Kirjoittaja Aihe: Spy shot .... sehän onkin WGT auto  (Luettu 7169 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Spy shot .... sehän onkin WGT auto
« : 09.12.08 - klo: 17.56 »
Sain napattua vakoilukuvan autosta, joka on pari kertaa nähty treeneissämme.

Tämä Corvette on samankokoinen kuin normaalit 1/10 turistiautomme, mutta kulkee ainakin mutkissa jotenkin eri tavalla.



Kuka voisi kertoa lisää.....
« Viimeksi muokattu: 30.12.08 - klo: 23.11 kirjoittanut jarkko »
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa Jukka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Spy shot ....
« Vastaus #1 : 09.12.08 - klo: 17.58 »
World GT peli taitaa löytyä korin alta. Itsellä on haaveissa hankkia moinen sitten joskus isona :)
Tiim Lahti | S-grafix

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Spy shot ....
« Vastaus #2 : 09.12.08 - klo: 18.12 »
Siis joku tällaineko sinne kopan sisään on piilotettu?

Kylätason RC-kuski.

Poissa koivisi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Spy shot ....
« Vastaus #3 : 09.12.08 - klo: 18.42 »
Hei,

mikään ei näköjään pysy salassa. Näyttää minun autolta. Kysessä on WGT eli World GT luokan auto. Olen kaikessa hiljaisuudessa hankkinut ko. auton Suomeen suoraan autotehtaalta Amerikasta. Muutaman totutteluajon jälkeen takana on nyt 5 todellista testipäivää UAU:n kiinteällä pienoisautoradalla. Viimeiset 6 akullista auton säädöt ovat olleet jo "alueella" kuten alan harrastajat sanovat. Kokemukset ovat ennakkokäsityksen mukaisia. On se vaan hieno tunne kun laatikollisesta osia alkaa kehitettyä toimiva auto. Oikeammin pakettaja taisi tulla maailmalta puolen tusinaa: alustasarja, renkaat vanteineen, säädin ja moottori, kori, akut ja pari tuiki tärkeää viritys osaa tasauspyörästöön. Projekti on jo nyt palkinnut monta kertaa aivojen hyvänolonkeskus hybotalamuksen tuottamalla endorfiini annoksella. Endorfiini on muuten 30 kertaa morfiinia voimakkaampi aine.

WGT luokan auto ei suinkaan ole uusi markkinoilla. Amerikassa autoja on ollut jo pari vuotta markkinoilla. Todellisen buumin auto on kokenut tänä vuonna Amerikassa. Enkä ihmettele yhtään. Täällä päivitellään turisti auton hintoja, NiMH akkujen kestävyyttä, 4-vetoturistin haastavuutta aloittelijalle jne.jne.

WGT auton alustasarja maksaa vain noin puolet turistiauton alustasta eli n. 200 €. WGT auto on suorituskykyisempi kuin 4-veto turisti. Kiihtyy suoralle mutkasta paremmin. Suurempi kaarrenopeus. Samalla radalla samalla moottorilla, akulla ja säätimellä parempi kierrosaika. WGT auton alustan rakenne on todella yksinkertainen. Siis suorituskykyinen ja nopea. Sitähän me kaikki yleensä haemme. Ja vielä suhteelisen edullinen. Eri luokkia ei titenkään tarvitse eikä ole syytä verrata keskenään. Yksi pitää äidistä toinen tyttärestä.

Menemättä vielä sen tarkemmin auton yksityiskohtiin voin paljastaa, että stanu-luokan moottorilla ja säätimellä SpeedPassion M-chassis (Ovh n. 100 €) ja 2400 mAh (Ovh n. 35 €)LiPo akulla saavutetaan prostock luokan turistiauton nopeus ja suorituskyky sekä ajoaikaa 8 min.

Kuvassa oleva autoni on CRC Gen X 10. Kuten alan harrastajat tietävät CRC on yksi parhaimmista tällä hetkellä markkinoilla olevista 1/12 mattoautoista. Tätä taustaa vasten ei kyseessä ole siis ihan mikä tahansa merkki.

Tässä hieman tunnelmia ensi nälkään.    

« Viimeksi muokattu: 09.12.08 - klo: 19.13 kirjoittanut koivisi »

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Spy shot ....
« Vastaus #4 : 09.12.08 - klo: 19.02 »
On hyvä havaita että teoriassa paremmat kierrosajat johtuvat ainoastaan käytettävistä renkaista, käytännössähän niitä ei vielä torpassa ole nähty. Jos laitetaan "normaaliin" turistiin foamit alle niin eiköhän tuo WGT auto ole aika pitkälti lyöty. Tietysti asia voidaan todeta myös laittamalla WGT autoon kumirenkaat.

Myös kovasti kiinnostaa mikä on ollut mittarina nimittää CRC parhaaksi 1/12 luokan autoksi? MM kisat ainakin voitettiin ihan eri merkillä.

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Spy shot ....
« Vastaus #5 : 09.12.08 - klo: 19.29 »
Ja pakollinen videopläjäys World GT kisasta, tiukkaa vääntöä loppuun asti :cool:

http://www.youtube.com/watch?v=57EgR3o0S-I
Kylätason RC-kuski.

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Spy shot ....
« Vastaus #6 : 09.12.08 - klo: 20.50 »
Ae,ae tulloo vanhalle lankkuassot mieleen.... RC10L graphite, olipa kova menijä 80-luvun lopulla!

1700 mAh SCR huippukennot ja Reedyn motti, Novakin nopari etc etc... > kulki ainakin satasta ja riitti muuten vauhti jopa Tykkimäen radalle , heh...
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa koivisi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Spy shot ....
« Vastaus #7 : 09.12.08 - klo: 21.39 »
Itsekin muistan tuolta ajalta Corally SP10 auton. Muita merkkejä oli Asson lisäksi mm. Bolink. Silloin stanuluokassa (ST10) ajettiin henkilöauton korilla ja viriluokassa (C10) kiilamaisella lähinna nykyisen 1/12 mattoauton näköisellä korilla. Sen aikaisen 1/10 auton leveys oli 240 mm. WGT luokan auton leveys on 200 mm. 90-luvulla ajettiin vain ulkona asfaltilla. Sisällä niillä ei mahtunut ajamaan. Sisällä ajettiin silloin 1/12 mattoautoilla. 1/10 turisti autoa ei silloin vielä ollut olemassa. Foamrenkaat ja vanteet ostettiin silloin erikseen ja liimattiin itse kiinni. Takasiipi ei ollut silloin kiinni korissa vaan teräslangoilla alustassa. Kaikesta huolimatta autot meni jo silloinkin lujaa. Ja hauskaa oli.

Useimpiin WGT luokan autoihin on saatavana levennyssarja, jolla auton leveys kasvatetaan 235 mm:een ajettaessa asfaltilla.

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Spy shot ....
« Vastaus #8 : 09.12.08 - klo: 22.31 »
Juu, juurikin noin se taisi mennä....
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Spy shot ....
« Vastaus #9 : 10.12.08 - klo: 01.13 »
Eikös nuo TRC,delta ollut leikissä mukana  :huh:
Jerzi

PS Hassu sivu löytyi joten jaan sen teille tässä ja nyt. Hieman rc-autoilu historiaa.

http://www.rccartips.com/rc-history.htm
« Viimeksi muokattu: 10.12.08 - klo: 01.19 kirjoittanut jerzirccar1 »
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa jannekoskinen

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Spy shot ....
« Vastaus #10 : 10.12.08 - klo: 08.44 »
Eikös nuo TRC,delta ollut leikissä mukana  :huh:
Jerzi

PS Hassu sivu löytyi joten jaan sen teille tässä ja nyt. Hieman rc-autoilu historiaa.

http://www.rccartips.com/rc-history.htm

kiva kun laitoit ton linkin todella hyvät sivut saa paljon tietoa
Liian monta auto tähän tilaan

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Spy shot ....
« Vastaus #11 : 10.12.08 - klo: 09.28 »
World GT autothan ovat vain hieman venytettyjä 1/12 ja kavennettuja Pro10 autoja. Millonhan touringista tulee 1/11 ja 1/9 luokat että saadaan jokaiselle mieleinen mittakaava... Itse en näe "tilausta" tällaiselle lisäluokalle, varsinkin kun suurin ero C-12 luokkaan on kori. Tosiasiahan on, että siinä vaiheessa kun vauhti ei riitä niissä luokissa joita ajetaan, keksitään uusi :P Pro10 luokkahan kuoli omaan mahdottomuuteensa renkaiden, pitoaineiden ja silloisten koneiden takia.

