RC10.FI

Yleiset => Polttisautot => Aiheen aloitti: jerzirccar - 18.04.05 - klo: 23.13

Otsikko: MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
Kirjoitti: jerzirccar - 18.04.05 - klo: 23.13
Olis muuten kiva tietää mitä poppas konsteja teillä on tuohon kysymykseen. No itse olen harrastanut tätä menetelmää, ruuvimeisselin pää vauhtipyörään. Miten te pojat sen teette.
Jerzi
Otsikko: Re: MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
Kirjoitti: Hermanni - 18.04.05 - klo: 23.16
Sormi pakoputkeen, Revon putkenpää kun on silikooniletkua niin ei edes polta näppejä.......
Otsikko: MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
Kirjoitti: *HOKE* - 18.04.05 - klo: 23.21
Siivestä kiinni, perä yllös ja kengänkärki vauhtipyörään.
Otsikko: MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
Kirjoitti: Tomsson - 18.04.05 - klo: 23.39
Normaalisti sormella pakoputkesta tai vauhtipyörästä.
Jos kone huutaa hallitsemattomasti, niin kengällä vauhtipyörään tai jollain mikä on käden ulottuvilla.
Otsikko: MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
Kirjoitti: fiesta6 - 19.04.05 - klo: 00.04
Tuoltakii voi muistella  :mrgreen:
http://rc10.fi/viewtopic.php?t=4680&start=60
Otsikko: MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
Kirjoitti: TeroK - 19.04.05 - klo: 07.00
Yleensä ajan tankin tyhjäksi, mutta muuten sormi pakoputkeen. Pidän tässä hommassa kylläkin hanskoja :)
Otsikko: MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
Kirjoitti: jeejee - 19.04.05 - klo: 07.02
Pistäkää silikooniletkun pätkä pakoputken päähän niin helppo puristaa lyttyyn jos sammutatte pakarista.
Otsikko: MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
Kirjoitti: Mika R - 19.04.05 - klo: 07.37
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"
Siivestä kiinni, perä yllös ja kengänkärki vauhtipyörään.


sama tapa, paras
Otsikko: MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
Kirjoitti: tux10 - 19.04.05 - klo: 07.43
Krossin kengällä vauhtipyörästä, muut pienemmät sormellä vauhtipyörästä tai pakoputken päästä.
Otsikko: MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
Kirjoitti: MarkusH - 19.04.05 - klo: 08.46
Sormi pakoputken päähän, pian http://www.hobbylinna.fi/kauppa/view_product.php?product=85068
Otsikko: MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
Kirjoitti: Anapoli - 19.04.05 - klo: 14.42
Sanokaapas onko huono tapa sammuttaa painamalla ilmanputsari lyttyyn???
Otsikko: MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
Kirjoitti: Mika R - 19.04.05 - klo: 14.45
on! lika menee syvemmälle filsuun ja sieltä sitten koneeseen, ei missään tapauksessa!

putsarin varresta ehkä nyt just ja just menettelee, mutta ei ainakaan filtteristä itsestään. mielummin vauhtipyörästä!
Otsikko: MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
Kirjoitti: Anapoli - 19.04.05 - klo: 14.47
Aijjai...no pitää vaihtaa tyyliä.
Otsikko: MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
Kirjoitti: R/C hirmu - 19.04.05 - klo: 18.25
Mihin sitä letkua siitä pakoputken päässä tarvitaan, kun siinä täytyy pitää sormea alle sekunnin? siinä ei polta edels kieltänsä vaikka sillä koittaisitkin sammuttaa..  :wink:  En kuitenkaan suosittele kokeilemaan...
Otsikko: MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
Kirjoitti: Joona H - 19.04.05 - klo: 18.27
Revossa tuo letku on vissiin estämässä auton likaantumista eli se ohjaa pakokaasut auton taakse.
Otsikko: MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
Kirjoitti: jose92 - 19.04.05 - klo: 20.00
Miten esim savagessa saat sammutettus vauhtipyörästä, kun ei tuo kenkä oikein mene noin pieneen tilaan?
Otsikko: MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
Kirjoitti: Jartsa - 19.04.05 - klo: 20.16
Lainaus käyttäjältä: "R/C hirmu"
Mihin sitä letkua siitä pakoputken päässä tarvitaan, kun siinä täytyy pitää sormea alle sekunnin? siinä ei polta edels kieltänsä vaikka sillä koittaisitkin sammuttaa..  :wink:  En kuitenkaan suosittele kokeilemaan...

Minulla on kyllä tälläkin hetkellä pyöreä palovamma kun tökkäsin vahingossa taas sormen pakoputkeen. pitäisi muistaa että kenkä vauhtipyörään.
Otsikko: MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
Kirjoitti: MarkusH - 19.04.05 - klo: 21.11
Lainaus käyttäjältä: "jose92"
Miten esim savagessa saat sammutettus vauhtipyörästä, kun ei tuo kenkä oikein mene noin pieneen tilaan?


http://www.hobbylinna.fi/kauppa/view_product.php?product=85068 Tämä on parempi kuin kenkä :wink:  Paras mahdollinen.
Otsikko: MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
Kirjoitti: waltt - 19.04.05 - klo: 22.47
Jos tuo puristaa bensaletkun kasaan, niin ei ole paras keino...
kone käy hetken liian laihalla...   (tai jottai sellast...)
Otsikko: MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
Kirjoitti: Sami L - 19.04.05 - klo: 22.50
Asiantuntemus on rautaa...

Miksi ihmeessä kukaan tekisi laitteen, joka puristaa letkua kasaan? (No okei...onhan tehty työkalu, jolla pillin voi tukkia)

Tuo kyseinen laite "haraa" vauhtipyörään = pannu sammuu = ei vahinkoa koneelle!
Otsikko: MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
Kirjoitti: Nöhvö - 19.04.05 - klo: 22.51
Tuo kiilaa vauhtipyörän ja silloin kone sammuu
Otsikko: MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
Kirjoitti: waltt - 19.04.05 - klo: 22.51
Ai...  :oops:
Mun kannattais olla joka asiassa hiljaa...  :D
Otsikko: MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
Kirjoitti: Mizi - 20.04.05 - klo: 15.51
Mä sammutan yleensä puristamalla polttoaineletkun kiinni........ En tiiä tekeekö koneelle kovin hyvääää :D
Otsikko: MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
Kirjoitti: *HOKE* - 20.04.05 - klo: 16.23
Tuo on vaihtoehdoista se pahin.
Kone käy hetken laihalla jolloin ei saa voitelua ja kuluu.

