Kirjoittaja Aihe: LiPo akut autokäytössä.  (Luettu 1572759 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Youha

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1800 : 24.06.09 - klo: 23.34 »
Onko Sensorin johto kiinni? Itsellä meinaan huomasin kun sensorinjohto oli irti niin kuumeni nopari ja moottori samoin tein, tosin moottorikaan ei kunnolla pyörinyt.
Team Associated RC10T4 Factory team/LRP Sphere Competition 2007 Edit./Novak SS Pro 8.5T/Sanwa MX-3FHSS 2.4GHz

Poissa troija

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1801 : 25.06.09 - klo: 08.30 »
on paikallaan. pitäis kokeilla toisella johdolla..
sori ot.
mutta on kumma kuin akun +/- johdot ei lämpene niin paljon,
kun kennojen välinen johto lämpee niin paljon että ei voi pitää kädessä.
...Sideways These Days...

Poissa Janne A

  • Veteraani
    • Profiili
    • finRC.com
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1802 : 25.06.09 - klo: 08.44 »
^ Katoppas sitä akkujen välijohtoo, niin onko siinä sellaiset kaksiosaiset liittimet, joista ulompi osa pyörii sen sisemmän ympärillä? Jos on, niin ne kannattas kolvata silleen, ettei ne pyöri. Parissa autossa on ollut kosketushäiriöitä liittimissä, joka on aiheuttanut kaiken näköstä kummallista.

Poissa troija

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1803 : 25.06.09 - klo: 08.53 »
kiitti vinkistä pitää kokeilla...
...Sideways These Days...

Poissa matti.l

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1804 : 28.06.09 - klo: 11.44 »
Onkos tullut yli 40C purulla olevia lipoja kellekään vastaan? Myös 40C lipoihin voisi linkkiä laitella kehiin.

Samoin myös kiinnostaisi 4C virroilla ladattavat lipot, linkkejä mistä saa...
\\Matti Loponen// Tasaisesti vaihtuvia harjattomia rc autoja, joilla ei kerkiä edes ajamaan...

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1805 : 28.06.09 - klo: 12.00 »
LRP:ltä löytyy 7,4V 5300mAh 40C akkua eli purkuvirtaa 212A jatkuvana, mihin käyttöön tarvitset?  :roll:

Poissa kesseli

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1806 : 28.06.09 - klo: 13.50 »
Terve ehkä pikkasen ohi aiheen mutta kysyisin latureista.
Tarkoitus olisi sähköistää kaikki harrastelelut tulevaisuudessa, laturi tulisi pääasiassa harraste käyttöön, mutta sen pitäisi riittää myös pienimuotoiseen kisailuunkin tarkemmin vtr luokkaan.

linkin laturia olen ajatellut hankkia mutta kysyisin neuvoa ettei heti tartte ostaa uutta.

http://www.racingfactory.fi/tuotteet/LATURIT-JA-PURKULAITTEET-Laturit/iMAX-B5-Balance-Charger-103630
 
Nutech thunderboltII CY26 Dolphin hydrov42 RCMK R254 EVO  FSRV-15 CMB90 03EVO Team c 4wd x2
Hong Nor X2 Alpha 28 Axial Wraith Traxxas slash 2wd Durango desc10 2wd

Poissa matti.l

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1807 : 28.06.09 - klo: 15.48 »
LRP:ltä löytyy 7,4V 5300mAh 40C akkua eli purkuvirtaa 212A jatkuvana, mihin käyttöön tarvitset?  :roll:
Joku 2500-3000mAh, 2S akku olisi aika bueno omiin tarkoituksiini tuolla 40C purulla. Tuo 5300 menee liian isoksi...
\\Matti Loponen// Tasaisesti vaihtuvia harjattomia rc autoja, joilla ei kerkiä edes ajamaan...

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1808 : 28.06.09 - klo: 16.07 »
5000 taitaa olla pienin kapasiteetti 40C purkuvirran akuista mitä Suomesta löytyy.

Poissa matti.l

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1809 : 28.06.09 - klo: 17.14 »
5000 taitaa olla pienin kapasiteetti 40C purkuvirran akuista mitä Suomesta löytyy.

No eipäsen pakko ole suomesta löytyäkään...
\\Matti Loponen// Tasaisesti vaihtuvia harjattomia rc autoja, joilla ei kerkiä edes ajamaan...

