Kirjoittaja Aihe: LiPo akut autokäytössä.  (Luettu 1572757 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa kynamies

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1350 : 01.03.09 - klo: 15.51 »
Luulisin, että jotain höpötyksiä, kyllähän kaikki lipot voi purkaa, toimivuudesta ei sitten puhuttu mitään :laugh: kyllähän tuolla lukee, että cut-offi kannattis säätää 2,8 volttiin.

Poissa JL-

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1351 : 01.03.09 - klo: 16.42 »
Nyt olisi sitten liposetti katottuna hyvään hintaan, sanokaapa mielipiteenne.

2kpl akkuja
tasaava laturi
virtalähde laturille
liposäkki

Akkuja, latureita ja liposäkkejä ei ole varastossa, mutta pitäisi kai kohtapuoliin tulla, joten voisin laittaa tilauksen jo vetämään. Yhteishinta 126USD kuulostaa kyllä houkuttelevalta.
TRX Stampede VXL - Zippy & Turnigy 2S/3S Lipos - Acoms Technisport 2,4GHz - Max-EV Racing

Poissa Habaku

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1352 : 01.03.09 - klo: 16.50 »
Vielä kun tietäs moottorin ja sen tekniset tiedot ? Tuo akku antaa jatkuvaa sen 100A jos moottori tarvii kovin lähelle 100A niin ei haittais jos ottaa 25c tai 30c jatkuvaa antavan vastaavan mallin. Tai ite ottasin 25c tai 30c joka tapauksessa.

Laatu koneethan ei tarvi yleensä niin paljon virtaa, kun nämä halpis koneet. Hyötysuhde on sen verran parempaa noissa kunnon koneissa = hukka lämpöä tulee vähemmän, eli ei lämmitä konetta.
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Poissa JL-

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1353 : 01.03.09 - klo: 16.51 »
Sori unohdin mainita, siis stampede vxl:n vakiomoottori, eli velineon 3500kv.
TRX Stampede VXL - Zippy & Turnigy 2S/3S Lipos - Acoms Technisport 2,4GHz - Max-EV Racing

Poissa Habaku

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1354 : 01.03.09 - klo: 16.55 »
Joo, riittää tolle. Ei se tietenkään haittaa jos kuitenkin sen 25c tai 30c laitat, on tarvittaessa värkeissä varaa  :wink:
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Poissa JL-

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1355 : 01.03.09 - klo: 16.57 »
Selvä, mutta muuten tuo setti on siis ok?
TRX Stampede VXL - Zippy & Turnigy 2S/3S Lipos - Acoms Technisport 2,4GHz - Max-EV Racing

Poissa Habaku

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1356 : 01.03.09 - klo: 17.10 »
Ihan toimiva setti, tosin virtalähde ei toista laturia kestä, jos haluaa toisen laturin hommata. Sekin ois järkevää kun halvalla saa. Tutulla on pari noita latureita, tuntuu pelaavan.
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Poissa JL-

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1357 : 01.03.09 - klo: 17.14 »
Okei, aattelin nyt kuitenkin yhdellä selvitä. Tuo virtalähdehän antaa sen 5A joten ei varmaan pysty aivan sillä 5A virralla lataamaan, mutta eiköhän ~4,5A riitä.
TRX Stampede VXL - Zippy & Turnigy 2S/3S Lipos - Acoms Technisport 2,4GHz - Max-EV Racing

Poissa rubberduck

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rauman Seudun RC-harrastajat ry.
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1358 : 01.03.09 - klo: 20.32 »
Okei, aattelin nyt kuitenkin yhdellä selvitä. Tuo virtalähdehän antaa sen 5A joten ei varmaan pysty aivan sillä 5A virralla lataamaan, mutta eiköhän ~4,5A riitä.

Ei sitä ihan noin suoraviivaisesti pelkkien virta-arvojen perusteella voi tehdä lopullista tuomiota riittääkö powerissa potku antaa 5A latausvirran mahdollistavan virransyötön.

Lainaus käyttäjältä: Hobbycity
Laturi - Circuit power: Max Charge: 50W
Poweri - Output: DC15v 5A

2S lipoa ladattaessa voi lataukseen käytettävä jännite olla maksimissaan 8.4V ja tässä tapauksessa suurin tarvittava virta 5A, eli laturi lataa 42W teholla. Jos laturin oma tehohäviö/tehontarve ja lataukseen tarvittava teho eivät yhteensä ylitä powerista saatavaa ~75W tehoa, ei ole mitään ongelmaa ladata akkuja 5A virralla.
Jos siis laturin oma häviö on alle 33W, niinkuin se onkin jos laturi toimii normaalisti, homma toimii kuin junan vessa.


EDIT:Muutama mittaustulos vastaavalla laturilla kuin JL-:n linkittämä. Tulokset eivät ole absoluuttisen tarkkoja, vaan enemmänkin suuntaa antavia.
Latasin 8-kennon nimh akkua 2A virralla ja mittaushetkellä latausjännite oli ~11V. Tehoksi sadaan siis 2Ax11V=22W. Laturin poweri otti pistorasiasta ~33W, jolloin powerin ja laturin häviöt yhteensä ovat 33W-22W=11W. Powerina 15V 3A antava vanha läppärin poweri.
« Viimeksi muokattu: 01.03.09 - klo: 22.03 kirjoittanut rubberduck »

Poissa snakepoison

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1359 : 02.03.09 - klo: 17.40 »
Jaahas. Kysästään täällä nyt tätä, eli nyt siirrytään sitten kokonaan LiPoihin ja onkin tulossa nyt sitten 2kennoinen eli 7.2V 3300mAH lipo akku. Kysynkin nyt sitten että pamahtaako akku jos asetan laturin seuraavanlaisesti. eli voltit 7.2 ja mAH 3.1 . On hieman uusia nämä lipot edelleen =)
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Poissa rubberduck

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rauman Seudun RC-harrastajat ry.
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1360 : 02.03.09 - klo: 17.48 »
Jaahas. Kysästään täällä nyt tätä, eli nyt siirrytään sitten kokonaan LiPoihin ja onkin tulossa nyt sitten 2kennoinen eli 7.2V 3300mAH lipo akku. Kysynkin nyt sitten että pamahtaako akku jos asetan laturin seuraavanlaisesti. eli voltit 7.2 ja mAH 3.1 . On hieman uusia nämä lipot edelleen =)

Onko kyseessä varmasti lipo-laturi? 7.2V viittaa nimh akkuihin? 2S lipon nimellisjännite on 7.4V.
Latausvirraksi voi laittaa 3300mAh akun tapauksessa 3.3A(eli 3300mA).

Poissa Isosuo

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1361 : 02.03.09 - klo: 18.22 »
Älä missään tapauksessa millään manuaalilaturilla lataa lipo-akkuasi  :shocked:

Lipojen lataamiseen oikea aina oikea lipolaturi, sekä mielellään aina myös tasuri (elle laturissa itsessään) !!!

Akkujen jännite EI saa nousta yli 8,4V, eli 4,2V per kenno.

Poissa rubberduck

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rauman Seudun RC-harrastajat ry.
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1362 : 02.03.09 - klo: 18.58 »
Älä missään tapauksessa millään manuaalilaturilla lataa lipo-akkuasi  :shocked:
Kyllä tässäkin ketjussa usein mainitussa lipolaturissakin valitaan ladataanko 3.7V, 7.4V, 11.1V, jne. akkua ja latausvirran saa valita itse 100mA:n tarkkuudella.
Onko kyseessä siis manuaalilaturi, koska virran ja kennomäärän voi määritellä itse?

Tässä tapauksessa on turha arvailla mitään, ennen kuin alkup. kysyjä kertoo oliko 7.2V vain kirjoitusvirhe, vai eikö hänellä tosiaan ole lipojen lataamiseen soveltuvaa laturia.

RC-harrastajat jotka ei 100% varmasti tiedä voiko heidän laturillaan ladata lipoja: laittakaa vaikka laturista kuva/speksejä tänne/noobikysymsketjuun ja kysykää onnistuuko lataus laturillanne vai ei!

Poissa snakepoison

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1363 : 02.03.09 - klo: 21.49 »
Pahoitteluni, siis KYLLÄ lataus voima on 7.4 EIKÄ 7.2 . Ja laturini on kyllä LiPo käyttöön suunniteltu LRP PULSAR 3. Eli siis latausvirraksi 3.3A mutta koska olen aika varovainen nuiden lipojen kanssa laitan 3.1A  :angel:
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Poissa rubberduck

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rauman Seudun RC-harrastajat ry.
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1364 : 02.03.09 - klo: 23.21 »
Pahoitteluni, siis KYLLÄ lataus voima on 7.4 EIKÄ 7.2 . Ja laturini on kyllä LiPo käyttöön suunniteltu LRP PULSAR 3. Eli siis latausvirraksi 3.3A mutta koska olen aika varovainen nuiden lipojen kanssa laitan 3.1A  :angel:

Arvelinkin että kyse on kirjoitusvirheestä, mutta ei uskalla antaa mitään varmaa vastausta ennen kuin tietää paremmin mistä on kysymys.
Lipojen kanssa ei tosiaan voi koskaan olla liian varovainen, eikä ohjearvoja kannata missään tapauksessa ylittää.

