Kirjoittaja Aihe: LiPo akut autokäytössä.  (Luettu 1572753 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa tansu95

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3720 : 24.05.11 - klo: 21.56 »
VXL-3 nopari katkasi oikeaoppisesti toiminnan, kun jännitteet oli mennyt alas, mutta kun katoin tän 2s lipon jännitteet niin toinen kenno oli jotain 2.87V ja toinen joku 3.36V.

Alempijänniteinen alko kumminkin noustamaan jännitettään pikku hiljaa ylöspäin itekseen ja nyt näyttäisi kennot olevan 3.03V ja tuo toinen pysynä 3.37V:ssa. Mitähän tässä oikein tapahtuu/tapahtunut? Ekoja Lipo ajoja vielä nämä.

Edit: Näyttäis tuo alempi jääneen sitten tuohon 3.03V. Oisko voinut tuo tasuri sitten käydä hitailla tai jotain ja lähti mittari vain nousemaan tuolta 2.87V:sta? Aloin kuitenkin purkamaan tuota isompaa jännitettä.
Sori wanha juttu, mutta itellä ainakin sama nopari vetää eka 50% tehoille, kun rupee olee siinä 3.80v akussa per kenno virtaa ja käsittääkseen sitten lopettaa kokonaan toiminnan kun menee liian alas...Ite aina lopetan siihe ajelut, kun siirtyy 50% tehoille!
<-Tekno RC//TEAM LOSI 8IGHT//ALPHA ENGINES//NOVAROSSI//GO//TRAXXAS//SAVÖX//PRO-LINE//TeknoRC.fi//->

Poissa ypi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3721 : 25.05.11 - klo: 00.37 »
kiitoksia.. eli voi hyvillä mielin istuskella postiluukun vieressä :tongue:

niinhän siellä selvästikin lukee tuo liitintyyppi  :cheesy: ei sitä aina kaikkia voi huomata ku lukee ekan kerran  :azn:
Huomasithan sitten että kyseisessä laturissa ei ole virtalähdettä. Eli tarvii ulkoisen virtalähteen.

arrgh... olin nukkumassa ku posteljooni kävi painelee ovikellon nappulaa. Joutu hakemaan itse postista. Tuli kyseinen laturi  :cheesy: huomenna pitää olla paremmin hereillä ku todennäköisesti auto kolkuttaa ovella  :laugh: :cheesy:

Kiitos huomautuksesta tuosta virtalähteestä. Olin huomannut kyseisen puutteen ja pitää kattoa jos noista ari-pekan ohjeista sais väsättyä virtalähteen. Auton akun navoista saa ilmeisesti otettua hyvin jos ei muuta virtalähdettä keksi? Vai saako ihan tupakinsytyttimestä?

Mitenkähän tuommosessa laturissa tuo sulakepuoli? Löytyykö sisältä joku sulake vai kärähtääkö oikosulun sattuessa koko boksi?

Poissa nikob

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3722 : 28.05.11 - klo: 15.28 »
Aloittelija Lipo akkujen parissa.
Kaksi RFI 5000mah 2S akkua löytyy. Ja laturina Graupnerin Ultramat 14 Plus.
Kummoiset säädöt tuohon kannattaa laittaa kun rupee noita lataileen?
Ja tasaako tuo automaattisesti kennot kun pistän vain tuon balanceri johdon kiinni tuohon lautaan?
Traxxas Stampede 4X4 VXL & Traxxas 1/16 Mustang Boss 302 VXL & Tamiya super Blackfoot

Poissa HMS77

  • TamUA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3723 : 29.05.11 - klo: 14.42 »
Tuo laturi tunnistaa kennomäärän tietääkseni automaagisesti, joten muuta ei taida tarvita laittaa kun oikea latausohjelma, eli lipo-ohjelma ja latausvirta max. 5A ja mahdollisesti laturin sitä kysyessä akun kapasiteetti eli 5000mah.
Ja joo, tasaa kennot kun laitat balanseripiuhan kiinni.
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Poissa nikob

