Kirjoittaja Aihe: LiPo akut autokäytössä.  (Luettu 1572753 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Voyager

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3300 : 02.09.10 - klo: 18.03 »
Akun tietojen perässä oleva C arvo, esimerkiksi 35C,
kertoo akun virrananto kyvystä.

Mitä suurenpi lukumäärä, niin sitä enemmän akku pystyy antamaan virtaa.

Toni
Arrma Fazon Voltage...Louise St Hummer tire & Wheel...

Poissa Pete_69

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3301 : 02.09.10 - klo: 20.28 »
Lisätään tuohon vielä, että vaikka se purkuvirta olisi 100C niin ei se akku välttämättä yhtään enempää tehoa tuo verrattuna vaikka 50C akkuun. Riippuu tietenkin moottorista, mutta ei se moottori ota yhtään enempää virtaa kuin tarvitsee oli akun purkuvirta sitten mitä tahansa.
Lrp S18 Monster, hpi cyber 10b "Wannabe SC". Axial SCX10 Trail Honcho. Tamiya TT-01 Type ED.

Poissa Great Leo

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3302 : 02.09.10 - klo: 20.33 »
Eli onko 2s20c akulla tehoissa eroa 2s30c akkuun esin traxxas bandit vxl eli onko auto tehokkaampi tolla jälkimmäisellä akulla??

Poissa JiiPee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3303 : 02.09.10 - klo: 20.44 »
Tuskin tuolla Traxxas VXL setillä mitään eroa huomaat, tuo 5Ah 20C antaa sen 100A jatkuvaa ja eihän tuo sataa vie ikinä. Joten et mitään lisäboostia tuosta isommasta C arvosta saa.

Niin edittiä että toi VXL kestää 3S akun niin sillä saa laitteen liikkumaan...
« Viimeksi muokattu: 02.09.10 - klo: 20.50 kirjoittanut JiiPee »
Revo ja pari pienempää nelipyörästä

Poissa Ama

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3304 : 02.09.10 - klo: 20.48 »
Isompi c arvo tuppaa myös usein kasvattamaan akun painoa.

Poissa Great Leo

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3305 : 02.09.10 - klo: 20.59 »
Tuskin tuolla Traxxas VXL setillä mitään eroa huomaat, tuo 5Ah 20C antaa sen 100A jatkuvaa ja eihän tuo sataa vie ikinä. Joten et mitään lisäboostia tuosta isommasta C arvosta saa.

Niin edittiä että toi VXL kestää 3S akun niin sillä saa laitteen liikkumaan...


Eli 3s akulla ja 2s akulla on iso ero kulussa sitten??

Poissa rottapaavo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3306 : 02.09.10 - klo: 21.03 »

Eli 3s akulla ja 2s akulla on iso ero kulussa sitten??

Kyllä on ja paljon. Itellä toi rustleri ei pysy enää yhtään käsissä tolla 3s lipolla. 2s lipoon kun vertaa, niin tuntuu, että teho tuplaantuisi... Sitten spurrin ja pinjonin välys oikeaksi, ettei mene spurri sileäksi. Itellä meni 3s:llä heti, kun se 2s:llä oli kestänyt ihan hyvin...
.

Poissa Great Leo

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3307 : 02.09.10 - klo: 21.09 »

Eli 3s akulla ja 2s akulla on iso ero kulussa sitten??

Kyllä on ja paljon. Itellä toi rustleri ei pysy enää yhtään käsissä tolla 3s lipolla. 2s lipoon kun vertaa, niin tuntuu, että teho tuplaantuisi... Sitten spurrin ja pinjonin välys oikeaksi, ettei mene spurri sileäksi. Itellä meni 3s:llä heti, kun se 2s:llä oli kestänyt ihan hyvin...


Onko suositella 3s akkua sitten mikä sopii banditiin, niissähän kai on samankokoinen akkutila!! Joku 5000mAh kokoinen ja mielummin kovakuorinen!! http://www.hobbycity.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10098&Product_Name=Turnigy_5000mAh_2S1P_20C_hardcase_pack toi on nyt tällä hetkellä!!