Jos jollain tavalla koneen sammuttaa niin vaihtoehdot ovat ehdottomasti putkenpään tukkiminen tai vauhtipyörästä jarruttaminen.
Ja noista paras on vauhtipyörä.
Otsikko: MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
Kirjoitti: jannu - 20.04.05 - klo: 17.09
Siis miten toi safety engine sammuttaa koneen? pysäyttää vauhtipyörän? vai?
Otsikko: MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
Kirjoitti: plissken_s - 20.04.05 - klo: 17.14
Käyhän se kone aina hetken aikaa laihalla kun polttoaine loppuu. Ja eipä sekään sitten luultavasti kovin mukavaa koneelle tee jos ei päästä tankkia tyhjäksi kertaakaan ajosession aikana vaan puskee läpi 4-5 tankillista putkeen. Mut joo, kai se vauhtipyörän kiilaus vähiten konetta rasittaa.
Otsikko: MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
Kirjoitti: MarkusH - 20.04.05 - klo: 17.54
Lainaus käyttäjältä: "jannu"
Siis miten toi safety engine sammuttaa koneen? pysäyttää vauhtipyörän? vai?


Itse juuri asensin tämän autooni (2 ruuvia auki 3 kiinni=todella helppoa) "Nappia" painamalla "jarrupala" jarruttaa vauhtipyörää ja "hirttää" sen pysähdyksiin=moottorin sammuminen. Suosittelen.
Otsikko: sammutus
Kirjoitti: Mekkari - 21.04.05 - klo: 16.22
ruuvimeisseli on ihan hyvä..sittenkin.. :mrgreen:
Otsikko: MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
Kirjoitti: MarkusH - 21.04.05 - klo: 16.24
On muuten todella hyvä tuo safety engine (Testasin eilen)
Otsikko: MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
Kirjoitti: Revittäjä - 21.04.05 - klo: 20.28
Miten se safety engine toimii tarkkaan ottaen ja onko ollut käytännöllinen :?:
Otsikko: MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
Kirjoitti: Matias V - 21.04.05 - klo: 21.05
HALOOO!!!!
Silmä käteen ja luetaan sitä tekstii!


Lainaus käyttäjältä: "MarkusH"
Lainaus käyttäjältä: "jannu"
Siis miten toi safety engine sammuttaa koneen? pysäyttää vauhtipyörän? vai?


Itse juuri asensin tämän autooni (2 ruuvia auki 3 kiinni=todella helppoa) "Nappia" painamalla "jarrupala" jarruttaa vauhtipyörää ja "hirttää" sen pysähdyksiin=moottorin sammuminen. Suosittelen.
Otsikko: MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
Kirjoitti: fiesta6 - 22.04.05 - klo: 10.27
Ei hyvin mee (http://koti.mbnet.fi/meseweb/animhym/eijei.gif)
Otsikko: koneen sammutus
Kirjoitti: -PM- - 09.08.05 - klo: 23.25
itse sammutan kengän kärjellä tai säätömeesselin kahvapäällä tai sormella vauhtipyörään törkkäämällä. treeni päivän päätteeksi (kun konetta ei käynnistetä enää samana päivänä) polttoaineletkua taittamalla, ettei koneeseen jää polttoainetta.  :shock: ton viimisen teen aina ku muistan.
Otsikko: Re: koneen sammutus
Kirjoitti: Jussi_ - 09.08.05 - klo: 23.31
Lainaus käyttäjältä: "MP_777"
ettei koneeseen jää polttoainetta


Tuli mieleen, että haittaako paljon jos koneeseen jää reenin jälkeen löpöä?
Otsikko: MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
Kirjoitti: JuusoP - 10.08.05 - klo: 12.47
Eikai siitä haittaa ole ja sitten jos jää polttoainetta koneeseen niin eikös siellä ole silloin myös öljyt sisällä.

No tämä on minun oma mielipide :roll:
Otsikko: MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
Kirjoitti: .21 - 10.08.05 - klo: 12.52
Lennokit.netistä saat tähän kyllä oikeasti oikean vastauksen, ne patut jos jotkut tietävät.
Otsikko: MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
Kirjoitti: *HOKE* - 10.08.05 - klo: 13.00
Ainut vaan että lennokeissa käytetään erilaista polttoainetta, joten samat asiat eivät täysin päde.

Jokakerta jätän löpöt koneeseen... Tankin tyhjennän tietysti.
Polttoaine haihtuu todella nopeasti ja jäljelle jää öljyt.
Otsikko: MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
Kirjoitti: .21 - 10.08.05 - klo: 13.12
Hoke hei mikäs tekijä tässä nyt eroaa niin paljon lennokeista?.
Otsikko: MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
Kirjoitti: Mr Cale - 10.08.05 - klo: 13.34
Lennokeissahan käytetään ymmärtääkseni semmosta polttoainetta, missä ei oo nitroa nimeksikään (?). Nitrohan on juuri se paha juttu, jos jää polttoainetta koneeseen.
Otsikko: MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
Kirjoitti: jarkkom - 10.08.05 - klo: 13.47
Lainaus käyttäjältä: "Mr Cale"
Lennokeissahan käytetään ymmärtääkseni semmosta polttoainetta, missä ei oo nitroa nimeksikään (?). Nitrohan on juuri se paha juttu, jos jää polttoainetta koneeseen.


Eikö se niin mene, että se nitro nimenomaan ruostuttaa ja mitä vahvempi litku, niin sitä enemmän itse nitroa jää killumaan koneeseen.