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3724 : 29.05.11 - klo: 18.58 »
Tuo laturi tunnistaa kennomäärän tietääkseni automaagisesti, joten muuta ei taida tarvita laittaa kun oikea latausohjelma, eli lipo-ohjelma ja latausvirta max. 5A ja mahdollisesti laturin sitä kysyessä akun kapasiteetti eli 5000mah.
Ja joo, tasaa kennot kun laitat balanseripiuhan kiinni.
Okei. Noin olin itsekkin ajatellut. mutta nyt sai varmennusta asiaan. Kiitos.
Mikä muuten tuossa laturissa on se ohjelma millä ladataan akut säilytys tilaan?
Pitäisi kai sekin löytyä tuosta.
Traxxas Stampede 4X4 VXL & Traxxas 1/16 Mustang Boss 302 VXL & Tamiya super Blackfoot

Poissa arikoivunen

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3725 : 30.05.11 - klo: 01.08 »
Kuinka paljon tilaa on akku?

Poissa HMS77

  • TamUA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3726 : 30.05.11 - klo: 01.15 »
Saisko suomeks?
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Poissa ypi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3727 : 13.06.11 - klo: 15.23 »
onko tuo li-polymer sama kuin lipo?

kattelin tuommosta balanceria niin sopiiko tuo lipo akkuihin?

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10328

Poissa nestori

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3728 : 13.06.11 - klo: 17.41 »
On se sama asia ja sopii.

Poissa lynx700500

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3729 : 13.06.11 - klo: 21.12 »
Moikka. Olen aika aloittelija näissä hommissa ja omistan tuollaisen laturin. HobbyKing ECO6-10   
Linkki sivuille http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=12105
Akut on sitten tällaiset Turnigy 5000mAh 2S1P 7.4v 30C
Jos yritän ladata näitä akkuja yli neljän amperin virralla laturi lopettaa latauksen aina noin minuutin päästä ilmoittamatta mitään. Mistä tämä johtuu? Aivan sama onko auto käynnissä vai ei. Eli mielestäni jännite ei laske niin alas, että sillä katkeais. Lähtee uudelleen aina lataamaan kun käynnistää  laturin, mutta ei pysy päällä jos syöttöä on yli 4 ampperia.

Poissa Karvis

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3730 : 13.06.11 - klo: 22.00 »
Moikka. Olen aika aloittelija näissä hommissa ja omistan tuollaisen laturin. HobbyKing ECO6-10   
Linkki sivuille http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=12105
Akut on sitten tällaiset Turnigy 5000mAh 2S1P 7.4v 30C
Jos yritän ladata näitä akkuja yli neljän amperin virralla laturi lopettaa latauksen aina noin minuutin päästä ilmoittamatta mitään. Mistä tämä johtuu? Aivan sama onko auto käynnissä vai ei. Eli mielestäni jännite ei laske niin alas, että sillä katkeais. Lähtee uudelleen aina lataamaan kun käynnistää  laturin, mutta ei pysy päällä jos syöttöä on yli 4 ampperia.

Kyseinen laturi on täysi p*ska, minulle tuli versio joka ei lataa lainkaan. Lähtee normaalisti muka lataamaan, mutta lopettaa lataamisen juuri samallalailla ilmoittamatta mitään. Oli tasan viimeinen HK:n laturi tähän taloon.

Poissa ypi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3731 : 14.06.11 - klo: 00.07 »
Moikka. Olen aika aloittelija näissä hommissa ja omistan tuollaisen laturin. HobbyKing ECO6-10   
Linkki sivuille http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=12105
Akut on sitten tällaiset Turnigy 5000mAh 2S1P 7.4v 30C
Jos yritän ladata näitä akkuja yli neljän amperin virralla laturi lopettaa latauksen aina noin minuutin päästä ilmoittamatta mitään. Mistä tämä johtuu? Aivan sama onko auto käynnissä vai ei. Eli mielestäni jännite ei laske niin alas, että sillä katkeais. Lähtee uudelleen aina lataamaan kun käynnistää  laturin, mutta ei pysy päällä jos syöttöä on yli 4 ampperia.

