Kirjoittaja Aihe: LiPo akut autokäytössä.  (Luettu 1572758 kertaa)

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa topcat

  • TamUA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3030 : 08.06.10 - klo: 22.27 »
Meneekö lipoakku pilalle jos ei käytä balanced latausta ? jostain syystä laturi ei suostu omaa lataamaan vaan herjaa väärin kiinnitetystä akusta ?

Joop, itekkin latailin muutaman kerran ilman tasuria, koska laturi herjasi väärin kiinnitetystä akusta, kunnes huomasin että akun tasuriliitin oli eri tyyppiä kuin laturin vastaava. Väärä liitin kuitenkin istui väärinpäin hyvin kiinni... --> tsekkaa että tasurin navat oikeinpäin.

Poissa Bonzer

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3031 : 08.06.10 - klo: 22.53 »
Empä itsekkään lataa koskaan ilman tasuria.

Poissa jperala

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3032 : 09.06.10 - klo: 06.21 »
Meneekö lipoakku pilalle jos ei käytä balanced latausta ? jostain syystä laturi ei suostu omaa lataamaan vaan herjaa väärin kiinnitetystä akusta ?

Joop, itekkin latailin muutaman kerran ilman tasuria, koska laturi herjasi väärin kiinnitetystä akusta, kunnes huomasin että akun tasuriliitin oli eri tyyppiä kuin laturin vastaava. Väärä liitin kuitenkin istui väärinpäin hyvin kiinni... --> tsekkaa että tasurin navat oikeinpäin.

Saman huomasin itsekkin kun illalla asiaan paneuduin, liitin on erinlainen :) kokeilen jos menee väärinpäin paikalleen.
Tiger II

Poissa savo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3033 : 09.06.10 - klo: 14.02 »
Meneekö lipoakku pilalle jos ei käytä balanced latausta ? jostain syystä laturi ei suostu omaa lataamaan vaan herjaa väärin kiinnitetystä akusta ?
Joop, itekkin latailin muutaman kerran ilman tasuria, koska laturi herjasi väärin kiinnitetystä akusta, kunnes huomasin että akun tasuriliitin oli eri tyyppiä kuin laturin vastaava. Väärä liitin kuitenkin istui väärinpäin hyvin kiinni... --> tsekkaa että tasurin navat oikeinpäin.
Saman huomasin itsekkin kun illalla asiaan paneuduin, liitin on erinlainen :) kokeilen jos menee väärinpäin paikalleen.
Niin pointtihan tuossa taisi olla että vääränlaiset liittimet eli ei yhteensopivat keskenään voivat mennä väärinpäin paikalleen muttei niitä suinkaan ole tarkoitus käyttää/yrittää käyttää niin.
Vain oikeanlaiset ja oikein päin keskenään.
Säästytään näin ylimääräiseltä savulta tai muulta harmilta... :wink:
Valtra N111 1/1 ym. ja ihan v...sti velkaa!

Poissa jperala

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3034 : 09.06.10 - klo: 15.02 »
Meneekö lipoakku pilalle jos ei käytä balanced latausta ? jostain syystä laturi ei suostu omaa lataamaan vaan herjaa väärin kiinnitetystä akusta ?
Joop, itekkin latailin muutaman kerran ilman tasuria, koska laturi herjasi väärin kiinnitetystä akusta, kunnes huomasin että akun tasuriliitin oli eri tyyppiä kuin laturin vastaava. Väärä liitin kuitenkin istui väärinpäin hyvin kiinni... --> tsekkaa että tasurin navat oikeinpäin.
Saman huomasin itsekkin kun illalla asiaan paneuduin, liitin on erinlainen :) kokeilen jos menee väärinpäin paikalleen.
Niin pointtihan tuossa taisi olla että vääränlaiset liittimet eli ei yhteensopivat keskenään voivat mennä väärinpäin paikalleen muttei niitä suinkaan ole tarkoitus käyttää/yrittää käyttää niin.
Vain oikeanlaiset ja oikein päin keskenään.
Säästytään näin ylimääräiseltä savulta tai muulta harmilta... :wink:

Ongelma poistui välikaapelilla joka löytyi hobbylinnasta :)
« Viimeksi muokattu: 09.06.10 - klo: 18.57 kirjoittanut jperala »
Tiger II

Poissa JMTi

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3035 : 09.06.10 - klo: 16.31 »
Meneekö lipoakku pilalle jos ei käytä balanced latausta ? jostain syystä laturi ei suostu omaa lataamaan vaan herjaa väärin kiinnitetystä akusta ?

