Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Jukis

Sivuja: 1 ... 16 17 18 [19] 20
541
Yleinen keskustelu / Vs: CNC piirrustukset
« : 03.02.12 - klo: 21.22 »
Onnistuu mutta kalliiksi tulee. Kysy ammattikoululta jollei ole useita satasia laittaa niihin. Koneistusfirmaan jos menet tuolla tavalla teettämään saat maksaa siitä et siihen piirustukset ja mitoitukset tehdään myöskin. Kannattaa mitoittaa ja piirtää itse mikäli onnistuu, Amiskalla tosin tuskin siitä laskutetaan.

542
Team C / Vs: Ansmann X8e / Team C T8E...
« : 02.02.12 - klo: 20.56 »

543
Bensa-autot / Vs: HPI 1/8 bensapeli tulossa
« : 02.02.12 - klo: 19.00 »
En usko noihin tehoihin kyllä jos se on oikeasti vain 8cc. toivotaan että tulee kuitenkin tarpeeksi tehokas että sillä jotain jopa tekee. Itseäni kiinnostaa ainakin tuommoisen hommaaminen koska ei nitro nappaa ja 1:5 autot on turhan isoja kerrostaloharrastajalle.

544
Bensa-autot / Vs: HPI 1/8 bensapeli tulossa
« : 02.02.12 - klo: 09.38 »
Harmillisesti tuo on vain 8cc. toivottavasti tuotantoversiossa olisi pidempi-iskuinen kone kuin mitä kuvissa on nähty. En oikein usko että liikuttaa hirveän hyvin  kasitruggya tuo kone vielä.

545
Yleinen keskustelu / Vs: CNC piirrustukset
« : 01.02.12 - klo: 16.00 »
Kannattaa kysäistä ammattikouluilta onnistuuko tuo koneistus. Ainakin kuopiossa onnistuisi puisen muotin tekeminen ja hinta jää varmasti halvemmaksi kuin oikeasta koneistusfirmasta. Muuten saisi metallisenakin mutta ei taida olla metallia työstävää 5 akselista siellä vielä. Itse kun olin aikuiskoulutuspuolella koneistuskoulutuksessa niin ihan mielellään otettiin aina vastaan asiakastöitä koska niitä koneistettavia kappaleita ei ole niin kiva keksiä päästä. Opettaja sit laskutti niistä ihan naurettavan pieniä summia siihen käytettyyn aikaan nähden, Eikä siis tarvinnut tuoda asiakkaan piirustuksia vaan me mitattiin ja suunniteltiin ne itse asiakkaan toivomusten mukaan.

546
Yleinen keskustelu / Vs: Minkä auton ostan -osio
« : 30.01.12 - klo: 12.11 »
Voisin ostaa ehkä tuon Hong Nor X2CRT PRO ja tehdä siitä sähkökonversion.
Mutta haluaisin esittää muutaman kysymyksen:

-Minkälainen olisi hyvä ja edullinen moottori ja nopari combo tähän autoon?
-Montako servoa tässä on mukana?
-Mistä saa tekno rc konversiokitin tähän autoon (linkkiä)?
-Onko tästä autosta tullut/tulossa uutta (truggy) versiota, kun Hong Nor:n sivuilla luki, että tuotanto on lopetettu?

MUSTAJARVI

konversiokitti halvalla: http://rc10.fi/index.php?topic=63947.msg580871#msg580871

547
Team C / Vs: TeamC TC02 / Ansmann X2 krossarit
« : 28.01.12 - klo: 19.16 »
Vertasit rtr malliin siis. TS2 on yhtä iso kuin core. http://rc10.fi/index.php?topic=60094.0 tuolla TS2 topicci joka ilmeisesti voisi olla nimetty TS2/Core

548
Bensa-autot / Vs: 2-tahti moottorin virittely
« : 27.01.12 - klo: 18.00 »
Tuossa on varmaankin jätetty se huuhtelukanavien väli niin pitkäksi että männänrengas ei mene sen alapuolelle. Jos sen leikkaa kokonaan pois niin tulee vaikuttamaan aika paljon siihen miten se männänrengas "lyö" ylös mennessään.
Kyllä tuossa scottinkin pytyssä noissa kanavissa kokoa riittää. eihän se pelkkä kanavien isontaminen välttämättä tehoja nosta, kun samalla sieltä häviää painetta koska tilavuus nousee. Yleensä tietynlaiset muutokset joilla saa ohjattua seoksen siirtymään tehokkaammin palotilan yläosaan huuhteluvaiheessa tuovat enemmän lisätehoa, koska sillä saadaan vähennettyä seoksen pakoaukkoon karkaamista.