Kyseinen laturi on täysi p*ska, minulle tuli versio joka ei lataa lainkaan. Lähtee normaalisti muka lataamaan, mutta lopettaa lataamisen juuri samallalailla ilmoittamatta mitään. Oli tasan viimeinen HK:n laturi tähän taloon.


itselläni on HK:sta accucell 6 ja toimii aivan moitteettomasti

mitä tarkotat että ihan sama onko auto käynnissä vai ei? eihän auto voi olla käynnissä samaan aikaan kun lataat kun akun kaapelit pitää olla kytkettynä laturiin eikä autoon. onhan sulla ne akun paksut johdot kiinni laturissa eikä pelkästään tasausjohto?

ainakin itselläni tuossa 6:ssa täytyy pitää starttinappulaa pitkään pohjassa kun aloittaa latauksen ja sen jälkeen laturi kysyy ilmeisesti että onko se tunnistanut akun oikeen ja se pitää vielä hyväksyä start nappulalla.

Poissa rizardi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3732 : 14.06.11 - klo: 05.41 »
ei pysy päällä jos syöttöä on yli 4 ampperia.
Virtalähteesi on heikkotehoinen.
Kokeile ottaa virta vaikka 1/1 auton akusta ja jos vielä tekee samaa niin vika on laturissa.
Tosiaan turnigy accucell 6 on pelannut moitteetta.

Poissa Pete_69

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3733 : 14.06.11 - klo: 07.19 »
Moikka. Olen aika aloittelija näissä hommissa ja omistan tuollaisen laturin. HobbyKing ECO6-10   
Linkki sivuille http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=12105
Akut on sitten tällaiset Turnigy 5000mAh 2S1P 7.4v 30C
Jos yritän ladata näitä akkuja yli neljän amperin virralla laturi lopettaa latauksen aina noin minuutin päästä ilmoittamatta mitään. Mistä tämä johtuu? Aivan sama onko auto käynnissä vai ei. Eli mielestäni jännite ei laske niin alas, että sillä katkeais. Lähtee uudelleen aina lataamaan kun käynnistää  laturin, mutta ei pysy päällä jos syöttöä on yli 4 ampperia.


itselläni on HK:sta accucell 6 ja toimii aivan moitteettomasti

mitä tarkotat että ihan sama onko auto käynnissä vai ei? eihän auto voi olla käynnissä samaan aikaan kun lataat kun akun kaapelit pitää olla kytkettynä laturiin eikä autoon. onhan sulla ne akun paksut johdot kiinni laturissa eikä pelkästään tasausjohto?

Öh, nyt meni ainakin täällä vähän ohi, että miten niin auto ei voi olla käynnissä samaan aikaan kun lataa? käsittääkseni lynx puhuu nyt 1:1 autosta laturin virtalähteenä?
Lrp S18 Monster, hpi cyber 10b "Wannabe SC". Axial SCX10 Trail Honcho. Tamiya TT-01 Type ED.

Poissa lynx700500

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3734 : 14.06.11 - klo: 07.28 »
Moikka. Olen aika aloittelija näissä hommissa ja omistan tuollaisen laturin. HobbyKing ECO6-10   
Linkki sivuille http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=12105
Akut on sitten tällaiset Turnigy 5000mAh 2S1P 7.4v 30C
Jos yritän ladata näitä akkuja yli neljän amperin virralla laturi lopettaa latauksen aina noin minuutin päästä ilmoittamatta mitään. Mistä tämä johtuu? Aivan sama onko auto käynnissä vai ei. Eli mielestäni jännite ei laske niin alas, että sillä katkeais. Lähtee uudelleen aina lataamaan kun käynnistää  laturin, mutta ei pysy päällä jos syöttöä on yli 4 ampperia.

