Akkuasiaa joka toivon mukaan auttaa jonkun epätietoisen harrastajan akkuvalintaa:
Etsiskelin ensimmäiseen 1:10-kokoluokan trukkiini 2S lipoa ja päädyin ostamaan
Hobbykingistä aluksi
Turnigy 5200mAh 30-40C 2S hard-case akun(21.63usd) kun katsoin sen olevan sopivan kokoinen autooni(Asso T4). Akun mitoissa ei sinänsä ole mitään ongelmaa, vaan akku on juurikin ilmoitettujen mittojen kokoinen. Johdot ovat aivan liian paksut(8AWG) moneen yleiseen liitinmalliin. Siitäkin selviää tietysti siirtymällä isompiin liittimiin, mutta itse en siihen halua lähteä. Akun mukana tulee 5.5mm putkiliittimet.
Toinen vaihtoehto samasta edullisesta hintaluokasta oli
Turnigyn 5000mAh 20-30C hard-case lipo(17.99usd), jota ei silloin sattunut kaupassa olemaan kun omaani aikoinaan tilasin. Tässä akussa on 10AWG johdot, jotka sopivat esim.
XT60 liittimeen loistavasti. Itseasiassa XT60 liitin on kuin tehty tuon kokoiselle johdolle. Akun mukana tulee 4mm banaaniliittimet.
Nyt kun molemmat em. akut ovat käsissäni, on aika vertailla näitä ainakin hintansa puolesta kiinnostavia akkuja. Äkkiseltään tarkasteltuna akuissa ei ole muuta eroa kuin 200mAh ero kapasiteeteissa, milli sinne ja toinen tänne kokoeroa ja muutaman taalan hintaero. Käytännössä erot ovatkin vähän eri luokkaa. Isommassa akussa johdot tulevat ulos kotelon päästä, kun taas pienemmässä johdot tulevat ulos koteon päältä. Akkujen painoero on niin suuri, että suuremman kapasieetin tuoma etu kuluu jo energiana isompaa akkua liikutellessa auton kyydissä. Isompi painaa 343g kun pienempi painaa vain 276g. Ero on niin suuri että sen kyllä huomaa välittömästi kun ottaa akut käteen. Yksi suuri ero akuissa kuitenkin on, joka sulkee pois 5000mAh Turnigyn käyttämisen esim. 1/8 sähkökrossareissa ja sähkömonstereissa(yksinään siis). Se ero on akusta saatava huippuvirta. Isommasta luvataan 156A(30C) jatkuvaa ja 208A(40C) hetkellistä, kun taas pienemmästä luvataan 100A(20C) jatkuvaa ja 150A(30C) hetkellistä.
Takavetoisissa 1:10 autoissa tämä ei ole mikään ongelma, mutta painavammissa ja nelivedoissa pitää harkita riittääkö 100A jatkuva virta omiin tarpeisiin.
Akkujen suorituskyvyissä ei ole minkäänlaista eroa kun akkua kuormitetaan n. 50A virralla. Itseasiassa kevyemmällä akulla kulku on aavistuksen reippaampaa. Kävin ajamassa testit molemmilla akuilla samanlaisissa olosuhteissa. Matkaa kertyi molemmilla n. 1,7km ja kapasiteettia ajoin n. 1000mAh molemmista ja huippuvirratkin olivat parin ampeerin heitolla 50A tuntumassa. Molempien akkujen alin jännite ajon aikana oli 7.37V. Pienemmälle akulle huiput 54km/h ja isommalla 52km/h. Akkujen erot tulevat varmasti esiin suurilla kuormituksilla, mutta sen saa testata joku muu. Itseltä ei löydy kuin n. 60A huippuja ottavat vehkeet.
Edellisen perusteella en näe mitään syytä ostaa 5200mAh Turnigyä jos virrantarve on alle 100A jatkuvaa. Toisaalta nykyisissä isommissa sähköautoissa on mahdollisuus käyttää kahta akkua sarjassa. Tällöin 4S 100A lipot riittävät jo n. 1.5kW:n jatkuvaan tehoon. Riittänee aika moneen autoon.
Molemmista akuista vielä sellainen huomio, että molemmat on varustettu pehmeillä silikonikuorisilla latausjohdoilla. Kaikki itselleni tähän mennessä kertynnet lipot(Flighmax, Rhino, Zippy, HXT) ovat ollet kovakuorisilla jäykillä latausjohdoilla.
Pari vertailukuvaa akuista:
EDIT: korjattu ajatusvirhe 2.2kW --> 1.5kW