Kirjoittaja Aihe: Moottoripyörät  (Luettu 17313 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Turhala

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/~turhala
Moottoripyörät
« Vastaus #60 : 16.05.04 - klo: 21.27 »
Kevarin ja mopon laillisuuden määrittäminen eroavat varsin selvästi toisistaan. Poliisien on helppo ajella mopolla tutkaan ja katsoa paljonko Stalkeri näyttää, mutta kevarilla ei. Tehoja ei voi näppituntumalta poliisi määrittää, vaikka tutkaan saisikin 150 km/h, se ei silti todista että tehoja on yli 15 heppaa. Siihen tarvitaan dynolukemat.
Tietääkseni käytännössä poliisi voi piikin liikatehoisuutta epäillessään määrätä pyörälle ajan katsastusasemalle, jolloin kevarin omistajalle jääkin hyvin aikaa pistää kuristukset takaisin pyörään kiinni ennen katsastusasemalle menoa (mikäli ne on tallessa). Poikkeukset toki löytyy, yleensä rekisteriotteeseen on merkitty kuristustapa ja joissakin pyörissä näkee päällepäin, onko kuristukset paikallaan vai ei. Tietääkseni vain muutama kevari on jäänyt ylitehoisuudesta kiinni, vaikka harvassa on mun tietämät kuristetut piikit. Mitäpä järkeä pitää 2-tahtipiikkiä kuristettuna, vaarallinenkin sellainen on kun jää muiden jalkoihin ja ohitukset venyyyyyy...
Vaikka mitäpä minä mistään tiedän.

Poissa fiesta6

  • Veteraani
    • Profiili
Moottoripyörät
« Vastaus #61 : 16.05.04 - klo: 21.31 »
Ennemmin pistää piikkiin 160cc-180cc pytyn, ja katsastaa sen  :D
Taas kehissä.. ;)

Poissa ClodZ

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.neppis.com
Moottoripyörät
« Vastaus #62 : 16.05.04 - klo: 21.47 »
Se on kyllä hyvä asia että pääsääntöisesti viritetyllä mopedilla kaahaava tenivandaali teloo/tappaa vain itsensä, eikä autoon törmäävä kevarikaan vielä merkitse auton matkustajille ehdotonta hengenvaaraa. Mutta silti: pitäkää ne skootterinne ja kevarinne koneet lain määräämissä puitteissa, muutaman vuoden kun jaksatte odottaa, niin voitte ihan laillisesti ajaa tehokkaammilla vekottimilla. Toivon mukaan kaahailu ei enää silloin tunnu niin viehättävältä.

Toki aina joukkoon mahtuu muutama ääliö, bomberit ja vastaavat keskenkasvuiset, jotka eivät ymmärrä sitä että valtaosa ihmisitä on tien päällä siitä syystä että pääsevät siirtymään paikasta toiseen, eivät suinkaan leikkimässä elämällään.

Tarkennuksena vielä sen verran, että omasta puolestani sudittella ja keulia saa aivan niin paljon kuin haluaa, mutta suljetulla alueella. Nopeat ajopelit eivät tapa ketään, vaan ne jotka eivät osaa suhteuttaa ajonopeuttaan tilanteeseen ja omiin taitoihinsa.
XC - Poor boys Bruiser

Poissa fiesta6

  • Veteraani
    • Profiili
Moottoripyörät
« Vastaus #63 : 16.05.04 - klo: 21.53 »
Lainaus käyttäjältä: "ClodZ"
Mutta silti: pitäkää ne skootterinne ja kevarinne koneet lain määräämissä puitteissa, muutaman vuoden kun jaksatte odottaa, niin voitte ihan laillisesti ajaa tehokkaammilla vekottimilla.


Noo, mää silti haluisin tehokkaan piikin, siis laillisen..  :P  On se mahdollista katsastaa.
Isompaan pyörään ei oo varaa... Kelpaisiko toki esim. kawasaki ninja ZX6R  8)
Taas kehissä.. ;)

Poissa fiesta6

  • Veteraani
    • Profiili
Moottoripyörät
« Vastaus #64 : 16.05.04 - klo: 22.03 »
Tälläsellä ajelen kortin, samanlainen ja värinen:
Taas kehissä.. ;)

Poissa Jessev

  • Veteraani
    • Profiili
Moottoripyörät
« Vastaus #65 : 16.05.04 - klo: 22.05 »
Juup. Sano sille että ostaa tän mun joskus reilun kuukauden päästä. :E

Poissa Turhala

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/~turhala
Moottoripyörät
« Vastaus #66 : 16.05.04 - klo: 22.10 »
Lainaus käyttäjältä: "ClodZ"
Nopeat ajopelit eivät tapa ketään, vaan ne jotka eivät osaa suhteuttaa ajonopeuttaan tilanteeseen ja omiin taitoihinsa.


