Kirjoittaja Aihe: LiPo akut autokäytössä.  (Luettu 1572760 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Casull

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2610 : 10.02.10 - klo: 23.51 »
Jos akkuja käyttää rinnakkain, ne voi myös ihan hyvin ladata rinnakkain.

Eli tasuripiuhat tökätään laturin reikiin siten että toisen akun piuha 3s-reikään ja toisen akun piuha 4S-reijän OIKEAAN reunaan.

HUOM!!!
Teette tämän omalla vastuulla!!!!

Ensin pitää ehdottomasti varmistaa yleismittarilla että laturin eri tasuriliittimien pinnit on kytketty rinnan järjestyksessä oikeasta reunasta alkaen.

Ja akkujen tasuriliittimen toinen muovinen ohjainpinni pitää vuolla pois.

Jos tästä vaiheesta selvittiin ilman poksauksia, kytketään akut rinnan päävirtajohdoistaan, aivan kuten autossakin, ja lopuksi laturiin kiinni.

Latausvirraksi saa sitten säätää 2xakun kapasiteetin.

Olen ladannut tällä systeemillä parhaimmillaan neljää kopterin akkua rinnan kymmeniä kertoja.

Akkujen tasaisesta jännitteestä ennen latauksen aloittamista olen varmistunut sillä että lataan/puran akut aina käytön jälkeen ns varastointijännitteeseen, Ighargerin ohjekirjan mukaan 3,85V/kenno.

Ja edelleen, omalla vastuulla suoritatte yllämainittuja kokeiluja.
Eli jos hiukankaan kytkentöjen oikeellisuus epäilyttää, rinnan lataaminen kannattaa unohtaa kokonaan.
Hobao ST PRO,OS28xz,Torsen|8.5 PRO, OS Speed,BBF,Torsen|2xInferno DX, 21RZ-V01B|Futaba 3Pk 2.4Ghz/40FM/27AM

Poissa Casull

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2611 : 11.02.10 - klo: 00.04 »

Ei lipoista tälliä saa kun jännite on niin alhainen


Olen periaatteessa erimieltä.

Kaksi kertaa olen 3S-pakalla saanut palovamman ladatessa useampia akkuja rinnan.
Latausadapterissa on jo ollut 1 akku kiinni ja sormi on sitten hipaissut adapterin vielä vapaana olevia urosliittimiä.

Toisella kerralla sattu sormuksen kohdalle +napa, sormi paloi sormuksen vierestä.
(taas yksi hyvä syy olla menemättä ikinä kihloihin...)

Toisella kertaa vain sattui olemaan hiukan hikiset kädet.
Savu nousi pikkurillin päästä heti välittömästi ja akun johdotkin hiukan lämpenivät.
Hobao ST PRO,OS28xz,Torsen|8.5 PRO, OS Speed,BBF,Torsen|2xInferno DX, 21RZ-V01B|Futaba 3Pk 2.4Ghz/40FM/27AM

Poissa trax.xas

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2612 : 11.02.10 - klo: 04.59 »
Tainnut tulla laturista tällit? Et sä saa iholle tälliä 6-10volttisesta tasajännitteestä tälliä käsille. 6-10 volttia vaihtoa noilla amppeereilla voisi olla jo tappava. Mutta tasa , eip. Kieleen kyllä nappaa , mut ei käsille.



Ei lipoista tälliä saa kun jännite on niin alhainen


Olen periaatteessa erimieltä.

Kaksi kertaa olen 3S-pakalla saanut palovamman ladatessa useampia akkuja rinnan.
Latausadapterissa on jo ollut 1 akku kiinni ja sormi on sitten hipaissut adapterin vielä vapaana olevia urosliittimiä.

Toisella kerralla sattu sormuksen kohdalle +napa, sormi paloi sormuksen vierestä.
(taas yksi hyvä syy olla menemättä ikinä kihloihin...)

Toisella kertaa vain sattui olemaan hiukan hikiset kädet.
Savu nousi pikkurillin päästä heti välittömästi ja akun johdotkin hiukan lämpenivät.
Spede EzRun 60A , Sp 5,5R 2s 25c Lipo
Projekti Ansmann Racing Vapor 1:8 Brushless

Poissa Casull

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2613 : 11.02.10 - klo: 05.10 »
Siis en saanut sähköiskua vaan palohaavan.

