Kirjoittaja Aihe: LiPo akut autokäytössä.  (Luettu 1572759 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Sysi

  • Veteraani
    • Profiili
    • OSPA ry
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1200 : 29.01.09 - klo: 23.27 »
Moottori ei määräänsä enempää ota virtaa ja yleensä vissiin aika selvä raja kun akusta loppuu virranantokyky. Täyteen ladattuna jännite-ero kasvaa lipon hyödyksi ja onhan ne paljon kevyempiäkin. 100g pois autosta tuntuu kyllä.
Jere M

Poissa foursquare

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1201 : 30.01.09 - klo: 17.05 »
Itsellä taisi yksi lipo menehtyä, pääsi tyhjentymään kerran liian tyhjäksi jotenkin ja nyt ei säilytä virtoja enään päivää pidempään  :embarrassed:
| JQracing Black Edition | Team Durango DEX410 v3 | Associated B5m | Traxxas  |

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1202 : 30.01.09 - klo: 17.09 »
Jokaisen pitää ne oppirahat maksaa näköjään... :)

Itsellänikin yksi lipotin otti ja turposi hieman kun kurmotin pikkasen, tasaantui kuitenkin ja on pelannut driftikäytössä moitteetta tuon jälkeenkin...
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa Latezki_

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1203 : 30.01.09 - klo: 17.34 »
Onkos ollut positiivisia kokemuksia: http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8357&Product_Name=ZIPPY_Flightmax_4000mAh_2S1P_25C_Car_Lipoly
Tuolta sivuilta kun katsoo niin on kovinkin eriäväistä kommenttia saanut.

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1204 : 30.01.09 - klo: 17.37 »
Ei pahaa sanaa sanottavana, ainakin drifteriä vie siinä missä muutkin eikä todellakaan maksa paljon...

Itselläni kaksi, lisää meinaan kyllä tilata. Ekassa toimituksessa ei tullut johdon johtoa mukana, mutta kolvin ja banaaniliittimiä omaavana onnistuin siitä selviämään....
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa Isosuo

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1205 : 30.01.09 - klo: 17.47 »
minulla taas ensimmäisen lipo-ajokerran jälkeen ei laturi suostunutkaan lataamaan - oli yhden kennon jännite tippunut kahteen volttiin...  Ihme että heräsi vielä henkiin!

Poissa Latezki_

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1206 : 30.01.09 - klo: 17.56 »
Öh.. Edelleenkin vaikuttaa siis siltä, että erittäin vaihtelevaa laatua... No katsotaan jos tuolta muutenkin jotain tilaa.. Eipähän kovin suuri rahallinen tappio kuitenkaan. :)

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1207 : 30.01.09 - klo: 18.03 »
Isosuo taas löpisee omiaan, ei sillä noita kys. akkuja edes ole....
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa Isosuo

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1208 : 30.01.09 - klo: 20.55 »
Joo tosiaan unohdin tarkentaa mistä lipoista oli kyse, siis maxampsin... (mut johtui kyllä käyttäjästä tämä)

Poissa camshaft6

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1209 : 30.01.09 - klo: 21.14 »
Onko porukalla kokemuksia trakpower 3200mah saddlepack lipojen lämmöistä?
Itse ajan b44 ,sphere comp,gm evo3 7.5 ja 1:10välitys(suositus1:7-1:10krossissa).
Yllätys minulle oli lipojen lämpeneminen ajettaessa lyhyttä ja tiukkaa rataa,
nyt kiinnostaisi paljon lämpö ko.kennoissa saisi olla hardcase:n päältä mitattuna?
ps.5.5 koneella ja 12.0 välityksillä kennot olivat lähes viileät!!
[corally rdx][speedpassion gt2.0 lpf]
[gm10,5][eurgle 2,4ghz] [zippy lipo]

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1210 : 30.01.09 - klo: 21.30 »
Kyllä ne jonkin verran lämpiää, omalla kohdalla veikkaisin noin 40 astetta max. En ole kokenut tilannetta "uhkaavaksi".