Poissa Pete_69

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3308 : 02.09.10 - klo: 21.13 »
Vähän vois varmaan tota huutomerkkien käyttöä rajottaa ja noille kysymyksille on se ihan omakin topikkinsa :smiley: http://rc10.fi/index.php?topic=4675.0
Lrp S18 Monster, hpi cyber 10b "Wannabe SC". Axial SCX10 Trail Honcho. Tamiya TT-01 Type ED.

Poissa HMS77

  • TamUA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3309 : 02.09.10 - klo: 21.14 »
Hard case 3S lipoja et Hobbycitystä löydä, tai en ole ite ainakaa löytäny ja taitaa muutenkin olla moiset kiven alla.
Jenkeistä toki löytyy vaikka mistä joten eikun sieltä tilailemaan..
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Poissa JiiPee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3310 : 02.09.10 - klo: 21.32 »
Great Leo:
Näin on. Siinä ekassa viestissäsi asian tiimoilta missä suosittelin tuota akkua niin kyselit vaan ajoajan perään, tehoista et niin välittänyt mutta ilmeisesti nälkä kasvaa syödessä :laugh: (ja kun kyselit kestääkö VXL tuon akun 2S 5A tehon niin et ilmeisesti tajunnut että kestää myös paljon enemmän)
Mutta kun tehot kasvaa niin alkaa laitteet paukkumaan, jos tilaat tuon 3S akun niin saat varautua varaosa hankintoihin. (ehkä, ei välttämättä)
Hobbycityssä on paljon 3S akkuja mutta ei kovakuorisina. Toki nuo pehmeet käy ihan hyvin, niitähän on käytetty todella paljon, tää hinta&kovakuorisuus on alle vuoden vanha juttu.
Mutta jos päätät tilaa Hobbycitystä 3S akun, vaikkakin pehmeillä kuorilla, niin voin sanoa että viritys on onnistunut.
Revo ja pari pienempää nelipyörästä

Poissa Great Leo

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3311 : 02.09.10 - klo: 21.43 »
Nälkä tosiaan kasvaa syödessä! Tosin haluisin laitteiden kestävän mikäli pysyn tiellä eikä niin, että ne alkaa paukkua pelkästä tehosta! Mitä varaosia sitten alkaisi menemään?

Poissa JiiPee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3312 : 02.09.10 - klo: 22.02 »
Noi jutut menee tohon topiikkiin...siellä jengi "tietää mistä puhuu :lol: "
http://rc10.fi/index.php?topic=4675.6930
Revo ja pari pienempää nelipyörästä

Poissa Voyager

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3313 : 02.09.10 - klo: 22.38 »
Kyllä se hardcase lipo on paaaaljon turvallisempi, kuin pehmeäkuorinen.

Toni  :wink:
Arrma Fazon Voltage...Louise St Hummer tire & Wheel...

Poissa JiiPee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3314 : 02.09.10 - klo: 22.59 »
Joo joo mut pistä linkki siihen HALPAAN 3S kovakuoreen, onko niitä edes? Jos fykyä löytyy niin tottakai...
Revo ja pari pienempää nelipyörästä

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3315 : 03.09.10 - klo: 07.04 »
Mikä on "oikea" tapa poistaa lipo akut käytöstä ja tehdä niistä turvallista jätettä?

Tässä Thunderpowerin sivuilla oleva ohje. Akkujen asianmukainen hävittäminen on monimutkaisempaa kuin edellisten akkuversioiden (NiCd ja NiMh) kohdalla.

** DISPOSAL OF LIPO BATTERIES **

Unlike NiCd batteries, lithium-polymer batteries are environmentally friendly.

For safety reasons, it’s best that LiPo cells be fully discharged before disposal (however,
if physically damaged it is NOT recommended to discharge LiPo cells before disposal -
see below for details). The batteries must also be cool before proceeding with disposal
instructions.

To dispose of LiPo cells and packs:

1. If any LiPo cell in the pack has been physically damaged, resulting
in a swollen cell or a split or tear in a cell’s foil covering, do NOT discharge the battery.
Jump to step 5.

