RC10.FI
Kilpailut => Kilpailijoiden kanava => Aiheen aloitti: Hidastelija - 05.01.15 - klo: 21.13
-
Tulevana kesänä tullaan ajamaan taas Finnish Open kerhokilpailusarja M8 ja M8e luokan autoilla. Sarjan kalenteri on vielä avoin, mutta tarkoitus on ajaa kesän aikana 3-4 osakilpailua. Säännöt ja kalenteri julkaistaan tässä ketjussa myöhemmin.
Sarjassa tavoitteena on antaa kaikille mahdollisuus ajaa kilpaa. Tämä tarkoittaa erityisesti kolmea asiaa. Ensinnä kynnys osallistumiselle pyritään pitämään mahdollisimman matalana. Toisekseen kaikilla kuskeilla kilpailulähtöjä tulee saman verran, eli nopeimman ja hitaimman finaalin ajominuutit ovat yhtäläiset. Kolmantena kerhokilpailutasoinen tapahtuma on ilmapiiriltään hiukan rennompi, joten kokeneemmilla kuskeilla on mahdollisuus neuvoa aloittelevia kuskeja kisapäivän kuluessa.
Kommentteja ja ehdotuksia sarjaan liittyen saa esittää. Säännöt ja kalenteri pyritään julkaisemaan hyvissä ajoin ennen kauden alkua, jotta kisoihin on kaikilla riittävästi aikaa valmistautua.
Toivottavasti kilpailusarjaan saadaan mukaan innokkaita uusia kuskeja ja tietysti myös mahdollisimman moni nykyinen kuski ajaa taas kaudella 2015.
Terveisin,
Ilkka
Linkki Finnish Open 2014 sääntöihin (http://rc10.fi/index.php?topic=84645.msg734697#msg734697)
-
Finnish Open sarjan kalenteriin on tulossa kolme osakilpailua. Sarja alkaa Turusta. Kokonaispisteisiin lasketaan kaikki kolme osakilpailua.
Kilpailut:
Turku 23.5.
Vantaa 4.7.
Nokia ??.?.
M8 ja M8e sarjojen lisäksi kilpaillaan myös joukkuesarjassa. Joukkuesarja on ikäänkuin F1-sarjan tallimestaruus. Joukkueen jäsenet ajavat M8 ja M8e sarjoja ja keräävät pisteitä itsensä lisäksi myös joukkueelleen. Kussakin joukkueessa on neljä kilpailijaa ja edustus sekä M8 että M8e luokassa. Tarkemmat säännöt myöhemmin, mutta neljän hengen joukkueita voi jo alkaa miettimään. M8 ja M8e sarjoihin saa toki osallistua myös kuulumatta joukkueeseen.
-
Sääntöihin liittyen on kysytty mahdollisuutta osallistua Finnish Open sarjan M8 luokkaan bensamoottorilla varustetulla autolla. Asiaa on pohdittu ja Turun osakilpailun osalta osallistuminen sallitaan.
Sarjassa ei muutenkaan olla autojen teknisten vaatimusten suhteen yhtälailla tarkkoja kuin vaikkapa SM sarjassa. Poikkeaminen autoluokkien säännöistä on tarkoitettu kuitenkin lähinnä aloitteleville kilpailijoille kilpailuun lähtemisen helpottamiseksi sekä esimerkiksi tässä bensamoottorin tapauksessa uudenlaisen moottorityypin kokeilemiseen.
Koska kyseessä on kuitenkin kilpailusarja, poikkeamalla säännöistä ei saa tuottaa itselleen kilpailullista etua verrattuna sääntöjenmukaisella kalustolla ajaviin kuljettajiin.
-
Tuli mieleen että pitääkö jotain turvallisuus juttuja ottaa huomioon noiden bensavehkeiden kanssa? Eroaako 2-tahdin kaasuuntuminen tai leimahduspiste nitrosta?
-
Tuli mieleen että pitääkö jotain turvallisuus juttuja ottaa huomioon noiden bensavehkeiden kanssa? Eroaako 2-tahdin kaasuuntuminen tai leimahduspiste nitrosta?
Käsittääkseni bensiini on metanolia herkempi syttymään. M8 autoihin tarjolla olevilla bensakoneilla ajetaan normaalilla pienkonebensiinillä, joten poltooaineen käyttö vastaa ruohonleikkurin tankkaamista. Olet kuitenkin oikeassa, että varovaisuutta vaaditaan autoja tankatessa.