Mainitsemassasi laturissa ei tietääkseni ole balanseria. Jos sulla ei sellaista vielä ole niin suosittelen hankkimaan ettei mene kalliit lipot piloille kun kennojen jännite ei täsmää.

Poissa Sysi

  • Veteraani
    • Profiili
    • OSPA ry
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1365 : 02.03.09 - klo: 23.39 »
Samalla lailla ylilatautuvat ilman balanseria kuin väärällä laturilla, ainakin jos kennot pahasti epätasapainossa. Eiväthän ne välttämättä poksahda, mutta kun harmittaa varmaan kovasti jos vaikka talo palaa, niin parempi mainita tämäkin.
Jere M

Poissa snakepoison

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1366 : 02.03.09 - klo: 23.41 »
Pahoitteluni, siis KYLLÄ lataus voima on 7.4 EIKÄ 7.2 . Ja laturini on kyllä LiPo käyttöön suunniteltu LRP PULSAR 3. Eli siis latausvirraksi 3.3A mutta koska olen aika varovainen nuiden lipojen kanssa laitan 3.1A  :angel:

Arvelinkin että kyse on kirjoitusvirheestä, mutta ei uskalla antaa mitään varmaa vastausta ennen kuin tietää paremmin mistä on kysymys.
Lipojen kanssa ei tosiaan voi koskaan olla liian varovainen, eikä ohjearvoja kannata missään tapauksessa ylittää.

Mainitsemassasi laturissa ei tietääkseni ole balanseria. Jos sulla ei sellaista vielä ole niin suosittelen hankkimaan ettei mene kalliit lipot piloille kun kennojen jännite ei täsmää.
Juu ei ole balanceria laturissa itsessään, joten tasaaja ollaan jo hommaamassa kovaa vauhtia. Sellainen perus joka tulee akkuun kiinni sellaisella pienellä liittimellä on minulle varmaan ihan hyvä ratkaisu, vaikka kuulemma latausaika saattaakin hieman nousta
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Poissa kynamies

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1367 : 07.03.09 - klo: 16.43 »
Mikä tasausliitin LiPoissa yleensä on? Pikkuassoon pitäs saada LiPo, ja ajattelin trakPowerin LiPoa. Onko tuossa Hyperion-liitin vai minkälainen?

Poissa Muge

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1368 : 07.03.09 - klo: 20.46 »
Jos lipo on turvonnut niin voiko akkua mitenkään elvyttää että sitä voisi vielä käyttää vai menenkö kauppaan ja ostan uuden akun?

Poissa Petri T

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1369 : 07.03.09 - klo: 20.57 »
Jos lipo on turvonnut niin voiko akkua mitenkään elvyttää että sitä voisi vielä käyttää vai menenkö kauppaan ja ostan uuden akun?

Ei voi joten uutta hankkimaan.

Poissa rubberduck

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rauman Seudun RC-harrastajat ry.
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1370 : 07.03.09 - klo: 20.59 »
Jos lipo on turvonnut niin voiko akkua mitenkään elvyttää että sitä voisi vielä käyttää vai menenkö kauppaan ja ostan uuden akun?

Akku kannattaa laittaa kierrätykseen ja alkaa katsomaan uutta tilalle.

Paisuminen viittaa aina akun ylikuumenemiseen joko ladattaessa tai käytössä. Itse olen joskus halvalla kiinalaisella lipolla kokeilumielessä ajanut vielä sen jälkeen kun akun pinta on tuntunut pehmeältä, mutta selvästi pullistuneella akulla en suosittele ajamaan.
Akku kyllä jotenkuten toimii vielä pienen pullistumisen jälkeenkin, mutta suorituskyky ei ole enää ihan samalla tasolla ja koska virranantokyky on heikentynyt, pullistuu akku helposti vielä lisää lämmetessään enitistä helpommin.

Poissa sakke_

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1371 : 08.03.09 - klo: 00.03 »
Jos lipo on turvonnut niin voiko akkua mitenkään elvyttää että sitä voisi vielä käyttää vai menenkö kauppaan ja ostan uuden akun?
Kannattaa varmaan harkita polttaako autonsa vai hankkiiko uuden laadukkaamman lipon joka ei pullistele parin latauskerran jälkeen... Halvallahan todistetusti saa laatutavaraa....
MBX-6, X10-CR, Sanwa M11X.
Team finRC

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1372 : 08.03.09 - klo: 00.08 »
Halvalla saa myös laatutavaraa, jos vaan tietää mitä ostaa...
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa rubberduck

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rauman Seudun RC-harrastajat ry.
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1373 : 08.03.09 - klo: 13.08 »
Kannattaa varmaan harkita polttaako autonsa vai hankkiiko uuden laadukkaamman lipon joka ei pullistele parin latauskerran jälkeen... Halvallahan todistetusti saa laatutavaraa....