Juuri näin. Tilastojen mukaan mopolla (50 cc, ainakin rekisterissä)kuolee vuosittain suunnilleen yhtä monta ihmistä kuin moottoripyörällä, taitaa kuitenkin mopoilijoita olla aika paljon vähemmän + nopeudet aivan eri luokkaa. Ei varmaan paljoa tarvi pohtia, miksi näin on?
Aivan yhtä lailla hengen saa itseltään (ja muilta) täysitehoisella kuin kuristetullakin pyörällä. Jos vääntää kaasua niin, että täysitehoisella asettuu hengenvaaraan, luultavasti saman tekisi aivan yhtä lailla kuristetullakin. Täysitehoisenakaan kevari ei kuitenkaan niin paljoa temmo, että sen takia menettäisi pyörän hallinnan - tai ei ainakaan pitäisi menettää.

Olethan Clodz tietoinen, että "bomberit" ja hengenheimolaiset aiheuttavat hyvin vähän vahinkoja itselleen ja varsinkin muille, iltapäivälehtien ja virkavallan hehkutuksesta huolimatta? Yksikään bomberi ei ole kuollut tai tappanut ketään "pommittaessaan", koska katsovat temppuilupaikkansa ja suhteuttavat taitoihinsa. Yksi tapaus oli kyllä (mikä sen hepun nimi oli, joku Paziq tai jotain?), mutta se oli normaali ohitustilanne.

Sen sijaan esim. niin sanotut uusmotoristit aiheuttavat paljon enemmän onnettomuuksia, koska eivät kykene hallisemaan mopoaan kun päättävät kokeilla rajojaan. Näistä ei kuitenkaan lehdistö tai virkavalta puhu juurikaan, joten heitä ei haukuta.
Toisekseen monesti juuri uusmotoristit valittavat kun taitava kuski keulii tyhjällä motarilla, mutta harvoin nämä keulijat kertovat nauravansa uusmotoristille, jolla on vaikeuksia saada kapea mopo parkkeerattua tilaan, johon menisi panssarivaunukin heittämällä.
Miksi näin, sitä voi miettiä jokainen itse?

Poissa Juhana

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://personal.inet.fi/koti/2fast2rc
Moottoripyörät
« Vastaus #67 : 16.05.04 - klo: 23.28 »
Meidän koulussa vieraili poliisit 2 kertaa viimeviikolla tutkimassa meidänkoululaisten mopoja. 3 jäi kiinni.
Xray

Poissa ClodZ

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.neppis.com
Moottoripyörät
« Vastaus #68 : 17.05.04 - klo: 00.08 »
Lainaus käyttäjältä: "Turhala"
Olethan Clodz tietoinen, että "bomberit" ja hengenheimolaiset aiheuttavat hyvin vähän vahinkoja itselleen ja varsinkin muille, iltapäivälehtien ja virkavallan hehkutuksesta huolimatta?


Olen tietoinen, eikä vaikuta mielipiteeseen o l l e n k a a n. Tiedän myös sen, etteivät uusnatsit vahingoita kovinkaan usein ketään, saati tapa. Sama juttu helvetin enkeleillä, aika vähän tapahtuu vahinkoja, mutta kyse onkin siitä etten suostu hyväksymään järjestelmällistä lainrikkomista, jossa täysin ulkopuolisten turvallisuus on uhattuna. Olkoon kyseessä sitten liikenneturvallisuusrikkomukset, ryöstöt tai pahoinpitelyt.

Samaa roskasakkia kaikki.

En sivuuttaisi myöskään sitä tosiseikkaa että bombereiden ihannointi on varmasti osasyynä monen vasta korttinsa saaneen nuoren motoristin välinpitämättömään suhtautumiseen liikenneturvallisuutta kohtaan. Näiden kohdalla ei uutisoinnissa bombereita mainita, mutta syy/seuraus-suhde on likimain selvä.

Toistan, liikenneväylät eivät ole leikkikenttiä, sattui vahinkoja tai ei. Jos jollakin on hyvä perustelu tämän lauseen kumoamiseksi, kuulisin sen mielelläni. Perusteluksi ei riitä se että, liikenteessä on paljon taitamattomia uusmotoristeja. Huono juttu kun ei tee toista huonoa juttua yhtään sen paremmaksi.

Edit: Joku voisi myös valottaa sitä minkä tähden bomberointia pitää tehdä nimenomaan ajoväylillä? Eikö jo oman turvallisuuden tähden olisi fiksumpaa hoitaa keulimiset ja muut temppuilut nimenomaan jollakin suljetulla radalla tai lentokentällä?
XC - Poor boys Bruiser

Mika R

  • Vieras
Moottoripyörät
« Vastaus #69 : 17.05.04 - klo: 07.36 »
Ja suljetut paikat eivät tarkoita parkkiksia!!