Sinänsä varmaan ihan jees luokka ajaa jos kuskeja ois se 30+. Tosin sen verranhan meillä jo onkin C-12 luokassa, joten mukaan vaan C-12 kisoihin  :afro:


Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Spy shot ....
« Vastaus #12 : 10.12.08 - klo: 09.50 »
Minusta voi hyvin ajatella, että ihmiset ajavat pienoisautoja ihan vaan huvikseen ja nauttivat harrastamisesta ilman, että jokaisen auton pitää olla jonkun tiukasti kontrolloidun kisaluokan sääntöjen sisään mahtuva.

Joillekin autojen rakentaminen ja tekniikan kanssa puuhaaminen on homman "suola" ja merkittävä osa harrastamisen antamaa nautintoa.

Mitä ahtaammat rajat asetamme harrastamiselle, sitä vähemmän saamme uutta porukkaa mukaan.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Spy shot ....
« Vastaus #13 : 10.12.08 - klo: 10.12 »
Joillekin autojen rakentaminen ja tekniikan kanssa puuhaaminen on homman "suola" ja merkittävä osa harrastamisen antamaa nautintoa.

Mitä ahtaammat rajat asetamme harrastamiselle, sitä vähemmän saamme uutta porukkaa mukaan.

Juuri näin!
Flying Calacucco

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Spy shot ....
« Vastaus #14 : 10.12.08 - klo: 14.42 »
Pointsit Jarkolle, tuo juuri on sitä harrastamista parhaimmillaan. Eipä ole juurikaan lisättävää tuohon kommenttiin!



Kylätason RC-kuski.

Poissa snakepoison

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Spy shot ....
« Vastaus #15 : 10.12.08 - klo: 14.47 »
Koivisi. Onkos sulla tuossa autossa ihan perus Protoformin Corvettekori kiinni? Siis samanlainen joka käy 1/10 autoonkin ?
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Poissa koivisi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Spy shot ....
« Vastaus #16 : 10.12.08 - klo: 17.37 »
WGT auton alustaan sopii 200 mm leveät touring auton korit. Protoformilla on tutuista 190 mm leveistä touring auton koreista myös 200 mm leveitä versioista kuten DNA, Dodge Stratus, Mazda 6.

Protoformin Corvette näyttää oleva hyvin suosittu kori etenkin Amerikassa. Onhan Corvette Amerikkalainen auto.

Protoformin Lola, joka muistuttaa C8 polttisauton koreja toki myös sopii.

Ensimmäinen varta vasten WGT auton alustalle suunniteltu kori on Protoformin Sophia GT. Esikuvana on Alfa Romeo C8. Tosin esikuvaksi sitä ei tahdo tunnistaa. Kori on etupäästä niin matala kuin vain mahdollista. Pyörille on juuri sen verran tilaa kun ne tarvitsevat. Kori on Corvetteen verratuna paljon etupitoisempi ja kääntyvämpi samoilla alustan säädöillä ja samoilla renkailla.

Perinteisen 1/12 mattoauton ovikiilaa muistuttaa Protoformin Mulsanne LPM kori. Kori on uusi ja varta vasten suunniteltu WGT alustalle.

HPI:llä on runsaasti erittäin realistisen näköisiä 200 mm leveitä koreja. Hobbylinnan Helsingin myymälässä niitä oli ainakin 6-7 erilaista.

Korivaihtoehtoja löytyy varmaan jokaiseen makuun.

Amerikassa virallisen WGT luokan säännöt vielä hieman hakevat muotoaan. Perusfilosofia näyttää olevan, että kori on "Street car body" eli katuauton kori.