Itse toki en ole jaksanut ruikkia after run öljyjä koneeseen ajon jälkeen.. (ja sen kyllä huomaa käynnistäessä seisonutta konetta)
Otsikko: MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
Kirjoitti: *HOKE* - 10.08.05 - klo: 13.57
Lainaus käyttäjältä: ".21"
Hoke hei mikäs tekijä tässä nyt eroaa niin paljon lennokeista?.


No .21 hei.  :)

Lennokkilöpöissä on öljyn koostumus hyvin paljon erilainen.
Harvemmin sisältää rissaa, kun taas autolitkuissa rissa on elintärkeää.

Rissa jää erittäin sitkeesti koneen metali pinnoille suojaavaksi kerrokseksi.
Autolitkuissa vaan tosiaan on yleensä myös sitä nitroa enemmän, joka taas on pahasta koneelle, mutta se tosiaan haihtuu erittäin nopeasti joten harvemmin tarpeeksi rissaa sisältävällä löpöllä tulee mitään ongelmia nitron haittavaikutuksien kanssa.
Otsikko: MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
Kirjoitti: cevipu - 10.08.05 - klo: 14.11
Tuolla RB:n sivuilla puhutaan samasta asiasta:
http://www.rbproducts.com/mainEn.php?part=Support&L=En&pagefaq=faqEn/How%20to%20maintain%20your%20engine%20in%20top%20shape
Otsikko: MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
Kirjoitti: Hermanni - 10.08.05 - klo: 17.48
Kyllähän niissä "lennokkilöpöissä" käytetään samoja aineita kuin autojen polttoaineissa.
Niissä (Lennokkilöpöissä) on vain paljon enemmän valinnan varaa, jotenka autokäyttöön kaikki ei sovi.
Lennokeissahan ei jäähdytys ole ongelma (Potkuri jäähdyttää lennokeissa tehokkaasti moottorin ja koptereissa on monasti jopa oma puhallin moottorille) jotenka rissan käyttö ei ole näissä välttämätöntä.
Yleensähän löpöt koostuu metanolista, nitrometaanista, synteettisestä öljystä ja risiiniöljystä.
Eli samaa "kamaa" kaikki, vain sekotus suhteissa on ero (Okei, tiedän että sidewindwrissä pitäisi olla after run öljyäkin vielä lisäksi).
Otsikko: MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
Kirjoitti: Mr.4tc - 10.08.05 - klo: 18.25
Toimiiko sammutus laite kaikissa autoissa?
Otsikko: MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
Kirjoitti: MarkusH - 10.08.05 - klo: 18.29
Tarkoititko Safety Engine sammutus järjestelmää? Se on suunniteltu vain savageen :wink:
Otsikko: MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
Kirjoitti: solar4 - 10.08.05 - klo: 20.01
Fuilista vielä sen verran, että rissaakin on montaa laatua. Lennokkijampoilla on sitkästi se mielipide, että rissa paakkuuntuu ja lasittuu, mutta ainakaan Castrolin M:llä en ole koskaan mitään paakkuuntumisefektiä huomannut ja tuo litran purkki on autotallissa pyörinyt reilun vuoden verran. Käsittääkseni apteekkirissa on se, jota pitkään lennokeissa käytettiin. Sen jälkeen tulivat Aerosavet ja muut huokeammat voitelurissat joiden koostumus on hieman erilaista ja esim. juuri Castrolin liemi on vielä näistä pidemmälle jalostettua (tämä tosin mutupohjalta heitettynä).

Lasittuminen taas tulee hyvin pitkälti siitä, että joissain lennokkimoottoreissa käytetään liukulaakereita. Näissä toiminta on hyvin erilaista mitä automoottoreiden kuulalaakereissa.

Afterrunin ajatuksena on tosiaan tuon nitron korroosioilmiön heikentäminen sekä muutenkin korroosiolta suojaaminen. Käytännössä (mutupohjalta taas, mutta perusteltuna) en kuitenkaan korroosiosta erikoisemmin stressaisi, sillä moottoriin jäävän polttoainejäämän määrä on hyvin pieni. Nitron korroosioiva vaikutus on lähinnä alumiinin hapettumista ja teräksen ruostumista edistävä prosessi. Automoottorin elinikä on useassa käytössä vain kuukausia ja muutamia kymmeniä ajokertoja, kun taas hyvin pidettynä lennokkimoottori saattaa saavuttaa usean vuoden ja parin sadan käyttökerran verran. Lennokkimoottorissa alumiinin syöpyminen alkaa tällä ajanjaksolla olla merkittävä kulutukseen vaikuttava tekijä, mutta automoottorissa uskoisin yhden sadekelin ajon ruostuttavan enemmän tai yhden pitkäksi jätetyn ilmansuodattimen vaihdon kuluttavan enemmän moottoria kuin afterrunin laiminlyöminen, varsinkin kun suuri osa markkinoilla olevista polttoaineista sisältää afterrun-öljyä korvaavia ominaisuuksia.

Henkilökohtaisesti käytän Hobbicon After Run -öljyä, CRC:tä tai vastaavaa  moottorin avatessani tai pidempään säilytykseen jättäessäni. Etuna on paitsi nitron korvaaminen, myös ilmankosteudelta suojaaminen. Teräs ruostuu aina, mutta siihen, miten pian ruostuminen alkaa olemaan merkkillepantava asia, siihen voi vaikuttaa.
Otsikko: MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
Kirjoitti: J-P - 10.08.05 - klo: 22.09
Lainaus käyttäjältä: "solar4"
Lennokkijampoilla on sitkästi se mielipide, että rissa paakkuuntuu ja lasittuu, mutta ainakaan Castrolin M:llä en ole koskaan mitään paakkuuntumisefektiä huomannut ja tuo litran purkki on autotallissa pyörinyt reilun vuoden verran.


