Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Kivelaster

Sivuja: 1 2 [3]
61
Sähköautot / Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« : 06.10.10 - klo: 13.28 »
Moron,

Kiitokset kaikille asiallisista vastauksista.

Oletko kokeillut ajaa suuremmalla ennakolla?

Kyllä, kaikki ennakot käytiin läpi. Pienempi vaikutus kisakoneessa, suurempi noissa halpiksissa. Ezrusta tuli hyvinkin vihainen suurilla ennakoilla, mutta hieman lämpenemistaipumuksia. Ennakkoa kasvattamalla HOKE:n mainitsema turboefekti tuntuisi pätevän varsinkin näiden halpisten kohdalla. Ensin ei ole mitään ja sitten on kaikki. Kisakone tunteettomampi tälle.

Yllämainittu toki johtunee ensisijaisesti koneiden rakenne-erosta. Halpisten käämien ja roottorin välinen ilmaväli on oleellisesti pienempi kuin kisakoneen. Näin ollen myös magneettinen kytkentä on tiukempi ja pienetkin muutokset ennakossa vaikuttavat suhteessa enemmän vääntömomenttiin. Kuin myös siihen, että jos ennakkoa on liikaa eli menee ikäänkuin "yli" niin käämeissä vaikuttava virta ei teekään magneettista työtä vaan alkaa lähinnä lämmittää käämejä itseään, etenkin kun säätimet eivät oikeasti säädä virtaa vaan jännitettä.

Kun olen itse elektroniikkasuunnittelija niin katselen näitä asioita vähän tietyn väristen lasien läpi, jolloin glamouri tuppaa karisemaan melkein kaikesta sähköön liittyvästä. Laskeskelin tuossa päissäni, että esim. 30.000 minuuttikierrosta pyörivä kone käyttää kierrokseen 0,002 sekuntia ja yhteen asteeseen 5,5 mikrosekuntia eli sekunnin miljoonasosaa. Kun pidetään mielessä, että:

- Sensorittomassa moottorissa ankkurin asento arvotaan vuorollaan vapaan käämin päästä, josta saatava signaalin voimakkus ja laatu (= päätöksentekohetki) vaihtelee moottorin kierroksista ja ohjausjännitteestä riippuen ainakin 1:10 ja...

- Asennon mittaushetkestä päätös seuraavan käämin kytkentähetkeen voipi ottaa hyvinkin 20 mikrosekuntia elektroniikan sisällä (joka sinänsä on kelpo arvo). Tuo arvo voi myös vaihdella voimakkaasti säätimen lämpötilan mukaan...

tuntuu kohtuullisen huvittavalta, että esim. SP Exigen astuksissa ennakkoa säädetään 0,05 asteen tarkkuudellla esim. 18,75 astetta. Ihan tuohon yllämainittuun perustuen väittäisin, että jos koneen todellinen ennakko pysyy edes +/- 10 asteen tontilla säädetystä läpi käyttökierrosalueen, niin hyvin on.

Tavallisella pulliaisellahan ei ole mitään mahdollisuutta todentaa mitä koneessa/noparissa oikeasti tapahtuu kun namiskuukkeleista kääntelee, vaikka periatteessa laitteen toiminnan ymmärtäisikin.

Magneettisten piirien (vaikkapa käämilankaa rautakasan ympärillä) toiminta on huomattavasti monimutkaisempaa kuin päältä näyttäisi. Harvapa tullee ajatelleeksi, että esim. mainittu Ezrun on magnetomotorisesti osittain paremmin tehty kuin tuo SP:n kisakone. Kun käämi tehdään useasta ohuesta langasta, se kuljettaa suurilla taajuuksilla huomattavasti paremmin virtaa kuin yhdestä paksusta langasta tehty. Virta kun tuppaa pakkautumaan johtimen pintaan taajuuden kasvaessa, ja usean ohuen langan pinta-ala on isompi kuin yhden paksun.