Joop, itekkin latailin muutaman kerran ilman tasuria, koska laturi herjasi väärin kiinnitetystä akusta, kunnes huomasin että akun tasuriliitin oli eri tyyppiä kuin laturin vastaava. Väärä liitin kuitenkin istui väärinpäin hyvin kiinni... --> tsekkaa että tasurin navat oikeinpäin.

Saman huomasin itsekkin kun illalla asiaan paneuduin, liitin on erinlainen :) kokeilen jos menee väärinpäin paikalleen.


Itsekin törmäsin samaan ongelmaan eilen, kun kokeilin Graupnerin balancerilautaa. Lipoakun liitin oli aivan erilainen kuin laudassa. No, akku oli saatava lataukseen, joten modasin laudan liitintä mattoveitsellä. Istuu joten kuten ja toimii hyvin.

Ps.En ole vastuussa mistään vahingoista, jos joku tätä yrittää!
« Viimeksi muokattu: 09.06.10 - klo: 16.35 kirjoittanut JMTi »
- Traxxas Rustler XL-5 Sidewinder 5700Kv -

Poissa HMS77

  • TamUA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3036 : 09.06.10 - klo: 18.35 »
Lipoakun liitin oli aivan erilainen kuin laudassa. No, akku oli saatava lataukseen, joten modasin laudan liitintä mattoveitsellä. Istuu joten kuten ja toimii hyvin.

Ps.En ole vastuussa mistään vahingoista, jos joku tätä yrittää!

Onnea lipojen lataukseen..
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Poissa JMTi

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3037 : 09.06.10 - klo: 20.04 »
Niin.. Onnella ei ole mitään tekemistä asian kanssa, vaan sillä miten se mattoveitsi pysyy käsissä. Kuitenkin sen verran hyvin istuu, että muutamat latauskerrat on testattu ilman ongelmia, kontakti pinta-alaa siis löytyy.

Saisi olla jokin standardi koko noissa LiPo akkujen liittimissä, ei voi olla kovin vaikeaa toteuttaa. Eipä tuollaisella muokkaamisella voi tietenkään kehua, mutta ajaa asiansa.
« Viimeksi muokattu: 09.06.10 - klo: 20.19 kirjoittanut JMTi »
- Traxxas Rustler XL-5 Sidewinder 5700Kv -

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3038 : 09.06.10 - klo: 21.09 »
Balancerilautoja on myytävänä eri liitintyypeille, eikä ole iso investointi. Ei vaikka vertaisi "kiina-akun" hintaan.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa kaistapää

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3039 : 10.06.10 - klo: 20.04 »
kertokaas viisaammat että mikä meni mönkään lipoja ladatessa?latasin pari yeahracing 3200mah akkua.toinen akku toimi ajaessa ihan ok ja toinen sitten kyykkäsi n. minuutin ajon jälkeen.

lipocutoffi on säädetty 3.2v arvoon.mittasin kennojännitteet ja toinen kenno oli vain 2.8v ja toinen jotain 4v.äkkiä akku laturiin ja sitten lataus niinkuin ennenkin ja kokoajan jännitteitä mittaillen.
kokeilin sit pihasuttausta ja ei pienintäkään hyytymistä noin vartin ajolla.ajon jälkeen kennojen ero alle 0.10v.laturina on bimax jotain...ja mainitakoon että lataan akut aina balanserilla.
Kesämies!

Poissa whelibob

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3040 : 12.06.10 - klo: 12.01 »
Olen hankkimassa kaksi Turnigy 5800mAh 8S 25C Lipo Pack-akkua ja tarkoitus olisi kytkeä ne rinnan. Jäi vähän epäselväksi, että minkälaisella adapterilla ne saisi kytkettyä rinnan kun akuissa discharge plug on 5.5mm Bullet-connector.
Vissiin nämä kaksi eivät sovellu noihin akkuihin: TRX Plug ja EC3 plug
Näyttäisi siltä että akun miinusnapa on urosliitin ja plusnapa naarasliitin, onko näin?