Autokouluilla on joku IHME TAPA varata isommat parkkikset omaan käyttöön. Luulis että niillä olis varaa järjestää joku alue sitä varten eikä käyttää esim Länsiautoareenan parkkista jatkuvasti. Sitten siellä on niitä kavereita jotka ajelee jollain prätkillä vähintäänkin 2x sallitut rajoitukset!! Ovat siellä muka testailemassa, joopa joo. Terrorisointia sen on. Yleisillä teillä kun ei voi ajaa a) ei osaa b) nopeusrajoitukset haittaa menoa.

Eilen ei meinattu PÄÄSTÄ AJAMAAN Tattarin radalle kun jotku pässit prätkäihmiset olivat sulkeneet kulkuväylät luvatta omiin tarkoituksiinsa jotain ajoharjoittelua varten, taas yleisen parkkiksen siitä radan edustalta. Sitten olivan "natsit" nahkapuvut päällä ilmoittamassa että "tästä ei mennä". Johan on touhua! Sanoimme että nyt me mennään ajamaan piste ja koska teillä on jo prätkäkortit niin kai nyt sen verran osaa katsoa minne ajaa. Ei siinä mitään ongelmaa ollut loppujen lopuksi.

IHME TOUHUA!!

Poissa fiesta6

  • Veteraani
    • Profiili
Moottoripyörät
« Vastaus #70 : 17.05.04 - klo: 08.37 »
No huh  :shock: Oisitte nakannut tyypin sivuun ja sanonut että minä meen ajamaan nyt pikkuautolla  :lol:
Taas kehissä.. ;)

Mika R

  • Vieras
Moottoripyörät
« Vastaus #71 : 17.05.04 - klo: 09.31 »
No lähellä se oli, siihen ne jäi nahkapuvuissaan ja huivit kaulassa ihmettelemään. Pyysivät meitä kantaa ekaks kilsan releitä radalle, just joo. Varmaan luulivat että pelätään kun ne on mustissa "natsi" asuissaan siinä portinvahtina..  8)

Poissa TapHaap

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.kolumbus.fi/topaz.tattoo/
Moottoripyörät
« Vastaus #72 : 17.05.04 - klo: 13.05 »
Lainaus käyttäjältä: "ClodZ"

<<<Clip>>>
Olen tietoinen, eikä vaikuta mielipiteeseen o l l e n k a a n. Tiedän myös sen, etteivät uusnatsit vahingoita kovinkaan usein ketään, saati tapa. Sama juttu helvetin enkeleillä, aika vähän tapahtuu vahinkoja, mutta kyse onkin siitä etten suostu hyväksymään järjestelmällistä lainrikkomista, jossa täysin ulkopuolisten turvallisuus on uhattuna. Olkoon kyseessä sitten liikenneturvallisuusrikkomukset, ryöstöt tai pahoinpitelyt.

Samaa roskasakkia kaikki.
<<<Clip>>>

Samaa roskasakkia kaikki....... hmmmmm.......
ClodZ ja sinähän olet varmaankin lainkuuliaisin henkilö tällaiseen kommentointiin...... :shock:

Lisäys:
Suurimman vaaran aiheuttaa moottoripyöräilijöille kateelliset tai muuten vain asennevammaiset/ajattelemattomat autoilijat.
Itse yli 300tKm kaksipyöräistä ajaneena olen kyllä nähnyt mitä suomalainen "tiekulttuuri" on.......

"Nahka-asuinen Natsi"
#### Tapsa ####
## nick:Biker62 ##

Poissa Turhala

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/~turhala
Moottoripyörät
« Vastaus #73 : 17.05.04 - klo: 17.10 »
Bomberit pommittavat julkisilla teillä, parkkiksilla, tehdasalueilla ja muilla siksi, koska suljettuja alueita ei käytännössä ole. Lentokenttien ja moottoriratojen vuokraaminen ei ole ainoastaan kallista, vaan myös vaikeata.
Pommituspaikkojen saaminen on tehty virkavallan taholta tahallaan vaikeaksi, eikä valtio ole valmis tulemaan tippaakaan vastaan. Tutki vaikka bomber-foorumia, yrityksiä saada suljettuja alueita on ollut paljonkin, mutta ne eivät ole onnistuneet, juuri valtion takia.
Syrjäisen kadunpätkän sulkeminen pommituspaikaksi olisi hyvinkin toimiva ja järkevä ratkaisu, mutta lupaa tähän ei virkavallalta heru. Esimerkiksi bomber-bileet keväällä, halusivat järjestää kikkailualueen bilepaikan pihalle, aivan normaaliin tapaan niin kuin moottoripyörästunttinäytöksiä on järjestetty vaikka kuinka ja paljon. Virkavalta sitten keksikin vaatia mm. 2-metriä korkean betoniaidan, 20 järjestysmiestä ja erillisen katsomon. Käytännössä siis kiellettiin k.o. toiminta liioiteltua turvallisuutta tekosyynä käyttäen. Ja mikä oli ratkaisu: bileiden järjestäjät päättivät pitää alueen rakennuksen sisällä. Ei varmasti ollut turvallisempi kuin alkup. suunnitelma, mutta minkäs teet?