Tulipaloriskinä Finnish Open sarjassa sallituista energialähteistä kärjessä ovat sähköautot. Eli sähköautojen kuljettajien on käsiteltävä akkuja varoen ja huomioitava akkujen latausta sekä käyttöä koskevat turvallisuusohjeet.
-
Sarjan viimeisen osakilpailun ajankohta on varmistunut. Se on Nokialla 15.8. Sarjapisteisiin lasketaan kaikki kolme osakilpailua.
Kilpailut:
Turku 23.5.
Vantaa 4.7.
Nokia 15.8.
-
Tuli mieleen että pitääkö jotain turvallisuus juttuja ottaa huomioon noiden bensavehkeiden kanssa? Eroaako 2-tahdin kaasuuntuminen tai leimahduspiste nitrosta?
Nitroa ( puhdasta) et saa syttymään tulitikulla vaikka tumppaisit sen siihen. Metanolin kanssa seoksena se tietenkin syttyy. metanoli on hiukka salakavala polttoaine sillä se palaa jokseenkin näkymättömällä liekillä ja jos vedellä yrittä sammuttaa on se vaikeata sillä vesi menee sekaisin metanolin kanssa ja se vain laimenee. Bensa syttyy kaikista herkimmin. jos kipinä on lähellä bensakannua, vaikka jokseenkin tyhjää on seurauksena räjähdys sillä se kaasuuntuu tosi herkästi.
-
Pitääkö noihin kisoihin ilmoittautua etukäteen? Mistä löytäisi aikataulun päivän kulusta?
-
Pitääkö noihin kisoihin ilmoittautua etukäteen? Mistä löytäisi aikataulun päivän kulusta?
Kilpailukutsusta löytyy lisätiedot
http://rc10.fi/index.php?topic=90889.0 (http://rc10.fi/index.php?topic=90889.0)
-
Ohessa sarjatilanne kahden kilpailun jälkeen.
-
Finnish Open sarja saatiin tämän vuoden osalta eilisen Nokian osakilpailun myötä ajettua. Kilpailuissa oli mukavaa ja osallistujia oli kivasti liikkeellä joka kilpailussa. Suuret kiitokset kilpailujen järjestäjille sekä kilpailijoille kisakaudesta.
Ohessa sarjatulokset. Oheisessa kuvassa sarjan parhaina palkitut. Kuvan vasemmasta laidasta M8e luokan sijat 5-1 ja oikeasta laidasta M8 luokan sijat 5-1.
Ensivuonna ajetaan taas !!
-
Pikkuhiljaa valmistatumassa vuoteen 2016 ja m8 kauteen -
Miltä m8e sarja on ennakolta?
Syökö edelleen kurjistuva talouskehitys osallistujia vai vieläkö luokka kokee kasvua?
Vai kannattaako rahat säästää nitroon ja renkaisiin?
-
Näytä osaltasi esimerkkiä millä talous saadaan kasvuun.
Aja molemmat luokat :smiley:
-
Oishan se siistii toki. No jos rohkenis noi sähkökamat hankkia niin sitten olis molemmat.
-
Veikkaan itse että m8e luokka jatkaa kasvua verrattuna viime kesään jolloin oli jo ihan kivasti kuskeja mukana luokassa.
-
Moi,
Olen aloittanut keskustelut 2016 Finnish Open -sarjasta.
Ideana on, että ajetaan M8 ja M8e
Lisäideana on T8 ja T8e, jos saadaan kiinnostuneita kuskeja mukaan.
Sarjan suunnittelu on kuitenkin vielä alkuvaiheessa. Teen erillisen topikin kaudesta 2016.
Kerron lisää kun on lisää kerrottavaa.
t. Kai Jämsä
-
Oukei! :cool:
-
Moi,
Olen aloittanut keskustelut 2016 Finnish Open -sarjasta.
Ideana on, että ajetaan M8 ja M8e
Lisäideana on T8 ja T8e, jos saadaan kiinnostuneita kuskeja mukaan.
Sarjan suunnittelu on kuitenkin vielä alkuvaiheessa. Teen erillisen topikin kaudesta 2016.
Kerron lisää kun on lisää kerrottavaa.
t. Kai Jämsä
SC-kuskeja saisi luultavasti helpommin mukaan ajamaan kahta luokkaa koska monella on myös patterikasi
-
Ymmärtääkseni SC -autoille on oma sarja kesällä, mutta 1/8 truckeille ei ole. Tässä olisi kyllä oiva tilaisuus
saada nekin möröt radalle. :wink:
-
Ymmärtääkseni SC -autoille on oma sarja kesällä, mutta 1/8 truckeille ei ole. Tässä olisi kyllä oiva tilaisuus
saada nekin möröt radalle. :wink:
Jos sinne yksi erällinen T-kuskeja tulee niin kyllä erällinen esim. nelkku-SC:täkin mahtuu. Kesäiset lauantaipäivät on aika haasteellisia monelle jotka tarvitsevat hallitukselta ns. ajoluvan. Mielummin sitä tykittää sitten sen mitä päivässä ehtii.