Kennossa itsessään on teksti, jonka mukaan voidaan purkaa alle +70 asteen lämmössä, tarkoittanee kuitenkin ympäröivää lämpötilaa. Luonnonlaki sanoo kuitenkin niin, että enemmin tai myöhemmin myös kennon lämpötila on +70 astetta. Liekkö tässä sitten mitään asiayhteyttä?
Flying Calacucco

Poissa redman

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1211 : 31.01.09 - klo: 01.36 »
Onkos ollut positiivisia kokemuksia: http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8357&Product_Name=ZIPPY_Flightmax_4000mAh_2S1P_25C_Car_Lipoly
Tuolta sivuilta kun katsoo niin on kovinkin eriäväistä kommenttia saanut.
ostin noita pari kappaletta ja molemmat ovat nyt pimeänä(crossi käytössä). Pitää avata ja kolvata kuntoon.. ei voi suositella..
Ea-import - Team Durango, ALPHA Plus, TeamSaxo & Tresrey

Poissa Voyager

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1212 : 31.01.09 - klo: 02.42 »
Onkos kukaan todistanu livenä ku lipo räjähtää???

Kiinnostais ihan vaan tietää, et minkä luokan pyro show siitä tulee???

Toni
Arrma Fazon Voltage...Louise St Hummer tire & Wheel...

Poissa lehmustus

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1213 : 31.01.09 - klo: 09.21 »
Tollanen se on ku vapaana antaa räjähtää sisällä ilman lipo-sackia, mieti mitä jälkeä tekis olohuoneessa...
http://www.youtube.com/watch?v=KpUXuEg3fNE

Ja tässä vielä esimerkki miten hyvä vakuutus tuo liposack on (mukana myös vähän räjäytyksiäkin :))
http://www.youtube.com/watch?v=z3o_2mwRPdw&feature=related
2x Xray T2 &T1FK04 | 2xCorally SP12M Ahoniemi | Asso B3FT&TC3FT | Futaba | Graupner XS6 Pro | CS electronics | Tekin

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1214 : 31.01.09 - klo: 10.30 »
Onkos kukaan todistanu livenä ku lipo räjähtää???

Kiinnostais ihan vaan tietää, et minkä luokan pyro show siitä tulee???

Toni

Itse tiedän Jerryn ja Nikon joutuneen kesken latauksen siirtämään kotona akkua erittäin nopeasti kattilan sisään ja takapihalle roihuamaan.
Onhan Jerry omia kokemuksiaan jo moneen kertaan täälläkin kertonut... varmaan tässäkin topikissa, mutta kun kukaan ei tunnu koskaan ottavan kuuleviin korviinkaan tai saati ainakaan vakavasti.

Poissa kehveli

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1215 : 31.01.09 - klo: 10.59 »
Itse tiedän Jerryn ja Nikon joutuneen kesken latauksen siirtämään kotona akkua erittäin nopeasti kattilan sisään ja takapihalle roihuamaan.
Onhan Jerry omia kokemuksiaan jo moneen kertaan täälläkin kertonut... varmaan tässäkin topikissa, mutta kun kukaan ei tunnu koskaan ottavan kuuleviin korviinkaan tai saati ainakaan vakavasti.

Itse aloittelevana uutena harrastajana sitten taas olen törmännyt niinpaljon lipoakkujen vaarallisuutta hypettäviin kirjoituksiin, että kynnys hankkia itselle niitä tuntuu aika suurelta vaikka mieli tekisikin. Tuntuu, että talo palaa heti jos laturia näyttääkin niille mitä olen lueskellut.

Esim. En ole vielä löytänyt vastausta voiko lipo akut räjähtää (tai kuinka todennäköistä se on) jos käyttää tasaavaa laturia vai onko näissä aina syynä ei-tasaavan laturin tai muu 'oma moka' tyylinen käyttö? Itse ostin alussa CORE RC UDC-20 laturin jolla pitäisi lipoja pystyä lataamaan mutta silti arveluttaa lähteä niitä ostamaan nimh pötköjen tilalle juurikin tämän paloturvallisuusvauhkoamisen takia. Liposäkki nyt ainakin pitänee hankkia joskus jos lipoja hankin.


Poissa tomije

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1216 : 31.01.09 - klo: 11.07 »
Onkos kukaan todistanu livenä ku lipo räjähtää???

Kiinnostais ihan vaan tietää, et minkä luokan pyro show siitä tulee???