Ei se purkkiin jämähdäkkään, vaan isommissa 2T-moottoreissa(7 kuutioisesta ylöspäin) rupeaa olemaan sisuskalut senverta kuumana, että risiiniöljy alkaa polymeroitumaan ja tuo polymeeri palaa kiinni mäntään ja kanteen. Osa tuosta polymeroituvasta öljystä kulkeutuu pakoputkesta paineletkuun ja varsinkin kylmällä ilmalla saattaa holvata sen tukkoon(ja lennokin menohalut loppuu siihen). Ja nelareiden venttiilit karstaantuu myös tehokkaasti ajettaessa korkealla rissapitosuudella. Ja oliko se Saito(tai joku muu) johon ei valmistajan mukaan saa laittaa ollenkaan rissaa.

Lainaus käyttäjältä: "solar4"
Käsittääkseni apteekkirissa on se, jota pitkään lennokeissa käytettiin. Sen jälkeen tulivat Aerosavet ja muut huokeammat voitelurissat joiden koostumus on hieman erilaista ja esim. juuri Castrolin liemi on vielä näistä pidemmälle jalostettua (tämä tosin mutupohjalta heitettynä).


Aerosafe-öljy on täyssynteettinen öljy siinä missä Motul Micro sun muut vastaavat, tosin tarkoitettu alkujaan nelareille. Sisältää myös after-run ominaisuuden. Tuo Castrol M on tietääkseni A-luokan kylmäpuristettua risiiniöljyä johon lisätty pikkasen askorbiinihappoa(C-vitamiinia) säilyvyyden parantamiseksi. Apteekin rissa on samaa kamaa, mutta se on lämpökäsitelty risiinin(myrkky) poistamiseksi.

Lainaus käyttäjältä: "solar4"
Lasittuminen taas tulee hyvin pitkälti siitä, että joissain lennokkimoottoreissa käytetään liukulaakereita. Näissä toiminta on hyvin erilaista mitä automoottoreiden kuulalaakereissa.


Noita liukulaakeroituja moottoreita ei taida tehdä enään muut kun OS(LA-sarja, mukavan keveitä budjetti-moottoreita kokoisekseen). Hyllyssä on yks vanha OS .15 FP-liukulaakerimoottori, eikä siinä ole tietoakaan rissan aiheuttamasta karstasta, vaikka sitä joutuu ajamaan melko tuhdilla rissa-prosentilla(väljä mikä väljä). Syynä on juurikin tuon moottorin koko, tässä tapauksessa 2,5 kuutiota.
Otsikko: MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
Kirjoitti: JuusoP - 10.08.05 - klo: 22.10
Jaa, että useassa käytössä auton moottori kestää kuukauden. Minun auton kone kesti minulla pari vuotta tosin kisakoneet on ihan eri juttu.
Otsikko: Re: koneen sammutus
Kirjoitti: KertM5 - 10.08.05 - klo: 22.42
Lainaus käyttäjältä: "MP_777"
itse sammutan kengän kärjellä tai säätömeesselin kahvapäällä tai sormella vauhtipyörään törkkäämällä...

vai että sormella  :?
Otsikko: MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
Kirjoitti: Mika R - 10.08.05 - klo: 22.50
Niin, eihän noissa ole vääntöä ... mutta ei tietty silloin kun kone huutaa täysillä.
Otsikko: MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
Kirjoitti: solar4 - 10.08.05 - klo: 22.52
Lainaus käyttäjältä: "J-P"
Lainaus käyttäjältä: "solar4"
Lennokkijampoilla on sitkästi se mielipide, että rissa paakkuuntuu ja lasittuu, mutta ainakaan Castrolin M:llä en ole koskaan mitään paakkuuntumisefektiä huomannut ja tuo litran purkki on autotallissa pyörinyt reilun vuoden verran.

Ei se purkkiin jämähdäkkään, vaan isommissa 2T-moottoreissa(7 kuutioisesta ylöspäin) rupeaa olemaan sisuskalut senverta kuumana, että risiiniöljy alkaa polymeroitumaan ja tuo polymeeri palaa kiinni mäntään ja kanteen.

Hmm ok, käsittääkseni puhe on useasti ollut että nimenomaan paakkuuntuu säilytyksessä jos ei letkuja tyhjennä jne.. Mutta jees. Lämpöihin en ota kantaa, autopadoissahan ajetaan helposti tulpasta mitattuna 150 asteeseen asti, mutta toki polttoaineseoksesta ja sytytysennakosta johtuva palamislämpö ja kitkalämpö ovat kaksi eri asiaa.

Lainaus käyttäjältä: "J-P"
Aerosafe-öljy on täyssynteettinen öljy siinä missä Motul Micro sun muut vastaavat,

Ai? Useasti tuota on tarjottu rissana, mutta kenties tässä tapauksessa "rissa" on merkinnyt "metanolipohjaisen polttoaineen voiteluainetta" eikä risiiniöljyä.. En tiedä, aika pitkälti kai kauppiaasta kiinni. Muistaakseni joku tuttava olisi Kärkkäiseltä ostanut Aerosafea nimenomaan rissana. No enihu..

Lainaus käyttäjältä: "J-P"
Noita liukulaakeroituja moottoreita ei taida tehdä enään muut kun OS(LA-sarja, mukavan keveitä budjetti-moottoreita kokoisekseen).

Muistaakseni pari muuta valmistajaa tekee liukulaakerimalleja, mutta ilmeisesti niitä ei juurikaan markkinoilla liiku. Tietäen jonkin esim. Super Customin maineen ja miettien että sellainen valmistaja tarjoaisi sekä kuula- että liukulaakerimoottoria, olisi aika varma juttu kumman itse ostaisin  :roll:

Itsellä myös trainerin nokassa .46 LA, odottaa ensimmäistä tontt.. lentoaan.
Otsikko: MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
Kirjoitti: solar4 - 10.08.05 - klo: 22.57
Lainaus käyttäjältä: "JuusoP"
Jaa, että useassa käytössä auton moottori kestää kuukauden. Minun auton kone kesti minulla pari vuotta tosin kisakoneet on ihan eri juttu.

Kuukausia, ei kuukauden. Kysys Hokelta monesko pata sillä on tänä vuonna menossa ;)
Ennen kauden alkua laskin että oma tarve olisi ollut kolme-neljä moottoria, mutta eipä tässä ole ajamaan ehtinytkään niin paljoa kuin suunnittelin.