Halpiskoneissa käämi on samaa tavaraa johtimen kanssa. Hyvä, sillä liitoksia on vähemmän ja häviöitä siis vähemmän. Kun käämi alkaa ja loppuu samaan päähän käämipakkaa (kuin esim. Ezrunissa on kyse), saadaan magneettisesti tiiviimpi kela. Kaikki puoli-R moottorit on siinä mielessä hanurista (ne, missä käämien toinen pää on yhdistetty moottorin etupäässä). Aina hukataan yksi käämikieros työtä tekemättömään magneettikenttään. Vaikutus alkaa olla sitä suurempi, mitä pienempi on T-luku. 1,5R moottori nimittäin pyörisi varsin huonolla hyötysuhteella ja 1/2R moottori ei ollenkaan.

Onhan Ezrussa huonotkin puolensa. Koska esim. SP:n kisakoneen käämitykset on selkeämmin staattorin raudan ympärillä, vähemmän magneettista hajavuota pääsee ympäristöön. Ezrussa taas on tiiviisti juntattu käämipakka alumiinikuorta vasten. Väkisinkin tulee mieleen, että kun moottorin kierrosluku kasvaa riittävän suureksi, osa käämin magneettienergiasta alkaakin kuumentaa suoraan ympäröivää alumiinikannua ja tappelee kierrosten nousemista vastaan. Noparista katsottuna käämi alkaa näyttää liki oikosululta. Toimii siis vähän kuin induktioliesi. Tämä selittäisi esim. tuon "turboefektin" loppumisen. Kun tehopiikin jälkeen kaasua painaa lisää, vauhti ei kasva mutta kannu kuumenee. Ja nimenomaan niin, että käämi kuumentaa kannun kuin induktioliesi kattilan.

Sorry, meni vähän tieteelliseksi mutta mulla on joku pakkomielle pohtia mistä ilmiöt johtuu. Muuten niitä on hankala ymmärtää ja sitä kautta korjata tai säätää, mututulla, korvakuulolta tai sen perusteella mitä essonbaarissa asiasta kerrottiin.

-Mika

62
Sähköautot / Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« : 05.10.10 - klo: 23.11 »
Pistipä silmääni -muutama viesti takaperin- moottorisuositus Stampedeen, SpeedPassion 8,5R Competition V3. Meillä on juurikin yksi tuollainen kone Slashissa, joka on ainakin osiltaan pitkälti sama pirssi kuin Stampede.

Ihan lyhyenä yhteenvetona: SP 8,5R kuljettaa autoa kivasti, vaan ei räväkästi. Ei kuumene, eikä kuumenna nopariakaan (SP Exige 2.0). Kyllä, nopari saattaa olla vähän hento, mutta lienee oikeasti lähempänä Hobbywingin 60A kuin 35A versiota. Meillä on kierrätetty muutamaakin halpiskonetta Slasheissa (näitä siis on perheessä kaksi). On ollut SP:n Sport Tuned JR/Pro, Drift Master ja nyt myös Ezrun 9T/4300KV, kaikki siis näitä "380" kokoisia rimpuloita joissa rivoitettu alumiinikoppa ja normi "540"-kokoista pienempi käämitys sisällä.

Hämmästys oli suuri, kun todettiin kaikkien noiden pienten halpiskoneiden kuljettavan Slashia yhtä kovaa/kovempaa ja kaikin puolin ripeämmin kuin tuo ns. kisamoottori. Tämän vielä jotenkin käsittäisi, mutta kun kisamotin speksit (KV4400 ja 8,5T) antaisivat ymmärtää sen olevan noita halpiksia "kireämpi" kaikin puolin. Lähimmäs pääsee Ezrun 9T/4300KV, mutta Sport Tuned JR (13T ?/3000KV) jää paperilla jo kauas taakse, vaan ei autossa...

Useita välitysvaihtoehtoja on kokeiltu noparin kaikilla ennakoilla jne. Mitatuista nopeuksista sen verran, että Slash kiitää hyväkuntoisella, isolla 2S LiPolla about 45km/h tuolla kisakoneella ja Ezrunilla 55km/h. Vaihtoehtoisesti omatekemällä 6600mAh A123 6,6V LiFejöltillä (josta tuossa kennokonfiguraatiossa voi ottaa jatkuvaa virtaa 200A), kyytiä riittää n. 40km/h kisakoneella ja 47km/h Ezrulla. Nopeudet siis linjassa akkujen jännitteiden suhteessa silloin kun virtaa ei rajoita akku eikä nopari.