549
Sähköautot / Vs: Mikä ihmeen Kv???
« : 27.01.12 - klo: 16.15 »
1:8 kokoluokan autoihin esim. valitaan 6S(22.2V) jännitteelle 1300-1800kv moottori että pysyy kierrokset tarpeeksi alhaisina ja saadaan iso vääntö kun taas 4S(14.8V) käytetään 2000-2600kv moottoreita.
Käytännössä kummallakin saadaan yhtä iso teho mutta isommalla jännitteellä saadaan virta pysymään alhaisempana. 4S(2x2S) akut on taas yleisempiä.

Moni taas olettaa että moottorista joka on suunniteltu 2S tai 4S käyttöön voi repiä helposti ylimääräistä tehoa 3S tai 6S akuilla, siinä käy niin että kierrokset nousevat älyttömän korkealle ja käyttöikä laskee dramaattisesti. Myöskin pitää olla varma että ESC oikeasti kestää 6S tai 3S jännitteen.
Yleensä 1:8 offroad autojen moottoreissa haetaan maksimiksi 28000-35000 rpm.
1:10 offroad autoissa käytetään hieman korkeampia kierroksia.

550
Sähköautot / Vs: Ansmann Racing Deuce
« : 27.01.12 - klo: 11.56 »
7k 7k 3k tai 5k 7k 2k wt diffiöljyt. Tommosia käyttäävät noissa M8e yleensä. Jopa 10k wt keskidiffiin voi olla hyvä mikäli tuntuu että etupyörät palloontuvat liikaa. Iskariöljyistä en oikeen osa sanoa kun sehän riippuu siitä minkälaiset männät on mutta arvelisin että 30-45wt tai 400-500cps vois olla hyvä aloitusöljy jolla lähteä testaamaan.

551
Sähköautot / Vs: Buggy 1/8 -projektit
« : 26.01.12 - klo: 20.45 »
Miks pitää tuommoista sontaa ostaa kun ne palaa kaikilla ennemmin tai myöhemmin? Hobbywingin 150A(950A piikkiä kestävä) 6S Xerun säädin maksaa ulkomailla sen 77$ ja sillä pystyy jopa 6S akuilla oikeasti ajamaan.

Noihin hobbykingin säätimiin on selvästikkin lyöty vaan tarraan spekseihin se 5 tai 6S koska kyllähän ne kylmänä toimii mutta jos lukee noita kommentteja niin melkein kaikki sanoo että 6S toimii mutta on erittäin epävakaa toiminnaltaan.
Lyövät siis selvästi läpi jostakin komponenteista kun johtimet lämpenee ja laajenee koska niitä ei ole suunniteltu yli 18V jännitteellä käytettäväksi.

552
Sähköautot / Vs: Buggy 1/8 -projektit
« : 26.01.12 - klo: 10.53 »
Huusinkin Ebaysta Vorzan pohjalevyn ja muoviosat. Motor mount jäi ostamatta kun se ei ole kovinkaan vaikea tehdä itse. Mut pitäis päättää että teenkö pelkästään moottorin päädystä kiinnitettävän vaiko sivusta kiinnitettävän niinkuin Vorzan mountti.

Jokatapauksessa pohjalevyyn jyrsin uudet paikat keskidiffin mountille että saan kardaanit suoraan ja moottorin eteen. Vorzassahan moottori on takana ja muutenkin aika takapainoinen layoutti.