Eli laskettuna siten että yhdellä ajomäärä on joku 40-60ltr. Yksi pata 20ltr -> väljä, yhteen moottorivaurio ja yksi tai kaksi käyttökelpoista moottoria kauden lopussa. Käytännössä yhteen iski "moottorivaurio" (odottaa uusia laakereita, ei vakavampaa), yhtä en oikein varmaksi voisi mieltää (ts. ei uskalla kisaa ajaa, treenissä menee miten päin vain) sekä yksi (RG) on hätävaramoottorina.
Otsikko: MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
Kirjoitti: JuusoP - 10.08.05 - klo: 23.01
Kuukausia, kuukauden pikkasen eroa :shock:
Luin väärin.
Otsikko: MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
Kirjoitti: rs tuning - 10.08.05 - klo: 23.37
joo ja vähä eroo et ajaako yhellä kertaa pari tankillista vai pari litraa :shock:
Otsikko: MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
Kirjoitti: jerzirccar1 - 11.08.05 - klo: 00.47
Tai niinkuin tuolla SALON kisassa tämä tapahtui minulle.

Olin alkuerässä ajamassa ja minulla oli jotain ihme radio häiriöitä autossa ja tietysti se meni ylös alas ja tietysti siinä vieressä oli joku takuu varmasti todella ensi kertalainen harrastelija nostamassa ja kuin siinä minun auto nyt oli ylös alas hänen jalka juurissa niin tietysti minun auto huuti kuin viimeistä päivää, no mitä kaveri tekee joo tietysti niin kuin pitää eli levittää vain käsiään että hullu kuin sinä nyt siinä painat kaasua kuin olen ylös alas no onneksi fuili loppui lyhyeen ja sammui. Opetus jos huomaat että auto huutaa kuin viimeistä päivää ja on ylös alas niin siinä voi myös olla radio häiriö ja silloin VOI OTTAA autosta kiinni ja töyntää auton kovaa maata vasten silloin on kyllä vaarana että kytkin menee p*skaksi mutta se on halvempi kuin se että moottori kilkkaa.
Hitto minä toivon että sama nostaja ei ole minun erässä nostamassa enää seuraavassa kisassa tuolla SALOSSA.

Jerzi

PS Ei kaikkea tarvitse ottaa niinkuin lukee paperissa, vai pitääkö?
Otsikko: MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
Kirjoitti: Mika R - 11.08.05 - klo: 08.49
Minä stuimppasin/tamppasin omani kun tuli servo häikkä Lavangossa ja auto seinään ja siitä selälleen, C5 huusi täysillä 40.000 rpmm ei muuta kuin jalkaa vaan kovaa vauhtipyörään (ei hanskoja joten ei voinut pillistäkään ottaa kiinni)
Otsikko: MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
Kirjoitti: .21 - 11.08.05 - klo: 15.16
Jatkaisin sen verran vielä että minulla oli noin pari vuotta sitten kyosho nexus 30sr polttiskopteri johon sitten loppujen lopuksi kyllästyin, mutta siinä kävi niin että kun seisoi yhden talven hyllyn päällä tankki tyhjänä niin keväällä kun kopterin myin niin päätin vielä kerran päräyttää tulille ennen myyntiä. Oli pitkä seisokki jumittanut kaikki kaasuttimen liikkuvat osat sekä oli muutenkin todella tahmea pyörittää, joten "pitkään" seisonut rissa oli yksinkertaisesti vain jähmettynyt. Tässä tulee minusta se ero kun ruikautetaan moottoriin after run öljyt ajojen jälkeen, että ei se after run tai vastaava öljy kyllä haittaakaan tee.
Otsikko: MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
Kirjoitti: juska - 11.08.05 - klo: 17.39
jos on tyhjä käynnillä niin peukulla nopeesti vauhtipyörään ja jos huutaa niin perä ylös ja kengänkärki vauhtipyörään.
Otsikko: MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
Kirjoitti: juska - 11.08.05 - klo: 17.40
Lainaus käyttäjältä: "jerzirccar1"
Tai niinkuin tuolla SALON kisassa tämä tapahtui minulle.

Olin alkuerässä ajamassa ja minulla oli jotain ihme radio häiriöitä autossa ja tietysti se meni ylös alas ja tietysti siinä vieressä oli joku takuu varmasti todella ensi kertalainen harrastelija nostamassa ja kuin siinä minun auto nyt oli ylös alas hänen jalka juurissa niin tietysti minun auto huuti kuin viimeistä päivää, no mitä kaveri tekee joo tietysti niin kuin pitää eli levittää vain käsiään että hullu kuin sinä nyt siinä painat kaasua kuin olen ylös alas no onneksi fuili loppui lyhyeen ja sammui. Opetus jos huomaat että auto huutaa kuin viimeistä päivää ja on ylös alas niin siinä voi myös olla radio häiriö ja silloin VOI OTTAA autosta kiinni ja töyntää auton kovaa maata vasten silloin on kyllä vaarana että kytkin menee p*skaksi mutta se on halvempi kuin se että moottori kilkkaa.
Hitto minä toivon että sama nostaja ei ole minun erässä nostamassa enää seuraavassa kisassa tuolla SALOSSA.