Kaiken kaikkiaan 50km/h huippunopeus Slashille tuntuisi mainiolta, auto kulkee mutta ei älyvapaasti. Paikat ei hajoa ja riemua riittää. Tarkoituksena oli saada tuo kyyti mainitulla SP:n 8,5R motilla ja LiFe akulla, jolloin ajoaikaa olisi vielä reilusti yli puoli tuntia. Haaveeksi jäi, kaikki mainitut kiinanihmeet pääsivät samaan tai reilusti yli. Eikä kisakone tryykännyt tuota vauhtia edes 2S LiPolla.

Ezrun on muuten mainio, mutta tuppaa vähän kuumenemaan niillä ennakoilla ja puncheilla, joilla kulku on makeinta. SP:n kisakoneen eduksi voinee lukea kaikkein viilein kulku, oli setuppi mikä hyvänsä. Tehoakin tuosta pitäisi irrrota lki 400W, jos ampeeriluku 55A pitää paikkansa. Sen sijaan nuo rimpulat pyörivät 200W molemmin puolin.

Oikeilla välityksillä koneen teho ratkaisee auton huippunopeuden. Millähän tuon tuplasti tehokkaamman SP:n hengettömyyden selittäisi. Moottori on ehjä kuin myös nopari(t). Voiko mihinkään KV-lukuun/T:hen/tehoon luottaa, vai kipeytyykö aina kantapäät?

Mitähän kokeilisi seuraavaksi... SP:n 7,5R / 6,5R? Niin vähän tuo nopari lämpiää, että tuskin edes 6,5 räjäyttää säädintä, näillä akuilla.

-Mika

63
Sähköautot / Vs: Tamiyan Pajero
« : 14.09.10 - klo: 11.14 »
Kivelaster, ne lamput sopii just eikä melkein. Itsellä on cherokeessa juurikin nuo lamput. Tuon kopan sovitus onkin sitten oma hommansa. Joutuu linkit vaihtamaan pidempiin sekä kardaanin. Linkit ajattelin tehdä kokonaan uusiksi ja kardaanin jatkaa tai sovittaa axialin kardaanin paikkaan. Oman cc01 alustan päälle olen hiluxin koria laittamassa.

Hyrsleri, jos haluat autenttista Jeeppiä vm.1992, niin siinä oli kuvan mukaiset vanteet. Nuo ehkä saisi tehtyä Tamiyan Hummerin vanteista, kun hioo mutteriknöölit pois, vanteen suoraksi ja poraa 10 reikää tilalle. Kovin suurta väkivaltaa ei tee, jos laittaa Tamiya Wranglerin vanteet ja maalaa ne vannehopealla. Ainakin -91 malliin asti niitä on käytetty. Myös mikä tahansa yksinkertainen viisipuolainen käy, valikoima on ollut aika runsas. Leveämmät puolat markkeeraa peltivannetta, kapeammat alsavannetta. En tosin tiedä, käykö nämä CR-01 alustan akselin päihin.

Monissa malleissa etu-ja takapuskurin väliosa (siis se suora pätkä nurkkamöllyköiden välissä) oli kromattu. Samaten maskin ulkonevat osat olivat usein kromatut, ei mustia. Katolle kun vielä laittaa lituskaiset poikittaiset mustat tangot niiden möllyköiden väliin, niin aika lähellä orkkista ollaan. Tuo kattoteline on kaksiosainen, molempia poikittaistankoja saattoi 1:1 autossa liu'uttaa pitkin pituussuuntaisia kiskoja.

64
Sähköautot / Vs: Tamiyan Pajero
« : 13.09.10 - klo: 23.38 »
Hep,

Magneettien sovitus korin etukiinnikkeiksi onnistunee hyvin. Laitoin neodyyminapit Toyotan etumaskin ruuvien alle. Näin törmäysvoimat siirtynevät etumaskin kautta koriin, joka on siis puristuksissa etumaskin ja lampunkiinnikkeiden välissä.