Paras varmaankin olisi tehdä semmoinen moottorin päätyyn kiinnitettävä mountti joka toimii samalla toisena keskidiffin mounttina.

Tuommoisen tekis toki samantien taakse tukemaan ja siirtämään lämpöä runkoon. (kuvassa savagen mountit)

553
Team C / Vs: TeamC TC02 / Ansmann X2 krossarit
« : 25.01.12 - klo: 21.26 »
vanttiruuvit, iskarit, muovit flexaa enempi macnumis, kuulalaakerit xtpro:ssa... on niitä aika paljon ja lukemalla kummankin manuaalista osalistaa selviää tarkat erot. jos meinaat muutakin tehdä kuin pihasutata niin halvemmaksi tulee ostaa xtpro/tc02t koska ne iskarit ja kuulalaakerit yksistään maksaa enemmän kuin se hintaerotus.

554
Team C / Vs: TeamC TC02 / Ansmann X2 krossarit
« : 25.01.12 - klo: 20.50 »
kannattaa katsoa tarkkaan kuinka päin niissä ohjeissa tietyt osat on merkitty kasattavaksi niin välttyy tuommoisilta :) aika varmasti sulla on väärällä puolella se siipimutteri niin ei varmaankaan myöskään se jousi siellä oikein tee mitään.

555
Sähköautot / Vs: EZRUN ja XERUN nopeudensäätimet
« : 25.01.12 - klo: 16.05 »
nappi pohjaan, virta päälle -> kaasu neutraali, nappi -> kaasu pohjaan, nappi -> jarru pohjaan, nappi.

Mikäli pyörii väärään suuntaan niin vaihda kahden johdon paikkaa moottorilta.

556
Team C / Vs: TeamC TC02 / Ansmann X2 krossarit
« : 24.01.12 - klo: 17.55 »
Ettehän te laittaneet sitä mustarasvaa sinne diffin kuulille? Sinne diffin kuulille sitä paketissa mukana tullutta kirkasta rasvaa ja painelaakerille vain sitä mustarasvaa. Mustarasvaa jos on siellä diffin kuulilla niin ei kyllä pidä vaikka miten kiristää.

Edit; ohjeet hyvän diffin kasaamiseen: Red RC Pro Tips with Jilles Groskamp - Part 2

557
Team C / Vs: TeamC TC02 / Ansmann X2 krossarit
« : 24.01.12 - klo: 16.21 »
Spurrin akseli ei nimenomaan pyöri jos slipperi luistaa. Tehkää niin että otatte slipperin jousen irti ja puristatte sen pariin kertaan pihdeillä kasaan ja sit kiristätte sen slipperin tarpeeksi tiukalle.

558
Sähköautot / Vs: Ansmann Racing Deuce
« : 24.01.12 - klo: 10.17 »
Tuossahan noita on listattu kahdessa edellisessä postauksessa. Nopeasti arvioituna noin 400 euron edestä osia jotka eivät ole samoja. mm. Runkolevy, Iskarit, vetarit&kardaanit..
Deuce on varmasti ihan hyvä auto pihasuttaukseen tai myöskin radalle jos vain huvikseen ajelee mutta ei varmasti ole kestävyydeltään samaa luokkaa saati sit yhtä nopea radalla kuin T8e/X8e. Ihan samahan se on muillakin merkeillä et rtr autot ei ole valmiita kisapelejä.
TR8e kulkee vakiona muuten sen 50kmh 4S akuilla ja koska on aliratastettu niin pinionin vaihdolla menee sen 60 menettämättä kiihtyvyyttä et ei ne sähköt niin hirveän huonot ole(pihasuttaukseen), Servon vaihtohan näissä rtr autoissa tulee yleensä nopeasti eteen.

Nuo ensimmäiset postaukset huonoista muoveista on kyllä jotain ihan uskomatonta mutuilua, koska näissä ansmann ja tc autoissa ei oikeastaan koskaan napsu tukivarret, kiinnikkeet kylläkin mutta niitähän saa alumiinisina mikäli ajotyyli on sen verran raskas että tarvii.

