2) nopeammalle annetaan tilaa; ei tarvii poukkoilla pois edestä, riittää että pitää oman linjan mutta ei peittele
Jos nyt joku haluaa tietää miten se oikeissa kisoissa menee niin se ei mene noin.
Alkuerissä mikäli takaa tulee hetkellisesti nopeampi, sinun on annettava tietä.
Ei siis pidetä linjaa, vaan siirrytään linjalta hieman sivuun ja annetaan nopeemman mennä.
Ja huom... nimenomaan jopa hetkellisesti nopeampi pitää päästää.
Finaaleissa tietenkin mikäli taistelet sijoituksesta, ei sinun tarvitse antaa tietä vaikka takaa tulisi sekuntitolkulla nopeampi.
Tämä toki ei tarkoita sitä että saisit alkaa poukkoilemaan ja pujottelemaan edessä, vaan saat ottaa ajolinjasi tiukasti ja puolustavasti.
Formuloita vähänkään enemmän seuranneet tietävät miten saat puolustaa sijoitustasi, ja taas kun sieltä tosiaan tulee joku kierroksella ohi, tai alkuerässä tulee takaa kovempaa niin silloin annetaan tietä kuin kovalainen konsanaan.
Tilan antaminen on erittäin helppoa vain jättää mutka hieman leveäksi... senverran että siitä tosiaan kaveri pujahtaa sisämutkan kautta ohi, ja tärkeää on ettei heti seuraavassa mutkassa kolauta konttiin, vaan antaa sen nopeamman mennä rauhassa... Hyvin usein tulee vähemmän kokeneelle yllätyksenä missä nopeemmat jarruttaa... Tämä ei mene kuten formuloissa, vaan jopa toisinpäin... Kokenut jarruttaa usein aikaisemmin kuin kokemattomampi. (siksi hän onkin nopeampi kun ei mennä mutkaan sladissa ja vedetä jarrutuksia ylipitkiksi jne)
Pääsuoralla ei missään nimessä ruveta antamaan tietä hidastamalla.
Silloin tulee aina hyvin vaarallisia tilanteita.
Vaan nimenomaan esim neulansilmät ovat niitä kaikkein helpoimpia paikkoja antaa tietä vetäisemällä jarrutuksen vain hieman pidemmäksi, jättää sisälinjan vapaaksi ja mahdollisesti kiihdyttää mutkasta hieman pehmeämmin ulos.
Siinä ei itse menetä aikaa edes sekuntia.
Jos taas jää toisen eteen kykkimään, voi siinä tulla kolarin merkeissä keskeytys tai pyörähdys tai vastaava turhaan ajan menetys, tai sitten tuomaristo antaa stop & go rangaistuksen.