Bombereiden ihannointi on syynä moniin onnettomuuksiin - tosin ilmankin nimenomaista esikuvaa monet luultavasti silti ajaisivat samalla tavalla. Mopoilla on kikkailtu ympäri maailman iät ja ajat, täällä se nyt on noussut bomber-nimellä tunnetuksi. Samaten teiniautoilijat kaahaavat, vaikka heillä ei olekaan kotimaista esikuvaa. Kuinka moni motoristi vs. autoilija kuoli viime viikolla, mistä syystä, ja miksei autoilijoita hiillosteta samalla tavalla kuin katupommittajia toilailuistaan, vaikka onnettomuudet ovat moninverroin yleisempiä ja tuhoisampia?
Pommittajia on turha syyttää heidän ihannoinnistaan - vika on tietysti sen lahopääteinin, joka ei itse osaa ajatella. Ei ihmistä voi ymmärtää loputtomuuksiin, jos tekee jotain tyhmää vika on tekijän itse, varsinkin kun tekijä tietää tekevänsä väärin & vaarallisesti. Kuka tosissaan väittää, että jos näen tosi-teeveestä irakilaisten / jenkkien murhaavan vankeja, on se heidän ja esimerkkinsä syytä, kun menen itse murhaamaan jonkun?
Toisekseen syy on median. Kuka ja mikä on tehnyt bombereista sankareita ja millä tavalla? Kuinka suuri osa bombereista on halunnut esim. b-iltoihin pussikaljateinejä? Voit bomber-foorumia lukea ja todeta, ettei niitä sinne kukaan pyydä. Tuskin monikaan haluaakaan. Eivätköhän monet pommittaisi salassa ja piilossa, jos vain pystyisivät. Kenen vika on, etteivät pysty?
Tosin pitää muistaa, että yleistäminen on pahasta ja bombeihin, kuten kaikkiin muuhunkin ihmisryhmiin kuuluu porukkaa laidasta laitaan. Yksittäistapauksista yleistäminen osoittaa lähinnä kapeakatseisuutta.

Kovasti on jäänyt sellainen kuva, että bomber-ilmiö on virkavallan ja median toimesta otettu ajojahdin kohteeksi, julistettu kaiken pahan alkulähteeksi, jotta saadaan kansan huomio kiinnittymään siihen epäolennaisuuteen eikä keskittymään todellisiin & vaikeisiin liikenneriskeihin.
Esimerkiksi ajokunnottomat vanhukset aiheuttavat moninkertaisesti enemmän onnettomuuksia, mutta heidän oikeuttaan ajaa ajokyvyttömänä puolustetaan henkeen ja vereen.

Jokainen voi itse nähdä päivittäin vaikka kuinka paljon tapauksia, joissa oikeus ei toteudu. Lakikirja ei ole pyhä totuus, se on kokoelma lakeja, joista jokainen menee metsään, enemmän tai vähemmän. Onneksi yleensä vähemmän, siihen tietysti pitäisi pyrkiä.
Otetaanpa pieni ajatusleikki. Jos haluan säästää ihmishenkiä, annan rahaa SPR:n keräyksiin. Miten toimii karman tasapaino, oikeeusjärjestelmä ja jokaisen henkilökohtainen oikeuskäsitys, jos pelastan 5:n kaukoidässä asuvan ihmisen hengen keräyksiin osallitumalla, mutta tapan talooni murtautuneen varkaan puolivahingossa? Olenko 4 henkeä voitolla? Vai mitätöikö murha kaikki pelastukset? Vai onko kuitenkin kyse pelkästä hyvästä eleestä, ajatuksesta, eli kun ajattelematon ihminen ei annakaan rahaa keräykseen koska ei ymmärrä/osaa ajatella kuinka paljon hyvää hän voisi tehdä vähempiosaisille omalla pienellä panostuksella, hän ei ole sen pahempi koska aikeensa tähtäävät samanlaiseen hyvyyteen?
Muuttuuko tilanne, jos lähden autolla väsyneenä liikkeelle, nukahdan rattiin ja ajan jonkun yli vs. ryövärin vahinkomurha?
Oikeus ja oikeuskäsitykset ovat monimutkaisia asioita, joita ei millään voi yhteen kirjaan kasata oikeasti oikeudenmukaiseksi kokoelmaksi. Tämän takia vain tyhmä lukee lakikirjaa jumalana, eikä ajattele itse syy-seuraus-suhteita.

Yksi asia joka henkilökohtaisesti riepoo on Suomen hirvikannat. Kuinkahan useasti on lehdestä saanut lukea hirviä puolustavan mielipiteen, allekirjoituksena (fiktiivinen esimerkki) Anna Vihreä, Helsinki, humanisti. Hirvikanta pysyy liian isona, koska sitä puolustavat henkilöt jotka eivät joudu sen kanssa tekemisiin. Joka kesä monta kertaa olen hengenvaarassa hirvien takia - hirvien, joita ei metsästetä itsekeskeisten viherpiipertäjien takia. Jos nämä viherpiipertäjät itse joutuisivat säännöllisesti vaaraan hirvien takia, varmana muuttuisivat mielipiteet.
Onko oikein jos valtion niin määrää, että minä ja monet muut susirajan ulkopuolella asuvat joutuvat kärsimään näiden ihmisten takia?

