Kirjoittaja Aihe: LiPo akut autokäytössä.  (Luettu 1572762 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa jonu93

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3690 : 30.04.11 - klo: 12.44 »
saako mistään muualta (euroopasta,kiinasta tai amerikasta...) halpoja saddlepack lipoja kuin r2hobbiesista ja hobbycitystä, mutta kummassakaan ei ole niitä varastossa.
onko jollain kokemuksia tästä akusta
« Viimeksi muokattu: 30.04.11 - klo: 12.54 kirjoittanut jonu93 »
- Team Associated  -  SC10 4x4  -

Poissa stadium

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3691 : 30.04.11 - klo: 18.09 »
mitä lipoja suosittelette http://www.hobbylinna.com/blast-24ghz-p-23293.html autoon?
Tamiya TA-04 "Drifteri" Tamiya M05 "Pikatsu"

Poissa HMS77

  • TamUA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3692 : 30.04.11 - klo: 19.09 »
mitä lipoja suosittelette http://www.hobbylinna.com/blast-24ghz-p-23293.html autoon?

Ei mitään kun noparissa ei ole lipo cut-offia.
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Poissa stadium

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3693 : 30.04.11 - klo: 19.16 »
sit tarttee uuen noparin
Tamiya TA-04 "Drifteri" Tamiya M05 "Pikatsu"

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3694 : 30.04.11 - klo: 19.56 »
sit tarttee uuen noparin
Voi olla, että uuden noparin osto on järkevää muutenkin, mutta kyllähän cut-offia voi korvata esimerkiksi tällaisella summerilla, joka varoittaa akun loppumisesta:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7224

Tietenkään tuo ei pysäytä sitä autoa, joten vastuu jää ratin ja lippiksen väliin. Halvalla saa myös jännitenäytön, josta pitää tietenkin itse mennä sitten katsomaan se jännite. Ja jos on iso akkukapasiteetti ja kohtuudella kuluttava auto, niin voipi olla, ettei sitä akkua voi muutenkaan ajaa tyhjäksi ennen kuin esim. moottori ylikuumenee. Tällöin on katsottava kellosta joka tapauksessa, että kauanko on ajettu.

Mutta onhan se paljon parempi, jos se nopari katkaisee menon, sitten kun akku on syytä ladata.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa Laakkanen

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3695 : 02.05.11 - klo: 10.16 »
Viimeviikolla saapui satsi Turnigy 5000mAh 2S1P 20C hardcase pack akkuja.
Noh, eilen sitten kovan ajamisen tuloksena yksi akuista otti itseensä ja häipyi savuna ilmaan. Laturi huuteli connection breakkia tälle akulle ennen käyttöön ottoa mutta se saatiin ladattua kuitenkin kun houkuteltiin hiukan. Kannattaa siis olla varovainen näiden akkujan kanssa.

Spede otti sen verran itseensä että se mitä akusta jäi jäljelle suli siihen akkukoteloon ja luultavasti nopari otti vahinkoa. Muuten säästyttiin vahingoilta.
Tässä pari kuvaa(klikkaamalla isommaksi):


« Viimeksi muokattu: 03.05.11 - klo: 20.16 kirjoittanut Laakkanen »
Slash | Stampede.

Poissa Laakkanen

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3696 : 05.05.11 - klo: 20.30 »
Edellisen postauksen kuvissa oleva Spede putsattu ja vahinkot tarkastettu. Ihme ja kumma kaikki sähköt toimii, paitsi tietty toi akku  :grin:
Jos laittas noparin alle alumiinilevyä suojaksi niin ei seuraavalla kerralla sulais noparin kuori akun riekaleisiin kiinni.
Slash | Stampede.

Poissa Gurvus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3697 : 06.05.11 - klo: 15.32 »
Melkoisen pahaa jälkeä tullut :shocked:.

Eikö Connection break tarkoita ongelmaa kytkennissä/oikosulkua, kannattaisi tarkistaa syy ilmoitukseen jos sellainen tulee.

Poissa Tepaja

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3698 : 06.05.11 - klo: 16.07 »
Omalla kohdalla tullut pari kertaa connection brake teksti. Ensimmäisellä kerralla oli juotos irronnut kennon päästä ja toisella kertaa oli balancerin johto poikki.

Poissa Hount

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3699 : 06.05.11 - klo: 16.39 »
Viimeviikolla saapui satsi Turnigy 5000mAh 2S1P 20C hardcase pack akkuja.
Noh, eilen sitten kovan ajamisen tuloksena yksi akuista otti itseensä ja häipyi savuna ilmaan. Laturi huuteli connection breakkia tälle akulle ennen käyttöön ottoa mutta se saatiin ladattua kuitenkin kun houkuteltiin hiukan. Kannattaa siis olla varovainen näiden akkujan kanssa.

Mikä ihmeen idea sai lähteä ajamaan selkeästi rikkinäisellä ja potentiaalisesti vaarallisella akulla?
Se jos laturi huutelee Connection Break:ia pitäisi laittaa hälytyskellot soimaan ettei sitä akkua kannata edes ladata enempää. Saatika ikinä yrittää ajaa sillä. Onneksi et polttanut taloasi!

 - Hount

Poissa Laakkanen

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3700 : 06.05.11 - klo: 17.00 »
Mikä ihmeen idea sai lähteä ajamaan selkeästi rikkinäisellä ja potentiaalisesti vaarallisella akulla?
Se jos laturi huutelee Connection Break:ia pitäisi laittaa hälytyskellot soimaan ettei sitä akkua kannata edes ladata enempää. Saatika ikinä yrittää ajaa sillä. Onneksi et polttanut taloasi!

 - Hount
Ihan sillä lähdin lataamaan kun latauspaikka on turvalliseksi rakennettu. On lipopussissa ja palamattomassa kaukalossa. Yhtähyvät varmistuksen on latauspisteelle kuin puukiukaalle saunassa   :smiley:
Ainahan niiden kanssa pitää olla varovainen koska ne palaessaan leimahtavat aika kovasti.
Slash | Stampede.

Poissa Munkki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3701 : 14.05.11 - klo: 12.45 »
VXL-3 nopari katkasi oikeaoppisesti toiminnan, kun jännitteet oli mennyt alas, mutta kun katoin tän 2s lipon jännitteet niin toinen kenno oli jotain 2.87V ja toinen joku 3.36V.

Alempijänniteinen alko kumminkin noustamaan jännitettään pikku hiljaa ylöspäin itekseen ja nyt näyttäisi kennot olevan 3.03V ja tuo toinen pysynä 3.37V:ssa. Mitähän tässä oikein tapahtuu/tapahtunut? Ekoja Lipo ajoja vielä nämä.

Edit: Näyttäis tuo alempi jääneen sitten tuohon 3.03V. Oisko voinut tuo tasuri sitten käydä hitailla tai jotain ja lähti mittari vain nousemaan tuolta 2.87V:sta? Aloin kuitenkin purkamaan tuota isompaa jännitettä.
« Viimeksi muokattu: 14.05.11 - klo: 12.59 kirjoittanut Munkki »
♦ Traxxas Rustler VXL ♦ Tamiya TT-01 ♦

Poissa Gurvus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3702 : 14.05.11 - klo: 13.01 »
Laturi tasaa niitä kennoja, eli lataa sen tyhjemmän sen täyden tasolle. Eiköhän ne vielä kunnossa ole. Mikä sulla on Lipo cut-offin jänniteraja. Kannattaa laittaa vaikka ihan 3,6 volttiin, kun kuitenkin kennot menevät epätasaisiksi ajossa.

Poissa nestori

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3703 : 14.05.11 - klo: 14.20 »
Ei cuttia voi säätää VXL:ssä.

Poissa Munkki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3704 : 14.05.11 - klo: 15.54 »
Ei kai laturi niitä tasaa jossei ole tasaavalaturi?