Kyllä sormen polttanut virta tuli akusta.
Miksi muuten akun johdotkin olisi lämmenneet?

Enkä laturia laita lataamaan koskaan ennekuin kaikki akut on varmasti kiinni.

Muutamia urbaanilegendoja olen kuullut joskus liittyen 1/1 auton akullakin aikaansaatuihin vakaviin palovammoihin.
Noissa on myös ollut osallisena märät kädet ja/tai sormus.
Hobao ST PRO,OS28xz,Torsen|8.5 PRO, OS Speed,BBF,Torsen|2xInferno DX, 21RZ-V01B|Futaba 3Pk 2.4Ghz/40FM/27AM

Poissa trax.xas

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2614 : 11.02.10 - klo: 05.19 »
No sitten se on eri asia , totta kai kun virta menee ns. oikosulkuun niin johdot/liittimet kuumenee paljon siinä tilanteessa, sormuksesi toimi "liittimenä" siinä tilanteessa ja sekin kuumeni , käsitin asian aluksi väärin , luulin että sait sähköiskun  :afro:
Spede EzRun 60A , Sp 5,5R 2s 25c Lipo
Projekti Ansmann Racing Vapor 1:8 Brushless

Poissa trax.xas

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2615 : 12.02.10 - klo: 00.12 »
No nytten on Slashiin lipoja pari tulemassa , laitoin sabelta sellasia 2200mAh lipoja tulemaan ja siinä pisti silmään yks hassu juttu  :lol:

Kuka huomaa? :)
Spede EzRun 60A , Sp 5,5R 2s 25c Lipo
Projekti Ansmann Racing Vapor 1:8 Brushless

Poissa Casull

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2616 : 12.02.10 - klo: 00.31 »
No sitten se on eri asia , totta kai kun virta menee ns. oikosulkuun niin johdot/liittimet kuumenee paljon siinä tilanteessa, sormuksesi toimi "liittimenä" siinä tilanteessa ja sekin kuumeni , käsitin asian aluksi väärin , luulin että sait sähköiskun  :afro:

Ja toisella kerralla hikinen sormenpää riitti johtamaan virtaa niin että savu nousi...
Hobao ST PRO,OS28xz,Torsen|8.5 PRO, OS Speed,BBF,Torsen|2xInferno DX, 21RZ-V01B|Futaba 3Pk 2.4Ghz/40FM/27AM

Poissa miksu79

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2617 : 12.02.10 - klo: 00.37 »
No sitten se on eri asia , totta kai kun virta menee ns. oikosulkuun niin johdot/liittimet kuumenee paljon siinä tilanteessa, sormuksesi toimi "liittimenä" siinä tilanteessa ja sekin kuumeni , käsitin asian aluksi väärin , luulin että sait sähköiskun  :afro:

Ja toisella kerralla hikinen sormenpää riitti johtamaan virtaa niin että savu nousi...

 on muuten aika häjyn näkönen kun kaverilla korjaamolla palo joskus sormus ihon alle hipasi avain kädessä plussaa ja auton runkoa ja akkuna vaatimaton optima redtop samoin josku käyny itsellä niin että avain tökänny navan ja rungon väliin alle sekuntti kun on avain punasena
agama A8 evo nordic os speed futaba savöx Team Associated sc10 4x4  TC6.1  LRP

Poissa Casull

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2618 : 12.02.10 - klo: 00.41 »
Juurikin tästä syystä irrotan aina 1/1 autosta miinuskengän ennekuin alan akun tai startin ympäristössä tekemään mitään.
Hobao ST PRO,OS28xz,Torsen|8.5 PRO, OS Speed,BBF,Torsen|2xInferno DX, 21RZ-V01B|Futaba 3Pk 2.4Ghz/40FM/27AM