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1810 : 28.06.09 - klo: 17.19 »
Eipä löydy oikein muualtakaan. Tosin jos saddlepackit kelpaa niin tuota LRP:tä löytyy 4800 40C:nä. Intellectiltä löytyy 3800 35C lipoja jos ei tarvitse suurta kapasiteettia.
« Viimeksi muokattu: 28.06.09 - klo: 17.23 kirjoittanut Heuli »

Poissa Paarma78

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1811 : 28.06.09 - klo: 17.22 »
Medaseciltä löytyy CS akkua 40C purkuvirralla:
http://www.medasec.com/do?action=group&id=67
Perheen autot: Xray T3 2012 VTR/Touring | Xray T2 007 drifter | Tamiya DB01R | Tamiya DF-03ra | Xray M18T | TD DESC210R

Poissa .TS.

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1812 : 30.06.09 - klo: 18.22 »
Eli itsellä on seuraavanlaiset lipo Akut käytössä ja haen parempaa laturia niille. 
-Zippy-k 3000mAh, 2s, 20c (2kpl)
-zippy-h 2500mAh, 2s, 30c

Kuinka suurella virralla akkuja voi maksimissaan ladata? -2A, 3A, 4A?
Voiko tuollaisia akkuja ladata esim 4Ampeerilla?

Akkujen virta ei saa pudota alle 6volttia ajon aikana?
OFNA X1-CR - Alpha S852 - Savöx - Spektrum

Poissa Samppu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1813 : 30.06.09 - klo: 18.52 »
Siis yhden kennon jännite ei saa laskea alle 3v :wink:. Lipo akkuja saa pääsääntöisesti ladata 1C virralla eli: Zippy-k 3000mAh akkua 3A, ja Zippy-h 2500mAh akkua 2.5A
Ttech predator XRS & XK98 , kyosho stadium baja beetle, T-maxx Picco .26. Sanwa MX3 2.4ghz

Poissa apophis

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1814 : 01.07.09 - klo: 22.10 »
Nyt tuli toiseen Zippy Flightmaxiin sellainen vika, että + puolelta oli kennosta pienelle piirilevyn palaselle tuleva anodi läpyskä nitkunut poikki. Sama vika on tässä threadissa pari sivua sitten kuvan kera. Avasin kennojen suojan varovasti johtojen kohdalta päästä ja juotin lätyskän uudelleen kiinni.

Siinä piirilevyssä on paha hazardin vaara, jos jompi kumpi johdoista irtoaa tai johtojen kohdalta putoaa jotain johtavaa sisään. Johdot on *aivan* vierekkäin juotettuna siinä piirilevyn palasella!

Muuten kyllä akut on erinomaisia ja älyttömän halpoja :wink:
« Viimeksi muokattu: 01.07.09 - klo: 22.38 kirjoittanut apophis »
Slash & Rustler & Mini Desert Truck

Poissa JuhaH

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä; sovittaminen
« Vastaus #1815 : 01.07.09 - klo: 22.46 »
Hankinpa minäkin kokeeksi LRP:n 5300 mAh LiPon. Heti ensimmäiseksi ongelmaksi muodostui akun sovittaminen autoihin. Se osoittautui liian pitkäksi ja paksuksi Kyoshoihin TF-5 ja RB-5 ainakin auton omia kiinnityksiä käytetäessä. TF-5:een akku on käytännössä asennettava tassut alaspäin, jotta sen saa sivuttaistuen poikittaiskennojen pedistä. Yläpuolen tukea ei saanut paikoilleen kumminkaan päin; poikittaiskennoasennossa se tuli liian ylös ja pötköakkuasennossa se ei mahtunut paikoilleen. Teoriassa akun voisi teipata kiinni.

RB-5:n ahtaaseen akkutilaan akun sai juuri ja juuri runtattua tassut ylöspäin, mutta akkutuki osoittautui liian lyhyeksi pötköakkuasennossa ja liian paksuksi poikittaiskennoasennuksessa. RB-5:stä en löytänyt teippikiinnitysmahdollisuutta, joten yläpuolen kiinnitys piti jättää "valeeseen" ja toivoa, ettei akku pomppaa hypättäessä kattoon. Onkohan olemassa muita kisalaillisia malleja joita voisi kokeilla seuraavaksi ennen kuin alan dremelöimään akkuja tai autoja?

Poissa Vatanen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1816 : 02.07.09 - klo: 07.51 »


saako tuolta jenkeistä ton tyyppistä liitinakkua myynnissä? että banaanin mentävät reiät olis suoraan akussa ja balanserin myös.
minkälaista akkua suosittelette?
olis omassa tapauksessa kaiken kätevin ja tuo akku sopisi koonkin puolesta hyvin autoon.
2 o noita, kaipaisin melkeen 2 lisää  :mrgreen:


hobbycitystä katsoin niin ei näyttänyt olevan yhtään ko. liitännällä myynnissä  :huh:
« Viimeksi muokattu: 02.07.09 - klo: 08.28 kirjoittanut Vatanen »
Vatasen jalat ja omat kädet

Poissa Jukka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä; sovittaminen
« Vastaus #1817 : 02.07.09 - klo: 08.49 »
Onkohan olemassa muita kisalaillisia malleja joita voisi kokeilla seuraavaksi ennen kuin alan dremelöimään akkuja tai autoja?

Jätetääs sitten se akun dremelöiminen ihan vaan ideatasolle. Akusta tulee laiton siinä silmänräpäyksessä kun menet koteloa muokkaamaan.

Touringeissahan akut on teipattu kisapiireissä jo useamman vuoden ajan ja sama homma jatkuu lipojen kanssa eli teipillä vaan.
Tiim Lahti | S-grafix

Poissa laban

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1818 : 03.07.09 - klo: 13.45 »
http://www.ecpower.com.hk/index.php?main_page=product_info&products_id=270

onkohan noi mistään kotoisin? mitä ihmettä tämä tarkoittaa: "ATTENTION!!
THE NEW STYLE LIPO HAS A SPECIAL CHECK POINT THAT IT CAN BE USED WHEN THE VOLTAGE LOWER THAN 3,
BUT PLEASE SWITCH OFF THE "LOW VOLTAGE CUT-OFF THRESHOLD" FUNCTION IN YOUR PROGRAM CARD (IF YOU HAVE) OR SWITCH THE PROTECTION TO 2.8V/CELL"

jotenkin en luottais tollaseen "sisäiseen cut-offiin" eikait siitä haittaa olisi vaikka pitäis sen cut offin 3.2v säätimessä?

Poissa Jabe

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC Drifting Finland
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1819 : 03.07.09 - klo: 14.17 »
Ei tuollasesta sisäisestä cut-offista ole paljoa hyötyä jos se on 2,8V, kun jo 3,2V huomaa huomattavan hiipumisen, eli ajossa tuosta ei ole hyötyä, mutta on siinä se hyöty jos ne akut sattuu unohtumaan autoon kiinni (kytketty) ettei mene pilalle.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Poissa Youha

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1820 : 03.07.09 - klo: 17.14 »
http://www.ecpower.com.hk/index.php?main_page=product_info&products_id=270

onkohan noi mistään kotoisin? mitä ihmettä tämä tarkoittaa: "ATTENTION!!
THE NEW STYLE LIPO HAS A SPECIAL CHECK POINT THAT IT CAN BE USED WHEN THE VOLTAGE LOWER THAN 3,
BUT PLEASE SWITCH OFF THE "LOW VOLTAGE CUT-OFF THRESHOLD" FUNCTION IN YOUR PROGRAM CARD (IF YOU HAVE) OR SWITCH THE PROTECTION TO 2.8V/CELL"

jotenkin en luottais tollaseen "sisäiseen cut-offiin" eikait siitä haittaa olisi vaikka pitäis sen cut offin 3.2v säätimessä?


Sisäiseen cut-offiin? Tuossa kaiketikkin tarkoitetaan että tuossa akussa on matalampi tuo kennon kuolemiskynnys kuin 3V. Eli kenno ei tykkää huonoa jos sen ajaa alle 3V. Mikä se arvo sitten lieneekin jossa tuo kuoleentuu, ilmeisesti se on lähellä tuota 2.8V. Tosin niin kuin Jabe kirjoitti niin mitä hyötyä on ajaa kennot alle 3V kun tehot alkaa jo niin reilusti tippumaan.
Team Associated RC10T4 Factory team/LRP Sphere Competition 2007 Edit./Novak SS Pro 8.5T/Sanwa MX-3FHSS 2.4GHz

Poissa Slugi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1821 : 03.07.09 - klo: 18.37 »
Cutoffit noissa säätimissä ovat kohtuu turhia.. Vaikka olen säätänyt aina 3.3V/kenno niin montaa kertaa en ole siihen pisteeseen asti ajanut kun sen tyhjenemisen huomaa selvästi jo aiemmin..
Onhan se tietysti lapsille hyvä olla olemassa kun niillä on tapana ajaa niin kauan kun auto hiukankin liikkuu
E-Maxx BL | | 2x Slash VXL | Slash 4x4 VXL | Stampede 4x4 | | 2x Axial SCX10 | Mini-Z AWD & MR-02 ASF | TL Micro DT | Futaba 4PKS | Sabe

Poissa _valtsu_

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1822 : 03.07.09 - klo: 19.02 »
No tuo cut offi on hyvä vimpain ainakin driftingissä, siinä kun ei kauheita tehoja vaadita.