Poissa koivisi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Spy shot ....
« Vastaus #17 : 10.12.08 - klo: 18.14 »
Jukka ei kannata odottaa isoksi tuloa. Isoksi ei tulla. Ja hyvä näin. Ikää vain tulee lisää. Jos mielesi tekee WGT autoa niin ei muuta kun hankkimaan. Vain muutama enter-näppäimen painallus ja postista voi parin viikon päästä noutaa paketit.

CRC Cen X 10 alustan rakennussarja: www.teamcrc.com
Korit ja GRP renkaat: www.the-border.com

Racing Factory tuo maahan CRC 1/12 autoa ja GRP:n 1/12 renkaita. Sieltäkin voi kysyä, josko toisi myös isoveljeä ja siihen sopivia renkaita.

CRC 1/10 auton tasauspyörästössä ei ole painelaakeria vakiona. Ainoastaan kuulalaakeri, joka ei juurikaan kanna aksiaalista kuormaa. Tasauspyörästöstä ei tahdo saada toimivaa ilman painelaakeria. Painelaakeria saa osoitteesta: www.slapmastertools.com

Lisäksi suosittelen tasauspyörästöön garbiidikuulia. Niitä varmaan löytyy Suomesta. Ne taitavat olla saman kokoisia kuin 1/12 autossa. Jos ei niin osoitteesta www.acerracing.com niitä voi tilata.

Autoon sopii suoraan LiPo akku. Alustasarjan mukan tulee kaksi erilaista akun kiinnityslevyä. Toinen NiMH ja toinen LiPo akulle. Kevyen LiPo 2400 mAh akulla auton paino jää paljon alle sääntöjen eli 1100 g:n Sitä varten nettikaupasta,jonka nimeä en nyt muista, saa autoon metallisen akun kiinnityslevyn. Silla minun autoni paino on 1055 g. Vielä jäi 45 g, jolla voi tarvittaessa tasapainottaa auton poikittaissuunnassa.

Näillä varmaan pääset alkuun. Ja muutkin. Ei vain Jukka.

Poissa koivisi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Spy shot ....
« Vastaus #18 : 10.12.08 - klo: 21.41 »
Täältä löytyy CRC Cen X 10 autoon 120 g painava akun kiinnityslevy, jota käytetään LiPo akun kanssa.


http://www.losipartshouse.com/servlet/the-26507/LOSA4312-LiPo-Battery-Tray,/Detail

Poissa snakepoison

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Spy shot ....
« Vastaus #19 : 11.12.08 - klo: 11.52 »
Itseäni kiinnostaisi 1/12 mattoauto. Eikös ne epelit ole aika kovia kulkemaan? Ainakin mitä kerhon vanhaa ( olisiko ollut asso ) 90 luvun mattovehjettä olen testannut niin aikalailla se vingahtaa. Ja 1/12 autoahan saa myös aika halvalla, kun vertaa esim Touringiin ?
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Spy shot ....
« Vastaus #20 : 11.12.08 - klo: 13.25 »
Sisäratojen parhaat kierrosajat ajetaan C-12 luokan autoilla.
Kuusankosken PM-radalla C-12 parhaat kierrosajat olivat luokkaa 11,8 sek ja touringissa TSM-10 kärjen vauhti oli noin 13,1 sek tasolla. Eroa tuolla noin 160 metriä pitkällä isokokoisella sisäradalla tuli siis C-12 autojen eduksi noin 1,3 parhaissa kierrosajoissa.

Koska C-12 mattoautolla autolla pystyy ajamaan mutkat huomattavasti nopeammin kuin turistiautolla, syntyy tuosta kierrosaikaerosta valtaosa (ellei kaikki) radan mutkaisella osuudella.