Poissa miksu79

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2619 : 12.02.10 - klo: 00.44 »
jep jep sama vika toikin tapahtu kilpurissa ja ei pitäny edes akulle tehdä mitään lähän lipes avain ja pikkunen kevyt räps

 tähän nyt vähän lisää ot

 jokos on maailmalla käytössä rc peleissä kuivakenno akut joissa elektrolyytit on imeytetty kuituun. akut on muokattavissa esim taivuttamalla yms virran anto nopeus päihittää jopa tehokkaat kondensaattorit ja kapasiteettiä aikalailla. autohifi käytössä noita käyttävät koteloituna 17Ah akku päihittää virran anto nopeudessa ja kyvyssä 15F kondensaattorin kuulemma
« Viimeksi muokattu: 12.02.10 - klo: 00.48 kirjoittanut miksu79 »
agama A8 evo nordic os speed futaba savöx Team Associated sc10 4x4  TC6.1  LRP

Poissa trax.xas

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2620 : 12.02.10 - klo: 01.04 »
Eipä ole tainnut vielä löytää rc maailmaan asti. Muutenkin löytyy vielä aika nihkeästi noista kuivakenno akuista tietoa. Sori nyt kun jatketaan vieläkin ot mutta tiedättekös miten nämä vanhat nopeuden säätimet joita käytettiin esim. sellaiset 4-5 vuotta sitten stampedessa , onko ne ny 3 portaisia säätimiä niin mites ne käyttäytyy lipon kanssa? Vai ottaako niin paljon lämpöä amppeereiden vuoksi jokka virtaa läpi?
Spede EzRun 60A , Sp 5,5R 2s 25c Lipo
Projekti Ansmann Racing Vapor 1:8 Brushless

Poissa miksu79

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2621 : 12.02.10 - klo: 01.10 »
eipäs ole noista vanhemmista nopareista tietoa. nitron tuoksua ihastellu viime kevääseen asti. kevät talvella ostin ekan sähköauton.
agama A8 evo nordic os speed futaba savöx Team Associated sc10 4x4  TC6.1  LRP

Poissa rubberduck

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rauman Seudun RC-harrastajat ry.
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2622 : 12.02.10 - klo: 02.38 »
Akkuasiaa joka toivon mukaan auttaa jonkun epätietoisen harrastajan akkuvalintaa:
Etsiskelin ensimmäiseen 1:10-kokoluokan trukkiini 2S lipoa ja päädyin ostamaan Hobbykingistä aluksi Turnigy 5200mAh 30-40C 2S hard-case akun(21.63usd) kun katsoin sen olevan sopivan kokoinen autooni(Asso T4). Akun mitoissa ei sinänsä ole mitään ongelmaa, vaan akku on juurikin ilmoitettujen mittojen kokoinen. Johdot ovat aivan liian paksut(8AWG) moneen yleiseen liitinmalliin. Siitäkin selviää tietysti siirtymällä isompiin liittimiin, mutta itse en siihen halua lähteä. Akun mukana tulee 5.5mm putkiliittimet.
Toinen vaihtoehto samasta edullisesta hintaluokasta oli Turnigyn 5000mAh 20-30C hard-case lipo(17.99usd), jota ei silloin sattunut kaupassa olemaan kun omaani aikoinaan tilasin. Tässä akussa on 10AWG johdot, jotka sopivat esim. XT60 liittimeen loistavasti. Itseasiassa XT60 liitin on kuin tehty tuon kokoiselle johdolle. Akun mukana tulee 4mm banaaniliittimet.