Ennemmin kiertäisin kaukaa halvat laturit. Yleensä lipot(niin halvat kuin kalliitkin) eivät ole autossa latauvaiheessa, jossa sattuu helpoimmin tulipaloja. Ajossa akut voivat kyllä pullistua ja lämmetä, mutta ilman suurempia vaurioita tuskin on syttymisen vaaraa ajon aikana.


Halvalla saa myös laatutavaraa, jos vaan tietää mitä ostaa...

Asia on juuri näin ja halpuuskin on suhteellista. Kannattaa vähän kysellä ja katsella ympärilleen ennen kuin tilaa halvimpia mahdollisia.

Poissa _valtsu_

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1374 : 12.03.09 - klo: 21.38 »
Menee vähän mainostamisen puolelle. (Ainakin) mielenrauhaa lipo lataukseen nyt todella edullisesti.
http://cgi.ebay.com/LIPO-Guard-Lithium-Polymer-Charge-Pack-18x23cm-Sack_W0QQitemZ160319680789QQcmdZViewItemQQptZRadio_Control_Parts_Accessories?hash=item160319680789&_trksid=p4634.c0.m14.l1262

Itse pistin yhden tulemaan, kerron myöhemmin kokemukset toimituksesta ja siitä miltä tuotteen laatu vaikuttaa.

Poissa matti.l

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1375 : 12.03.09 - klo: 22.12 »
^ite tilasin vastaavan tyylisen setin ec power hobbies citystä. Muuten sama pussi mutta EC:n logoilla. Ja otin sen isompi kokoisemman pussukan, L koko. Pussin hintana oli 12,99$ samasta kaupastä löytyy myös tuota M koon pussia hintaan 9,99$

Todella hyvän tuntuinen, kohtuu vahva kuori. Ei vaan viitsisi muuten vain testata kuinka hyvin tuo lipo mossauksen sisällään pitää. Mutta tuntuupa ainakin turvallisemmalta. Kuin ilman pussia ladatessa.

Samasta paikasta tuli myös pari kovakuorista 2S 3000mah akkua hommattua kun niin halvalla kauppasivat :)

Ja rahdithan tuosta kaupasta ovat ilmaiset.
\\Matti Loponen// Tasaisesti vaihtuvia harjattomia rc autoja, joilla ei kerkiä edes ajamaan...

Poissa foursquare

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1376 : 13.03.09 - klo: 11.06 »
Moi
 
elikkäs sellaista kysyisin että voinko ladata lipoa jonka pitäisi kestää 2c lataus ( trackpower 4800 saddle pack ) niin vaikkapa 5A (koska laturi ei verkkovirralla enempää anna) vai pitääkö sen olla nimenomaan tarkasti tuo 1c 4,8A tai 2c 9,6A   :huh:
| JQracing Black Edition | Team Durango DEX410 v3 | Associated B5m | Traxxas  |

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1377 : 13.03.09 - klo: 11.17 »
Se on maksimiarvo se 2C, voit toki ladata vaikka 5A:lla.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1378 : 13.03.09 - klo: 14.01 »

Ihan toimiva setti, tosin virtalähde ei toista laturia kestä, jos haluaa toisen laturin hommata. Sekin ois järkevää kun halvalla saa. Tutulla on pari noita latureita, tuntuu pelaavan.

Laturi on hienosti toimiva ja yksinkertainen käyttää.

Huomautuksena tässä ja vastaavanlaisissa latureissa...
Kun käytetään vastaavanlaista virtalähdettä joka on tuolla pyöreällä (mikälie nimeltään) liittimellä kytketty laturiin...
Laturissa on itsessään sisääntulo johdot hauenleuoilla...
Näistä johdoista tulee ulos virtalähteen antama jännite, eli pitää olla tarkkana ettei kyseiset johdot osu toisiinsa tai mihinkään muuhunkaan.
Eli kannattaa laittaa jotku suojat hauenleukoihin mikäli käyttää virtalähdettä sisääntulo liittimen kautta.

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1379 : 13.03.09 - klo: 20.24 »
Tai sitten napsaisee kyseisen johdon poikki ja laittaa siihen Deansin, eipä roiku mukana ylimääräistä piuhanpätkää :wink:
Kylätason RC-kuski.