-
SC-sarja on tarkoitus olla erikseen.
-
SC-sarja on tarkoitus olla erikseen.
Tuskin silti SC-sarjan tarkoitus estää ajamasta sarjan ulkopuoleisia kisoja.
Myös M8 SM-sarja ja M8e kansallinen sarja siinä kyljessä on erikseen...
-
Eikös niillä autoilla kannata ajaa, joita porukalla jo on? Toki jos M8T autoja löytyy sarjaksi asti, niin miksei silläkin siis voi ajaa.
Millä säännöillä M8T luokkaa ajetaan? Onko esim 6s akut/sähköt sallittuja?
-
ei varmaan herkkua nostajille semmoset vehkeet (6S truggy)
-
Eikös niillä autoilla kannata ajaa, joita porukalla jo on? Toki jos M8T autoja löytyy sarjaksi asti, niin miksei silläkin siis voi ajaa.
Joo otetaan mukaan 1/10 krossarit ja mä kyllä haluaisin ajaa myös formulalla samoissa kisoissa.
Eikö tämä kilpailusarja ole 1/8 autoille ja olisi hyvä pitää sellaisena.
Tehkää niille SC autoille kaksi kesäsarjaa, missä voitte ajaa 4 sekunnin alkueriä muuta siistii. :wink:
ei varmaan herkkua nostajille semmoset vehkeet (6S truggy)
Nostaminen on aina p#rseestä, mutta mitä isompi auto sitä vähemmän joutuu kumartelemaan. :smiley:
-
Eikös niillä autoilla kannata ajaa, joita porukalla jo on? Toki jos M8T autoja löytyy sarjaksi asti, niin miksei silläkin siis voi ajaa.
Joo otetaan mukaan 1/10 krossarit ja mä kyllä haluaisin ajaa myös formulalla samoissa kisoissa.
Eikö tämä kilpailusarja ole 1/8 autoille ja olisi hyvä pitää sellaisena.
Tehkää niille SC autoille kaksi kesäsarjaa, missä voitte ajaa 4 sekunnin alkueriä muuta siistii. :wink:
Oskarilla on näköjään SC allergia. SC porukka on ollut suvaitsevaa ja samoissa kisoissa on ajettu myös M8e autoilla, joten miksi sama ei toimisi toisinpäin? Nykyiset SC autot ovat jo hyvin lähellä M8e autoja.
Ainoastaan autot ovat hiukan kapeampia ja niissä on SC kori päällä.
-
Ei ole mitään SC allergiaa ja pointti olikin tossa ylempänä jo lihavoituna.
-
FO ajetaan kai 8-radoilla joille (varsinkin Turku) jotkut SC-kuskit ovat olleet allergisia. Jos ajettaville radoille saa SC:lle sopivan profiilin muutamalla oikaisulla niin ei kai tossa pitäisi mitään ongelmaa olla. Hyvähän se on, että kisoissa olisi kuskeja...
Trukkeja on porukalla hyllyssä paljon. Niidenkin saaminen radalle olisi hyvä lajin kannalta. Myös sähköt vaikka nitro taitaa olla yleisempi.
-
Hyvähän se on, että kisoissa olisi kuskeja...
Ei ollut viime kesänä kuskeista pulaa, vaikka ei SC autot ollut mukana.
-
Hyvähän se on, että kisoissa olisi kuskeja...
Ei ollut viime kesänä kuskeista pulaa, vaikka ei SC autot ollut mukana.
Osku ystävällisesti kelaa viestiketjua taaksepäin ja katsoo mistä tämä keskustelu käynnistyi.
-
Hyvinhän ne sc kisat Turussakin meni viime kesänä.
Eiköhän tässä nyt vain ole kysymys siitä että mitä enemmän autoja kisoissa sitä enemmän rahaa kerholle. Kuskit tykkää kumminkin ajaa aina kilpailuja. Monella on kumminkin m8 auto sekä sc auto niin voisi ajaa kahta luokkaa samoissa kisoissa. Ainoa ongelma asiassa on se että mahtuuko päivän aikatauluun. Nykyiset sc autot menee helposti samalla radalla kuin m8 autot.
