Jooh laitetaas kans kisasta rapsa (kootut selitykset)
Kisapaikka oli aika pähee kiinteellä baanalla. Kanttiini ja muu oli ihan mallikkaasti (mainostettu) toimiva ja baanakin ihan loistava, tosin laminaatti, jonka päälle baana oli kyhätty, oli hieman laineilla liitoksistaan. Ruotsin pojat olivat hioneet muutamat tuhannet akut, joten perinteinen Ruotsalainen kotiinpäin veto oli hoidossa ja normi harrastajat, jotka ei Suomessa pääsis edes kisoihin mukaan, osasivat baanan ulkoa.
Fiilis kisoissa oli myös leppoisa, jos se kovin leppoisa ikinä on tässä luokassa. Apua löytyi ja säätöjä yms. kerrottiin ihan rehdisti.
Paikalle saavuttiin Napen kanssa hieman kiireellä, kiitos laadukkaan navigaattorin joka laitto pienen lisälenkin heti penaltyä. Napelta meni treeni ohitse, mutta itse kerkesin opettelemaan rataa, joskin pidottamatta ja kotona ladatulla akulla. Ei suurempia ongelmia mutta resorttaus tehtäisiin useamman erän perusteella ja ajoin vain yhden joten torspojen sekaan sitten vaan.. toki luvattiin nostaa vielä illan päätteeksi jos vauhti siltä näyttäisi.
Resortattuun erään sitten ajamaan.. eikä edes ajamaan kerennyt, kun joku muu ohjaili autoa ja lankkubaanalla kun ajetaan niin nopeastihan oli korjattavaa.
No uusi yritys illan viimeisessä treenissä.. kiitos Tonyn (laittomien) kiteiden sain itse ohjailla taas autoa, mutta kaasu tuntui pätkivän vielä aiheuttaen samalla renkaiden kääntymistä random suuntaan.. eli seinään ja se loppui myös nopeasti, joten korjattavaa tuli taas.. auto meni tällä kertaa niin kovaa seinään, että alumiininen moottoripukki olu U:n muotoinen.. hienoa.
Kone vaihtoon roottoria lukuunottamatta ja erään yrittämään.. tässä vaiheessa jo yhteensä kierroksia kaikissa erissä yhden normaalin erän verran.. kone pätki edelleen ja seinään.. alkoi olemaan hapokasta..
Loput sähkökamat vaihtoon ja mekkaaminen alkoi olla taistelua aikaa vastaan kiitos Pää-Esan, joka jäi kotiin nyhjöttämään feidaten mekaanikon pestin.. Thanks alot Esa
Vihdoinkin.. häikät ja pätkimiset poissa.. joku torspo plexas mut lankkuun.. auto rikki, mutta vauhti olisi kohdallaan kaikesta huolimatta, jos vain saisi ajaa maaliin.
Päivän toisiksi viimeinen erä ja kolme alkuerää aikaa, nyt olisi aika ajaa tulos ja oppia rata. Ajelin keskellä rataa väistellen miinoja noin 4 minuuttia jolloin joku spede torppas edessä plexiin ja ajoin läjään.. homman viimeisteli vielä juuri ohittamani 3 auton rypäs, joten mekattavaa kertyi.. taas.
Viimeinen erä lauantaina.. nyt pito ja rata olisivat nopeimmillaan.. hyvä tulos ja 100 sijan nousu tuloksissa ei tekisi pahaa.. torpsoja baanalla, mutta kuin ihmeen kaupalla selvisin aina jostain välistä ohitse about kunnialla yrittäen samalla ajaa tulosta.. ja 7 minuuttia sainkin ajaa kunnes tuli auto esana radan sivusta eteen ja kasa valmis.. auto valmis.. ja kuski valmis.. ei oikeasti ole totta!!
Nousin kuitenkin kisan viimeiseltä sijalta useamman pykälän eikä voinut ymmärtää kuka voisi ajaa vielä heikommin..
Kisat oli sit siinä.. aamun viimenen yritys tuntui edelleen kuin olisi yrittänyt ajaa tetriksen keskellä omaa ajoa tai päässyt supermariossa pari leveliä taitoja pidemmälle.. onneksi ei ajo, renkaat eikä kierroksella ohitettavat toimineet, niin ei tullut mitään läheltä piti hyvää tulosta, vaan ihan samaan suohon kuin edellinen päiväkin.
Ei kisoihin voittamaan oltukaan menossa, mutta olisi se kiva ollut ajaa edes pari tulosta kun tuonne asti lähti. Pieni aavistus oli jo ennen kisaa että häikät on ainoo mikä voi tuhota kisat täydellisesti.. Tästä voisi oppia sen että ensimmäisten häikkien aikana pitää vaihtaa kaikki alkaen servoteipistä ja t-paidasta.. kisoja varten olinkin tehnyt toisen setin sähkökamoja, jotka olisi voinut iskeä suoraan kiinni, mutta ne paloivat juuri ennen mäntsälän kisaa..
Ainiin ajettiinhan siellä vielä finaaleitakin.. ja jopa finaalien treenit.
Motivaatio hieman nollassa.. vauhtia oli ja auto toimi.. hieman liian myöhään.
Muiden kisaamista kun välillä kerkesi seuraamaan, niin Tony ja Vesku ajoivat kyllä hienoa kisaa nostaen tasoaan, samoin Ahoniemet ja Teemu odotetussa vauhdissa. Myös Joni ajoi ongelmitta hienosti.
Ari, Matti, Nappe ja allekirjoittanut eivät sitten vastaavasti olleet oikein onnettaren suosiossa.
Radalla oli kyllä yksi kuski Andy Moore joka pesi muita milloin vasemmalla milloin oikealla kädellä, josta hienoin osoitus toinen a-finaali. Näytti sille että pidotus tms. oli pielessä ja Andy otti osumaan koko ensimmäisen minuutin, kun kaikki yrittivät ohitse taikka kylkeen.. melkein kierroksen perässä Andy aloitti hienon nousun ja ajoi ihan eri vauhtia kuin muu porukka värväten jokaisen kuskin vuorollaan kunnes oli viimeinen minuutti ja vain Fisseri edessä.. ohitse ei tarvinnut yrittää kun Fisu tuhri itse mahdollisuutensa ja näin Andy läppäsi kaikki kuskit voittaen kisat. Kaverin HB prototype auto oli täysin vanha Asson L4 jossa oli vain purplet ruuvit ja pukit.. jamppa ajoi niin hienosti, että jopa a-finalistit näyttivät harrastajille sen rinnalla. Kaveri ajoi pelkästään 2-kymppää nopeempaa kierrosta kuin muu porukka vaikka kyse oli EM-kisojen kovimmasta finaalista...uskomatonta.
Kiitoksia vielä kaikille ketkä jeesas.