Kirjoittaja Aihe: LiPo akut autokäytössä.  (Luettu 1572763 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa rubberduck

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rauman Seudun RC-harrastajat ry.
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3240 : 27.08.10 - klo: 12.56 »
Nyt mennään jo aika kauas aiheesta, mutta kiitos kuitenkin sähköopista. Pidän siitä niin paljon että olen ollut alalla vuodesta -94. Kuitenkaan tuollaista em. faktaa ei ole tullut ennen vastaan.

Tähän asti minulle on kerrottu että monisäikeisyyden edut virran johtamisessa tulee siitä, että elektronit tykkäävät hengata kuparisäikeen pinnassa. Juurikin tuolla monisäikeisyydellä saadaan johtimeen lisää sitä ulkopintaa, niinkuin jo kerroitkin. Säikeet eivät normaalisti ole eristetty toisistaan, eikä sillä ole tekemistä johtimen resistanssin kanssa. Kapasitanssin kanssa sitten onkin kun on kyse suurista taajuuksista.

Poissa hukka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3241 : 27.08.10 - klo: 13.34 »
Juu, se elektroni on tosi ujo kaveri ja sen vuoksi "hiippailee" niin lähellä johteen seinämää kuin mahdollista. Mutta kun virrat kasvaa ja alkaa olemaan ahdasta, niin kyllä ne eksyvät keskemmällekin johdetta. Eli noin karkeasti, oikeasti johteen poikkipinta-ala ratkaisee.

Useilla ohuilla säikeillä saavutetaan hieman suurempi ala seinää jossa "ujoilla". Mutta tuo johdon joustavuus on ehkä kuitenkin se merkittävin etu monisäikeisyydestä. Ero on vähän kuin kupari ja kulta liittimellä. Ero siis on, mutta sillä on vain vähän tai ei ollenkaan käytännön merkitystä.

Edittiä: Pahimmat typot korjattu.
Ja lisäisin vielä tarkennuksen ja pari kommenttia. Minusta ollaan aika hyvin aihessa, sillä kyllä sähkön olemus ja johteen paksuus liittyy olennaisesti aiheeseen akusta puhuttaessa.

Mutta siis, johteen reunassa "hiippailu" on hieman harhaanjohtava ilmaisu. Elektronihan kimpoilee ja pyörii hirvittävällä nopeudella ympäriinsä siellä johteessa (aamu lääkkeet unohtunu?). Hiippailu sen vuoksi, että se suuresta nopeudestaan huolimatta liikkuu vain satunnaisesti "oikeaan" suuntaan. Ja näin ollen varsinaisesti etenee siellä sähköjohdossa niin hitaasti, että sitä on äkkiseltään vaikea uskoa.
« Viimeksi muokattu: 27.08.10 - klo: 18.19 kirjoittanut hukka »
||  2 kpl Traxxas Slash 4x4  ||  2 kpl Ansmann Racing C.O.R.E  ||   HL M41A3 Walker Bulldog Metal Upgade ||  HL Tiger I Metal Edition  ||  Axial SCX10 Dingo ||  Axial AX10 "Hirvi" ||

Poissa klasu

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3242 : 27.08.10 - klo: 15.02 »
Onko kokemuksia Linnaproducts akuista?

Poissa SSchevy

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3243 : 27.08.10 - klo: 15.04 »
Kyllä ne varmaan on ihan hyviä akkuja niin kuin muutkin akut .
SANWA MT4 ,HPI SAVAGE FLUX HP,DF 33" cyberstorm.

Poissa Big Joe

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3244 : 27.08.10 - klo: 18.23 »
OT!

Nyt on mulla ilmeisesti aika pahasti tiedot hakusessa. Voisitteko selventää?

1. Miksi esim. castlen oppaassa sanotaan että jos lyhentää joidenkin valmistajien moottorijohtoja (ei ole oikea termi? mikä on?), niistä voi tulla tinauskelvottomia. Mikä tämän aiheuttaa jos kerta rc puolella ei ole käytössä johtoja joissa on jotain tinaamista haittaavaa. Sekä: miksi samanlaista haittaa ei voi olla akkujohdoissa?

2 Vaikuttaako skin effect todellakin akkupiuhoissa, eli tasajännitteellä. Olen aina elänyt siinä uskossa että tasajännitteellä elektronit käyttävät kulkutienään koko johtimen poikkipinta-alaa, eikä virranahtoilmiötä tällöin esiinny. Liiallinen virrantiheys ja sen aiheuttamat haitat sitten erikseen.

Poissa partajeesus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3245 : 27.08.10 - klo: 18.27 »
Se castlen varoitushan johtuu siitä että joissakin moottoreissa ne virtajohdot on osa sen moottorin käämitystä joten niitä ei saa mennä katkomaan.
Stampede+Ez-run 80A+ez-run 8.5t, Axial AX-10 scorpion ARTR, Tamiya TT-01, Rustler + Mamba max + Ez-run 8.5t

Poissa Big Joe

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3246 : 27.08.10 - klo: 18.36 »
Ahaa! Sellaisia motteja en ole edes tiennyt olevankaan, joten ajattelin että johdoissa itsessään on jotain tinaamista haittaavaa.  :p

Poissa Joginen

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3247 : 27.08.10 - klo: 22.37 »
Olisiko jollain ideaa mistä lähtisi vikaa purkamaan:

Eli noparina traxin vxl ja ajelen 2s ja 3s lipoilla. Tänään tossa aikani suttasin ja lipocut meni päälle. Aloin lataamaan akkua ja kennot näytti 3.9v?! Eli tuntuus katkasevan 0.3-0.4v liian aikasin. Saman teki myös 2s akulla. Tuleeko mieleen voiko tuota säätää tai jollain vaikuttaa tuohon?


Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3248 : 28.08.10 - klo: 01.15 »
Varmaan olis enemmänkin ko. auton aiheeseen kuuluvaa, mutta olkoon. Kun en tiedä autosta ja sen tai tuon noparin iästä mitään, niin menee arvailuksi. Ensimmäisissä VXL-3s-nopareissa oli/on ongelmana 3S:llä aivan liian ylhäällä oleva cutoff-jännite. Niillä ei käytännössä voi ajaa 3S:llä, tai akun C-arvon pitää olla suuri ja akun kestää ajoa ilman jännitteen putoamista. Sittenkään niillä ei sitä akkua aja lähellekään 3v:n tasolle per kenno.

Toinen vaihtoehto tulee mieleen, että akkusi kyykkää eli jännite laskee kuormitettuna niin alas, että cutoff-iskee päälle. Tuo tapahtuu ihan millä noparilla tahansa. Siihen lääke on uudet ja laadukkaammat akut, jotka antavat tarpeeksi virtaa kuormitettuna myös muutaman kymmenen käyttökerran jälkeenkin.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa rizardi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3249 : 28.08.10 - klo: 01.23 »
Ny menee kyllä sähköopit mettään ja pahasti..
Kaikella kunniotuksella .
Voisitko perustella kantasi?

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3250 : 28.08.10 - klo: 09.43 »
Lähinnä tuon osalta että jokainen säie olisi näissä johdoissa lakattu tms.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa Big Joe

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3251 : 28.08.10 - klo: 11.35 »
Menee jännäksi.. Miksi pitää käyttää ylimääräistä juotospastaa, kun sitä on jo juotteessa valmiina? Pastan tehtävä kun on poistaa juotoksen edestä oksidit, sulfidit ja muut epäpuhtaudet. Jos kaikki on "puhdasta" niin mihin ylimääräistä juoksutetta tarvitaan? Jos tina ei tartu edes butaanikolvilla, jossa luulisi lämmöntuoton riittävän, niin tulisi mieleen että kyseessä ei ole kuparijohdin, käytössä on vääräntyyppinen tina tai sitten jotain ihan muuta?

Elektronien kulusta tasajännitteellä kuparissa olen kyllä aikalailla samoilla linjoilla hukka:n editti-osuuden kanssa. Ymmärtääkseni ne elektronit poukkoilee siellä ionisoituneiden kupariatomien välissä aikalailla sattumanvaraisesti, lopulta kuitenkin matkaten jotakuinkin samaan suuntaan. Mun mielestä käyttäen kuitenkin tilanaan koko johtimen poikkileikkausta. Vaihtojännitteellä tilanne sitten muuttuu taajuuden mukaan.

Voisivatko alan ammattilaiset kommentoida näkemyksiäni?

Poissa hukka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3252 : 28.08.10 - klo: 12.55 »
Kyllä oikeasti käytetään koko pinta-alaa, jos johteessa liikkuu vähänkään isompi virta. Mutta elektronillakin on massa ja se käyttäytyy sen mukaisesti. Eli jos unohdetaan kimpoilu ja atomin ytimen ympäri pyöriminen, ja tarkastellaan "etenemistä". Niin se aika paljon muistuttaa haulia putkessa. Mutta siis elävässä elämässä putki on aivan tupaten täynnä niitä hauleja.

Edit - taas puhelimella kirjoittelin, niin piti käydä jälkikäteen korjailemassa kirjoitus vihreitä.
« Viimeksi muokattu: 28.08.10 - klo: 13.52 kirjoittanut hukka »
||  2 kpl Traxxas Slash 4x4  ||  2 kpl Ansmann Racing C.O.R.E  ||   HL M41A3 Walker Bulldog Metal Upgade ||  HL Tiger I Metal Edition  ||  Axial SCX10 Dingo ||  Axial AX10 "Hirvi" ||

Poissa hukka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3253 : 28.08.10 - klo: 14.06 »
Olisiko jollain ideaa mistä lähtisi vikaa purkamaan:

Eli noparina traxin vxl ja ajelen 2s ja 3s lipoilla. Tänään tossa aikani suttasin ja lipocut meni päälle. Aloin lataamaan akkua ja kennot näytti 3.9v?! Eli tuntuus katkasevan 0.3-0.4v liian aikasin. Saman teki myös 2s akulla. Tuleeko mieleen voiko tuota säätää tai jollain vaikuttaa tuohon?


Tämän voi aiheuttaa myös jokin ongelma voiman siirrossa tai mottorissa. Eli kivi tai joku estää tai haittaa hetkittäin moottorin pyörimistä. Tällöin etenkin hyvin pinnillä kierroksilla on mahdollista että moottori hakkaa piikkinä niin paljon virtaa että Li-Po:kin "kyykkää". Tämä tekee muuten akulle tosi huonoa.

Olen törmännyt tähän samaan ilmiöön 3S li-polla, ryömittäessä ylämäkeen. Ongelma poistui vaihtamalla eturenkaiden laakerit, jotka olivat ruostuneet jumiin kun unohtui rasvaus edellisessä vesiperussa.
||  2 kpl Traxxas Slash 4x4  ||  2 kpl Ansmann Racing C.O.R.E  ||   HL M41A3 Walker Bulldog Metal Upgade ||  HL Tiger I Metal Edition  ||  Axial SCX10 Dingo ||  Axial AX10 "Hirvi" ||

Poissa Great Leo

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3254 : 28.08.10 - klo: 20.24 »
Mitenkäs tolla i max b6 laturilla tarkastetaan kennojen jännitteet et onko tasan?? Ladatessa ei näytä kuin kokonais jännitteen!!

Poissa SLap

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3255 : 28.08.10 - klo: 20.25 »
Näyttääpä, latauksessa kun on (balansointi latauksessa) niin paina latauksen aikana inc - nappia.
        >
Jeps

Poissa Great Leo

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3256 : 28.08.10 - klo: 22.24 »
Pitääpäs kokeilla, näyttääkä se vaan sen aikaa kun nappi on pohjassa??

Poissa Sampomies

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3257 : 28.08.10 - klo: 22.38 »
Pitääpäs kokeilla, näyttääkä se vaan sen aikaa kun nappi on pohjassa??

Ei. Siitä napista kun painaa niin vaihtaa siihen modeen että näyttää kennokohtaiset jännitteet. Samasta napista kun painat toistamiseen niin vaihtaa takaisin siihen modeen että näyttää kokonaisjännitteen.

Poissa HMS77

  • TamUA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3258 : 28.08.10 - klo: 23.16 »
Kyllä ne varmaan on ihan hyviä akkuja niin kuin muutkin akut .

Jos ei ole omakohtaisia kokemuksia niin pitäsköhän moiset nollainformaatio/mutu-mielipiteet pitää ominaan..  :roll:

Itsehän olen kokeillut Linnaproductsin akkua ja pakko sanoa että vaaka kallistuu edelleen noiden halpojen kiina-Zippyjen puolelle.
Mulla oli siis 2S 5200mah 35C Linnaproductsin akku, joka ei antanut läheskään samoja tehoja ulos kuin 2S 5000mah 20C Zippy. Samoten tuo Linnaproductsin akku kuumeni paljon enemmän kuin nuo Zippyt joissa on pienempi purkuvirtakin ja se olikin melko outoa.
Tuo akku lähti sitten asiakaspalautuksena takasin Hobbylinnalle, koska odotin todella että ns. "laatuakku" olis antanu paljon paremmin tehoja ulos, mutta sitä ei vaan tullu edes muutaman tyhjennys/lataus-syklin jälkeen. Aivan kuin akku olis ollu puoliteholla tai jotain..

Ja tuo tehonvertailu oli pelkästään "näppituntumalta", mutta kyllähän sen näkee silmällä miten auto kimpoaa aivan eri tyyliin eri akuilla, oli ero niin selvä.
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Poissa jo-oo-pa

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3259 : 29.08.10 - klo: 15.35 »
Hei en jaksanut kahlata koko ketjua läpi, joten kyselen tässä jos joku viitsisi valaista?
Eli ostin ensimmäisen sähköauton ja mukana tuli lipo akku 7.4v 2s1p ja 3200 mah
Laturi graupner ultramat 14 ja lisäksi PolyQuest balancer:

http://www.eshop109.kotisivut.com/catalog/product_info.php?cPath=24&products_id=182&osCsid=f911cbedd4ecfec5707b8fc9cdf46f8f

Eli kannattaako ladata tota lipoa balancerin kautta tasausliittimestä vai voiko ladata suoraan laturilla noista isoista virtakaapeleista?
Balancerin kautta tuntuisi kestävän todella kauan verrattuna ilman balanceria.
Tuo laturihan tunnistaa lipon ja osaa ilmeisesti ladata sen oikeilla arvoilla, mutta jos käytän balanceria välissä tarviiko säätöjä muutella, "kennomäärää tms?"

Ja tuosta 2s1p akusta niin eikös tuota ladata kaksikennoisena, tai ainakin laturi niin ehdottaa.

Poissa HMS77

  • TamUA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3260 : 29.08.10 - klo: 17.36 »
Hei en jaksanut kahlata koko ketjua läpi, joten kyselen tässä jos joku viitsisi valaista?
Eli ostin ensimmäisen sähköauton ja mukana tuli lipo akku 7.4v 2s1p ja 3200 mah
Laturi graupner ultramat 14 ja lisäksi PolyQuest balancer:

http://www.eshop109.kotisivut.com/catalog/product_info.php?cPath=24&products_id=182&osCsid=f911cbedd4ecfec5707b8fc9cdf46f8f

Eli kannattaako ladata tota lipoa balancerin kautta tasausliittimestä vai voiko ladata suoraan laturilla noista isoista virtakaapeleista?
Balancerin kautta tuntuisi kestävän todella kauan verrattuna ilman balanceria.
Tuo laturihan tunnistaa lipon ja osaa ilmeisesti ladata sen oikeilla arvoilla, mutta jos käytän balanceria välissä tarviiko säätöjä muutella, "kennomäärää tms?"

Ja tuosta 2s1p akusta niin eikös tuota ladata kaksikennoisena, tai ainakin laturi niin ehdottaa.

Lipo-akku ladataan aina latausliitin ja balanseri kytkettynä.
Tuo akku on siis todellakin kaksikennoinen ja laturi tunnistaa sen kyllä jos olet vaan valinnu Lipo-ohjelman laturista.
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Poissa Tepaja

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3261 : 29.08.10 - klo: 17.44 »
Mitäs tuo Novakin HV 5.5 imee virtaa? Tarkoituksena olisi laittaa 4x4 SC autoon ja noparina toimisi MMP. Ja Novakin kotisivut ei tarjoa tätä tietoa. Joten riittääkö 100A/120A antava akku? Ei ole kokemuksia Novakin moottoreista... On näköjään Zippy akut saanut uudet tarrat.

Poissa Janos

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3262 : 29.08.10 - klo: 18.56 »
Mitäs tuo Novakin HV 5.5 imee virtaa? Tarkoituksena olisi laittaa 4x4 SC autoon ja noparina toimisi MMP. Ja Novakin kotisivut ei tarjoa tätä tietoa. Joten riittääkö 100A/120A antava akku? Ei ole kokemuksia Novakin moottoreista... On näköjään Zippy akut saanut uudet tarrat.

