Itse aloittelevana uutena harrastajana sitten taas olen törmännyt niinpaljon lipoakkujen vaarallisuutta hypettäviin kirjoituksiin, että kynnys hankkia itselle niitä tuntuu aika suurelta vaikka mieli tekisikin. Tuntuu, että talo palaa heti jos laturia näyttääkin niille mitä olen lueskellut.
Esim. En ole vielä löytänyt vastausta voiko lipo akut räjähtää (tai kuinka todennäköistä se on) jos käyttää tasaavaa laturia vai onko näissä aina syynä ei-tasaavan laturin tai muu 'oma moka' tyylinen käyttö? Itse ostin alussa CORE RC UDC-20 laturin jolla pitäisi lipoja pystyä lataamaan mutta silti arveluttaa lähteä niitä ostamaan nimh pötköjen tilalle juurikin tämän paloturvallisuusvauhkoamisen takia. Liposäkki nyt ainakin pitänee hankkia joskus jos lipoja hankin.
Ehjä lipo on kyllä turvallinen oikein käytettynä. Lennokkimiehet ovat käyttäneet noita jo vuosia eikä siellä puolella ole juurikaan raportoitu tulipaloista latauksessa, kaputeissa kylläkin. Tai jos viallista (osumaa saanutta tai liian isoilla purkuvirroilla rääkättyä ja pullistunutta) lipoa ladataan.
Kaikkein tärkein muistisääntö on se, että lipo ladataan aina laturin lipo-ohjelmalla. Jos sen menee epähuomiossa lataamaan NiCd/NiMH-ohjelmalla niin tulipalo on varma. Pikkuveli kokeili tuotakin...
Eli:
* Lipo-ohjelmalla varustettu laturi ja mielellään tasauslaite jota käytetään joka latauskerralla
* Huolellisuutta latauksessa, ei
koskaan käytetä muuta kuin lipo-ohjelmaa. Kennoluku oikein jos laturi ei tunnista sitä itse
* Jos akkuvalmistaja ei muuta ilmoita, niin lataus 1C:llä, eli latausvirta on sama kuin akun kapasiteetti. Esimerkiksi 4500mAh akkua ladataan 4500mA virralla
* Lataus palamattomalla alustalla tai liposäkissä. Eikä koskaan ilman valvontaa
* Lipoa ei saa ajaa täysin tyhjäksi eli noparissa pitää olla lipokatkaisu. Akku kärsii siitä jos sen ajetaan liian tyhjäksi
* Akku ei saisi kuumentua polttavaksi tai pullistua käytössä
Katso Youtubesta hakusanalla 'lipo fire'.