Minkäslaista laturia suosittelette noille akuille? Alustavasti olen katsellut tätä mallia:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7523
Tuohon tarvittaisiin vielä virtalähde mutta mitkä mahtavat olla hyväksi todettuja virtalähteitä?

Nämä akut ovat tulossa kannettavan soittimen käyttöön, ei RC-harrastuksen. Sillähän ei vissiin ole merkitystä. Ajattelin vain ilmoittaa jos ihmettelette omituisia akkuvalintoja ja kytkentätapoja :)

Poissa HMS77

  • TamUA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3041 : 12.06.10 - klo: 12.12 »
Olen hankkimassa kaksi Turnigy 5800mAh 8S 25C Lipo Pack-akkua ja tarkoitus olisi kytkeä ne rinnan. Jäi vähän epäselväksi, että minkälaisella adapterilla ne saisi kytkettyä rinnan kun akuissa discharge plug on 5.5mm Bullet-connector.
Vissiin nämä kaksi eivät sovellu noihin akkuihin: TRX Plug ja EC3 plug
Näyttäisi siltä että akun miinusnapa on urosliitin ja plusnapa naarasliitin, onko näin?


Rinnankytkentäpiuha:



EDIT: Meni ohi tuo bullet-connector. Mutta kolvaamalla deanssit tilalle homma hoituu.
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Poissa whelibob

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3042 : 12.06.10 - klo: 12.30 »
Kiitokset avusta. Akuista vissiin lähtee takuu jos niiden liittimet vaihtaa erilaisiin?
Jos vaihdan nuo 5.5 Bullet Connectorit 4mm Bullet-connectoriin niin pystyn tällä kytkeä ne rinnan?

Tässä kuva missä näkyy 4mm bullet connector


http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9512

Entäs osaatko suositella mitään poweria tuolta hobbykingistä tuolle laturille? Audio-piireissä suositellaan meanwellin virtalähteitä, mites RC-maailmassa?

Poissa _valtsu_

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3043 : 12.06.10 - klo: 12.50 »
Voit tietysti tehdä sopivan liitosjohdon itse, jolloin akkujen liittimiä ei tarvitse vaihtaa. Tuollaisia tarvitset: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=2087&Product_Name=Polymax_5.5mm_Gold_Connectors_10_pairs_%2820pc%29

Poissa whelibob

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3044 : 12.06.10 - klo: 13.02 »
Juuh kait se on itse pakko tehdä nuo johdot. Minkäpaksuinen johto noihin liittimiin menee? Hobbykingissä näyttäisi olevan 14-24AWG-johtoa mikä niistä sopii parhaiten vai onko väliä?
Entäs se suojakumi liittimen päälle? Nimeltään vissiin kutistesukka. Minkähän kokosta sen pitäisi olla?

Poissa _valtsu_

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3045 : 12.06.10 - klo: 13.12 »
12awg on paksuin mitä näyttää olevan hyllyssä joten sitä suosittelen. Sitten tarvitset vielä johdon toiseen päähän sopivan liittimen.

Poissa e-revo vxl

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3046 : 15.06.10 - klo: 16.59 »
jos mulla on 800mah laturi lipoon ja 1600mah akku ni lataaks se 2 tuntii vai ei kysyn ku en tiiä noista lipoista. ku lipo ei oo sama ku nimh akku.



-aki
1:16 skaala E-Revo vxl, 1:1 skaala Toyota Supra mk3 turbo

Poissa SLap

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3047 : 15.06.10 - klo: 17.28 »
Aivan oikein, riippuu tosin siitä, että kuinka tyhjä akku on, et pysty lipoa noin tyhjäksi ajamaan, että menisi tasan tuo 2 tuntia.
Jeps

Poissa make74

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3048 : 19.06.10 - klo: 14.31 »
kestääkö tämä http://www.tiger.com.tw/product/8050.html 3s lipoa?
hobao hyper st

Poissa Janos

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3049 : 19.06.10 - klo: 14.44 »
kestääkö tämä http://www.tiger.com.tw/product/8050.html 3s lipoa?

Ei kestä, 3S Lipo on 11,1V ja tuo kestää 8,4V.

