Kirjoittaja Aihe: Bensiinistä!  (Luettu 1867 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa late

  • Veteraani
    • Profiili
Bensiinistä!
« : 30.04.03 - klo: 17.02 »
Vähän tyhmä kysymys, mutta rupesi vaan askarruttamaan, kun katselin mun TR-15:sta jolla oli viimeksi ajettu joskus helmikuussa. Tankkiin oli jäänyt muutama milliä bensaa (16% Tornado) pohjalle. Päätin mennä ulos vähän kaasuttelemaan. Käynnistys vaiheessa auto ei ollut lähtevinäänkään käyntiin, ei edes luvannut. Painuin sisälle hyytävästä ulkoilmasta ja katsoin tankin sisältöä. Ihmettelin miten se oli niin jähmeän tuntuista, hidas liikkeistä.
No pumppasin "bensat" ulos tankista, purkkiin. "Bensa" näytti aivan eri väriseltä ja haisi aivan risiiniöljylle.
Voiko metanoli ja nitro tosiaan haihtua ilmaan? Ihan uutta mulle..
LRP - Ei tulta ilman savua

Poissa Jukka

  • Veteraani
    • Profiili
Bensiinistä!
« Vastaus #1 : 30.04.03 - klo: 17.06 »
Alkoholi on haihtuvaa ja metanolihan on alkoholia (tosin juomakelvotonta), joten sen perusteella sanoisin, että on tainnut haihtua. Mullakin piti löpökannu pienen suhina kun sen monen kuukauden jälkeen avasin.
Tiim Lahti | S-grafix

Poissa late

  • Veteraani
    • Profiili
Bensiinistä!
« Vastaus #2 : 30.04.03 - klo: 17.09 »
No tietenkin, tyhmähän mä olin, kun en tuota muistanut.
Ei ole sitten ilmatiivis mun tankki.  :(
Vaikka oli putket laitettu niin, ettei bensa pääse ulos muuten kuin kantta avaamalla.
LRP - Ei tulta ilman savua

Poissa late

  • Veteraani
    • Profiili
Bensiinistä!
« Vastaus #3 : 30.04.03 - klo: 19.19 »
Lähteehän se käyntiin, kun on jotain muutakin kuin risiiniöljyä tankissa  :D
LRP - Ei tulta ilman savua

Poissa Jukka

  • Veteraani
    • Profiili
Bensiinistä!
« Vastaus #4 : 30.04.03 - klo: 20.34 »
Metanolia juomalla lähtee muutakin kuin näkö, nimittäin henki. Varsinkin jos mukana on nitrometaania.
Tiim Lahti | S-grafix

Poissa MattiM

  • Veteraani
    • Profiili
Bensiinistä!
« Vastaus #5 : 30.04.03 - klo: 20.40 »
Nyt menee jo reilusti off-topiciksi, mutta poistakaahan moderaattorit jos haluatte. Muistatteko joskus viime vuonna pimeästä viinasta johtuneet kuolemat Virossa ja muualla? Tässä viinassa tappavana ainesosana oli juuri metanoli ja tuskin sitä siellä hirveästi oli. Eiköhän tämä polttoaine ole aivan yhtä tappavaa, sillä eikös sitä metanolia ole jotain 50% polttoaineesta ja tuskin ne muutkaan ainesosat ovat kovin terveellisiä.

edit: Jukka olikin nopeampi

Poissa Juha

  • Jäsen
    • Profiili
Metanolin myrkyllisyys
« Vastaus #6 : 30.04.03 - klo: 21.58 »
Metanoli on todellakin myrkkyä. Tappava annos on 30ml eli pari ruokalusikallista aikuisella. Lapsella voi riittää 2-8ml. Jos kyseistä ainetta on saanut elimistöönsä tulevat oireet 12-24h kuluttua,mutta siihen asti ei kannata jäädä odottamaan. Oireita on näköhermovauriosta johtuvat näköhäiriöt, jopa sokeuteen asti.

Jos epäilette, tiedätte tai näette jonkun nauttineen metanolia,pitää hänet välittömästi järjestää sairaalaan. Selvissä tapauksissa (näköhavainto tapahtuneesta tai tieto tapahtuneesta) kannattaa suoraa ottaa yhteyttä 112,josta saa neuvoa sekä apua puhelimitse että ammattilaiset tapahtuma paikalle. Jos henkilö voi huonosti ja esim potee näköhäiriöitä, kannattaa soittaa 112. Jos myrkytystä epäilee, mutta ei ole asiasta selviä merkkejä kannattaa ehkä ensin soittaa myrkytyskeskukseen, josta saa neuvoa. Mutta Ei ole mikään virhe soittaa suoraan 112.

Mitä nopeammin henkilö saadaan hoitoon sitä helpompi ja kevyempi on hoitomuoto. Jos hoito päästään aloittamaan 1-2h sisällä saattaa riittää mahahuuhtelu ja seuranta, jos menee pitkä aika voidaan joutua keinomunuaishoitoon, jotta myrkylliset aineenvaihduntatuotteet saadaan poistettua. Viivytyksissä kuoleman riski kasvaa.

Metanolin myrkyllisyys johtuu siitä,  että elimistön alkoholeja pilkkovat entsyymit hajottavat metanolin myrkyllisiksi tuotteiksi. Tämä voidaan estää antamalla sairaalassa potilaalle suun kautta tai laskimon sisäisesti etanolia tai 4-metyylipyratsolia.

Eli metanolin kanssa kannattaa olla varovainen varsinkin, jos lähellä on pieniä lapsia. Ja ihan muutenkin. Pienten lasten läheisyydessä ei metanolia kannattaisia oikeastaan edes käsitellä tai säilyttää.

Tietoja otin Ensihoidon käsikirjasta.

Poissa blenheim

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/blenheim
Bensiinistä!
« Vastaus #7 : 01.05.03 - klo: 09.27 »
Tuo on muuten aivan oikein. Itse säilytän niitä lukollisessa "lääkekaapissa", jonne pikkujunnut eivät yllä, kun niitäkin on perheessä. Kyllä luulen, että jokainen rc-harrastaja tiesi tuon, mutta kertaus on opintojen äiti.

Varsinkin näin vapun alla. Joten älkää menkö juomaan sitä vappusiman korvikkeena, siitä lähtöö henki!!!
E-tmkua | Hyvöö jouluva ja onnellista uutta vuotta!

Mika R

  • Vieras
Bensiinistä!
« Vastaus #8 : 01.05.03 - klo: 14.54 »
vaikka wappu on kiva juttu, niin koitetaan pysyä aiheessa ja välttää turhaa kirjoittelua. Juhan on viesti on kuitenkin erittäin aiheellinen, joten lukekaapa opiksenne. asiaa ei kuitenkaan tarvitse kommentoida turhilla viesteill enempää. (viestejä poistettu)