Nyt kun molemmat em. akut ovat käsissäni, on aika vertailla näitä ainakin hintansa puolesta kiinnostavia akkuja. Äkkiseltään tarkasteltuna akuissa ei ole muuta eroa kuin 200mAh ero kapasiteeteissa, milli sinne ja toinen tänne kokoeroa ja muutaman taalan hintaero. Käytännössä erot ovatkin vähän eri luokkaa. Isommassa akussa johdot tulevat ulos kotelon päästä, kun taas pienemmässä johdot tulevat ulos koteon päältä. Akkujen painoero on niin suuri, että suuremman kapasieetin tuoma etu kuluu jo energiana isompaa akkua liikutellessa auton kyydissä. Isompi painaa 343g kun pienempi painaa vain 276g. Ero on niin suuri että sen kyllä huomaa välittömästi kun ottaa akut käteen. Yksi suuri ero akuissa kuitenkin on, joka sulkee pois 5000mAh Turnigyn käyttämisen esim. 1/8 sähkökrossareissa ja sähkömonstereissa(yksinään siis). Se ero on akusta saatava huippuvirta. Isommasta luvataan 156A(30C) jatkuvaa ja 208A(40C) hetkellistä, kun taas pienemmästä luvataan 100A(20C) jatkuvaa ja 150A(30C) hetkellistä.
Takavetoisissa 1:10 autoissa tämä ei ole mikään ongelma, mutta painavammissa ja nelivedoissa pitää harkita riittääkö 100A jatkuva virta omiin tarpeisiin.
Akkujen suorituskyvyissä ei ole minkäänlaista eroa kun akkua kuormitetaan n. 50A virralla. Itseasiassa kevyemmällä akulla kulku on aavistuksen reippaampaa. Kävin ajamassa testit molemmilla akuilla samanlaisissa olosuhteissa. Matkaa kertyi molemmilla n. 1,7km ja kapasiteettia ajoin n. 1000mAh molemmista ja huippuvirratkin olivat parin ampeerin heitolla 50A tuntumassa. Molempien akkujen alin jännite ajon aikana oli 7.37V. Pienemmälle akulle huiput 54km/h ja isommalla 52km/h. Akkujen erot tulevat varmasti esiin suurilla kuormituksilla, mutta sen saa testata joku muu. Itseltä ei löydy kuin n. 60A huippuja ottavat vehkeet.

Edellisen perusteella en näe mitään syytä ostaa 5200mAh Turnigyä jos virrantarve on alle 100A jatkuvaa. Toisaalta nykyisissä isommissa sähköautoissa on mahdollisuus käyttää kahta akkua sarjassa. Tällöin 4S 100A lipot riittävät jo n. 1.5kW:n jatkuvaan tehoon. Riittänee aika moneen autoon.
Molemmista akuista vielä sellainen huomio, että molemmat on varustettu pehmeillä silikonikuorisilla latausjohdoilla. Kaikki itselleni tähän mennessä kertynnet lipot(Flighmax, Rhino, Zippy, HXT) ovat ollet kovakuorisilla jäykillä latausjohdoilla.

Pari vertailukuvaa akuista:


EDIT: korjattu ajatusvirhe 2.2kW --> 1.5kW
« Viimeksi muokattu: 12.02.10 - klo: 11.29 kirjoittanut rubberduck »

Poissa miksu79

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2623 : 12.02.10 - klo: 09.39 »
[quote

Edellisen perusteella en näe mitään syytä ostaa 5200mAh Turnigyä jos virrantarve on alle 100A jatkuvaa. Toisaalta nykyisissä isommissa sähköautoissa on mahdollisuus käyttää kahta akkua sarjassa. Tällöin 4S 100A lipot riittävät jo n. 2,2kW:n jatkuvaan tehoon. Riittänee aika moneen autoon.

[/quote]
Kerroppas miten saat tuosta laskettua 2.2kw tehon teoreettisen tehon laskukaava kun on u*i jännite kertaa virta josta 4s nimellisjännitteellä 14.8v ja akun virta max purkuvirta 100A eli tulokseksi tule 1.48kw
agama A8 evo nordic os speed futaba savöx Team Associated sc10 4x4  TC6.1  LRP

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2624 : 12.02.10 - klo: 10.21 »
Varmaan piti kirjottaa 156A eikä 100A... Sillon on ainakin lähempänä tota 2,2kW.

Poissa rubberduck

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rauman Seudun RC-harrastajat ry.
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2625 : 12.02.10 - klo: 11.19 »
Olin koko illan katsellut 3S akkuja kaupoista niin jotenkin jäi se 3S:n jännite mieleen ja laskinkin ajatuksissani tuon teholukeman 2x3S akkujen jännitteillä.
Näkeehän sen nyt jokainen sähkötekniikan perusteita tunteva, että todellinen teholukema on tietenkin 2x7.4Vx100A=1.48kW.

Poissa Wile E. Coyote

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2626 : 13.02.10 - klo: 12.35 »

Ei lipoista tälliä saa kun jännite on niin alhainen


Olen periaatteessa erimieltä.

Kaksi kertaa olen 3S-pakalla saanut palovamman ladatessa useampia akkuja rinnan.
Latausadapterissa on jo ollut 1 akku kiinni ja sormi on sitten hipaissut adapterin vielä vapaana olevia urosliittimiä.

Toisella kerralla sattu sormuksen kohdalle +napa, sormi paloi sormuksen vierestä.
(taas yksi hyvä syy olla menemättä ikinä kihloihin...)

Toisella kertaa vain sattui olemaan hiukan hikiset kädet.
Savu nousi pikkurillin päästä heti välittömästi ja akun johdotkin hiukan lämpenivät.

Niin, tarkoitin käsien ihoa. En oikosulkemista metallisella esineellä. Ja tuo savun nouseminen pikkurillin päästä ja vieläpä akun johtojen lämpiäminen ei kyllä viittaa sähköiskuun vaan myöskin oikosulkemiseen. Paljonko pitää virtaa nykäistä perus liposta että piuhat lämpenee alta sekunnissa :roll: En halua ruveta mitään väittelyä järjestämään mutta olisiko kuitenkin piuhat hipaisseet toisiaan samalla sormeen osuen? Eli siis oikosulun aiheuttama palovamma. Kyllä minä ainakin olen pidellyt juottaessa täydenkin lipon piuhoja ihan rauhassa samassakin kädessä. Ihmiskehon resistanssi on aika suuri ja siksi jännitteen pitää olla suuri jotta sähköiskun voi saada. Ja samasta syystä pienikin virta aiheuttaa pahimmillaan kuoleman. Ei herneitä, kunhan omien tietojeni ja kokemusteni perusteella ihmettelen.
asso 1/12, devil vene, 2*schumi cougar, traxxas e-maxx, x-ray t1 evo2

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2627 : 13.02.10 - klo: 15.32 »
samalla vastapestyllä märällä kädellä pihalle kalisuolaa ja sitte piuhoista kii, märkä suola kytkee....
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa trax.xas

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2628 : 13.02.10 - klo: 22.48 »

Ei lipoista tälliä saa kun jännite on niin alhainen


Olen periaatteessa erimieltä.

Kaksi kertaa olen 3S-pakalla saanut palovamman ladatessa useampia akkuja rinnan.
Latausadapterissa on jo ollut 1 akku kiinni ja sormi on sitten hipaissut adapterin vielä vapaana olevia urosliittimiä.

Toisella kerralla sattu sormuksen kohdalle +napa, sormi paloi sormuksen vierestä.
(taas yksi hyvä syy olla menemättä ikinä kihloihin...)

Toisella kertaa vain sattui olemaan hiukan hikiset kädet.
Savu nousi pikkurillin päästä heti välittömästi ja akun johdotkin hiukan lämpenivät.

Niin, tarkoitin käsien ihoa. En oikosulkemista metallisella esineellä. Ja tuo savun nouseminen pikkurillin päästä ja vieläpä akun johtojen lämpiäminen ei kyllä viittaa sähköiskuun vaan myöskin oikosulkemiseen. Paljonko pitää virtaa nykäistä perus liposta että piuhat lämpenee alta sekunnissa :roll: En halua ruveta mitään väittelyä järjestämään mutta olisiko kuitenkin piuhat hipaisseet toisiaan samalla sormeen osuen? Eli siis oikosulun aiheuttama palovamma. Kyllä minä ainakin olen pidellyt juottaessa täydenkin lipon piuhoja ihan rauhassa samassakin kädessä. Ihmiskehon resistanssi on aika suuri ja siksi jännitteen pitää olla suuri jotta sähköiskun voi saada. Ja samasta syystä pienikin virta aiheuttaa pahimmillaan kuoleman. Ei herneitä, kunhan omien tietojeni ja kokemusteni perusteella ihmettelen.