-
Hyvähän se on, että kisoissa olisi kuskeja...
Ei ollut viime kesänä kuskeista pulaa, vaikka ei SC autot ollut mukana.
Osku ystävällisesti kelaa viestiketjua taaksepäin ja katsoo mistä tämä keskustelu käynnistyi.
Kyllä tiedän että keskustelu käynnistyi 1/8 Truckien mukaan ottamisesta.
SC ei ole ratkaisu!!!!!!!!! Ymmärrätkö sinä mitä minä tarkoitan?
-
ei varmaan herkkua nostajille semmoset vehkeet (6S truggy)
Nostaminen on aina p#rseestä, mutta mitä isompi auto sitä vähemmän joutuu kumartelemaan. :smiley:
ei se kaatunut auto vaan ne jotka lentelee siellä sivussa 6S akuilla.. huh
mutta joo ... jos niitä edes sattuu paikalle.
-
ei varmaan herkkua nostajille semmoset vehkeet (6S truggy)
Nostaminen on aina p#rseestä, mutta mitä isompi auto sitä vähemmän joutuu kumartelemaan. :smiley:
ei se kaatunut auto vaan ne jotka lentelee siellä sivussa 6S akuilla.. huh
Ei se 6S akulla oleva sähkis ole paljoa tehokkaampi kuin nitrotrukki .28 koneella :)
Molemmilla olisi kuitenkin tarkoitus pysyä köysien välissä.
-
oha se niinkin kai
-
Hyvähän se on, että kisoissa olisi kuskeja...
Ei ollut viime kesänä kuskeista pulaa, vaikka ei SC autot ollut mukana.
Osku ystävällisesti kelaa viestiketjua taaksepäin ja katsoo mistä tämä keskustelu käynnistyi.
Kyllä tiedän että keskustelu käynnistyi 1/8 Truckien mukaan ottamisesta.
SC ei ole ratkaisu!!!!!!!!! Ymmärrätkö sinä mitä minä tarkoitan?
Missä vaiheessa SC:tä ehdotettiin ratkaisuksi 1/8 Truckien mukaan ottamiseen?
Se on mahdollisuus joka toteutuessaan antaa mahdollisuuden lisätä kisa-aikaa niille kuiskeille joilla tarvittava kalusto jo on ja lisää tuloja kisajärjestäjille niille radoille joissa se on mahdollista.
-
Hyvähän se on, että kisoissa olisi kuskeja...
Ei ollut viime kesänä kuskeista pulaa, vaikka ei SC autot ollut mukana.
Osku ystävällisesti kelaa viestiketjua taaksepäin ja katsoo mistä tämä keskustelu käynnistyi.
Kyllä tiedän että keskustelu käynnistyi 1/8 Truckien mukaan ottamisesta.
SC ei ole ratkaisu!!!!!!!!! Ymmärrätkö sinä mitä minä tarkoitan?
Missä vaiheessa SC:tä ehdotettiin ratkaisuksi 1/8 Truckien mukaan ottamiseen?
Se on mahdollisuus joka toteutuessaan antaa mahdollisuuden lisätä kisa-aikaa niille kuiskeille joilla tarvittava kalusto jo on ja lisää tuloja kisajärjestäjille niille radoille joissa se on mahdollista.
Miten SC autot liittyy 1/8 luokan kilpailuihin, en pysty ymmärtämään?
Varsinkin jos ehdotuksena on ottaa 1/8 truckit mukaan kilpailuihin.
Tuskin kisojen pitämisen tarkoitus on vain rahan teko?
Tässä tapauksessa yrityksenä on varmaan saada "uusi" luokka mukaan kisoihin, millä ei ole vielä kisoja.
Niin tähän ei ole ratkaisuna SC autot.
-
en pysty ymmärtämään?
No tuossa ei liene mitään epäselvää.
-
en pysty ymmärtämään?
No tuossa ei liene mitään epäselvää.
No nyt asia on viimeistään selvä.
-
Nostaminen on aina p#rseestä, mutta mitä isompi auto sitä vähemmän joutuu kumartelemaan. :smiley:
Nostaminen kuuluu kilpailuun ja ihan yhtä tärkeää kuin itse ajaminenkin.
Toivottavasti sama asenne ei ole liiakseen tarttuvaa ettei tarvii porukan tulla kisoista kotiin liian iso tatti otsalla.
Harva kuski on kovin hymyileväinen kun kisa menee pilalle jonkin kolaroidessa ja nostajan mielestä on fagotista mennä nostamaan.