Toni

No jos esim tökkäät jollain terävällä esineellä reijän lipon kylkeen (testattu on vahingossa), niin ainakin kohtuullinen savu show tulee.

Ja savuamisen yhteydessä koko akku hehkuu punaisena, eli luultavimmin sytyttää ympärillä olevat muut syttyvät materiaalit.

Tomppa
JQ products, Hobbyfactory, EA-import

Poissa -rcmh-

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1217 : 31.01.09 - klo: 11.48 »
Itse aloittelevana uutena harrastajana sitten taas olen törmännyt niinpaljon lipoakkujen vaarallisuutta hypettäviin kirjoituksiin, että kynnys hankkia itselle niitä tuntuu aika suurelta vaikka mieli tekisikin. Tuntuu, että talo palaa heti jos laturia näyttääkin niille mitä olen lueskellut.

Esim. En ole vielä löytänyt vastausta voiko lipo akut räjähtää (tai kuinka todennäköistä se on) jos käyttää tasaavaa laturia vai onko näissä aina syynä ei-tasaavan laturin tai muu 'oma moka' tyylinen käyttö? Itse ostin alussa CORE RC UDC-20 laturin jolla pitäisi lipoja pystyä lataamaan mutta silti arveluttaa lähteä niitä ostamaan nimh pötköjen tilalle juurikin tämän paloturvallisuusvauhkoamisen takia. Liposäkki nyt ainakin pitänee hankkia joskus jos lipoja hankin.

Niin kyllähän ne Lipot väärin käytettynä on vaarallisia, itsekkään en ensin meinannut hankkia lipoja just näiden hypetyksien takia.

Mitään ongelmia ei ole ollut vuoden aikana mitä olen Lipoja käyttänyt, ei ne noin vaan räjähdä silmille.

HPI Savage Flux | HPI Savage X 4.6 | Losi 5ive-T | Rusty Monster Energy | Hong Nor SCRT10 | Hong Nor X2e | Axial Wraith | Stampede & Rustler XL-1
YouTube Kanava

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1218 : 31.01.09 - klo: 12.30 »
No jos esim tökkäät jollain terävällä esineellä reijän lipon kylkeen (testattu on vahingossa), niin ainakin kohtuullinen savu show tulee.

Ja savuamisen yhteydessä koko akku hehkuu punaisena, eli luultavimmin sytyttää ympärillä olevat muut syttyvät materiaalit.

Testattu on kannettavan tietokoneen LiPo-akulla ja sillä sai poltettua/sulatettua läpireiän asfalttiin.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1219 : 31.01.09 - klo: 17.07 »
Onkos kukaan todistanu livenä ku lipo räjähtää???

Kiinnostais ihan vaan tietää, et minkä luokan pyro show siitä tulee???

Toni
No tottakait sitä nyt on testattu. :)
Ei tosin koko akku mennyt - nopsat sormet sai purettua akun ennen isompia vahinkoja.

Poissa ToniA

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1220 : 01.02.09 - klo: 10.56 »
Itse aloittelevana uutena harrastajana sitten taas olen törmännyt niinpaljon lipoakkujen vaarallisuutta hypettäviin kirjoituksiin, että kynnys hankkia itselle niitä tuntuu aika suurelta vaikka mieli tekisikin. Tuntuu, että talo palaa heti jos laturia näyttääkin niille mitä olen lueskellut.

Esim. En ole vielä löytänyt vastausta voiko lipo akut räjähtää (tai kuinka todennäköistä se on) jos käyttää tasaavaa laturia vai onko näissä aina syynä ei-tasaavan laturin tai muu 'oma moka' tyylinen käyttö? Itse ostin alussa CORE RC UDC-20 laturin jolla pitäisi lipoja pystyä lataamaan mutta silti arveluttaa lähteä niitä ostamaan nimh pötköjen tilalle juurikin tämän paloturvallisuusvauhkoamisen takia. Liposäkki nyt ainakin pitänee hankkia joskus jos lipoja hankin.

Ehjä lipo on kyllä turvallinen oikein käytettynä. Lennokkimiehet ovat käyttäneet noita jo vuosia eikä siellä puolella ole juurikaan raportoitu tulipaloista latauksessa, kaputeissa kylläkin. Tai jos viallista (osumaa saanutta tai liian isoilla purkuvirroilla rääkättyä ja pullistunutta) lipoa ladataan.