Mageettien vastakappaleina on toiset samanlaiset magneetit. Ne on kiinni (toistaiseksi vasta liimalla) L-muotoisessa kappaleessa, joka puolestaan on ruuvattu alkuperäiseen korikiinnikkeeseen etulokareiden väliin. Pikainen kokeilu osoitti että hyvin pitää. Jahka saan takakiinnikkeet valmiiksi, laitan pari kuvaa.

Tässä se magneetti, jota käytin:

https://www.elfa.se/elfa3~fi_fi/elfa/init.do?item=37-527-06&toc=19075

Samantapaista tai jopa samaa kikkulaa löytyy myös Clas Ohlsonilta:

http://www.clasohlson.fi/Product/Product.aspx?id=150713004

Tuohon Cherokee Jeeppiin pitää kardaania jatkaa reilusti. Itse ajattelin katkaista orkkiksen puolesta välistä ja liimata jollain kaksikomponenttimömmöllä tiukan pidemmän holkin jatkopalaksi tuohon välille. Näin alkuperäinen nivel ja akselin liitospää säilyvät eikä muita virityksiä tarvi. Eiköhän Bauhausista / K-Raudasta löydy jotakin alumiini/messkinkiputkea joka istuu tiukasti akselin päälle.

Tein jo Cruiseriin uudet alalinkit, 3mm kierretankoa ja tavallsia pallopäitä. Helppoa kuin heinänteko. Ylälinkit on orkkikset ja iskarit kiinni taka-akselissa L-mallisessa metallinpalassa. Tulin siihen tulokseen, että näillä eväillä on otettu kaikki liikerata käyttöön, mitä vakio-osista saa. Jos haluaa lisää, pitänee vaihtaa takaiskarit ja etujousituksen pyöränripustuksen palikoita.

Ulkomaisilla palstoilla tungetaan kaikenmaailman prikkoja iskarien yläpään kiinnikkeiden ja rungon väliin, jotta alustaa saa nostettua. Helpommin homma hoituu kun iskareiden alapäähän vaihtaa pallolinkit, jossa on pidemmät varret. Tuo oli tarpeen, kun renkaiksi tuli vakiota isommat, n. 99mm halkaisija.

Laitan tästäkin kuvan, kunhan saan korivirityksen ja alustan valmiiksi.

-Mika

65
Sähköautot / Vs: Tamiyan Pajero
« : 13.09.10 - klo: 14.33 »
Moi,

Näyttää käyttökelpoiselta. Vähän olen silti allerginen sille, että kiinnittää mitään teipillä / vastaavalla maalipintaan. Tämä pitäisi saada jakautumaan aika isolle alueelle, ettei kolahduksissa käy niin että maalipinta repeää irti.

Yritin Minissä laittaa kylkiin akun kohdalle pienet tarrapehmikkeet korin sisäpintaan, jotta iskut ulkopuolelta eivät akun kohdalla nirhaisi maalia. Kävi sitten niin, että koko tarra lähti juurineen vieden palan maalia mennessään. Ja kyllä, kori oli hiottu sisäpuolelta, pesty Fairyllä ja vielä maalattukin Lexan maalilla...

Seidel on muuten pudottanut Cruiserin hintaa. Nyt se tulee kotiovelle 137,90€ rahalla  :grin:

http://www.modellbau-seidel.de/index.php?firma=Tamiya&best=58445&name=Toyota-Land-Cruiser-40-CC01-m.Licht-1-10

-Mika

66
Radiolaitteet / Vs: Futaba 3PM 40MHz ja 2,4GHz
« : 10.09.10 - klo: 23.28 »
Noo, ei se mitään. Kokemuksia saa edelleen laittaa Futaba 3PM 2.4GHz vastaavasta radiosta.

