Kun nyt kerran täällä nussitaan pilkkua niin kerrotaan vähän tarkempaa tietoa akuista ja akkubrandeista. Tässä on varmasti monelle paljon yllätyksiä ja uusia asioita, tärkeintä on ymmärtää asiaa niin silloin tajuaa että näin tosiaan asia on. Ne laput akuissa ja markkinointimiesten kertomat tarut eivät vaan ole se mikä on totuus :)
1)
Akkutehdas ja akkubrändi on kaksi eri asiaa. esim LRP, GM, Gens Ace, Orion, ovat _merkkejä_
esim LRP ja Orion evät ole akkutehtaita, vaan merkki joten he tilaavat akkunsa akkutehtaalta. Riippuen vuodesta ja mallista he tilaavat niitä varmasti eri tehtailta. Jos kennot tulevat eri tehtailta niin ne ovat erilaisia, myös eri eristä tulleet kennot ovat erilaisia.
Esim Gens Ace on GrePow tehtaan brändi. Heillä on myös monta muuta brändiä mitkä valmistetaan samassa tehtaassa, He myös valmistavat monen "ison" brändin akkuja. Kiinassa ei tehtaita loppujen lopuksi kauheen montaa ole.
Yhteenveto: Jos ostat tehtaan omaa brändiä kennot tulevat heidän omalta tehtaalta, jos ostat riipumatonta brändiä ne tulevat sieltä mistä brändi saa toiminallensa parhaat edellytykset.
2) Akuissa lukee ihan mitä sattuu lukuja. Niin C arvon ja kapasiteetin osalta. Kenno määrä on ainoa mistä varmasti tietää että pitää paikkansa riippumatta akusta. C arvojen ja kapasiteetin mittaukseen ei myöskään ole mitään yleistä standardia vaan niitä mitataan miten sattuu että saadaan mukavan näköisiä graafeja millä voidaan tuotteita myydä. C-arvoja ilmoitetaan hyvin vaihtelevin numeroin, itse olen nähnyt samoja kennoja mitä on markkinoitu kaikkea 25C:stä 140C:hen.
Suurinosa brändeistä ylimerkkaa kapasiteetin noin 10-25%
C-arvoa ylimerkataan kaikkea 100-200% yleisesti, monessa akussa löytää kyllä kummatkin arvot kun vähän jaksaa etsiä. Tehtaat pystyvät tuottamaan parhaimillaan noin 50-70C akkuja tällä hetkellä.
Yhteenveto: Älä koskaan vertaa kapasiteettia ja C arvoa kahden merkin välillä, se on sama kuin yrittäisi verrata omenaa päärynään. Voit toki käyttää näitä suunnilleen suuntaan antavana arvona mutta muista alue missä liikut.
3) C-arvoC-arvoja on aina kahta eri. Eli jatkuva ja ns burst. Burst on yleensä määritelty 10sekunttia ja on yleisesti 2x jatkuva. C-arvon määritelmä on käytännössä se että jos pysyt näiden arvojen alapuolella niin akku ei pitäisi ottaa siipeensä, jos menet arvojen yläpuolelle alkaa akku kuumeta sekä pullistumaan. Eli väärin merkatut akut pullistuvat hyvin nopeasti kun niitä käytetään rajaarvoilla.
1/10 koon autoissa esim TSS/TSP ja krossiluokat ei päästä lähelläkkään sitä mitä akut pystyvät antamaan, tästä johtuen ne eivät tuhoudu alta aikayksikön vaikka ovat ylimerkattuja merkattuja. Helikopteri käytössä missä virrat oikeesti ovat ihan eri luokkaa akkujen arvoilla on oikeesti merkitystä. Tätä mitataan yleensä akkusykleissä, hyvät kaut pystyvät noin 100-200 sykliin kun halvat akut jäävät noin 30-50 sykliin.
Eli auto puolella on hyvin helppoa ylimerkata akkuja jäämättä kiinni koska vain hyvin kokeneet kuskit pystyvät tuntemaan eron, harva myös tekee purkutesteja samoissa oloissa eir akuille. Erot näkyvät parhaiten mitä enempi virtaa akusta otetaan ulos. Tästä johtuen 1/12 mattoautot ovat paras paikka testata 1s kennoja jos halutaan saada hyvä kenno joka kestää sen että se puretana kokonaan.
TSP luokassa pystytään mittaamaan vaan sitä että pysyykö tuntuma _täysin_ samana koko erän. Tänä vuonna olen itse ajanut akuilla jotka ovat pystyneet tämän tarjoomaan. Eli Gens Ace 7000mah/50C akut
Yhteenveto: 5-10C arvon eroa ei paljoa huomaa, ainoastaan rataluokissa eron pystyy toteamaan kärkipään kuskit. Hitaammat kuskit saavat hyödyn tasasemmassa kaasutuntumassa mikä vähentää heidän ajovirheitä. Pihasudittelijat eivät hyödy mitenkään. Krossiradalla erot ovat kärkikuiskeillakin olemattomat.
4) Yksittäisten akkujen erotEri malliset akut yhden merkin sisällä saattavat olla kahdelta eri tehtaalta, akkujen päällä saattaa olla jotkut merkinnät. Tästä johtuen voi olla että markkinoidaan 50C 5500mah ja 40C 5000mah akkua, Mutta koska 40C tehtaan laatu on korkeampi sekä siinä on oikeasti 35C kenno niin se saattaa olla paljon parempi kuin vuosi sitten tilattu erä 50C 5500mah akkuja toiselta tehtaalta jotka olivat oikeesti 30C 4500mah akkuja. Tämä on luultavasti *HOKE*:n kokema tapaus. Jopa samalla osanumerolla myydyt akut saattavat sisältää eri kennoja tuotteen elinkaaren aikana.
Saman merkin ja saman mallin erot. Esim Gens Ace 5000mah 50C akku, ovat tulleet eri erästä jolloin laatu on myös eri.
Saman merkin,saman mallin ja saman erän akku. Esim Gens Ace 5000mah 65C, akut ovat niin lähellä rajaa mitä tehtaat pystyvät tuottamaan että erien sisälläkin on heittoa, testaamalla akkuja läpi löydetään joitakin akkuja jotka ovat parempia ja toisia jotka ovat huonompia. Akkujen sisäänajo vaikuttaa myös tähän joskus. Akut ajetaan myös tehtaalla sisään mutta ne eivät aina "herää".
https://www.youtube.com/watch?v=FbVUpkoHxoUYhteenveto: tässä videokuvaa tehtaalta, tästä nähdään että prosessi on tosi monimutkainen ja siinä on paljon eri asioita jotka vaikuttavat lopputulokseen. Kahta samanlaista erää ei yksinkertaisesti ole.
5) Kemiallinen prosessi ja sen vaikutuksetAkkujen valmistus on kemiallinen prosessi mitä tehdään tarkoin valvoituissa olosuhteissa, prosessin laatu vaihtelee kokoajan mutta tehtaat pyrkivät parantamaan sitä kokoajan jolloin heidän tuotavuus nousee.
Elektroniikka teollisuuden tuntijat ymmärtävät taman varmaan hyvin. Vaikka prosessi on sama niin se tuottaa tietyn määrän eritasoista kamaa jota voidaan sitten myydä eri hintaan. Mitä parempi prosessi sen enemmän hyvää kamaa tulee tehtaalta ulos mistä saa premium hintaa.
Joskus myös kennoja on pakko alimitoittaa koska "huonolaatuisia" kennoja ei yksinkertaisesti tehtaasta tule ulos mutta markkinoilla on kysyntää. Tässä hyvä analogia tietokoneiden prosessoreissa missä prosessoreita alimitoitetaan ja harrastajat sitten ylikellottavat koska tuotteen laatu on paljon korkeempi kuin merkatut speksit
Yhteenveto: Mitä pidempään kennoa on valmistettu sen parempi sen laatu on, tästä johtuen "ylivuotiset" mallit ovat kehittyneet hiukan myös ajan myötä.
6) akun kemian herääminenKun akku on uusi siihen tehdään lataus-syklejä tehtaalla ja varmistetaan että se täyttää laatuvaatimukset.
Kun akut ovat uusia niillä kannattaa ajaa noin 5-10 sykliä jolloin ne yleensä ovat sisäänajetut ja akun kemia pelaa miten seon ajateltu.
Päivän ensimmäinen lataus on aina "tuhnu" johtuen siitä että akku on seissyt hetken ajamattomana, eli koskaan ei voi verrata ekaa latausta toiseen lataukseen silloin saa aina vääriä tuloksia.
Mitä enemmän akkua kuormitetaan sen paremmin se antaa seuraavalla latauksella virtaa koska kemia herää. Tästä systä esim ensiks virillä herätetty akku jolla ajetaan sitten TSS luokkaa seuraavaksi on parempi kuin vaan TSS luokkaa ajettu akku.