No purin ne niin että oli sitten 3.0V molemmissa ja latasin täyteen 4.2V joten ei kai niissä mitää vikaa ole...
Hongkong lipo niin suattaapi tehdä noin? Eikös näiden takia Lipoissa niitä jänniteitä pidäkin tarkkailla ja tasailla jne..
♦ Traxxas Rustler VXL ♦ Tamiya TT-01 ♦

Poissa jonu93

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3705 : 15.05.11 - klo: 15.13 »
jos on 2s 5700mah lipo niin voiko sen ladata laturilla jonka max. latausvirta on 5A vai täytyykö olla isompi laturi?
- Team Associated  -  SC10 4x4  -

Poissa Gurvus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3706 : 15.05.11 - klo: 15.24 »
Voi ladata vaikka yhden ampeerin virralla. Se 5,7 ampeeria on vain maksimi tuon akun kohdalla. Viidellä ampeerilla kestää tosin hieman kauemmin.

Poissa aver78

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3707 : 15.05.11 - klo: 19.34 »
Tänään kruisailin pojan kanssa ja Nosramin lipo antautui... Pariviikkoa sitten meni Nosramin ESC p*skaksi  :angry: saa mun puolesta noi Nosramin romut olla

Poissa Munkki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3708 : 15.05.11 - klo: 21.03 »
Joo kannattaa tulevaisuudessa turvautua vain noihin kiinan lipoihin.  :wink:
Ei voi pettyä kun puoli-ilmasiks saa.
♦ Traxxas Rustler VXL ♦ Tamiya TT-01 ♦

Poissa whelibob

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3709 : 17.05.11 - klo: 18.46 »
Tänään kruisailin pojan kanssa ja Nosramin lipo antautui... Pariviikkoa sitten meni Nosramin ESC p*skaksi  :angry: saa mun puolesta noi Nosramin romut olla
ei tuossa akussa näytä kuvan perusteella olevan muuta vikaa kun, että akun muovisuoja on halki. takasin kasaan ja teippiä niin pitäs olla kunnossa. ellei noissa hopeissa ole lommoja tai muita fiboja.

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3710 : 17.05.11 - klo: 19.25 »
Tänään kruisailin pojan kanssa ja Nosramin lipo antautui... Pariviikkoa sitten meni Nosramin ESC p*skaksi  :angry: saa mun puolesta noi Nosramin romut olla
ei tuossa akussa näytä kuvan perusteella olevan muuta vikaa kun, että akun muovisuoja on halki. takasin kasaan ja teippiä niin pitäs olla kunnossa. ellei noissa hopeissa ole lommoja tai muita fiboja.

Juu ei, ei todellakaan näin...


Miksiköhän luulet kuoren poksahtaneen auki, olisiko kennot hieman turvonneena?????
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa aver78

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3711 : 17.05.11 - klo: 20.13 »
Joo ei ole syytä laittaa kasaan enään...

Poissa Hount

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3712 : 18.05.11 - klo: 23.56 »
Onko kellään kokemuksia näistä HobbyKingin 4500 mAh 4S HardCase -akuista?
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10869

Tällä hetkellä tuossa e-Hyper 8.5:ssa on Turnigyn 5000 mAh 30C pehmeäkuoriset akut ja vähän pelottaa kuinka nuo mahtaa kestää kesän? Ei oikein viitsisi tilata vain yhtä akkua testiksi ja kolmen akun tilaaminen arveluttaa jos nuo onkin ihan kehnoja.

Nuo pehmeäkuoriset 150 - 200 A akut riittävät virran puolesta ihan hyvin tähän pirssiin, mutta kovakuorisia budjettiakkuja ei tunnu löytyvän tuota 135 - 180 A jytympänä. Lähinnä kapasiteettia kaipailisin lisää.

 - Hount

Poissa ypi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3713 : 23.05.11 - klo: 20.19 »
Onko kellään tietoa tämmösestä laturista?