Niin ja korjaus tähän loppuun, vainaja olikin nickiltään PZQ, rauha muistolleen.

Poissa ClodZ

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.neppis.com
Moottoripyörät
« Vastaus #74 : 17.05.04 - klo: 17.37 »
Lainaus käyttäjältä: "TapHaap"
Samaa roskasakkia kaikki....... hmmmmm.......
ClodZ ja sinähän olet varmaankin lainkuuliaisin henkilö tällaiseen kommentointiin...... :shock:


Tarkennetaan kuitenkin sen verran että tarkoitin moottoripyöräjengeihin liittyvää järjestäytynyttä rikollisuutta, en porukoita itsessään. Ja tiedän että tämä koskee vain pientä osaa liiviporukoistakaan, eli mistään yleistyksestä ei ole kyse. Toivon, ja tiedänkin, että tässäkin ilmiössä syynä on se että pieni osa porukasta pilaa muiden maineen?
XC - Poor boys Bruiser

Poissa ClodZ

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.neppis.com
Moottoripyörät
« Vastaus #75 : 17.05.04 - klo: 17.45 »
Turhala, mistä syystä bomberit eivät järjestä tapahtumiaan ajoradoilla, kuten autokerhot? Hyvää leveää baanaa kilometritolkulla ja turvalliset olosuhteet, jos keuliminen kyllästyttää, niin voi kokeilla kuinka pyörä ja kuski taipuu radalla. Ja pussikaljateinit voi heivata puomin toiselle puolelle.
XC - Poor boys Bruiser

Poissa Sami L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Moottoripyörät
« Vastaus #76 : 17.05.04 - klo: 18.25 »
Tämä(kin) keskustelu ajautuu tähän "Osa töppäilee ja pilaa muiden maineen" ja "Miksi meitä syytetän, kun tekin teette näin?".

Kaikki ikä- ja lajiluokathan niitä onnettomuuksia aiheuttavat, se nyt on selvä. Vanhukset, jotka eivät halua luopua autosta, kunnes töpsähtää. Motoristit, jotka keulivat kadulla ja menettävät hallinnan.
Ajokortin saaneet, katukilpailijat.

Kyllä niitä juttuja ollut prätkäjengien tappeluista ja onhan niissä vainajiakin syntynyt. Singollakin taidettu joskus pamauttaa toisten "tukikohtaan".

Yksi syy miksi voisin vihata moottoripyöräilijöitä on se meteli.
Isäni työpaikka sijaitsee Vallilassa ja siellä on motoristeillä tälläinen "varikko", jossa he viettävät aikaansa harrastuksen parissa.
Kone kun käy niin se kuuluu todella kauas, eikä ääni ole mitenkään mukava. Antaa heidän touhuta rauhassa, kunhan rauhassa touhuavat.

Näistä keskusteluista ei lopuksi ole mitään iloa kellekkään, ellei toisten morkkaaminen / "omiensa" puolustaminen ole kovin lähellä sydäntä.

Ajakaa sillä, minkä ikä sallii ja isompaan sitten iän karttuessa. Turha aiheuttaa vahinkoa muille ja itselle laittomilla vehkeillä.
En tiedä kuka pystyisi antamaan itselleen anteeksi itsestä aiheutuneen kuoleman tuottamisen lapselle, tai kelle tahansa muulle. En minä ainakaan.

Aja hiljaa isi nyt vaan... Eipä tässä sen kummempia.
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

Poissa Turhala

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/~turhala
Moottoripyörät
« Vastaus #77 : 17.05.04 - klo: 19.00 »
Lainaus käyttäjältä: "ClodZ"
Turhala, mistä syystä bomberit eivät järjestä tapahtumiaan ajoradoilla, kuten autokerhot? Hyvää leveää baanaa kilometritolkulla ja turvalliset olosuhteet, jos keuliminen kyllästyttää, niin voi kokeilla kuinka pyörä ja kuski taipuu radalla. Ja pussikaljateinit voi heivata puomin toiselle puolelle.


Autokerhot? Viitannet rahalle.com:in ja vastaaviin. Syy on yksinkertaisesti raha. Ratojen vuokraaminen maksaa hunajaa ja mansikoita, eikä pienelle porukalle ole paljoa järkeä vuokrata kokonaista rataa.
Ajoharjoittelut ja rahastustapahtumat järjestetään moottoriradoilla, koska muualla se ei ole mahdollista. Kyllähän mutkateilläkin kaahareita on, mutta niiden ajaminen jää aika heikoksi rata-ajoon verrattuna.