Kaikkein tärkein muistisääntö on se, että lipo ladataan aina laturin lipo-ohjelmalla. Jos sen menee epähuomiossa lataamaan NiCd/NiMH-ohjelmalla niin tulipalo on varma. Pikkuveli kokeili tuotakin...

Eli:
* Lipo-ohjelmalla varustettu laturi ja mielellään tasauslaite jota käytetään joka latauskerralla
* Huolellisuutta latauksessa, ei koskaan käytetä muuta kuin lipo-ohjelmaa. Kennoluku oikein jos laturi ei tunnista sitä itse
* Jos akkuvalmistaja ei muuta ilmoita, niin lataus 1C:llä, eli latausvirta on sama kuin akun kapasiteetti. Esimerkiksi 4500mAh akkua ladataan 4500mA virralla
* Lataus palamattomalla alustalla tai liposäkissä. Eikä koskaan ilman valvontaa
* Lipoa ei saa ajaa täysin tyhjäksi eli noparissa pitää olla lipokatkaisu. Akku kärsii siitä jos sen ajetaan liian tyhjäksi
* Akku ei saisi kuumentua polttavaksi tai pullistua käytössä

Katso Youtubesta hakusanalla 'lipo fire'.

Poissa Karvajalka

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • Flickr-Sivut
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1221 : 02.02.09 - klo: 10.32 »
Lainaus
Ehjä lipo on kyllä turvallinen oikein käytettynä. Lennokkimiehet ovat käyttäneet noita jo vuosia eikä siellä puolella ole juurikaan raportoitu tulipaloista latauksessa, kaputeissa kylläkin.

Jep, lähes jokainen meistä latailee Li-Ion tai Li-Po akkua aina kun laittaa kännykän laturiin.
Kännykässä tietenkin laturi on aina oikean lainen ja käyttää oikeaa ohjelmaa, eikä akkuja pureta kohtuuttomilla virroilla. Lisäksi kennoja on yleensä vain se yksi, joten epätasapainoon menneet kennot eivät aiheuta ongelmia. Toisinsanoen, akkua käytetään oikein. Ja hyvin tuntuvat kestävän koska tiettävästi kovin monia kännyköitä ole muuttunut tulipalloksi.


ToniA:n lista oli varsin hyvä lyhennelmä Lipojen turvaohjeista. Vielä pari tarkennusta:

Lainaus
Lataus palamattomalla alustalla tai liposäkissä. Eikä koskaan ilman valvontaa
Tuon voisi vielä muuttaa muotoon: "Lataus palamattomalla alustalla liposäkissä. Eikä koskaan ilman valvontaa." Siis "TAI" pois välistä. Säkki kuitenkin pitää ommettomuuden sattuessa lieskat ja lentelevät akun kappaleet kurissa. Palamaton alusta taas ehkäisee syntyvästä kuumuudesta aiheutuneita vaurioita. Kumpikin vaihtoehto on jo yksistään hyvä, mutta yhdistelmä parantaa vielä turvallisuutta jos sellaista on mahdollista käyttää.

Lainaus
Lipoa ei saa ajaa täysin tyhjäksi eli noparissa pitää olla lipokatkaisu. Akku kärsii siitä jos sen ajetaan liian tyhjäksi
Tämähän tarkoittaa myös sitä, ettei Lipoja saa purkaa tyhjäksi laturillakaan.
Team Associated TC5, Tamiya TA-05 IFS-R, Tamiya TT-01D, XRay M18T Pro, Futaba 3PM 2.4GHz

Poissa ToniA

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1222 : 02.02.09 - klo: 10.56 »
Lainaus
Lipoa ei saa ajaa täysin tyhjäksi eli noparissa pitää olla lipokatkaisu. Akku kärsii siitä jos sen ajetaan liian tyhjäksi
Tämähän tarkoittaa myös sitä, ettei Lipoja saa purkaa tyhjäksi laturillakaan.

Eikä siihen ole edes mitään syytä. Se ei ole nikkeliakku.

