.com/RC/monsterjam/mj3/movies/8thbuggy.avi Tollaset on ihan normeja hyppyjä... :wink:
Jep, näyttäähän nuo lentävän... :)
-
Saxtonin hyppy:
http://www.neobuggy.net/Videos/2004-Worlds/saxton-jumping.wmv
Mitä hulluutta tarvitaan RC-autolla korkealle ja pitkälle hyppimisessä? Eihän siinä edes kuski istu kyydissä? Painaa vaan kaasua ja antaa mennä. Eri asia jos istuisi kyydissä niin sitten se minusta hullua olisi.
-
Mulla taitaa olla Nikon kanssa kokemusta mitä tapahtuu kun hypätään älyttömästi kun on itse kyydissä... tekee selälle ja keuhkoille nannaa...
Annetaan vaan RC-kaluston lentää iloisesti ja pysytään itse ehjänä !!
-
Tota mä just hain :D
-
Mut ku lento onnistuu itse kyydissä ni sse on kyl semmonen fiilis et alta pois, ei pikkuautolla oo siihen mitään saumaa vaikka sekin on hubaa ;)