2. Place the LiPo battery in a fireproof container or bucket of sand.

3. Connect the battery to a LiPo discharger. Set the discharge cutoff
voltage to the
lowest possible value. Set the discharge current to a C/10 value, with “C” being the
capacity rating of the pack. For example, the “1C” rating for a 1200mAh battery is 1.2A,
and that battery’s C/10 current value is (1.2A / 10) can be used,
such as a power resistor or set of light bulbs as long as the discharge current doesn’t
exceed the C/10 value and cause an overheating condition.
For LiPo packs rated at 7.4V and 11.1V , connect a 150 ohm resistor with a power rating
of 2 watts (commonly found at Radio Shack)to the pack’s positive and negative terminals
to safely discharge connecting it to an ESC/ motor system and allowing the motor to run
indefinitely until no power remains to further cause the system to function.

4. Discharge the battery until its voltage reaches 1.0V per cell or
lower. For resistive load type discharges, discharge the battery for up to 24 hours.

5. Submerse the battery into bucket or tub of salt water. This container should have a lid,
but it should not need to be air-tight. Prepare a plastic container (do not use metal) of cold water. And mix in 1/2 cup of salt per gallon of water. Drop the battery into the salt water.
Allow the battery to remain in the tub of salt water for at least 2 weeks.

6. Remove the LiPo battery from the salt water, wrap it in newspaper or paper towels and
place it in the normal trash. They are landfill safe.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa Gurvus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3316 : 03.09.10 - klo: 20.31 »
Saako 4000mAh lipoa ladata enintään 4 ampeerin virralla?

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3317 : 03.09.10 - klo: 20.43 »
Jep ellei akun valmistaja ole muuta ilmoittanut.

Poissa Stail

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3318 : 03.09.10 - klo: 20.44 »
Mikä on "oikea" tapa poistaa lipo akut käytöstä ja tehdä niistä turvallista jätettä?

Tässä Thunderpowerin sivuilla oleva ohje. Akkujen asianmukainen hävittäminen on monimutkaisempaa kuin edellisten akkuversioiden (NiCd ja NiMh) kohdalla.

Pari akkua pitäisi hävittää ja pitää tätä koittaa kunhan kerkiää.
Kait tuon suolaveden saa sitten kaataa ihan viemäriin kun ei tuossa mitään sanota siitä.
JQ

Poissa hukka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3319 : 03.09.10 - klo: 21.17 »
Aika monimutkainen juttu. Pura akku pienellä virralla täysin tyhjäksi. Esim. 12V. hehkulampulla. Kun lampussa ei ole enää mitään hehkua, eikä lamppu ole enää lämmin, alkaa akku olla valmis hävitettäväksi. Varmuuden maksimoimiseksi voi piuhat kiepaista vielä yhteen. Koko homma tulee hoitaa paikassa, jossa akun mahdollinen syttyminen ei aiheuta vahinkoja.
||  2 kpl Traxxas Slash 4x4  ||  2 kpl Ansmann Racing C.O.R.E  ||   HL M41A3 Walker Bulldog Metal Upgade ||  HL Tiger I Metal Edition  ||  Axial SCX10 Dingo ||  Axial AX10 "Hirvi" ||

Poissa LaNi5

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3320 : 03.09.10 - klo: 22.06 »
Sen suolaveden tarkoitus on varmistaa, että kaikki kennot on tyhjä, eikä yksi ole väärinpäin ja toisessa on vielä varausta jäljellä. Samoin, jos sarjankytkentä on rikki on suolavesi ainoa tapa purkaa kennot tyhjiksi.

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3321 : 03.09.10 - klo: 22.50 »
Ei ole ihan helppoa taajamassa. Kovin monella ei ole paikkaa missä antaa akun purkautua rauhassa.