Poissa Qazu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1223 : 02.02.09 - klo: 11.01 »
Lainaus
Lipoa ei saa ajaa täysin tyhjäksi eli noparissa pitää olla lipokatkaisu. Akku kärsii siitä jos sen ajetaan liian tyhjäksi
Tämähän tarkoittaa myös sitä, ettei Lipoja saa purkaa tyhjäksi laturillakaan.

Eikä siihen ole edes mitään syytä. Se ei ole nikkeliakku.
Entä silloin kun akku menee hävitettäväksi?
Lazer ZX-5, Slash, E-CRT.5, Hobao ST-E, E-Revo 1/16, X1X E-CRT, Hobao ST-E
...love the smell of 2 burned coil(s) in the morning...

Poissa ToniA

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1224 : 02.02.09 - klo: 11.51 »
Entä silloin kun akku menee hävitettäväksi?

Pitäisi kyllä tyhjentää. Oikosulkuun sitä ei parane laittaa, mutta puhuvat että pari vuorokautta suolavedessä tekisi tempun ilman palovaaraa (suolavesi johtaa sähköä).

Poissa Isosuo

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1225 : 02.02.09 - klo: 12.58 »
Kännykässä tietenkin laturi on aina oikean lainen ja käyttää oikeaa ohjelmaa

Taitaapi vielä löytyä se 'ohjelma' sieltä akun sisältä, ainakin jossain Nokian akuissa oli.

Poissa ToniA

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1226 : 02.02.09 - klo: 13.06 »
Taitaapi vielä löytyä se 'ohjelma' sieltä akun sisältä, ainakin jossain Nokian akuissa oli.

Kännykän akussa on turvapiiri joka estää ylilatauksen (liian suuri latausvirta tai -jännite) sekä oikosulun (=liian suuren purkuvirran). Eli akun kontakteja ei ole suoraan kytketty akkukennoon.

Poissa Juho-M

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1227 : 02.02.09 - klo: 13.47 »

Mulla on sellainen tilanne, että yksi maxampsi pitäisi hävittää. Se alkoi eilen tuprutella savua, kun kytkin sen rikkinäiseen mamba maxiin. Vein akun ulos lipopussissa ja laitoin sen vielä kattilan sisälle. Akku ei kuitenkaan kokonaat tuhoutunut, mutta ei sitä enää kannata käyttääkään.

Jos kytken sen tahallisesti oikosulkuun jossain syrjäisesstä paikassa ja annan akun palaa, niin voiko sen toimittaa sen jälkeen lähimpään paristo/akku kierrätyspisteeseen. Vai onko se vielä senkin jälkeen vaarallinen?

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1228 : 02.02.09 - klo: 13.58 »

Mulla on sellainen tilanne, että yksi maxampsi pitäisi hävittää. Se alkoi eilen tuprutella savua, kun kytkin sen rikkinäiseen mamba maxiin. Vein akun ulos lipopussissa ja laitoin sen vielä kattilan sisälle. Akku ei kuitenkaan kokonaat tuhoutunut, mutta ei sitä enää kannata käyttääkään.

Jos kytken sen tahallisesti oikosulkuun jossain syrjäisesstä paikassa ja annan akun palaa, niin voiko sen toimittaa sen jälkeen lähimpään paristo/akku kierrätyspisteeseen. Vai onko se vielä senkin jälkeen vaarallinen?

Eipä siitä polttamisen jälkeen taida jäädä paljoo jälelle. Tuskin kannattaa enää toimitella haisevaa hiilikasaa paristokeräykseen.

Muistetaanhan kuitenkin että tuollanen on "ympäristörikos"  :police:
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1229 : 04.02.09 - klo: 12.23 »
Jep, lähes jokainen meistä latailee Li-Ion tai Li-Po akkua aina kun laittaa kännykän laturiin.
Kännykässä tietenkin laturi on aina oikean lainen ja käyttää oikeaa ohjelmaa, eikä akkuja pureta kohtuuttomilla virroilla. Lisäksi kennoja on yleensä vain se yksi, joten epätasapainoon menneet kennot eivät aiheuta ongelmia. Toisinsanoen, akkua käytetään oikein. Ja hyvin tuntuvat kestävän koska tiettävästi kovin monia kännyköitä ole muuttunut tulipalloksi.

Näinkin voi silti käydä:

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/200902049028403_ul.shtml
Flying Calacucco