Ihmisen resistanssi suuri? Ei ole , jos oikein muistan mahto olla resistanssi kädestä käteen 1200 ohmia , eli eipä ihmisellä järin suuri toi resistanssi ole. Minäkään en ole saanut vielä tälliä akuista , palovamman kyllä juurikin siiinä kun johdot ottanu yhteen. Mut btw. ihmeitä tapahtuu , selvis se ykskin kun salama iski kielikoruun ja sitä kautta maahan. Ihmeitä on poijjat maailmassa.
Spede EzRun 60A , Sp 5,5R 2s 25c Lipo
Projekti Ansmann Racing Vapor 1:8 Brushless

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2629 : 13.02.10 - klo: 23.35 »
"Kokeellisesti on voitu todeta keskimääräisiä kokonaisimpedansseja kehon eri osien välille. Esimerkiksi kädestä käteen tai kädestä jalkaan on impedanssi noin 1300 ohmia 230 V:n jännitteellä. 50 Hz:n vaihtojännitteen vaihdellessa välillä 25-1000 V vaihtelee impedanssi vastaavasti noin 3200-1000 ohmin välillä. Näihin arvoihin vaikuttaa mm. kosketuspintojen suuruus ja kosteus"

http://www.epanorama.net/faq/sfnet.harrastus.elektroniikka/sahkoverkko.html

Kyllä nuo ihmisen resistanssit tosiaan on sen verran isoja kun puhutaan näistä akuista, että ei niistä tällejä tule. Eri asia tosiaan jos jänöä olis se pari sataa. Sormus oikkarit yms. oikosulku tapaukset on sitten taas oma juttunsa. Ylä-asteen fysiikan tunnilla jäi hyvin mieleen sellanen härdeli mitä pyörittämällä saatiin metallipallojen väliin varattua jännitettä. Mitä enemmän jänöä varaantu palloihin sitä suuremman matkan se 'hyppäs' maihin.

Ei siihen vaihtovirtaankaan heti kuole. On sen verran monta kertaa tullut otettua sormille rasioista kun ei mukamas jaksa ettiä oikeaa sulaketta... Mikä ei tapa vahvistaa :)

e:"Sähköiskuvaara eri tilanteissa
A) Ei sähköiskuvaaraa, tai aistittava mutta ei vaarallinen vaikutus
Yleisesti kaikki enintään 24 V tasa- ja vaihtojännitteet. Mistään oppilasvirtalähteistä ei saa ulos 24 V suurempaa jännitettä. Se on myös suurin leluissa sallittu jännite. Muita esimerkkejä laitteista, joista ei voi saada sähköiskua:

paristot ja akut

käsigeneraattorit

verkkolaitteet

tietokoneen ja oheislaitteiden väliset johtimet

Kapasitanssiltaan pieniin esineisiin (kuten kampa, eboniittisauva ja ihminen) syntyvä hankaussähkö. Vaikka esineen ja Maan potentiaaliero voi nousta kymmeniin kilovoltteihin, varaus on niin pieni ettei vaaraa ihmiselle ole.

"

http://per.physics.helsinki.fi/opelab/turva/sahkoturva.htm
« Viimeksi muokattu: 13.02.10 - klo: 23.39 kirjoittanut OV »

Poissa trax.xas

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2630 : 13.02.10 - klo: 23.38 »
"Kokeellisesti on voitu todeta keskimääräisiä kokonaisimpedansseja kehon eri osien välille. Esimerkiksi kädestä käteen tai kädestä jalkaan on impedanssi noin 1300 ohmia 230 V:n jännitteellä. 50 Hz:n vaihtojännitteen vaihdellessa välillä 25-1000 V vaihtelee impedanssi vastaavasti noin 3200-1000 ohmin välillä. Näihin arvoihin vaikuttaa mm. kosketuspintojen suuruus ja kosteus"

http://www.epanorama.net/faq/sfnet.harrastus.elektroniikka/sahkoverkko.html

Kyllä nuo ihmisen resistanssit tosiaan on sen verran isoja kun puhutaan näistä akuista, että ei niistä tällejä tule. Eri asia tosiaan jos jänöä olis se pari sataa. Sormus oikkarit yms. oikosulku tapaukset on sitten taas oma juttunsa. Ylä-asteen fysiikan tunnilla jäi hyvin mieleen sellanen härdeli mitä pyörittämällä saatiin metallipallojen väliin varattua jännitettä. Mitä enemmän jänöä varaantu palloihin sitä suuremman matkan se 'hyppäs' maihin.