Poissa hukka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3322 : 03.09.10 - klo: 23.15 »
Ehkä tuhansia lipoja hävittäneenä, ja joitakin kymmeniä testi polttaneena olen täysin samaa mieltä että taajamassa on purku vaikea hoitaa. Yleensä lithium akun säilytys vaikka kerrostalossa on hieman kyseenalaista. Mutta onneksi aika harvoin mitään sattuu, vaikka ollaan tekemisissä noin epävakaan virityksen kanssa.

edit - ihan oma mielipide, mutta itsekkin pidän akkuja kotona. Vaikka pitkään olin nikkelipötköjen kannalla ihan turvallisuuden vuoksi.
« Viimeksi muokattu: 03.09.10 - klo: 23.44 kirjoittanut hukka »
||  2 kpl Traxxas Slash 4x4  ||  2 kpl Ansmann Racing C.O.R.E  ||   HL M41A3 Walker Bulldog Metal Upgade ||  HL Tiger I Metal Edition  ||  Axial SCX10 Dingo ||  Axial AX10 "Hirvi" ||

Poissa Gurvus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3323 : 04.09.10 - klo: 10.09 »
Mistää johtuu että laturi lopettaa lipon lataamisen niin hitaasti. Se siis lataa sen ihan normaalisti, mutta kun jännite on 8,4 volttia se ei heti lopeta latausta, vaan alkaa vähentää lataustehoa pikku hiljaa kunnes se on nolla ampeeria. Tämä vie aikaa ainakin puoli tuntia. Koituuko akulle mitään haittaa jos sen ottaa irti ennenkuin laturi on lopettanut?

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3324 : 04.09.10 - klo: 10.16 »
Johtuu laturin lipolatausohjelmasta, jännite ei saa koskaan nousta yli 4,2V/kenno. Alussa laturi lataa täydellä virralla ja kun tavoitejännite on saavutettu (eli 2S lipossa 8,4V) niin laturi alkaa vähentämään latausvirtaa ja tarkkailee ettei jännite pääse nousemaan yli tuon rajan. Jos katkaiset latauksen etuajassa niin akku ei tule täyteen, mutta voi sillä ajaa. Kannattaa kuitenkin tarkkailla että akun kennot pysyy balanssissa jos et anna laturin hoitaa latausta aina loppuun asti.

Poissa Gurvus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3325 : 04.09.10 - klo: 10.30 »
Ei siis esim. käyttöikä vähene jos ottaa pois?

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3326 : 04.09.10 - klo: 11.10 »
Ei pitäisi mutta järkevämpää antaa laturin hoitaa lataus ja balansointi aina loppuun asti.

Poissa e-revo vxl

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3327 : 04.09.10 - klo: 14.40 »
moro

mulla kävi vähän aikaa sitte pieni tapaturma auton noparille eli meni oikkariin ja lämmitti 3 kennosta lipoa. kotona mittasin akun lämmön niin oli jotai 70-75 astetta ni voiko sitä akkua enää käyttää.

-Aki
1:16 skaala E-Revo vxl, 1:1 skaala Toyota Supra mk3 turbo

Poissa Anis

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3328 : 07.09.10 - klo: 21.05 »
Mistäs tietää että akku on täynnä laturilla turnigy accucel 8?
Latausvirta kävi jo nollilla, 4S akku ja kennot kävi parhaimmillaan 4,2 joista heikoin kenno oli 0,03V alle. Latausvirta oli myös nolla.
Tasauslataus päällä siis.
Päivystän tässä laturin vierellä nyt yhtäkkiä latausvirta taas 0,3A. Ilmoittaako ko laturi jossain vaiheessa kun sen mielestä akku on täynnä vai painanko stop kun latausvirta seuraavaksi nolla, kokonaisjännite 16,8V (ei tunnu sinne nousevan) vai kun kennot "lähimpänä" balanssia?
ehkä tämä meni pieleen äsken, kun korkkasin uuden akun ja ajoin MMM noparin jänniterajalle joka muutettu 3,2V/kenno. Yksi kenno oli 2,8v, ei kai se nyt heti ole entinen akku...?

Poissa Anis

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3329 : 07.09.10 - klo: 21.11 »
Irrotin laturin. Flukella kennot 4.22, 4.23, 4.23 ja 4,15 lienee toleranssissa?