Kirjoittaja Aihe: Kolvaus / juottaminen  (Luettu 5795 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Kolvaus / juottaminen
« : 10.03.09 - klo: 14.09 »
Tuli ihan uudenlainen juottamisongelma vastaan hiljattain.

Speed Passionin hiilettömässä moottorissa on kiinteät johdot joiden tilalle halusin laittaa taipuisampaa tavaraa. Pistin moottorin johdot poikki ja ryhdyin juottamaan omia johtoja niihin kiinni. Moottorin puolella tina ei suostunut tarttumaan kiinni johtimeen vaikka kuinka yritin. Yksisäikeinen johdin näyttää kuparilta, jossa väristä päätellen voisi olla jokin lakka päällä. Tosin lakan olisi kaiken järjen mukaan pitänyt palaa pois kun kuumensin johdinta kolvin terällä ihan huolella.

Pelkkä juoksute tuskin tähän riittää. Tuli mieleen kastaa moottorin johdot johonkin happoon, mutta ehkä täältä löytyy parempia neuvoja???
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa rubberduck

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rauman Seudun RC-harrastajat ry.
Vs: Kolvaus / juottaminen
« Vastaus #1 : 10.03.09 - klo: 14.16 »
Isompia kolmivaihemoottoreita kun joskus olen kääminyt uudelleen niin niistä hierottiin käämilangasta hienolla hiekkapaperilla se suojalakka pois. Se kestää lämpöä aika hyvin, eli kolvilla kuumentamalla sitä tuskin saa pois.

Poissa Noxious

  • Jäsen
    • Profiili
    • http://tekniikka.pommi.fi/
Vs: Kolvaus / juottaminen
« Vastaus #2 : 10.03.09 - klo: 14.36 »
öhöm lakkahan niissä tosiaan kun muuten voisi oikosulut hiukan aiheuttaa ongelmia :) Hiekkapaperilla/kaasupolttimella itse poistelen. Harjattomien moottorista ulostulevat "johdot" ovat käämilankaa ja käsittääkseni niitä ei saa missään tapauksessa mennä katkomaan koska silloin muuttuu moottorin vastus/induktanssi ja jopa helposti menevät erimittaisiksi. Tästä taas seuraa että säädin tykkää kyttyrää, moottori toimii huonosti tai ei ollenkaan.
« Viimeksi muokattu: 10.03.09 - klo: 14.42 kirjoittanut Noxious »

Poissa _valtsu_

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: Kolvaus / juottaminen
« Vastaus #3 : 10.03.09 - klo: 19.02 »
Noxious kerroppa sitten, miksi nopeudensäätimeltä moottorille menevien johtojen pituuseroilla ei ole väliä, muuttuuhan siinäkin hitusen käämien resistanssi.

Poissa rubberduck

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rauman Seudun RC-harrastajat ry.
Vs: Kolvaus / juottaminen
« Vastaus #4 : 10.03.09 - klo: 19.14 »
Noxious kerroppa sitten, miksi nopeudensäätimeltä moottorille menevien johtojen pituuseroilla ei ole väliä, muuttuuhan siinäkin hitusen käämien resistanssi.

Tuskin se ihan niin tarkkaa puuhaa on kuin Noxious kirjoitti, koska konen päädystä ulostulevat käämilangat eivät kuitenkaan vaikuta siihen käämin osaan, joka on kierretty kiepille. Juuri tämä kiepitetty osa kuitenkin tekee sen maganeettisen voiman jolla moottori pyörii.
Huomattavasti suurempi vaikutus olisi jättää esim. ½ kierrosta kiepitettyä käämiä pois välistä.

EDIT:typoja
« Viimeksi muokattu: 10.03.09 - klo: 21.43 kirjoittanut rubberduck »

Poissa Noxious

  • Jäsen
    • Profiili
    • http://tekniikka.pommi.fi/
Vs: Kolvaus / juottaminen
« Vastaus #5 : 10.03.09 - klo: 23.33 »
Jep muuttaahan nekin säätimen johdot resistanssia, tosin vasta käämien yhdistämisen jälkeen. Kovin pitkät ne ei kuitenkaan saa olla, silloin tulee ainakin ongelmia jossain vaiheessa. Eipä niissä ulostulevissa kääminpäissä kerkeä tosiaan paljoa muuttua mikään, olen vain jostain lukenut että niihin ei saisi koskea ja olen itse jättänyt ne rauhaan. Varovasti vain taivuttanut sopivaan suuntaan enkä ole taipuisampia kaivannutkaan, pitävät hyvin säätimellekkin menevät johdot järjestyksessä :)

Mutta tämäpä ei liity varsinaiseen aiheeseen enää, menenkin tästä nukkumaan :)

Poissa hk

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Kolvaus / juottaminen
« Vastaus #6 : 11.03.09 - klo: 01.44 »
Nyt tuntuu, että menee impedanssi ja resistanssi sekaisin. Ei parin millin leikkaaminen suorasta johtimesta tunnu impedanssissa yhtään missään, ja sehän tässä ratkaisee kun puhutaan sähkömoottorin keloista.

Mitä lakan poistamiseen tulee niin hieno hiekkapaperi ajaa asiansa mutta saatavilla on myös kuitukyniä, joilla rapsuttelu onnistuu hellävaraisemmin ja tarkemmin. Niitä uskaltaa käyttää myös piirilevyillä ilman että foliot tulevat mukana.
Kyälähtee! Yleensä ihan minne sattuu. 
Tampere.

Poissa Isosuo

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: Kolvaus / juottaminen
« Vastaus #7 : 11.03.09 - klo: 08.52 »
Eikös näin karkeasti ajatellen resistanssi ole tasavirtavastus, ja impedanssi vaihtovirtavastus...?

Poissa rubberduck

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rauman Seudun RC-harrastajat ry.
Vs: Kolvaus / juottaminen
« Vastaus #8 : 11.03.09 - klo: 09.45 »
Eikös näin karkeasti ajatellen resistanssi ole tasavirtavastus, ja impedanssi vaihtovirtavastus...?

Eiköhän tuo ole tarpeeksi lähellä. Ainakin siitä käy ilmi mistä on kysymys.

Resistanssi on aina samansuuruinen riippumatta siitä minkälaista virtaa siitä puskee läpi. Impedanssi taas vaihtelee taajuuden mukaan.

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Kolvaus / juottaminen
« Vastaus #9 : 11.03.09 - klo: 10.22 »
Kiitos kaikille neuvoista.

Johan alkoi homma onnistumaan, kun hiekkapaperilla hioin langoista pois enimmät lakat.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa rubberduck

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rauman Seudun RC-harrastajat ry.
Vs: Kolvaus / juottaminen
« Vastaus #10 : 11.03.09 - klo: 10.25 »
Kiitos kaikille neuvoista.

Johan alkoi homma onnistumaan, kun hiekkapaperilla hioin langoista pois enimmät lakat.

Ja sitten kun olet kokeillut mottia ajossa niin raportoi tänne muuttuiko se jotenkin.

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kolvaus / juottaminen
« Vastaus #11 : 11.03.09 - klo: 13.37 »
Kiitos kaikille neuvoista.

Johan alkoi homma onnistumaan, kun hiekkapaperilla hioin langoista pois enimmät lakat.

Ja sitten kun olet kokeillut mottia ajossa niin raportoi tänne muuttuiko se jotenkin.

voin ihan luvata ettei muutu.

e: ite oon paksummista käämeista ihan mattopuukolla rapsutellu lakat pois, huom. nopeempaa kuin hiomapaperilla.

Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi