Jos akussa on maininta 20C niin se tarkoittaa, niin kuin Peitsamo sanoi, että akkua voi kuormittaa 20 kertaa nimellisarvon verran. Eli 20 x 5000mA(5A)= 100A.
Kannattaisi opetella yksiköt oikein. Akkujen kapasiteetti ilmoitetaan ampeeritunteina (Ah) tai yleensä niiden tuhannesosina (mAh). C-arvon yksikkö taasen on 1/h. Numeerisesti laskutoimituksesi meni oikein, mutta yksiköiden kanssa kannattaa olla tarkkana, etenkin jos kuvittelee jakavansa neuvoja, eikä disinformaatiota.
Sitten kannattaa huomioida myös se, että akku kannattaa valita sillei että sitä ei kuormiteta aivan äärirajoille koska siinä tapauksessa se ei kestä rääkkiä yhtä kauan kun kevyemmin kuormitettu akku. Eli jos aiot ajaa tuolla 60A moottorillasi "lämä tiskissä" niin suosittelen valitsemaan sille akun jonka C-arvo on ainakin 30C tuntumassa.
Sinä meinaat että 66% ylimääräinen kuormitusvara ei riitä, vaan että sitä pitäisi olla peräti 150%. 60 A maksimissaan ottavalle moottorille + noparille + servolle riittää aivan hyvin akku, jota voi purkaa jatkuvasti 100 A virralla. Riittää jopa 80 A jatkuvan purkuvirran antava. Aautokäytössä et pysty mitenkään kuormittamaan sitä moottoria jatkuvasti maksimiteholla, ellei auton voimansiirto ole jumissa. Turhan suuri C-arvo tarkoittaa vain fyysisesti suurempaa ja painavampaa akkua ja kalliimpaa hintaa. Vaikka viimeisellä ei ole niin merkitystä näiden kiina-akkujen kanssa, niin turha niissäkään on rahaa laittaa sellaiseen mitä ei tarvitse.
Lipot eivät SAA lämmetä ladattaessa!
Sellaista akkujen kemiallista koostumusta ei ole vielä keksitykään mikä ei lämpenisi ladattaessa. Akut kyllä lämpenevät ja saavat lämmetä, mutta LiPojen lämpeneminen siten, että se esim. käsin koskiessa havaittavissa ei ole hyvä merkki.
Enpä yleensä viitsi tälläisiin reagoida mutta menköön v******aamun piikkiin...
Lyhyesti:
1. Minä kyllä tiedän C-arvon yksikön. Epäilen vaan että kysyjä ei olisi saanut tuosta tiedosta mitään lisäinformaatiota.
Pistetään tuohon vielä Wikistä selitys tuolle disinformaatiolle mistä Penguin minua ojentaa.
Disinformaatio tarkoittaa tarkoituksellista harhaanjohtavaa tietoa tai tiedotusta, jolla pyritään hämäämään tiedotusvälineitä ja kansalaisia. Disinformaation levityksessä käytetään usein hyväksi tekaistuja asiakirjoja tai kuvia sekä levitetään vääristeltyä tietoa esimerkiksi epämääräisinä huhuina. Disinformaatio eroaa propagandasta siinä, että tietojen todellinen alkuperä pyritään salaamaan. Disinformaation levittäjänä voivat myös toimia tiedotusvälineet tai vaikka maan ns.virallinen lehdistö kuten esimerkiksi ent. DDR:ssä, Kuubassa ja Pohjois-Koreassa. Disinformation levittämisellä yritetään estää sen levittäjälle epäedullisten seikkojen paljastuminen.
2. 60A 2S akulla vastaa palttiarallaa 400-500W ottotehoa. Vastannee jotain 6.5T - 8.5T moottoria. Eli kysyjän auto sijoittuu turistin viriluokaan. Siellä on tarkoituksena ajaa mahdollisimman kovaa. Siis kaasu pohjassa ja mahdollisimman lyhyt ja voimakas jarrutus ja kiihdytys ja jarrutus... jne. Kyllä 20C akulla sitä aikansa voi tehdä mutta olen tasavarma että 30C akulla sitä tekee kauemmin lataussykleissä laskettuna. Oletuksena tietty että akuissa on muuten samanlaiset ja tasalaatuiset kennot. Lisäksi 20C akkujen jännite laskee nopeammin jolloin asiaa joudutaan kompensoimaan virtaa kasvattamalla. Jos akku sitä suostuu antamaan.
Ja käsi pystyyn kaikki turistin virikuskit jotka ajavat 20C akuilla. Ei montaa kättä noussut. Voi tietty johtua siitä ettei kirjoituspaikalla ollut ainuttakaan virikuskia...
Tietty jos auto on tarkoitettu hyllyn reunalle niin voi säästää vielä enemmän ja jättää akun hankkimatta mutta ymmärsin että kysyjä on ottamassa auton käyttöön ja aika nopeasti siitä aletaan ottaa myös tehoja ulos ajotaitojen karttuessa.
Olen edelleen sitä mieltä tässä kohdassa että kokonaisedullisemmaksi tulee hankkia autoon 30C akku.
3. Jep, jep... Varmasti kaikki kaikki energian siirto tuottaa lämpöä. Pyydän sinulta (ja koko lukijakunnalta) mitä nöyrimmin anteeksi käyttämääni ilmaisua "eivät SAA lämmetä". Minun olisi ehdottomasti pitänyt käyttää ilmaisua "eivät SAA havaittavasti lämmetä". Olen mitä suurimmin pahoillani levitettyäni tällaista väärää informaatiota. Oliko se taas sitä disinformaatiota?
4. Hei Penguin, Sinä oikeasti tiedät akuista ja niiden käyttämisestä. Olisiko mahdollista että Sinä yleisemminkin jakaisit sitä tietoa tarvitseville.
Täällä on paljon ihmisiä jotka todella tarvitsisivat oikeaa tietoa lipoakkujen käytöstä.
Olen tietysti otettu siitä että haluat antaa sitä erityisesti minulle!
Heh, Aamuäreys tiessään ja olisi kait viisainta deletoida koko tämä kirjoitus. Mutta on kiva olla vain oma itsensä joten menkööt.
Itsestäni sen verran että olen noin 3 vuotta leikkinyt leluhelikoptereiden kanssa ja kantapään (paremminkin lompakon) kautta oppinut joitain perusasioita lipoakuistakin. Leluautojen kanssa olen touhunnut tämän syksyä ja turistit ovat kyllä koukuttaneet minut aika pahasti..
Tämäkin on kivaa!
Toki tässä ei enää nuorruta ja yli viiskymppisenä ei nuo refleksitkään ole enää samanlaiset kuin nuorempana. Joten kummassakin leluharrastuksessani into ylittää taidot...
Iän myötä on myös ärsytyskynnys madaltunut mikä valitettavasti näkyy tämän vastauksen alkupuolella. En kuitenkaan käy mihinkään eipäs/juupas väittelyyn joten minun osaltani nämä asiat saavat jäädä tähän.
Seppo