Kyseinen laturi on täysi p*ska, minulle tuli versio joka ei lataa lainkaan. Lähtee normaalisti muka lataamaan, mutta lopettaa lataamisen juuri samallalailla ilmoittamatta mitään. Oli tasan viimeinen HK:n laturi tähän taloon.


itselläni on HK:sta accucell 6 ja toimii aivan moitteettomasti

mitä tarkotat että ihan sama onko auto käynnissä vai ei? eihän auto voi olla käynnissä samaan aikaan kun lataat kun akun kaapelit pitää olla kytkettynä laturiin eikä autoon. onhan sulla ne akun paksut johdot kiinni laturissa eikä pelkästään tasausjohto?

ainakin itselläni tuossa 6:ssa täytyy pitää starttinappulaa pitkään pohjassa kun aloittaa latauksen ja sen jälkeen laturi kysyy ilmeisesti että onko se tunnistanut akun oikeen ja se pitää vielä hyväksyä start nappulalla.

Siis otan virtaa suoraan 1/1, eli oikeasta autosta.  Jännite on tasan 12v  jos auto on sammuksissa ja sitten kun auto on käynnissä niin noin 14.4v. Auton akussa tuntuisi kapasiteetin riittävän syöttää virtaa, eli siitä se ei voi olla kiinni.
Voiko tuossa laturissa olla niin p*skat johdot että ei sovi menemään tarpeeksi virtaa? Laturilta RC auton akkuun meneviä johtoja olen vaihdellut paksumpii mutta ei ollut merkitystä.

Mikä olis hyvä ja halpa laturi tuon tilalle? Takuun kans varmaan ihan turha alkaa pelleileen noitten kiinalais tekeleitten kanssa, ei tule kuin pahamieli. Ihan soiva laturi jos malttaa ladata alle 4A. Mutta kolmella akulla ei kauan kenttäolosuhteissa ajella kun uudelleen lataus vie yli tunnin.

Poissa rami.lehto

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3735 : 14.06.11 - klo: 09.43 »

Jännite on tasan 12v  jos auto on sammuksissa ja sitten kun auto on käynnissä niin noin 14.4v. Auton akussa tuntuisi kapasiteetin riittävän syöttää virtaa, eli siitä se ei voi olla kiinni. g
Voiko tuossa laturissa olla niin p*skat johdot että ei sovi menemään tarpeeksi virtaa?


Mulle tuli yhdessä Accucell6:ssa huono syöttöjohto jolla teki samaa, liittimen juotos oli yhden karvan varassa. Mittasitko jännitteen 1:1 auton akun navoista? Siinä tapauksessa katso vielä mitä laturi näyttää input voltagea latauksen aikana, löytyy jostain valikosta.
Slash 2x4, Slash 4x4

Poissa nestori

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3736 : 16.06.11 - klo: 10.55 »
Tarkottaako tuo ROAR approved sitä että akulla saa ajaa kisoissa?Jos tarkottaa niin hobbycityllä on kisalaillisia akkuja myytävänä.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=11598

Poissa bastor

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3737 : 16.06.11 - klo: 22.46 »
Auto krakasi hassusti ajaessa, ja kun ajattelin akun loppuneen niin nykäisin sen irti akkukotelosta ja tämmöiseltä se näytti:

Määritelläänkö tämä pullistuneeksi ?
Akku ostettu viime viikolla RC10 myyntipalstalta, eka ajo oston jälkeen...
Tamiya TT-01E & TT-01DE  *** Hong Nor SCRT10 & 2 x CRT.5 Pro-E & X2 CRT-E *** Kyosho Mini-Z AWD
2 x Acoms Technisport 2.4GHz + 6 vastaria

Poissa Voyager

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3738 : 17.06.11 - klo: 00.28 »
Toi akku on roskis kamaa....

Toni
Arrma Fazon Voltage...Louise St Hummer tire & Wheel...

Poissa HMS77

  • TamUA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3739 : 17.06.11 - klo: 00.36 »
Määritelläänkö tämä pullistuneeksi ?

Oletko tosissas vai oliko tuo sarkasmia?
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Poissa bastor

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3740 : 17.06.11 - klo: 08.31 »
Määritelläänkö tämä pullistuneeksi ?

Oletko tosissas vai oliko tuo sarkasmia?