Eli 2S Lipon 7,4V kestää
HongNor DM-1 Brushless MMM V3&2200kv&6S
Tamiya TA05 Spektrum DX3R

Poissa Peku

  • Veteraani
    • Profiili
    • Large Scale Finland
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3050 : 20.06.10 - klo: 10.46 »
Onkos porukalla omakohtaisia kokemuksia linkin laturista?
http://www.hobbycity.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=11060

Tiedä sitten oliko virheliike, mutta eipähän hintakaan ole paha...
Alkoi närästämään, kun nykyinen laturi ei enää lataa neljää kennoa ja harmittaa ladata autojen akkuja yksi
kerrallaan (johdot on kunnossa, joten laturin "piirilevyssä" kai jotain kipua).

Poissa HMS77

  • TamUA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3051 : 20.06.10 - klo: 12.09 »
Yritin tuossa alkaa elvyttämään ikivanhaa 3S lipoa laturin nimh-ohjelmalla ja mahdollisimman pienellä virralla, eli 0.1A virralla, mutta laturissa alko volttilukemat nousemaa siihen tahtiin että päätin koko homman ennenkuin alkaa tosissaan tapahtumaan..
Latauksen alussa laturissa vilahti lukema 5.54V ja alkoi siitä todella nopeasti nousemaan ja jännite hyppi melko rajusti välillä 6.2V-7.7V.
Ei taida olla normaalia tuo?

Mutta uskaltaako tollasta elvytystä jatkaa vai onko tässä kehitteillä savupilvi..?
Akkuhan on toki ilmeisen tyhjä joten suurta savupilveä ei lipopussiin pääse muodostumaan..
Jos tuo volttien hyppiminen on normaalia niin kuinkas kauan tätä elvytystä tolla nimh-ohjelmalla uskaltaa jatkaa?
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Poissa ma-de

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3052 : 20.06.10 - klo: 12.31 »
Eikö se ollut tarkoituskin että jännite nousee. :wink:. Vahdit vain akkua latauksen ajan.

Poissa HMS77

  • TamUA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3053 : 20.06.10 - klo: 12.33 »
Juu toki, mutta jännitteen nousunopeus ja tolkuton hyppiminen säikäytti.
Jännite nousi meinaan siitä kuuden voltin rajapinnasta 7.5V paikkeille muutamassa sekunnissa..
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Poissa HMS77

  • TamUA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3054 : 20.06.10 - klo: 12.44 »
Syteen tai saveen, latasin tuota nimhi-ohjelmalla nyt niin kauan että sain jännitteen 8.6V paikkeille, jännitteen pomppiminen rauhottui tuon alkusäikäytyksen jälkeen.
Sitä ennen laturi ei suostunu ottamaan latausta balanserin kera lipo-ohjelmalla.
Nyt tökkäsin balanserin väliin ja vaihdoin lipo-ohjelmalle 0.1A virralla, niin jännite näytti sen 8.64V.
Katotaa nyt mitä tästä tulee..  :roll:

EDIT: Tuntus että sain tuon akun elvytettyä, ollu nyt puoli tuntia lipo-ohjelmalla 1A virralla latauksessa ja voltteja on tällä hetkellä 11.4 eikä balanserikaan vilkuttele enää jatkuvalla syötöllä.
« Viimeksi muokattu: 20.06.10 - klo: 13.32 kirjoittanut HMS77 »
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Poissa Bonzer

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3055 : 20.06.10 - klo: 23.15 »
Olisko jollain ideaa millä sais kivet pois kovakuorisen siitä keskimmäisestä putkiliittimestä?

jokke19

  • Vieras
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3056 : 20.06.10 - klo: 23.26 »
mites sinne päässy kiviä menee? kokeile vaa jollaki esim. talttapää ruuvarilla ottaa kivet pois sieltä, jos toi ees onnistuu. aina kannattaa yrittää  :mrgreen:

Poissa Bonzer

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3057 : 21.06.10 - klo: 11.02 »
Ai miten on kiviä päässy? no eikös se oo ihan yksin kertasta, laittaa akun paikkaansa ja jättää tasurin liittimen vahingos laittamatta.

Poissa HMS77

  • TamUA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3058 : 21.06.10 - klo: 11.04 »
Mihinkäs sää tasurin piuhaa tarttet ajaessas muutenkaa?

Kyllähän sieltä ny kiven saa pois helposti, vaikka rautalangalla..  :grin:
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Poissa Bonzer

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3059 : 21.06.10 - klo: 11.21 »
Ei sitä mihinkään tarviikkaan on ollu paikalla just siks et se suojais sitä liitintä.