No, mä luulen että kohta jollakin on kokemuksia "vastaavasta". Mulla on 2PL, eikä moitteen sanaa. Paitsi että ei sitä kolmatta kanavaa...

http://www.hobbypeople.com/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=8_91&products_id=25077

-Mika

67
Sähköautot / Vs: Tamiyan Pajero
« : 10.09.10 - klo: 23.07 »
tere

tainnu pistää silmään jossain saksan kaupassa 129€ hinta (sis valot ja nopari), mutta toimituskulut suomeen 15.9€ muistaakseni. itte pistin pojan lantikkaan kovakorin taka kiinnikkeet kun tuppa rälläileen että ei tulis koriin taittumia vaan tiijä onko siitä mitään hyötyä.

lantikan korillisessa tulee mukana myös välipalat (nam) akselivälin muuttamista varten. kun kovakorisissa on voi wb.tä muuttaa vain 242mm ja 257mm välillä.

mittailin tuossaa päivänä eräänä pajeroa ja googlailin saman ikäsen pätkä pajeron mittoja ja ilokseni totesin että mittojen puolesta cc01 (ainakin pajeron kohdalla) on erittäin tarkka 1:10 pienennös alkuperäisestä, siis se on true10 skale:)

Moron,

Jep, tuo hinta voi hyvinkin pitää paikkansa. Satuin nyt tilaamaan nuo kaksi autoa Seidelistä, kun ne + kasa laakereita ja muutama varaosa matkusti kotiovelle alle 10€ kuluilla.

Nuo välipalat unohdin mainita, ja sen että myös kovakorin etukiinnike on mukana. Lantikka taitaa olla kaikkein kattavin setti korikiinnikkeiden suhteen -ja rakennussarjoista halvin.

Mä tutkiskelin tuota pojan Jeeppiä ja se näyttäisi myös olevan aika tarkka jäljennös alkuperäisestä. Jos ihan hiuksia halkoo, niin kaikissa 1:1 malleissa ei kaikki valot ole ihan sellaisia kuin tuossa Wranglerissa, mutta sitten tarvitaan jo asiantuntijaa.

Tilasin itselleni Pro Linen Jeep Cherokeen korin, jonka aion istuttaa tähän CC-01 alustaan. Tuo puuha lienee syksyiltojen ilona (Saatan jopa tilata oman 99€ alustan tätä varten. Nopari ja vastari istuu kuitenkin radiolevyn päällä, eikä sen vaihtaminen autosta toiseen vie montaa minuuttia. Kolme ruuvia ja servon + moottorin pikaliittimien irrotus). Akseliväliä täytyy kasvattaa aikalailla, n. 6cm mutta eiköhän tuo onnistu. Kierretangosta saa mieleisensä mittaiset 4-linkit takapäähän ja iskarit voi kiinnittää alempiin linkkeihin alkuperäisten, taaempien yläkorvakkeiden kohdalle taka-akselin etupuolelle.

Tuolla on kuvia Cherokeesta, joka istuu CC-01 alustassa. Minusta aika hieno, mutta taidan olla vähän jäävi kun aikanaan omistin juuri tuollaisen. Yllätti etenemiskyvyllään joka talvi...

http://www.tamiyacrawlers.com/forum/showthread.php?1373-This-one-s-for-you-One-Eyed-Willy.

Ainakin oikeassa Cherokeessa oli tasan samat etulyhdyt kuin vanhan mallisessa Wranglerissakin, joten eiköhän nuo Tamiya Wranglerin valot istu Cherokeehenkin pikkuvaivalla.

Sitten yksi kysymys korikiinnikkeistä. Kuinka olette ratkonut korin kiinnityksen ILMAN korin läpi tulevia koritolppia lexan koreissa? Vai liekö kukaan edes yrittänyt? Ajattelin laittaa Land Cruiserin / Cherokeen takakiinnikkeet sarjan omilla kovan korin kiinnikkeillä. Perään saa aina vararengasta/puskuria/kanisteria yms. joka peittää tolpat. Mutta etukiinnitys on kinkkinen. Jos tekee scalemallia, ei kelpaa että konepellistä törröttää kaksi tankoa. Muistaakseni omassa Jeepissäni ei ollut heinäseipäitä -niitä puisia johon tulee välitappi- näkökentässä kun autolla ajeli :grin:

Itse mietin, että jos lexaniin saisi esim. etuvalojen taakse pultattua vaikkapa pari neodymimagneettia ja runkoon vastaavasti pellinpalat/prikat samalle kohtaa. Ko. magneetti pitää kuin tauti ja jos se tärähdyksessä meinaakin irrota, vetää itsensä varmaan samaan kohtaan takaisin.