Ei siihen vaihtovirtaankaan heti kuole. On sen verran monta kertaa tullut otettua sormille rasioista kun ei mukamas jaksa ettiä oikeaa sulaketta... Mikä ei tapa vahvistaa :)

Leikit vaarallisia leikkejä kaveriseni  :grin: Pistorasiasta tulee suurimmasta osasta se 230vac ja 16A sulakkeetkin poksahtaa siinä kun saa sieltä säkärin. 0,03A on jo tappava lukema =) Se riippuu toki aivan siitä , meneekö se sähkö tärkeitten elinten kautta.
Spede EzRun 60A , Sp 5,5R 2s 25c Lipo
Projekti Ansmann Racing Vapor 1:8 Brushless

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2631 : 13.02.10 - klo: 23.53 »
Leikit vaarallisia leikkejä kaveriseni  :grin: Pistorasiasta tulee suurimmasta osasta se 230vac ja 16A sulakkeetkin poksahtaa siinä kun saa sieltä säkärin. 0,03A on jo tappava lukema =) Se riippuu toki aivan siitä , meneekö se sähkö tärkeitten elinten kautta.

Niin siis jos saa sulakkeen poksahtamaan omalla ruumiilla niin kyllä sitten on vihannes osastolla. Sehän suoraan kertoo, että sun läpi on menny reilusti yli 16A virta :). Ei ne pienet tällit muuta tee kun vähän nipistää. Toki en nyt rohkase yrittämään. Se on paha siinä vaiheessa kun oppii, että voit ihan hyvin pidellä toisesta vaiheesta kiinni ilman iskun vaaraa.

Tyyliin menee reilu 5min kun vaihdan jonkun rikkinäisen rasian. Hmmm metsästän papereista minkä ryhmän alla ja odottelen, että saa ottaa sähköt pois = monin kertanen aika. Kai se
lähinnä johtuu siitä kun en työkseni noita tee niin luistaa vähän...

Mut joo se siitä ot:stä...

Poissa rubberduck

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rauman Seudun RC-harrastajat ry.
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2632 : 14.02.10 - klo: 00.06 »
Jos 16A sulake palaa "sähköiskun" yhteydessä, niin silloin kyseessä on samanlainen tapahtuma kuin viestissä josta tämä offtopikin jauhaminen lähti, eli joku metalliesine, kuten työkalu, on yhdistänyt vaiheen ja nollan(tai kaksi vaihetta) ja sormi on saanut vähän osumaa siinä samalla.
Olen ollut sähköalalla vuodesta -94 lähtien ja siinä ajassa on ehtinyt näkemään monenlaista sähkötapaturmaa. Itsekin olen muutaman työkalun joskus pilannut sulattamalla niitä sähkökeskuksissa. Ihon kauttakin on virta muutamia kertoja tiensä löytänyt, mutta koskaan en ole minkäänlaista palovammaa 230V jännitteestä saanut. Edes silloin kun virta kulkee sormen puolelta toiselle, eli noin 2cm matkan ihossaihon alaisissa kudoksissa.
Jos ihan teoriassa tuota ajattelee, että parin sentin matkalla ihossa kulkeva virta polttaa 16A sulakkeen, pitää siihen pienelle ihoalueelle syntyä yli 3,5kW tehohäviö...

Eikö tämä aihe jo riitä?

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2633 : 14.02.10 - klo: 00.08 »
Eihän tota 230 aihetta nyt montaa viestiä edes jauhettu (jos sut lasketaan mukaan niin 3,1 viestiä :). Lähinnähän tässä oli hakusessa tuo saako liposta sormille... Mikä taas liittyy ketjun aiheeseen.

Poissa rubberduck

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rauman Seudun RC-harrastajat ry.
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2634 : 14.02.10 - klo: 00.50 »
Liittyyhän se lipoihin, mutta nyt on mennyt aika lailla hukkaan kun puhutaan 230VAC ja 16A sulakkeista.

Mitäs asiantuntijaraati sanoo tästä liposta? Onko mielestänne entinen?