Stunttiajotapahtumat järjestetään yleensä suljetulla pätkällä, mitä järkeä olisikaan varata kokonaista rataa yhden suoranpätkän takia - ja tähänhän kovasti pyritäänkin, mutta juuri virkavallan vastustuksen vuoksi ei onnistu, ainakaan laillisesti. Siis on pakko järjestää tapahtumat oma-aloitteisesti.

Ja käytännössä, jos mulle tulee yhtäkkiä mieli mennä ajelemaan yhdellä pyörällä, tuskin olen kovinkaan helpolla valmis ajamaan satoja kilometrejä jonnekin maksulliselle radalle, jos kerran voin käytännössä aivan yhtä hyvin tehdä sen jollakin läheisellä lähes autiolla tienpätkällä. Niitä kun Suomessa piisaa.
Ja suurista riskeistä puhuminen on p****a tällaisissa tapauksissa. Joka on ajanut kyykkypyörällä tietää kuinka ajettavia ne ovat - riskit vahingon sattuessa ovat varsin pienet, näkeehän sen jo edellämainituista tilastoistakin, kerran kuolonuhreja ei synny. Mopot kyllä vahingoittuvat ja ajajat jossain määrin loukkaantuvat, mutta suurin osa pommittajista tekee pyöränsä lipat varsin hyvin kestäväksi ja käyttää kunnollisia ajovarusteita. Tosin tietämättömille tällainen toiminta voi näyttää vaaralliselta ja mitäpä ei iltapäivälehdistö tekisi saadakseen meheviä juttuja.
Vertailun vuoksi esim. pilkkiminen ja uiminen ovat suoranaista itsemurhaa pommittamiseen verrattuna.

No se siitä. Moottoripyörien "meteli" on yksi niiden vahvoista puolista. On se vaan kaunista kuunneltavaa, kun korkeaviritteinen twini kiertää ja kiertää, loputtoman voiman soundi äänessään... motoristin sielu on pyörän ääni, sanotaan. Ja "loud pipes save lives".

Mika R

  • Vieras
Moottoripyörät
« Vastaus #78 : 17.05.04 - klo: 19.14 »
Meteli voi olla kivaa kypärä päässä takaa mutta kokeilepa olla takana ilman kuulosuojaimia... no tänks.

Poissa ClodZ

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.neppis.com
Moottoripyörät
« Vastaus #79 : 17.05.04 - klo: 19.49 »
Joo...täytyy kyllä todeta että näkemyserot on siinä määrin suuret, ettei keskustelu aiheesta ole kovin hedelmällistä. Sen verran vielä totean, että vaikka minulla ei ole rahaa/aikaa lähteä radalle ajelemaan autolla silloin kun tekisi mieli leikkiä rallikuskia, en koe sen antavan oikeutusta sille että kaahaisin sitten tyhjiksi kuvittelemillani maanteillä. Tähän pätee sama asia kuin aseisiin, lähes kaikki vahingot tapahtuvat aseilla joiden piti olla lataamattomia.
XC - Poor boys Bruiser

Poissa Stilo

  • Tiim Lahti
    • Profiili
    • S-grafix gallery
Moottoripyörät
« Vastaus #80 : 17.05.04 - klo: 20.05 »
Virkavalta voisi ottaa mallia Ruotsista, jossa katukiihdyttely on ilmeisesti lähtenyt lapasesta oikeen huolella. Jostain lueskelin, että siellä ei ole enään mikään muu auttanu kuin alkaa rakentamaan varttimailin ratoja kaupunkien läheisyyteen, jossa porukka saa sitten rauhassa kiihdytellä mielin määrin. Tällöin kaikki ovat iloisia, Bomberit yms., virkavalta, sekä tavalliset tielläliikkujat.
EuroRC.com | Xray
S-Grafix | Tiim Lahti

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Moottoripyörät
« Vastaus #81 : 17.05.04 - klo: 20.17 »
Jep, jotenkin en ymmärrä tuota motoristien kuitenkin suhteellisen vähäisen määrän vinkumista ajopaikkojen puolesta.

Samalla tavalla 'oikeutettuna' voisin itsekin hyvillä mielin kaahata autolla tossa teollisuusalueella ja sitten vahingon sattuessa todeta vain, että "ei oo rahaa mennä radalle".

Muutamia pyöräilijöitä tiedän ja he käyvät ajamassa moottoriradoilla ja ilmeisesti myös ovat todenneet noi keulimiset ja etupyörällä ajot suhteellisen lapselliseksi toiminnaksi.
---

Otsomaani

  • Vieras
Moottoripyörät
« Vastaus #82 : 17.05.04 - klo: 22.32 »
Lainaus käyttäjältä: "Stilo"
Virkavalta voisi ottaa mallia Ruotsista, jossa katukiihdyttely on ilmeisesti lähtenyt lapasesta oikeen huolella. Jostain lueskelin, että siellä ei ole enään mikään muu auttanu kuin alkaa rakentamaan varttimailin ratoja kaupunkien läheisyyteen, jossa porukka saa sitten rauhassa kiihdytellä mielin määrin. Tällöin kaikki ovat iloisia, Bomberit yms., virkavalta, sekä tavalliset tielläliikkujat.