-Mika


68
Sähköautot / Vs: Tamiyan Pajero
« : 10.09.10 - klo: 15.53 »
Hei,

Oman tutkimukseni mukaan CC-01 alusta, eli tässä tapauksessa Land Cruiser löytyy halvimmalla täältä:

http://www.tamico.de/Tamiya-Toyota-Land-Cruiser-40-CC-01-ohne-Licht-58445

Tuohon kun lisää toimituskulut, niin koko paketti on karvan vajaa 115€ kotinurkille toimitettuna. Todella halpa, vaikka vertaa mihin autoon hyvänsä. Yllämainitussa siis EI OLE noparia / LED-valosettiä mukana.

Jos haluaa noparin ja valot, lisähintaa kertyy autolle 40€ ja värkki on ilmeisesti silloin halvinta tilata täältä:

http://www.modellbau-seidel.de/index.php?firma=Tamiya&best=58445&name=Toyota-Land-Cruiser-40-CC01-m.Licht-1-10

Modellbau-Seidel velottaa kuljetuksesta 9,90€ eli tuo kannetaan kotiin (ainakin meillä kävi näin) 149€ hintaan. Seidelin toimitus oli nopea (tasan viikko) ja tavara oli pakattu todella hyvin.

Land Cruiserissa seuraa mukana tarvikkeita korin kiinnitykseen + erillinen pussi koritolppia, joita ei kovakorisisssa liene mukana. Myös CC-01 alustan kovien korien takakiinnikkeet on mukana, vaikkei niitä tässä tarvitakaan. Etenkin tuo perus Cruiser sarja on hintalaadultaan uskomattoman hyvä (vaikkapa varaosiksi / rakenteluaihioksi). Varsinkin jos nopareita/servoja pyörii nurkissa muutenkin.

-Mika

69
Sähköautot / Vs: Tamiyan Pajero
« : 10.09.10 - klo: 15.04 »
Terve,

Meillä on työn alla kaksi CC-01 autoa, Wrangler ja Land Cruiser. Jeeppi on tulossa pojan autoksi, Toyota tulee minulle. Myytiin M05 Minit alta pois ja vaihdettiin maastureihin...  Autot tilasin Saksasta, tulivat melko nopeasti ja postikulu paketin kokoon & painoon nähden olematon. Autot olivat myös suht. halpoja kotimaahan verrattuna.

Molempiin laitetaan kuulalaakerisetti ja GPM-Racingin ohjauslinkistö. Itselleni tulee vielä "torque splitter unit", joka sallii etupyörien pyöriä takapyöriä nopeammin (= vapaakytkin etupyörille). Näin auto kääntyy paremmin, mutta peruutettaessa on vain takavetoinen, tämä miinuspuolena. Tuossa tuo vapaakytkin paketti, se on etudiffiä pyörittavä hammasratashässäkkä, jonka sisällä on yksisuuntalaakeri.

http://www.rcmart.com/catalog/rc-cc01-tamiya-53188-crosscountry-torque-splitter-unit-p-28374.html?cPath=595_744_1426

Yllämainittuja lukuunottamatta autot olisi tarkoitus kasata aikalailla vakio-osista. Ehken etupään ja takapään joustovaroja lisätään hieman. Etupäästä avarretaan vähän tukivarsien osia, ja taakse tehdään kierretangoista ja pallolinkeistä uudet tukivarret. GPM:n ohjauskitistä ja etupään jousitusvaran lisäämisestä on juttua vaikkapa tuolla:

http://www.ukrcrc.com/forum/viewtopic.php?t=8209&highlight=

Korit on vielä maalauksessa ja vasta toinen alusta kasattu. Pikainen kokeilu kalliolla/maastossa maalaamattomalla korilla jätti fiiliksen, että tämä on erittäin hauska auto johon voinee sovittaa monenlaisia koreja.

Palaan aiheeseen kuvien kera, jahka jotain näytettävää on...