Iteelä Hobaon SC10 autossa Yuntongin 2S 5000mAh 20C akku ja kone&nopari yhdistelmä tämä http://www.nitrohouse.com/catalog/product_info.php?cPath=403_406&products_id=22212
Eikä ainakaan tähän mennessä ole akut lämmennyt oikein edes yli 30asteen. Eli omien kokemusten perusteella sanoisin että tuo 100A jatkuvaa riittää. Tällä hetkellä olisi myös virtaloggeri, kunhan vaan ehtii niin pitäisi käydä mittaamassa mitä haukkaa.
Eli täyttä faktaa itellä ei ole vaan pelkkiä kokemuksia. Mutta eipä ainakaan auto tunnu kyykkäävän tai mitään vaan menee ihan niinkuin pitääkin tuolla yhdistelmällä
HongNor DM-1 Brushless MMM V3&2200kv&6S
Tamiya TA05 Spektrum DX3R

Poissa 7577

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3263 : 29.08.10 - klo: 19.15 »
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9172

Käykö nämä suoraan autoon Traxxas Rustler VXL?

Poissa SLap

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3264 : 29.08.10 - klo: 19.34 »
Pitäisi käydä, mutta suosittelen ostamaan kovakuorisen akun.
Jeps

Poissa jo-oo-pa

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3265 : 29.08.10 - klo: 21.49 »
Latailin ton balancerin kautta ja aikaa meni 200min eli aikast kauan.
Lisäksi tuntu, että virta loppu paljon aiemmin kun suoraan laturilla ladattuna.
Ladataanko tolla balancerilla tosiaan vain tuon tasausliittimen kautta, tai eihän tossa jää mitään paikkaa noille varsinaisille virtakaapeleille.

Poissa McJones

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3266 : 29.08.10 - klo: 21.51 »
Mitäs tuo Novakin HV 5.5 imee virtaa? Tarkoituksena olisi laittaa 4x4 SC autoon ja noparina toimisi MMP. Ja Novakin kotisivut ei tarjoa tätä tietoa. Joten riittääkö 100A/120A antava akku? Ei ole kokemuksia Novakin moottoreista... On näköjään Zippy akut saanut uudet tarrat.
Olikohan 0,8 kW speksattu koneelle maksimitehoksi, olettaisin 4S:llä. Minihyperissä HV 5.5:n kanssa on punakuorinen Zippyn hardcase (4000 mAh, 25C) toiminut ihan hyvin. E-Revossa samat akut ja kone oli ajossa 4s-settinä, akut (2 kpl sarjassa) toimi ihan ok siinäkin.
T Summit & E-Revo & Rally & Mini-Slash | K DRX VE | TC GT8LE | SM MZ2 | H Hyper Mini STe & Mini ST

Poissa -HL-

  • Äänekosken Pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3267 : 30.08.10 - klo: 13.50 »
Latailin ton balancerin kautta ja aikaa meni 200min eli aikast kauan.
Lisäksi tuntu, että virta loppu paljon aiemmin kun suoraan laturilla ladattuna.
Ladataanko tolla balancerilla tosiaan vain tuon tasausliittimen kautta, tai eihän tossa jää mitään paikkaa noille varsinaisille virtakaapeleille.
Siis, balanceri liitin kiinni akkun balanceri liittimeen ja varsinaiset liittimet kiinni laturiin, kyllä siinä pitäs paikka olla.
X – 6² | Dex210 | B44.1 | Slash 2wd Anza Evo

Poissa jo-oo-pa

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3268 : 30.08.10 - klo: 15.53 »
balancerissa toisessa päässä tasausliitin ja toisessa päässä liittimet jotka käyvät laturiin lukee +charger.

Laturissa vain yhdet liittimet, eli voi liittää ainoastaan balancerin tai akun virtajohdot.
Toimiiko toi balanceri jos ei ole yhdistettynä laturiin ollenkaan eli ainoastaan akun tasausliittimeen?

Poissa -HL-

  • Äänekosken Pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3269 : 30.08.10 - klo: 16.44 »
Mikäs laturi se on?
X – 6² | Dex210 | B44.1 | Slash 2wd Anza Evo