Kyllä se oli sarkasmia  :grin:
Tamiya TT-01E & TT-01DE  *** Hong Nor SCRT10 & 2 x CRT.5 Pro-E & X2 CRT-E *** Kyosho Mini-Z AWD
2 x Acoms Technisport 2.4GHz + 6 vastaria

Poissa bladi

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3741 : 17.06.11 - klo: 20.29 »
Antaako akku liian vähän virtaa mottorille, kun lähtiessä liikkeelle nykii pirusti eikä oikeen näytä pääsevän vauhtiin millään??
Renkaat ilmassa ollessa toimii niinkuin pitääkin. Moottorin johdot kuitenkin jonkin verran lämpenee..
Nopari: VXL3-S
Moottori: Nosramin Storm Evolution 3t
Akku: Lightmax 2s 5000mAh 20C
Välitykset: 16/76

Poissa nestori

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3742 : 17.06.11 - klo: 20.57 »
Taitaapi olla huono kontakti motin johdoissa.

Poissa bladi

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3743 : 17.06.11 - klo: 22.12 »
Taitaapi olla huono kontakti motin johdoissa.

Voi hyvinkin pitää paikkansa.
Vaihdoin just uudet banaanit nopariin ja moottoriin. Pitää tarkastella.

Edit:

Jaahas.. Oon nyt kaksi kertaa laittanut liittimet uudestaan kiinni ja silti sama johtojen kuumeneminen tapahtuu.. Huomasin myöskin että 5min kun nyki sisätilissa autoo edestakas ni kun johdot lämpes myös nopari kävi aika kuumana.
« Viimeksi muokattu: 18.06.11 - klo: 15.15 kirjoittanut bladi »

Poissa nestori

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3744 : 18.06.11 - klo: 16.55 »
Oisko joku johto melkein poikki ja sen takia lämpenee.

Poissa bladi

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3745 : 18.06.11 - klo: 17.54 »
Oisko joku johto melkein poikki ja sen takia lämpenee.

Vaihdoin eilen uudet johdot moottoriin liittimien vaihdon yhteydessä.. Noparin johdot on aika kärsineet mutta
ei mielestäni poikki.. Velineonin 3500 moottori toimi aivan hyvin ennen motin vaihtoa Nosramiin. Pitää vaihtaa Velineoniin 6mm banskut niin pääsen koittaa kahella eri koneella.

Poissa _valtsu_

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3746 : 19.06.11 - klo: 01.09 »
Jos banaanien uros liittimissä on se pyörivä osa, niin se kannattaa juottaa kiinni.

Poissa kesseli

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3747 : 21.06.11 - klo: 11.32 »
Deanssin juottaminen akkuun ?.

Katkaisenko vanhat piuhat, vai miten homma onnistuu ilman että hajotan uuden akkuni.

Nutech thunderboltII CY26 Dolphin hydrov42 RCMK R254 EVO  FSRV-15 CMB90 03EVO Team c 4wd x2
Hong Nor X2 Alpha 28 Axial Wraith Traxxas slash 2wd Durango desc10 2wd

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3748 : 21.06.11 - klo: 12.08 »
Piuhat poikki vanhan liittimen juuresta.
HUOM! Vain toinen johto kerrallaan ettet tee oikosulkua akulle! (Tapahtuu jos katkaiset yhtäaikaa pihdeillä kummankin + ja - johdon)
Sitten vaan kolvaten deans tilalle.

Pidä huoli myös että + ja - johdot eivät ota yhteen missään vaiheessa operaatiota.
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Poissa kesseli

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3749 : 21.06.11 - klo: 12.18 »
Piuhat poikki vanhan liittimen juuresta.
HUOM! Vain toinen johto kerrallaan ettet tee oikosulkua akulle! (Tapahtuu jos katkaiset yhtäaikaa pihdeillä kummankin + ja - johdon)
Sitten vaan kolvaten deans tilalle.

Pidä huoli myös että + ja - johdot eivät ota yhteen missään vaiheessa operaatiota.

En jaksanu odottaa kolvasin piuhat jo, mutta kiitos neuvosta kuitenkin.  :grin:
Nutech thunderboltII CY26 Dolphin hydrov42 RCMK R254 EVO  FSRV-15 CMB90 03EVO Team c 4wd x2
Hong Nor X2 Alpha 28 Axial Wraith Traxxas slash 2wd Durango desc10 2wd