559
Sähköautot / Vs: Buggy 1/8 -projektit
« : 23.01.12 - klo: 20.29 »
Komia on reiska. Vois käydä ajelee porukalla kunhan ite kuhan saan projektini valmiiksi. Ite oon tästä päivärannasta, Näkkyy siilissä olevan hyviä paikkoja missä ajella ainakin kuhan lumet sulaa. Sisäradalle et taida päästä tuolla 1:8 vehkeellä mutta ulkoradalle se on just hyvä.

560
Yleinen keskustelu / Vs: Kuitukeskustelu
« : 22.01.12 - klo: 16.10 »
Lontoonkielisillä foorumeilla yms. puhekielessä Fibre = fiberglass.
Jos puhutaan kuituseosmuovista eli Fiber reinforced plastic niin tarkoitetaan lasikuituvahvistettua muovia. Jos taas puhutaan hiili vahvistetusta muovista eli Carbon reinforced plastic niin tarkoitetaan hiilikuituvahvistettua muovia. Toisessa siis jätetään se Glass ja toisessa fibre pois koska oletetaan että lukija tietää mistä puhutaan.
Mut eiköhän tämä OT jauhaminen jo riitä?

Hienosti maalattu kori Rossari ja onneksi olkoon autovalinnasta :)

561
rupee varmaan popkornille haiseen kun lämpenee? :D mut mittasitko sitä rypsiöljyn johtavuutta?

562
Sähköautot / Vs: Buggy 1/8 -projektit
« : 19.01.12 - klo: 13.05 »
Joo aattelin että 4S riittää mulle. Tuolla noparilla saa kuitenkin säädettyä dynaamisesti ennakkoo mikäli tarvitsen lisää kierroksia mut eiköhän se 2250kv x 16V riitä. Toki bashaukseen tai muutenkin radalle olisi parempi 6S pienen kv:n moottorilla koska siinä tulee paljon pienempi lämpöhävikki eli pystyy ajamaan samanpainoisilla akuilla pidempään. Mutta mikäli tänne joskus tulee 1:8 sähkökasi kisoja niin niissä on varmasti 4S rajoitus.
Siitä levyn työstämisestä.. Olen itse työtön cnc koneistaja eli mikäli pääsen taas johonkin duuniin niin onnistuu toki koneistamalla sen teko mutta aattelin että vien sen entiseen kouluuni valmiin piirustuksen kanssa niin saa laserilla leikatun todella nätin pinnan. Siinä vaan kestää ellei satu just sopivaan saumaan sen laserin kanssa kun vaikka se onkin koulun omistama laserleikkuri niin se on erään yrityksen tiloissa.
Plasmalla sen saisi leikattua samantien mutta en tiedä yhtään millaista jälkeä plasmalla alumiiniin saa. Tod näköisesti joutuisi koneistamaan tai hiomaan pinnat puhtaaksi.

563
Sähköautot / Vs: Buggy 1/8 -projektit
« : 19.01.12 - klo: 00.12 »
Mulle on nyt tulossa Hot Bodies d8 ja ve8 käytettyinä, d8 rullaavana ja ve8 runko poikki. Siihen ve8 pitäis ruveta värkkäämään uutta alumiinista runkoa.
6061 T6 on tod näk. materiaali ellen sit jopa hurjistu hommaamaan 7075 T6 levyä. Onko muilla kokemusta koko rungon tekemisestä 1:8 buggyyn?
Suunnitelmissa on tehdä rungosta sen verran pidempi että kardaanit tulevat suoraan joten pienempi tehohävikki ja rasitus laakereille, sähköjen leiska menee tietenkin uusiksi myös. Hitto olisi kyllä hyvä kun saisi jostakin valmiina cad piirustuksena tuon runkolevyn. (hhh runkolevy on just sen verran pidempi et kardaanit suorassa)
spittballailkaa vaik jotai ideoita tähän hommaan.
Sähköiksi on tulossa 120a xerun sct-pro-b combo. 4168 2250kv moottori.
D8 ei tule ajoon vaan koska siinä on samat perät ja jousitusosat(paremmat optio-osat päivitettynä itseasiassa) käytän sen osia siinä sähkövehkeessä.