Tosta tulikin mieleen "Ghostrider" pätkät joissa joku aivan saa***an tyhmä jätkä ajaa Ruotsissa päälle 200km/h liikenteessä kyttiä pakoon...

Poissa Turhala

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/~turhala
Moottoripyörät
« Vastaus #83 : 17.05.04 - klo: 22.34 »
Lainaus käyttäjältä: "jarkkom"
Samalla tavalla 'oikeutettuna' voisin itsekin hyvillä mielin kaahata autolla tossa teollisuusalueella ja sitten vahingon sattuessa todeta vain, että "ei oo rahaa mennä radalle".


Jarkko, bombereihin nähden eri asia on onko sinulla selkärankaa vastata teoistasi tosipaikan tullen.

Liikenteessä on paljon suurempiakin riskitekijöitä kuin bomberit.
Yksisilmäinen suhtautuminen, mustamaalaaminen ja olosuhteiden tahallinen vaikeuttaminen tuskin vähentävät bomber-ilmiön vaarallisuutta.

Loppuun höysteeksi kuva suomalaisesta edesvastuuttomasta, muille kuin kuskille huikean vaarallisesta, lapsellisesta toiminnasta:

Poissa Sami L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Moottoripyörät
« Vastaus #84 : 17.05.04 - klo: 22.37 »
Juu ghostrider taitaapi olla osa tätä "getaway Stockholmia".
Houkuttelee poliisit kannoille, ja hanat auki. Keulii korkeissa nopeuksissa ja tekee muuta typerää, mutta parempi niitä on katsoa, kuin itse mennä tekemään. Sillä on siinä pyörässään hevosvoimia enemmän, kuin useissa tehokkaissa autoissa. Turbo siitä taitaa ainakin löytyä. Tutkikaapa itse, jos enemmän kiinnostaa.
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Moottoripyörät
« Vastaus #85 : 17.05.04 - klo: 22.40 »
Selkärangasta puheenollen, missä on taivuttamaton rekisterikilpi?

PS. kaverin kantsis kysyy hommia sirkuksesta, tulis se treenitilakin duunin puolesta  :mrgreen:
---

Poissa topemu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Moottoripyörät
« Vastaus #86 : 18.05.04 - klo: 08.33 »
Niin se vaan on, kun nuoruuden vauhdin kaipuu hiipuu niin sitten japski vinkujat vaihtuu twinin jyskeeseen ja rauhalliseen cruisailuun. Omassa pyörässäni on muuten kuutioita enemmän kuin autossani...
>--> Chaos is order understood only a few <--<

Poissa fiesta6

  • Veteraani
    • Profiili
Moottoripyörät
« Vastaus #87 : 18.05.04 - klo: 08.39 »
www.bomber.fi
Sieltä saa tilattua noita Ghostrider ym. DVD leffoja  8)
Suht kalliita tosin.. mutta hyviä.
Taas kehissä.. ;)

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Moottoripyörät
« Vastaus #88 : 18.05.04 - klo: 09.29 »
Onneksi nykyään on sentään jotain portaita/vaatimuksia moottoripyöräkortin saamiseksi. Reilu kymmenen vuotta sitten meno oli aivan järjetöntä. Tuolloin 80- ja 90-lukujen vaihteessa alkoi tulemaan Italiasta itsemurhakoneita, joiden suorituskyky oli ja on edelleenkin mielestäni aivan liikaa 16-vuotiaille kaistapäisille nuorille. Lisäksi A-kortinkin sai ihan vain lahjaksi B-kortin kylkiäisinä. Eli moottoripyöräkaupassa oli 18-vuotiaita edelleen kaistapäitä ostamassa ensimmäiseksi pyöräksi esim. Suzuki 1100 GSX-R:ää. Onneksi noista ajoista selvittiin melkein kaikki hengissä.

Laskin pikaisesti oman silloisen kaveripiirini tuloksen kevariajalta. Lunastukseen meni ainakin 12 pyörää, joista suurin osa oli luonnollisestikin viimeisintä vuosimallia ja isän maksamia. Kahdessa tapauksessa lunastukseen lähti kuljettajakin. 6 pyörää kaaduttiin, mutta saatiin korjattua ilman lunastusta. Muistaakseni vain yhdessä tapauksessa kyseessä ei ollut ylinopeutta. Tällöin pyörästä katkesi ketjut valmistusvirheen takia. Vain kaksi pyörää selvisi koko kevariajan loppuun kunnialla. Minulla oli se toinen, vaikka ei minullakaan se käytös ollut ihan parhaasta päästä - ainakaan aluksi. Silloin näille naurettiin ja saavutuksilla kerskuttiin, mutta nykyään ajatukset ovat aivan toisessa laidassa. Eipä naurata enää. Tuolloin taidot olivat olemattomat, tyhmyys oli tiivistynyt joukossa maksimiin ja päässä ei ollut edes sitä kaurapuuroa. Kaikista kauheinta tässä on se, että en edelleenkään pidä tätä porukaa lähellekään pahimpana tapauksena.