-Mika


70
Radiolaitteet / Vs: Futaba 2PL 2,4GHz
« : 15.08.10 - klo: 22.19 »
Moi,

Liekö jo joku hokannut, mutta tämän 2PL radion vastariksi kelpaa myös nelikanavainen R2004GF, joka on vastaava FHSS-teknologian vastari (ei FASST). Se löytyy esim. Liquid RC:stä hintaan 61 taalaa + 99c postituskuluja, eli koko homma about 48€ postilaatikkoon kannettuna, tämän päivän kurssilla. Kokeiltu on, sekä toimitusta että vastarin toimintaa.

Samasta putiikista saa myös alkuperäistä R603GF 3-kanavaista vastaria hintaan 65 taalaa. Joskus on vaikea käsittää näitä hinnoitteluja, enemmän on vähemmän...

Yhtäkaikki, tuo on halvin löytämäni paikka saada lisävastari tähän radioon. Homma voi tietysti kaatua siihen, että kirje päätyy tullipostiin, mutta 23% alvillakin jää vielä kympin voitolle Suomen hinnoitteluun nähden.

Liquid RC:stä vastarit on kolahtaneet postilaatikkoon n. viikossa.

-Mika

71
Joo, saahan sen ulkomailta alle 80€ vahvan euron takia, mutta suomessa sen hinta on 99€, joten turha lähteä tuolla modelsportin hinnalla vertailemaan.

Kuten tossakin on muutama viesti ylöspäin sanottu jo: kaikki ei jaksa/halua/viitsi tilata ulkomailta, ja tuo hintataso Suomessa on tällä hetkellä korkeampi vahvan euron takia.

No, sittenhän tämä koko ketju on aivan tarpeeton. Suurin osa kuitenkin voi käyttää maksamiseen vaikkapa PayPal:ia, jos luottokorttia ei ole. Silloin ulkomailta tilaaminen on melko vaivatonta. Oli homma niin tai näin, käypä hinta hyvälle käytetylle on mielestäni 2/3 uuden hinnasta ja tässä tapauksessa uusi on 80€. Löytyy googlettamalla ihan ekalta sivulta.

Toisekseen, vahva euro on myös kauppialle se vahva euro. He saavat nämä värkit ulkomailta suhteessa aivan yhtä halvalla kuin muutkin. Oletettavasti myös muulla kuin Helsingissä tai Vähäkyrössä asuvat joutuvat tuon 99€ päälle lataamaan vielä matkakulut tai paketin postituksen hinnan, eli Itellan kautta ainakin 8,50€.

Mutta mitäpä tätä vänkäämään, kunhan nyt havaintoni kirjoitin tähän ketjuun joka näihin asioihin tarttuu...

-Mika

72
Moi,

Näyttää nuo Acomsin 2,4GHz käytettyjen radioidenkin pyyntihinnat olevan kohdillaan. Modelsportista uusi radiolaitteisto kannetaan kotiin alle 80€, ja täällä käytetyn lähtöhinta (linkki: huuto.net) on 70€, osta heti 85€, ilman servoja jotka tuohon uutena tulee mukaan...

-Mika

73
Radiolaitteet / Vs: Radiolaitteet
« : 12.10.09 - klo: 13.04 »
Moi,

Tunteeko kukaan Spectrumin DX3S -radioita sen verran hyvin, että osaisi lonkalta sanoa kuinka kolmatta kanavaa on mahdollista käyttää. Lueskelin manuaalia, jonka mukaan ko. kanavaa voi miksata kahteen muuhun, säätää loppupisteitä, suuntia jne. Mutta löytyykö radiosta erillinen nappi/vipu, josta kolmoskanavalle voisi vain kytkeä ON/OFF toiminnon. Vähän kuin Traxxasin kolmi/nelikanavaisissa 27MHz radioissa vaihteen valinta / perän lukitus jne.

Ko. radio on hankintalistalla ja kolmoskanavan toiminta on oleellista. Ilmeisesti noissa vanhemmissa Spectrumeissa DX3.0DSM kolmoskanavaa voisi noin käyttää.

-Mika

Sivuja: 1 2 [3]