ps. badlands kopioita saa suomestakin, halvemmaksi tulee kuin tilata saksasta. http://fi.eurorc.com/product/1565/teamc-18-sq2-racing-buggy-tyre-2
edit: http://www.amainhobbies.com/product_info.php/cPath/1_25_1459_1803/products_id/158692/n/HPI-40mm-Vorza-Main-Chassis tuommoinen runkohan tuohon olisi saatavilla mut haluisin sen keskitetyn kardaanilinjan.
http://i856.photobucket.com/albums/ab130/HHHIndustries/HHH%20Racing%20Chassis%20-%20HB%20Ve8/HHHVe8top7-10-10.jpg
http://i856.photobucket.com/albums/ab130/HHHIndustries/HHH%20Racing%20Chassis%20-%20HB%20Ve8/HHHVe8LCG7-10-10.jpg
tämmöisen kun sais tehtyä. aika täydellisen alhaalla on paino tuossa, toki moottori painaa enemmän tuolla vasemmalla.

564
Team C / Vs: TeamC TC02 / Ansmann X2 krossarit
« : 17.01.12 - klo: 11.20 »
Joo, tuollaiset: http://www.rceet.net/buggy-110-2wd-kit-p-771.html ja siihen hobbykingistä kaikki sähköt, joten sähköjä voi ehdotella. millainen moottori, nopari, servot ja radiot. Itse taidan laittaa autoon spektrumin dx3c radiot, heti kun saapuu sabelta. Vai onko jokin muu krossari parempi? ja tuohon hintaan.

kannattaisi kysyä noita autoja myyvistä liikkeistä tarjousta niistä sähköistä auton kanssa. saa takuun ja toimivan asiakaspalvelun kaupanpäälle eikä niin hirveästi hintaeroo tule.
Ei ihan heti tule mieleen yhtä edullista samantason autoa.
Mutta jos nyt pakko on hobbykingiltä tilata niin esim:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__11059__Brushless_Car_Power_System_4000Kv_100A.html
tai http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__10330__Brushless_Car_Power_System_5200Kv_100A.html
tai http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__17232__Hobby_King_60A_Sensored_Sensorless_Car_ESC_1_10_1_12_.html
+ http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__17741__XK3650_4400KV_Sensored_Brushless_Inrunner.html

Noita ei vaan näytä olevan varastossa. En kyllä löytänyt yhtään muuta sopivaa moottoria jota olisi varastossa tuolla paitsi tuo 5200Kv combossa oleva. 99$ + postit+alv = yhtä kallis kuin tingitty hinta suomalaisesta liikkeestä, toki tuo combo lupaa esc:lle 100A virrankeston ja normaalisti siihen laitettaisiin 60A.

Taitaa Andreas tarkoittaa että siinä kevlar osassa ei ole lasikuitua jäykentämässä sitä niinkuin normaaleissa muoviosissa on.

565
Team C / Vs: TeamC TC02 / Ansmann X2 krossarit
« : 16.01.12 - klo: 21.53 »
Keskimoottori on muiden kokemusten perusteella ollut parempi sisäkäytössä kun on hyvä pito matolla.

Siinä rtr versiossa nyt on muitakin pullonkauloja kuin tuo nopari, vastasin vain siihen liittyen kun kysyit.
Vakioservo ei hyvin pitkään kestä (tiedän vain yhdestä tr02 käyttäjästä jolla se kesti yhden ajokerran) ja tuo 12t kv3200 moottori on hieman liian tehoton.
Onhan siinä paljon eroa siihen x2 muutenkin, x2 iskunvaimentimet ovat oikeasti hyvät ja kyllähän ne laakerit on hyvä olla ihan kuulilla, muoviosat ovat eri materiaalia mad ratissa myöskin.

Kannattaa laittaa sähköpostia noille kaupoille ja kysyä hyvää yhdistelmää sinun kukkarollesi sopivaan hintaan. rtr autoja ei yleensä ole tehty ihan oikeaan ratakäyttöön vaan lähinnä harrastuksen aloittamiseen, sinullahan ei ilmeisesti siitä ole kyse.

Kitit on aina kasattavia ellei ole a-rtr(rolling chassis). Kasaamisessa ei kauaa mene eikä ole vaikeaa, tulee samalla tutustuttua siihen miten se huoltoa varten kuuluu purkaa ja uusiksi kasata.

566
Team C / Vs: TeamC TC02 / Ansmann X2 krossarit
« : 16.01.12 - klo: 21.25 »
Suosittelisin ostamaan kittiversion (x2 tai tc02 ihan pelkästään jo iskarien takia) ja siihen esim. hobbywing xerun x8 combon, noissa vakiosähköissä ei ole oikeen säätöjä millekkään niin on vaikea ajaa radalla kun esim jarrut on aivan liian äkkinäiset.
Itse kysymykseesi vastaan: kovastihan se kulkee vakiosähköilläkin(jos meinaat sitä brushless rtr), vaikeampi vaan hallita ja myöhemmin jos haluaisit kutitella viimeisiäkin tehoja moottorista ulos niin kadut sitä ettet ostanut dynaamisella ennakon säädöllä olevaa Xerunia esim.

567
Sähköautot / Vs: Nikkojen virittäjät?
« : 15.01.12 - klo: 11.48 »
Eikö olisi järkevämpää ostaa vaikka jokin rc18t:n kopio esim tuolta r2hobbiesilta tai suomestakin niitä saa, kun se kuitenkin kulkee sen 60kmh+ vakionakin. pistää vaik epa säädöt silleen et se ota kuin puolet tehoista niin varmasti kestää 100 kertaa paremmin kuin Nikko.
Eri asia toki jos löytyy mummolan perukoilta nuoruuden Nikko johon sit voi vaikka ostaa hk sähköt muutamalla kympillä niinkuin jokunen on täällä tehnytkin.
Jopa tämäkin on varmasti kestävämpi kuin Nikot: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__13450__1_18_Brushless_4WD_Stadium_Truck_w_18Amp_System.html

568
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede, Rustler ja Bandit
« : 14.01.12 - klo: 16.11 »
Voisiko joku kyseisen laitteen omistaja ottaa mitat siitä vastarin boxista? ulkoiset mitat siis http://traxxas.com/gallery/Accessories-Parts/receivers/Waterproof-Receiver-Box-3628-Traxxas-Link-Receiver-2218

569
Yleinen keskustelu / Vs: Talvi lähestyy,vinkkejä ajoon.
« : 14.01.12 - klo: 15.01 »
Teinpä tommoset talvirenkaat taakse. 6kpl 10mm kannalla olevia 4,2x13mm ruuveja keskellä. En halunnut aivan älytöntä pitoa ettei hajoa voimansiirto mutta kyllä noilla keulaa pomputtaa kiihdyttäes. Eilinen editio oli 10kpl 35mm ruuveja vanteesta läpi ja niillä meni keula pystyssä jatkuvasti.
Tarviis saada eturenkaiksi jotkin hieman paremmin toimivat kuin noi perus urarenkaat.. puskee niin pirusti.



http://img831.imageshack.us/img831/231/sam1739h.jpg
http://img833.imageshack.us/img833/2637/sam1740.jpg

Jos tohon tarviis lisää pitoa niin ehdottomasti kumpaankin reunaan 3kpl ruuveja eli jokatoiseen väliin toiselle reunalle. Liian paljon ruuveja ei todellakaan lisää pitoa vaan huonontaa. Lyhyemmät ruuvit vois olla paremmat jos jäällä ajaisin mutta tuolla on nyt 3-10cm lunta joka paikassa

570
Bensa-autot / Vs: Tehoputket
« : 11.01.12 - klo: 19.14 »
Jep. Pelkkää kovaa huippunopeutta hakiessa jää se kiihtyvyys heikonlaiseksi varsinkin ilman pakoaukon säädintä koneessa. Vaikka eihän sekään ihmeisiin pysty.

Sivuja: 1 ... 16 17 18 [19] 20