C-12 auton tavoin myös isommalla serkulla eli tällä World GT -tyyppisellä autolla pystyy osaava kuski ajamaan mutkat nopeasti. Hyvin säädetty mattoauto menee foumeilla "kuin kiskoilla" ja jättää mutkissa helposti taakseen kumirenkailla kulkevan touring-auton.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa snakepoison

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Spy shot ....
« Vastaus #21 : 11.12.08 - klo: 13.29 »
Luultavasti mutkissa se ero juuri tuleekin. Mutta kyllähän 1/12 autoilla vauhtiakin piisaa olisi vähintäänkin mielenkiintoinen luokka, kovaa menoa ja autotkaan ei hurjan hintaisia
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Spy shot ....
« Vastaus #22 : 11.12.08 - klo: 14.14 »
...ja tässähän oli kysymys tuosta isommasta serkusta eli 1/10 kokoisista World GT autoista.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa snakepoison

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Spy shot ....
« Vastaus #23 : 11.12.08 - klo: 14.40 »
...ja tässähän oli kysymys tuosta isommasta serkusta eli 1/10 kokoisista World GT autoista.

Juu sori, niinpä näkyikin =)
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Poissa koivisi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Spy shot ....
« Vastaus #24 : 11.12.08 - klo: 17.43 »
Auton suorituskykyyn vaikuttaa merkittävästi myös auton paino. WGT auto painaa 1100g ja 1/10 touring 1400g. Foumi renkaiden ansiosta ja kevyempänä WGT autolla pystytään saavuttamaan suurempi kaarrenopeus edellyttäen, että muuten alustan säädöt ovat kohdallaan. Voimansiirron kitkaan nelivetoisessa touringautossa kuluu selvästi enemmän tehoa takavetoiseen WGT autoon verrattuna.  4-veto tuo toisaalta taas tiettyjä etuja touring autolle. Jne. 

Itseani WGT autossa viehättää foumi renkaiden kiskoilla ajamisen tuntu. Kumirenkailla varustettu touringauto koko ajan "surffaa" eli on irti maton pinnasta.

Vaikka WGT autossa on 1/12 mattoauton alustarakenne on autoissa eroa. Pidempi akseliväli ja leveämpi raideväli tekevät WGT autosta vakaamman. WGT auto ei ole niin kiikkerä.
 
Eroja löytyy. Jos haluaa verrata autoja. WGT autossa 1/12 mattoauton tapaan merkittävää roolia auton toiminnassa näyttelee renkaat ja tasauspyörästö.

Poissa koivisi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Spy shot ....
« Vastaus #25 : 29.12.08 - klo: 18.47 »
Oheisesta linkistä pääseet suoraan mukaan Las Vegasin World GT luokan kisatunnelmaan. Videolla haastattelija selvittää myös hieman taustoja miksi WGT luokasta on tullut niin suosittu Amerikassa.


http://www.centralbooking.org/rcracing.tv/

Video on 20 minuuttia pitkä. Jaksakaa katsoa loppuun asti. Alussa on muutama minuutti WGT luokasta. Videon lopussa näytetään koko 5:n minuutin A-finaali.
« Viimeksi muokattu: 29.12.08 - klo: 19.29 kirjoittanut koivisi »

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Spy shot .... sehän onkin WGT auto
« Vastaus #26 : 30.12.08 - klo: 23.18 »
Tammikuun Snowbirds kisan ilmoittautumisen yhteydessä on kysely siitä, mitä luokkaa ihmiset haluaisivat ajaa. Luokkia on ihan tolkuton määrä.

WGT-luokan suosiota USAssa kuvastaa se, että World GT 13.5 on tällä hetkellä äänestyksessä 3. suosituin kaikkiaan 11 luokasta.

What do you want to race (ROAD) (Snowbirds 2009)
                 Votes
1/12th GTP 17.5    62 
Tour. 17.5 Rubber  59 
World GT 13.5      41 
Vintage Trans Am   40 
Tour. Foam 13.5    37 
Tour. Foam 17.5    36
1/12th GTP 10.5    36
Tour. 10.5 Rubber  32 
Tour. Foam Mod     18 
1/12th GTP Mod     16 
COT Road           12 
                   389 votes total
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Spy shot .... sehän onkin WGT auto
« Vastaus #27 : 07.01.09 - klo: 01.39 »
Ilpo kävi oulunkylässä kokeilemassa meidän mini-z rataa ja samalla hän toi tuo crc auton näytille ja täytyy sanoa että rata autoksi todella tekninen ja hieno laite.
On siinä paljon pieniä yksityis kohtia ja työstö jälki ihan viimeisen päälle oleva auto.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