Kierrätykseen ajattelin akun laittaa, mutta ihan mielenkiinnosta: kuinka moni käyttäisi tuollaista lytttyyn painunutta akkua?

Odotin paljon pahempaa jälkeä kun lennokki ja akku erkanivat toisistaan n. 30-40m korkeudessa ja alla oli järven jää. Lennokki liiteli pehmeästi lumeen, mutta akulle kävi huonommin. Jälki olisi ollut varmasti vähän erilaista jos olisi ollut kesäkeli, mutta nyt n. 25cm pehmeä lumi pehmensi törmäystä jäähän.

Tarinan opetus: Tarranauhakiinnitys("velcro") ei ole -10 asteen pakkasella läheskään yhtä pitävä kuin kesäkelillä.

Kuvan akku on tällainen Flightmax 3S 2200mAh lipo. Niitä mahtuu Asson B4/T4/SC10 auton akkutilaan kaksi rinnakkain kuin laittaa akut kyljelleen. Yksikin akku riittäisi muuten, mutta n. 60km/h vauhdeissa alkaa keula irtoamaan tiestä kun on niin vähän painoa kyydissä, ja saahan kahdella tuplamäärän kapasiteettia...

edit:typoja
« Viimeksi muokattu: 14.02.10 - klo: 01.04 kirjoittanut rubberduck »

Poissa next

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2635 : 14.02.10 - klo: 01.01 »
Itselläni samoja akkuja ja pari ihan mutkalla kun lensivät velcrosta irti abaut 80metrin korkeudessa.

Ajoin niillä vielä koko kesän kunnes alkoivat osoittaa väsymisen merkkejä jolloin hoidin vasta kierrätykseen.

Mä voin ottaa ton postikuluja vastaan jos et itse ajele :)

Poissa rubberduck

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rauman Seudun RC-harrastajat ry.
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2636 : 14.02.10 - klo: 01.41 »
Ajattelin kokeilla vielä kuormittaa akkua kunnolla ja ladata ainakin kerran täyteen ja katsoa miten se käyttäytyy ennen kun hävitän akun. Jännite ainakin oli ihan kohdallaan, mutta muuta testiä en vielä ehtinytkään akulle tekemään.

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2637 : 14.02.10 - klo: 10.05 »
Tohon kuntoon ,ja pahempaankin, on mennyt mulla useita lipoja. Yleisin syy heikko kiinnitys autoon. Kommentoin taannoin akkutelineen päätystopparina yhtä 3m ruuvia raskaasti tästä syystä. Enivei.
 Lopulta kiihdytyskuormitus heikkenee, ja sisäinen lämpö kasvaa. Siihen lopetan käytön.
En lataa tommosta ku kattilassa betonilla, enkä koekuormittamatta pistä koppaa autoon. Pitkähkö sudinta paikallaan on ollut pikatestinä. Lämpeävät saa viettää loppuikänsä partsilla.
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa Jabe

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC Drifting Finland
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2638 : 14.02.10 - klo: 13.32 »
Kyllä sen pitäisi vielä hyvin toimia, jos se lämpenee normaalia enemmän niin sitten on mennyttä tai jos rupeaa pullistelemaan, mutta kyllä itse käyttäisin vielä tuota akkua.

Löytyykö täältä joltakin ZIPPY Flightmax 5000mAh 2S1P 40C akku? Haluaisin tietää että pitääkö nuo mitat paikkansa vai onko akku lyhyempi mitä väitetään.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Poissa trax.xas

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2639 : 14.02.10 - klo: 23.50 »
Liittyyhän se lipoihin, mutta nyt on mennyt aika lailla hukkaan kun puhutaan 230VAC ja 16A sulakkeista.


Mä kun luulin että lipot kuljettelee tollasia virtoja ja vieläpä vaihtoa ^^
Okei leikki leikkinä.
Itse käyttäisin vielä tuota akkua jos se ei lämpene paljoa enempää kuin viime käyttökerroilla , jos rupeaa pullisteleen niin heittäisin vesilintua.
Spede EzRun 60A , Sp 5,5R 2s 25c Lipo
Projekti Ansmann Racing Vapor 1:8 Brushless