RC10.FI
Yleiset => Sähköautot => Aiheen aloitti: Pipe66 - 25.10.13 - klo: 20.43
-
Rasi työn alla. Proto toistaiseksi mutta vaihtuu jossain vaiheessa.
-
Ohjaamon ulkonäöstä loistaa tuo Proton karu mutta tuttu lookki
Saiskos lisää kuvaa myös alustasta ja tietoa tekni :grin:ikasta ja
voimansiirrosta...nämä kiinnostaa aina..
-
Rasi alkaa pikkuhiljaa muotoutua. Tekniikka on axialin osista koottu. Paljon on vielä tekemistä. Kardaanit vaihtuu kuten iskarit uusiin ja moni muu nippeli.
-
hienolta näyttää.
-
Mikä on tuon auton kokonaispituus tällä hetkellä?
-
Onoa hieno. Pistä lisää statusta tulemaan ...
-
Auro on 65cm pitkä ja 25cm leveä.
-
Alustasta kuva.
-
Onkos tässäkin kiertyvä runko kuten esikuvassakin? Sai ajaa yhden pyörän metrisen kiven päälle ja silti muut pyörät olivat yhä maassa.
-
Runko taipuu suhtkoht hyvin nyt, mutta lopullisesti sen näkee kun lava ja kaikki muut on paikallaan.
-
Eikös kiertyvä runko ollut A-45:sen ominaisuus...meinasin vaan että ei kai rasissa enää
Sellaista runkoa käytetä?
-
Samanlainen runkopalkki kummassakin.
-
Päivitys.
-
On kyllä komia! Koppiin pitäisi saada vielä oikeaoppinen gonakuski lippis takaraivolla tönöttämään. :grin:
-
Perävaunua rakentamaan.
-
RASI ulkoilemassa. Muuten hyvä mutta kun jo kolmas kerta kun kardaani hajoo. Mistä sais laadukkaat ja kestävät nivelet. Muoviset halkes ja teröksisestä putos ristikkotappi.
-
En ole itse toteuttanut, mutta joskus miettinyt että kardaanin (ja ehkä myös veto-) nivelet voisi tehdä letkusta. Eli sopivalla letkun pätkällä ja klemmareilla yhdistäisi tangon/putken päät. Letkujahan on vaikka miten vahvoja teräs- ym. vahvisteisia. Ja varaosat on halpoja..
-
Hienon näköistä jälkee!!
Tuohon letku asiaan, :shocked:
Tasapainotus, ettei "kuskilla" irtoo hampaat paikoista, mahtuvuus ja sen kestävän letkunpätkän toimiminen. Kokoajan pienessä, tai suuremmassa kulmassa pyöriminen! Ymym...
-
Ko auton teklniikan edellisellä kopalla rakentaneena totean, että kaiken saa rikki. Sulakepalana kardaani on varmaan nopein korjattava.
Mulla auto oli vuoden verran ajossa, ympäri vuoden, ja kulutti eniten ekan kardaanin yläpään nivelen pitkän puolen kohtaa. 3 kertaa vuodessa pox.
(Siksi vain 5 of 6 nivelen tukirinkulaa tuli mukaan, kun 1 on mettässä. Sillä reissulla ko auton kuormaksi laitettiin vielä toinen 6x6 ,hajonnut, axial-tekniikkainen kuorkki, ja kuljetin ajaen varikolle satoja metrejä voimansiirto ehjänä. Sitten kivikkoon, jossa melkein heti antautui mainittu kohta.)
Mikä väli kardaanissa pettää?
- keskilootan etu- vai takapuolella, vai vika väli
- yoke
- risti tms nivel
- ristinivelen pitkä puoli, nivelen alue kuitenkin
- pitkä uros liukuri
- pitkä naarasputki
Axialin omat muovikardaanit, joissa ristinivel, kestää hiukan vähemmän, kuin traxxasin takatuupin vetari, samanmittainen. Tosin joka ostoskerralla tulee turha pyöränakseli lisää kaappiin.