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7028

tilasin tuommoisen kun ilmeisesti on lataus- ja tasaustoiminto samassa, mutta nyt tilaamisen jälkeen kattelin tarkemmin ja ihmetytti tuo tasaajan liitin. Mikä noista on tasaajan liitin vai onko jossain liitin tämmöiselle akulle?
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10305

Poissa ajv

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3714 : 23.05.11 - klo: 21.51 »
@ypi: tuossa laturissa taitaa olla integroituna noi tasurin liittimet eri kokoisille akuille. Ainakin 150w mallissa oli. Ja tasurin liitin on sekä laturissa, että akussa JST-XH, joten sen puolesta ei huolta. Tuon laturin kanssa tasurin jatkojohto helpottaa elämää.
Team Durango DESC410 || MCD RRV4
Riihimäen PA-klubi

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3715 : 23.05.11 - klo: 22.25 »
Onko kellään tietoa tämmösestä laturista?

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7028

tilasin tuommoisen kun ilmeisesti on lataus- ja tasaustoiminto samassa, mutta nyt tilaamisen jälkeen kattelin tarkemmin ja ihmetytti tuo tasaajan liitin. Mikä noista on tasaajan liitin vai onko jossain liitin tämmöiselle akulle?
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10305
Minulla ja tosi monella muullakin on juuri tuollainen laturi. Ne on hyviä, kun ne on ehjiä. Tasaajan liittimet on ne valkoiset, joita on monta siinä laturin oikeanpuoleisessa laidassa. Vieressä + ja - latausjohdot. Muista sitten, että kun LiPoja lataat tasauksella, niin kiinnitettynä pitää olla sekä +, - että tasausliitin.

Linkittämäsi akun tasausliitin JST-XH menee tuohon laturiin.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa ypi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3716 : 24.05.11 - klo: 00.05 »
kiitoksia.. eli voi hyvillä mielin istuskella postiluukun vieressä :tongue:

niinhän siellä selvästikin lukee tuo liitintyyppi  :cheesy: ei sitä aina kaikkia voi huomata ku lukee ekan kerran  :azn:

Poissa Hade

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3717 : 24.05.11 - klo: 18.26 »
kiitoksia.. eli voi hyvillä mielin istuskella postiluukun vieressä :tongue:

niinhän siellä selvästikin lukee tuo liitintyyppi  :cheesy: ei sitä aina kaikkia voi huomata ku lukee ekan kerran  :azn:
Huomasithan sitten että kyseisessä laturissa ei ole virtalähdettä. Eli tarvii ulkoisen virtalähteen.
Traxxas Slash 4x4
HPI Sprint 2 Flux

Poissa sponge

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3718 : 24.05.11 - klo: 21.13 »
Ihan btw tuli mieleen että miten tommoset auton johdot kestää kun tilaamastani gens ace 5000 mah irtoaa 50c jatkuvaa ja 100c hetkellistä. Sehän tekee 250a jatkuvaa ja 500a hetkellistä! :angel:

kemppi sanoo hitasuslaitteestaan näin:
FastMig KM 300, 400 ja 500 -virtalähteiden kuormituksen huippuarvot ovat 300, 400 ja 500 ampeeria. Rakenteeltaan ne ovat keveitä ja energiankulutukseltaan pieniä.
Linkki: http://www.kemppi.com/inet/kemppi/kit.nsf/inet/kemppi/kit.nsf/0/DEF25BFA1353F75BC2257181003BD297?opendocument

Rc auton akun purkuarvoiden mukaan voisi vaikka hieman hitsailla???! :shocked:
Muista turvaväli! 
 Team c tc02 - Team c ts2 - TT Phoenix st - Gaui 500X Quad- copter

Poissa ajv

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3719 : 24.05.11 - klo: 21.20 »
joo paitsi lipoissa jännite lasketaan volteissa ja tos hitsauslaitteessa sadoissa volteissa, eli tehot ovat ihan eri hehtaareilta...
Team Durango DESC410 || MCD RRV4
Riihimäen PA-klubi