Jerzi

PS Ei kaikkea tarvitse ottaa niinkuin lukee paperissa, vai pitääkö?


jerry, OSTA fail safe.
voihan se olla et ko. kaveri oli vain vapaaehtoinen nostaja eikä tiennyt kuinka auto sammuu.
Otsikko: MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
Kirjoitti: jerzirccar1 - 11.08.05 - klo: 20.17
Onko fail safe sallittu.... Minun mielestä säännöt sanoo että saa olla 2 servoa, vastari ja akku.
Jerzi
Otsikko: MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
Kirjoitti: juska - 11.08.05 - klo: 20.53
onko muka noin?

mitäs muuten lukee ton sun viestin vikalla rivillä, ps...
Otsikko: MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
Kirjoitti: uni - 11.08.05 - klo: 21.00
Lainaus käyttäjältä: "jerzirccar1"
Onko fail safe sallittu.... Minun mielestä säännöt sanoo että saa olla 2 servoa, vastari ja akku.
Jerzi


On sallittu ja suorastaan suotava in my opinion. Ei sekään tietenkään kaikelta pelasta, jos autosta häviää sähköt niin autosta häviää sähköt ja siinä ei sitten auta kun kuminauhafailsafe..
Otsikko: MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
Kirjoitti: solar4 - 11.08.05 - klo: 21.58
Itseasiassa mitä herrojen suurienherrojen kanssa juttelin Ulvilan SM:n aikoihin niin M8-luokassa ei varsinasesti telemetrialaitteistoakaan olisi kielletty..  :mrgreen:
Otsikko: MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
Kirjoitti: Dustbin - 12.08.05 - klo: 11.37
Oman ultiman tykkään sammuttaa painamalla kerran tankin ryyppynapista. Kone tukehtuu siististi. Ei välttämättä paras mahdollinen vaihtoehto mutta kone muutenkin menossa pian vaihtoon.
Otsikko: MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
Kirjoitti: Speeder - 12.08.05 - klo: 13.40
Hyperi sammuu joskus vahingossa bensan loppumiseen ja kengällä mä törkkäsen vauhtipyörää ni sammuu.

Ps. miten sammutatte koneen jos se hirttää kiinni nimittäin siinä on vähä vaikee sinne pohjaan päästä käsiksi yksin ku ajelee.
Otsikko: MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
Kirjoitti: Mika R - 12.08.05 - klo: 14.44
lue edelliseltä sivulta mun stoori
Otsikko: MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
Kirjoitti: tux10 - 12.08.05 - klo: 19.00
Lainaus käyttäjältä: "Speeder"

Ps. miten sammutatte koneen jos se hirttää kiinni nimittäin siinä on vähä vaikee sinne pohjaan päästä käsiksi yksin ku ajelee.


Ei sitä paljotta silloin mietitä, jotenkin miten saa nopeimmin sammumaan....
Otsikko: MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
Kirjoitti: Speeder - 12.08.05 - klo: 22.47
Juu kun pari kertaa on seonnut niin toisella oli vielä putki kylmä niin siitä mutta kerran olin jo alellu kauan ni kesti hetki ennenkuin sain sammuksiin ku oli auto kädessä ku pidin siivestä kiinni ni yhel kädel oli vaikee siit saada se katolleen ni siin jotai sähelsin hetken ja sain sen sammutettuu vauhtipyörästä.  :roll:
Sit ku se oli sammunu ni huomasin et ohjaimesta oli virrat kiinni, ku oli auto sammunu ni siin pistin ohjaimest virrat pois käynnistyksen ajaksi.  :lol:
Otsikko: MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
Kirjoitti: Mika R - 12.08.05 - klo: 22.57
heh heh... been there done that
Otsikko: MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
Kirjoitti: Hount - 12.08.05 - klo: 23.02
Lainaus käyttäjältä: "Mika"
heh heh... been there done that


Jeps, sama kävi kanssa.. alkoi Ossi huutamaan hullun lailla... äkkiä vaan renkaita maata vasten ja sormi pakoputkeen. Ossin pillissä on vielä niin järkyttävän suuret seinävahvuudet että on kauttaaltaan todella kuuma. Tyhjäkäynniltähän ei jätä sormeen mitään palovammoja, mutta tuolloin jäi kyllä peukaloon punainen rinkula. Nahkaa kasvaa uutta, rauta maksaa rahaa.
 
 - Hount
Otsikko: MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
Kirjoitti: Juha... - 12.08.05 - klo: 23.10
Lainaus käyttäjältä: "TeroK"
Yleensä ajan tankin tyhjäksi, mutta muuten sormi pakoputkeen. Pidän tässä hommassa kylläkin hanskoja :)

EN usko että kannattee ajaa tankkia tyhjäksi niin että se sammuu koska sillon loppuu voitelu ja kone voi leikata kiinni vai onko joku näistä pro kuskeista toista mieltä :?:
Otsikko: MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
Kirjoitti: Juuzmo - 12.08.05 - klo: 23.14
Lainaus käyttäjältä: "Speeder"
Juu kun pari kertaa on seonnut niin toisella oli vielä putki kylmä niin siitä mutta kerran olin jo alellu kauan ni kesti hetki ennenkuin sain sammuksiin ku oli auto kädessä ku pidin siivestä kiinni ni yhel kädel oli vaikee siit saada se katolleen ni siin jotai sähelsin hetken ja sain sen sammutettuu vauhtipyörästä.  :roll:
Sit ku se oli sammunu ni huomasin et ohjaimesta oli virrat kiinni, ku oli auto sammunu ni siin pistin ohjaimest virrat pois käynnistyksen ajaksi.  :lol:
Sama homma :D Otin ohjeimesta virrat pois kun hetken touhusin jotain ja iskin koneen käyntiin.WROOOOOOOOOOM auto painoi suoraan puskaan kaasu pohjassa ja katolleen  :lol:  onneksi löysin jonkin kepin alta aika yksikön ja tungin vauhtipyörään  :mrgreen:
Otsikko: MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
Kirjoitti: Hermanni - 12.08.05 - klo: 23.17
Lainaus käyttäjältä: "Juha..."
Lainaus käyttäjältä: "TeroK"
Yleensä ajan tankin tyhjäksi, mutta muuten sormi pakoputkeen. Pidän tässä hommassa kylläkin hanskoja :)

EN usko että kannattee ajaa tankkia tyhjäksi niin että se sammuu koska sillon loppuu voitelu ja kone voi leikata kiinni vai onko joku näistä pro kuskeista toista mieltä :?:


No en ole "prokuski" mutta selvääkin on että tankin tyhjentyessä moottori muutenkin käy jo laihemmalla, ja vielä kun se "höräsee" välillä pelkkää ilmaa ennen kuin löpö lopullisesti loppuu, voi kuvitella miten voitelun silloin käy.
Otsikko: MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
Kirjoitti: Mika R - 12.08.05 - klo: 23.24
Kyllä yleensä suositellaan että etenkin pidemmän tauon edessä ollessa kone ajetaan kuivaksi. Itse olen tehnyt sen aina treenien päätteeks eikä siitä mitään haittaa ole ollut..luulisin että päinvastoin..operaatio kestää muutaman sekunnin kuumalle koneelle joka on muutenkin väljempi joten ...
Ja usein ajan niin että gaso loppuu tankista kesken ajon kun ei ole tankkaajaa ja eipä sekään nyt mitään niin dramaattista ole...
monesti kisoissa autot sammuu selälleen kun ne ei saa gasoa ja sekin on ihan normaalia.. Kannattaa ajaa kuivaks se kone etenkin jos ette aja vähään aikaan vaikka olis kuinka synteettistä koska niissä on kuitenkin rissaa ym
Otsikko: MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
Kirjoitti: Juuzmo - 12.08.05 - klo: 23.25
Lainaus käyttäjältä: "Mika"
Kyllä yleensä suositellaan että etenkin pidemmän tauon edessä ollessa kone ajetaan kuivaksi. Itse olen tehnyt sen aina treenien päätteeks eikä siitä mitään haittaa ole ollut..luulisin että päinvastoin..operaatio kestää muutaman sekunnin kuumalle koneelle joka on muutenkin väljempi joten ...
Ja usein ajan niin että gaso loppuu tankista kesken ajon kun ei ole tankkaajaa ja eipä sekään nyt mitään niin dramaattista ole...

Auton ohjekirjassa luki että päivän päätteeksi koneesta letkut irti ja käyttää ne löpöt pois sieltä ja after run öljyt perään..
Otsikko: MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
Kirjoitti: esco - 13.08.05 - klo: 03.17
Mun käsittääkseni ainakin tulppa voi hajoo jos kone kuumana ja sammuu ku loppuu löpö... siis mun mielestä. ainakin se kärsii siitä kun hetken käy kuumana laihalla.
Otsikko: MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
Kirjoitti: Hotti - 13.08.05 - klo: 08.46
ite teen niin että sammutan kun on noin "milli" ainetta tankissa ja sit imasen loput pois pullolla jos lopetan siltä päivältä. after runia vain jos seisoo yli 2 vko.
Otsikko: MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
Kirjoitti: J-P - 14.08.05 - klo: 19.54
Moottorin sammutan imppaamalla tankkauspullolla tankin tyhjäksi ja annan käydä tyhjäkäynnillä käydä kunnes letkut/suodatin on tyhjä ja moottori sammuu. Sitten vaan mäntä alas ja putsaamaan isommat moskat autosta. Jos auto on jäämässä pitemmäks aikaa seisomaan niin jäähtymisen jälkeen ruiskaus WD40 kaasariin ja pikkasen pyöritystä että leviää koneeseen.

Jos taas pitää saada auto sammumaan kesken ajon, niin sitten vaan uimapatjan muovinen tulppa pakoputkeen niin hyvin sammuu.

Tuohon kaasuservon johtoon kannattaa laittaa failsafe-mötikkä(tai jos on digi-servo, niin ohjelmoi sen) niin auto ei karkaile jos radio sattuu olemaan sammuksissa. Muutenkin kiva keksintö jos iskee radiohäiriö niin ei koko auto mene palasiksi kun se törmää urku auki johonkin. Varsinkin AM-radiolla ihan ehdoton peli, noissa kun tuntuu olevan noita häiriöitä pikkasen enempi mitä FM-radioilla.
Otsikko: MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
Kirjoitti: Mr.4tc - 25.08.05 - klo: 22.28
elikkä siis tankkia ei saa ajaa tyhjäksi kokonaan ok mitä muuten on ne mustat pikku täplät on männässä voiko ne olla tankin loppuun ajon syytä?
Otsikko: MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
Kirjoitti: Mika R - 25.08.05 - klo: 22.55
Tänään saamui kone monta kertaa tankin loppumiseen ja pari kertaa sammutin sormella vauhtipyörästä..että silleen. kyllä sen kuulee kun tankki alkaa loppumaan ja ei silloin tarvitse ottaa enää kaikkia irti..höllää kaasua niin kone sammuu nätisti. Pilkut ei liity tohon mitenkään....
Otsikko: MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
Kirjoitti: mikko93 - 27.08.05 - klo: 19.57
JA miten toi Safety Engine passaako joka autoon?? Esim. Cen FunFactory st2:seen??
Otsikko: MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
Kirjoitti: Juha.N - 31.08.05 - klo: 21.41
Pillistä on sinäänsä hyvä sammuttaa vaikka välillä kun tulee varikolle jäähdyttelemään autoa, lähtee paremmin käyntiin kun ei ihan kuivaks ole käynyt niinkuin letkusta puristamalla menee. Mutta muuten on helpompi ajaa bensa loppuun niin ei tartte tankkia tyhjentää.
Otsikko: MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
Kirjoitti: tapsa92 - 01.09.05 - klo: 16.40
Moottoria ei välttämättä tartte ryypyttää vällttämättä jos et sammuta letkusta painamalla :wink: . Kuitenkin ajan tankin aina tyhjäksi, vaiika sanoin noin :lol:  :mrgreen: .
Otsikko: MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
Kirjoitti: klasu - 01.09.05 - klo: 21.44
Mikä se fail safe on? Ilmeisesti joku turvajuttu, mistä niitä saa, vois olla mulle hyvä ku toi hyperi kulkee niin kovaa ja lapsosia tulee aina nurkille norkoilee.
Otsikko: MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
Kirjoitti: Sami L - 01.09.05 - klo: 21.49
Laite joka kytketään kaasuservon piuhaan jatkoksi. Mikäli vastaanottimen akku alkaa tyhjetä, signaalissa on häiriöitä, lähetin sammuu - niin se vääntää kaasuservon ennaltamäärättyyn asentoon. (Useimmiten täysjarrulle)
Suositan lämpimästi - on meinaan semmonen vahinkovakuutus, jos tulee jotain ongelmaa ja voi säästää kalliilta paukulta. Ainakin mun tapauksessa rauhottaa mieltä kummasti.

www.hobao.fi
www.hobbylinna.fi
(Ofnan pienikokoinen FailSafe)
Otsikko: MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
Kirjoitti: J-P - 01.09.05 - klo: 21.49
Lainaus käyttäjältä: "klasu"
Mikä se failsafe on?