Yokepalat kestää vaikka tekisit ristisekoituksen. Putken puolelta nivelen korvat voi vääntyä.
Seuraavaksi vahvempaan päin on ei-ristiniveliä käyttävät axialin paksut kardaanit "honghoon".
Siitä vahvempaan traxxasin polttistuupin vetarit. 10mm pallot joissa kukin tapi 3mm, symmetriset ristinivelet kuitenkin.
....sitten vissiin tullaan e-maxin ja summitin osiin...
Ja viimenen on 1/4" työkalujen jatkovarret nivelineen, liukurina esim sovitepalat kuusiokantaisille ruuvaripäille. Kymmenien kilojen kesto, jäykät epäsymmetriset nivelet.
-
Hienon näköistä jälkee!!
Tuohon letku asiaan, :shocked:
Tasapainotus, ettei "kuskilla" irtoo hampaat paikoista, mahtuvuus ja sen kestävän letkunpätkän toimiminen. Kokoajan pienessä, tai suuremmassa kulmassa pyöriminen! Ymym...
Kuten sanottu, en ole kokeillut. Mutta en näe ylitsepääsemättöminä ongelmina ainakaan näitä:
Tasapainotus - letkunpätkä lienee sen verran tasavahvuista että epätasapaino on vähäistä. Kardaanin pyörimisnopeus on maltillinen ja mahdollinen epätasapaino melko pienellä kehällä.
Mahtuvuus - Eihän se tilaa vie varmaan ainakaan enempää kuin mikään ristikko?
Toimiminen/kestävyys - Onko tuttu laite esim. letkupumppu? https://www.youtube.com/watch?v=PVxVKeQ5flg (https://www.youtube.com/watch?v=PVxVKeQ5flg) Letku ottaa aika paljon runtua verrattuna pieneen kulmamuutokseen ja näita on yleisesti ihan teollisuuskäytössä.
Vielä kerran. En ole kokeillut. Mutta ainakaan näillä argumenteilla en tuomitsisi ideaa.
-
Tuo pumppu idea oli uus, itselle! Mut ei mitään tekemistä pyörivän letkun kanssa??
Eikä siinä, ideointi on rikkaus, en halua sitä tuomita, ei sitä tiiä millo kuka keksii paremman pyörän uudestaan?!
Lähinnä, tuon klemmarin kanssa, mite saat sen kestämään ja pysymään, plus siinänse tasa painotus. On toki erillaisia ratkasuja siinäkin, mut unohetaan se ja tasapainotus ongelma!
Otetaan esimerkiksi se kardaani, taka tai etu perästä laatikolle, yleensä maasto kikottimissa aina perän lähtö on alempana, kuin laatikon? Miks niissä kardaaneissa on laitettu liu'ut?? Miks niissä on se ristikko?
Eli yksin kertaisesti kokeilemalla, joko letkunpätkä tai vaikka sähköjohtoo, laitat samaan kulmaan, kuin kardaani ja yritä pyörittää käsissäsi sitä, että pysyy letkun päät samalla kohalla ja eikä lähe muutenkaan vipottamaan?? Jos tää onnistuu, eikä takkua, kokeile pitää päiden välimatka samana ja nostaa letkun päät samaan korkeuteen ja pyörittää? Oletteisin, siinä olevan ei toivottu mutka, mikä ei mahdu pyörimään missään autossa?
En miekään oo kokeillut, mut tuommoset tuli ekana mieleen!?
-
noita työkalu kulmajatkohan on siis olemassa cvd tyyppisillä pallonivelilläkin
(http://i.ebayimg.com/t/Trident-Impact-Universal-Joint-1-2-Drive-/00/s/NTkyWDQzNw==/z/Z40AAOxyiRlSbR4l/$(KGrHqVHJBkFJSENjRWuBSbR4kze2w~~60_12.JPG)
löytyy pienempiäkin kuin tuo ½" :smiley:
-
Toivotaan että löytyi kestävä kardaani, ainakin tuntuu kunnolliselta.