Poissa Breweri

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1823 : 03.07.09 - klo: 22.22 »
Hjälp! Pienimuotoinen ongelma tuli vastaan. 3S lipossa pääsi pari balancerin piuhaa oikkariin ja akku lensi vauhdilla ulos autotallista käryn saattelemana. Kaksi piuhaa kadottivat kuorensa jonnekin ja johtimet käpertyivät akun ympärille sulaten kuoreen kiinni. Onneksi ei kuitenkaan kennot hajonneet, olisi voinut tulla pahempaa jälkeä...

Kysymys: miten hävitän tuon akun? Sitä ei oikein viitsi kuljetella eikä pahemmin siirrelläkään kun johdoista on kuoret sulanneet jonnekin akun kuoren sisälle saakka. Veikkaan että johtimien kosketus hävisi kun se osui maahan. Millä ihmeellä mie nuo kennot puran sen kummemmin akkua noin fyysisesti purkamatta? Vai pitääkö tässä nyt vaan vetää kirveellä akkua ja koittaa saada koko ruljanssi nauhalle?  :grin:
Joku vastaus minulla kyllä oli, se vain ei sopinut kysymykseen.

Poissa -Juho-

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1824 : 03.07.09 - klo: 22.26 »
Taitaa virallinen ohje lipojen hävittämiseksi olla kylläisessä suolavedessä liottaminen ja sitten kierrätykseen.
Tuossapa ohjettakin tässä samassa aiheessa:http://rc10.fi/index.php?topic=12567.msg292710#msg292710
Liikaa Kyoshoja

Poissa LaNi5

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1825 : 03.07.09 - klo: 23.07 »
Hyvän ohjeen Penguin on tehnyt. Pääperiaate on, että Litium metalli muodastaa vety kaasua, jos pääsee kosketuksiin veden kanssa. Jos kuoret on ehjät muodostuu elektrolyysikenno napojen välille (kunhan ovat yhteydessä suolaveteen) ja tässä vesi hajoaa vedyksi ja hapeksi sähkövirran takia (1Ah tekee 0.4l vetyä ja 0.2l happea,jännite vaan nopeuttaa reaktiota). Reaktio jatkuu noin 1.4V asti ja tämän jälkeenkin sähkövirtaa kulkee hitaasti suolavedessä napojen välillä(tämän takia 2vko aika). Eli jos suolavesiämpäristä tulee paljon kuplia akun upotuksen jälkeen ei kannata mennä tulen kanssa lähelle. Sama asia on normaalin lyijyakun latauksen loppuvaiheessa (kun akku kuplii) eli kyseessä ei ole kuitenkaan mikään pommi, mutta varovainan kannattaa olla.

Poissa jiksu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1826 : 03.07.09 - klo: 23.13 »
No tuo cut offi on hyvä vimpain ainakin driftingissä, siinä kun ei kauheita tehoja vaadita.

kyllähän driftingissäkin tehoja tarvitaan että renkas jaksaa pyöriä sivuluisussa ja että auto saa tarpeeksi vauhtia :wink:
-tauolla-

Poissa apophis

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1827 : 03.07.09 - klo: 23.29 »
Mielenkiintoisia nuo ecpowerin lipot, jotka muka voi purkaa 0V asti :smiley: Kapasiteetti oli pienehkö. Laitoin kokeeksi tilaukseen yhden 4300mAh lipon ja 10kpl deansseja. Ilmaiset postit houkutteli :wink: Mitään seurantanumeroa tms. ei saanut, katotaan minne ne kolahtaa, laatikkoon vai tulliin.
Slash & Rustler & Mini Desert Truck

Poissa laban

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1828 : 04.07.09 - klo: 10.13 »
tossa 4300 mah lipon tiedoissa ei ollut mainintaa tosta 0v purkamisesta, että älä ensimmäisenä mee sitä koittamaan ;)

seurantanumeron sai lisämaksusta 2$

Poissa _valtsu_

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1829 : 04.07.09 - klo: 10.49 »
kyllähän driftingissäkin tehoja tarvitaan että renkas jaksaa pyöriä sivuluisussa ja että auto saa tarpeeksi vauhtia :wink:

Menee offtopicin puolelle joten jatkan tuolla: http://rc10.fi/index.php?topic=23990.1050