Onneksi monella alkoi kevariajan jälkeen myös se henkinen kehitys ja siirryttiin autoihin, jolloin tilastot eivät enää rumentuneet aivan niin paljon. Paljon jäi kuitenkin samalle tielle ja moottorin tilavuutta kasvatettiin luonnollisestikin kymmenkertaiseksi tai ainakin viisinkertaiseksi. Ajotaitokaan ei ollut vielä tarpeeksi kehittynyt ja päässä ei ollut edelleenkään riittävästi edes sitä kaurapuuroa. Valitettavasti joukkoon eksyi myös näitä myöhäisherännäisiä autokortin kylkiäisinä A-kortin saaneita, joiden ensimmäinen pyörä oli luonnollisestikin se tehokkain ja isoin malli. Nämä vasta se kauhein joukko oli. Eihän sitä nyt mitenkään voi pienemmällä aloittaa. Valitettavan moni näistäkin pyöristä oli hyvin nopeasti näytillä autovahinkokeskuksessa. Onneksi luonastukseen on kaveripiiristäni lähtenyt isommilla pyörillä enää yksi. Jos jotain hyvää yrittää tästäkin etsiä, niin olihan hän ainakin se pahin esimerkki. Koskaan hän ei ajanut sallittua nopeutta, vaan nopeutta oli aina vähintäänkin tuplat sallittuun nähden.

Nykyään sentää teoriassa moottoripyörien tehot on rajoitettu ja isompiin mennään portaittain. Isoimpiin pyöriin pääsee käsiksi siis vasta huomattavasti useamman vuoden kokemuksella. Myöskin lahjana saatu A-kortti on poistunut. Onneksi aina on ollut niitä, joilla siellä pääkopan sisällä on jotain muutakin kuin tyhjää tai kaurapuuroa.

Nykyään voin ajaa ihan rajoitusten mukaan tehokkaimmalla kyykkypyörällä ja nauttiakin siitä. Minua ei voisi enää vähääkään kiinnostaa meneekö joku muu motoristi ohitseni haastaen kisaan. Paljon suuremman nautinnon saan nauttien siitä kruisailusta ja itsekseen olosta. Jos vereen alkaa kerääntymään bensaa, niin luonnollisestikin suuntaan endurolla metsään tai kyykkypyörällä radalle. Aivan järjetöntä on väitää, että tämä olisi jotenkin kallista tai hankalaa. Vuosikaudet olemme käyneet ihan läheisessä metsässä ajamassa enduroilla ja vielä oikein maanomistajan luvalla. Marsimme hänen luokseen hattukädessä ja saimme luvan, kunhan noudatamme tiettyjä hyvinkin kohtuullisia sääntöjä. Pysymme polulla ja ajamme vain päivisin. Radalle puolestaan pääsee melkein yhtä helposti. Kesäisin olimme radalla ajamassa useastikin ja kustannukset olivat vain muutaman kympin henkeä kohti. Lisäksi monesti paikalla oli joku ammattilainen antamassa neuvoja ja opastusta (vakuutuskin oli voimassa). Valitettavasti jokuseen vuoteen en ole päässyt radalle, koska hallitus on yksimieleisellä päätöksellä tehnyt selväksi, että tällä hetkellä taloudessamme ei ole tilaa pyörälle. Onneksi olen sentään saanut aina välillä lainata veljieni pyöriä. Ja kyllä minullekin se pyörä vielä tulee  :lol:

Pyörien kanssa pelleilyyn en ole koskaan päässyt oikein tutustumaan, joten siitä mielipiteeni ei ole kovinkaan vahva. Sen, mitä tiedotusvälineistä olen voinut päätellä, niin bomber-touhu on edelleenkin laitonta, kiellettyä, vaarallista jne. Onneksi se ei sentään ole niin vaarallista kuin puhdas kaahaaminen. Olen aivan varma, että pelleilyllekin löytyisi sopivia ja edullisia harjoituspaikkoja. Tietenkään tällöin ei esiinnytä bombereina, vaan aivan jonain muuna. Onko joku esim. joskus huomannut, että trial-harjoittelua olisi katsottu samassa valossa kuin bomber-touhuja. Miettikääpä sitä.

Poissa kukkalapio

  • Veteraani
    • Profiili
Moottoripyörät
« Vastaus #89 : 18.05.04 - klo: 10.28 »
Siis minkä ikäsenä nykyään saa minkäki kokosen pyörän :?:  :oops:
16v saa kevarin, 18v saa minkä kokosen? Ja minkä ikäsenä saa niin ison ku vaa haluu?(, kuhan vaa saa rekisterii) :mrgreen: