21
« : 05.07.13 - klo: 22.31 »
Täältä kootut "Ajamattomuusselitukset" ja havainnot tässä:
- Sukujuhlia/häitä/työmatkoja/jne kalenterissa, joten joustavin (eli rc-autoilu) on joustanut.
- Osallistuminen on stressin aihe, että pistää miettimään kannattaako tällä aikataululla yrittääkään ajaa kisaa (ei ole ollut syy olla ajamatta, mutta havainto kisoihin ajaessa)
- Kisoihin valmistautumiseen on heikosti aikaa, joten auto pakataan aamuyöstä ja ajetaan silmät ristissä kisapaikalle, että saa jonkinmoisen mekkauspaikan ja ehtii ajaa myös ensimmäiset harjoitukset
- Mekkarin puute vaivaa (lue: mekkarinkin kalenteriin kisat pitäisi sopia), kisapaikalta on tähän mennessä löytynyt auttavasti.
- Oman vauhdin puute vaivaa, eli jos joku ei riko vehkeitään, on oma sijoitus minkä tahansa alkuerän/finaalin hännillä, eikä sen todistaminen uudelleen ja uudelleen motivoi samoin kuin se, että olisi oikeasti kisaamassa podium-paikoista.
- Tarvittavaan treeniin ei yksinkertaisesti aika riitä (p)erhe-elämän ohella tällä hetkellä.
- Jonkun pitäisi katsoa muksujenkin perään... (enkä nyt tarkoita viranomaisia, jotka työn puolesta tekevät sitä)
Näistä mekkaamiseen tarpeeseen/haastavuuteen voi vaikuttaa säännöillä ja 5 min alkuerä on ihan mielekäs ajaa. Siihen mekkarin saa helpoiten järjestymään kisapaikaltakin. Patteriauto on (IMO) hitusen stressittömämpi (ajoin Ratakasia), mutta se ei oikein toimi alkueriä pidemmissä vedoissa.
Ajankäytöllisestä tulokulmasta ajatellen klo 10 alkava kisapäivä olisi aika jees. Ja lopetus klo 16. Alkuerävetoja voisi olla vähemmän (yhteensä 2 tai 3? Tarviiko erillistä harjoittelua alle?), A-finaali voisi olla 30 min ja B-finaali vaikka 15 min.
Hihna-autolla en ole ajanut kisaa vaikka sellainen onkin, ei ole ollut aikaa lähteä sen kanssa radalle. Ratakasissa foumit ei ole ongelma, paitsi märällä ei ole mitään pitoja (eli pakko ajaa märällä kumirenkaalla, ylipäätään GT-8 rengassääntö on minusta aika hyvä).
Hyvinkään karkelot osuu taas "juhlaviikonlopulle", eli tuskinpa pääsee viivalle.
Oikeastihan näillä härveleillä ajamiseen suurin draiveri alkuperiään oli, että pääsee pistämään työajatukset narikkaan ja voi (täytyy!) keskittyä ajamiseen/säätämiseen. Itse ajamisesta on valitettavasti niin paljon vaivaa, että lienee helpompi myydä vehkeet kohta jo pois. Ja kun luokka ei oikein sovi alle kouluikäisille, ei siitä saa myöskään ihan itsestään perheen yhteistä harrastusta, mikä voisi omalta osaltaan olla aikatauluttamisessa avuksi. Tässä kohtaa ei mikään sääntömuutos auta, paitsi jos se osaltaan lyhentää kisapäivää ja yksinkertaistaa luokan tekniikkaa sekä vähentää treenaamisen tarvetta pienentämällä nopeuseroja.