Meillä velipojan kanssa 3kpl G25 käytössä, joskin näistä yksi on modattu ja on eniten käytössä. Tuntuma ohjauksessa ja polkimissa hyvä, polkimissa juurikin tuon jäykän jarrun takia. Ja polkimet tuosta modatusta olen ruuvanut kiinni ajopöydän alustaan.
Jotkut ovat tehneet tavallisen atk pöydän alle vaneri levystä polkimille kiinnitys levyn, johon polkimet on ripustettu roikkumaan eli kuten autoissa. Mulla polkimet ovat siis "normaalit" josta kuitenkin olen poistanut ylimäräistä muovia ja täten sain jaloille miellyttävämmän asennon.
Ohjauksessa tuntuma on hyvä sen takia että modasin hieman tuota rattiyksikköä. Poistin G25 alkuperäisen ratin, tein jatkot rattiin meneville johdoille, tein nappi paneelin "kojelautaan" johon yhdistin piuhat. Sovitin rattiakseliin jatkopalan jonka toinen pää on sovitettu M16 kierretangon pätkään. Tämä taasen on laakeroitu metalliseen pöydän runkoon. Kierretangon toiseen päähän on sovitettu Ford Mondeon, säädöillä oleva, rattiakseli. Ja rattina Fordin sovituksella ralliratti. Pysyy varmasti ratti kiinni pöydässä kovassakin väännössä ja akselin massa pehmentää hieman force feedback efektejä.
Pöydän runko on tullut tehtyä jo 2001 tai 2002 vuonna. Silloin tuli tuo Mondeon rattiakseli vastaan. Ensin pistin polkimiksi vm.-85 lava mossen polkimet joihin palautus jousiksi laitoin varmasti tarpeeksi jäykät venan jouset. Kytkentä tietokoneeseen meni joykkari portin kautta, oma valmisteiselta johdotukselta ja potikka hässäkältä. Potikoiden mekaaninen yhdistys rattiakseliin ja polkimiin ei ollut erikoisen onnistunut ja potikoita piti olla kokoajan puhdistamassa ja vaihtamassa. Sitten heitin omat kykennät potikoiden kera roskiin ja virittelin USB liitäntäisen MS FF ratin kiinni pöytään. Vakio polkimista palautusjouset pois ja pallolinkeillä ja kierretangoilla yhteys noihin mossen polkimiin.
Tuo mikkisoftan ratti viritys palveli siihen asti kun tämä G25 tuli myyntiin. Ostin siis ratin ja pistin heti osiksi, tutkin soveltuvuuden tähän projektiin ja totesin erittäin hyväksi. Vaihdekeppi on ite asiassa rakenteeltaan hieman muokattu joikkari, ja mitä vikoja käyttäjät ovat noissa ilmoitelleet, johtuvat luultavasti potikoiden kulumisesta tuossa vaihde joikkarissa. Siellä siis ei ole nappeja jotka tuon vaihteen ja/tai kepin asennon tunnistaisivat. Olen mietiskellyt tuolle heppäiselle vaihde kepille vaihtoehtoa, mutta mennään tuolla niinkauan kun kestää.
Vähän kuvatusta G25 asennuksesta.