Failsafe on elektrooninen laite joka laitetaan kaasu/jarruservon ja vastaanottimen välille(piuhaan). Siinä se haistelee tuleeko servolle ohjausta tietyllä (olisko ollu 1,5ns välillä) taajuudella ohjauspulsseja. Kun ohjauspulssia ei tule, ohjaa failsafe servon siihen asentoon mihin se on ohjelmoitu, l. yleensä vetämään jarrun päälle. Noihin lapasesta lähtöön tuo ei auta, mutta radiohäiriön sattuessa auton karkaamiseen kyllä(niistäkin taitaa 99% olla käyttäjästä kiinni->unohdettu laittaa lähetin päälle).
Otsikko: MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
Kirjoitti: -PM- - 06.09.05 - klo: 00.06
tai sit laittaa servojen ohjelmointi laitteella sinne servoon kohdan johon se palautuu kun sähköt menee..
Otsikko: MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
Kirjoitti: Jartsa - 06.09.05 - klo: 07.46
Mitä te niitä autoja sammuttelette, jos toimii niin löpöä vaan lisää tankkiin ja radalle!
Otsikko: MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
Kirjoitti: Ville92 - 12.09.05 - klo: 20.58
Mä ainakin puristan polttoaineletkua pihdeillä.Mun mielestä ei kannata painaa vauhtipyörää kengällä,menee kenkä vaan rikki :evil:
Otsikko: MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
Kirjoitti: rs tuning - 12.09.05 - klo: 21.00
Lainaus käyttäjältä: "Ville92"
Mä ainakin puristan polttoaineletkua pihdeillä.Mun mielestä ei kannata painaa vauhtipyörää kengällä,menee kenkä vaan rikki :evil:

Ja siitähän se polttoaineletku tykkää?
Otsikko: MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
Kirjoitti: tapsa92 - 12.09.05 - klo: 21.02
Lainaus käyttäjältä: "Ville92"
Mä ainakin puristan polttoaineletkua pihdeillä.Mun mielestä ei kannata painaa vauhtipyörää kengällä,menee kenkä vaan rikki :evil:

Mä en suosittelis tekee tolleen :wink: . Mä laitan peukalon pilliin kiinni, hanskojen avulla.
Otsikko: MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
Kirjoitti: Juuzmo - 12.09.05 - klo: 21.10
nykyään ruuvimeisseli vauhtipyörään ja jos kovin kone huutaa niin pilliin vähän tavaraa ;)
Otsikko: MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
Kirjoitti: Mika R - 12.09.05 - klo: 23.03
Lainaus käyttäjältä: "tapsa92"
Lainaus käyttäjältä: "Ville92"
Mä ainakin puristan polttoaineletkua pihdeillä.Mun mielestä ei kannata painaa vauhtipyörää kengällä,menee kenkä vaan rikki :evil:

Mä en suosittelis tekee tolleen :wink: . Mä laitan peukalon pilliin kiinni, hanskojen avulla.


Mitkäs kengät sulla on - tohvelit vai  :lol:
Noissa koneissa on sen verran vähän vääntöä että paljaalla sormellakin onnistuu helposti jos tyhjäkäynnillä pyörii .. paras tapa krossarissa on takasiivestä kiinni ja kengän kärjellä v-pyörään
Otsikko: MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
Kirjoitti: tapsa92 - 13.09.05 - klo: 17.06
No kun kysyit mitkä kengät sillä on, niin ne on tarkkaan: Osiriksen mustat skeittikengät :mrgreen:  :wink: .
Otsikko: MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
Kirjoitti: Juuzmo - 13.09.05 - klo: 18.18
Lainaus käyttäjältä: "tapsa92"
No kun kysyit mitkä kengät sillä on, niin ne on tarkkaan: Osiriksen mustat skeittikengät :mrgreen:  :wink: .
Semmoset saakin mennä silpuksi...  :mrgreen:
Otsikko: MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
Kirjoitti: rs tuning - 13.09.05 - klo: 18.36
Lainaus käyttäjältä: "Juuzmo"
Lainaus käyttäjältä: "tapsa92"
No kun kysyit mitkä kengät sillä on, niin ne on tarkkaan: Osiriksen mustat skeittikengät :mrgreen:  :wink: .
Semmoset saakin mennä silpuksi...  :mrgreen:

 :lol:

ps. Monsterissa ei onnistukkaan niin helposti vauhtipyörästä
sammuttaminen ja tapaan itte "nostaa" kengän kärjellä putken
ulostulon kohdasta, jos ei tankki oo menny tyhjäks (mun omassa
putken ulostulo sojottaa alaspäin toisin ku krossareissa on
sivullepäin).
Otsikko: MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
Kirjoitti: tapsa92 - 13.09.05 - klo: 18.37
Skeittikengät ei oo kauheen kestävii muutenkaan (mä käytän muuten skeittikenkii) :wink: . Sori OT :wink: .
Otsikko: MITEN SAMMUTATTE POLTTIS KONEEN
Kirjoitti: Divi - 13.09.05 - klo: 18.54
Lainaus käyttäjältä: "Juuzmo"
Lainaus käyttäjältä: "tapsa92"
No kun kysyit mitkä kengät sillä on, niin ne on tarkkaan: Osiriksen mustat skeittikengät :mrgreen:  :wink: .
Semmoset saakin mennä silpuksi...  :mrgreen:

 :lol:  kyllä ne pitää olla mustat nahkakengät tai bootsit (itellä dockersit)
tosin niillä ei kyllä uskalla savagen vauhtipyörään potkasta kun voi hajota muutakin siitä ympäriltä :lol: