Kirjoittaja Aihe: LiPo akut autokäytössä.  (Luettu 1572758 kertaa)

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa emppu99

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4110 : 06.12.12 - klo: 09.50 »
Päivää.sain 2s 25c lipon ladattua swallowilani niin sitten kun kytkin akkua autoon tapahtui minulle outo juttu.heti kun liittimet koskettivat toisiaan,tuli hieman kipinää..onko normaalia?
« Viimeksi muokattu: 06.12.12 - klo: 10.09 kirjoittanut emppu99 »
EXC125

Poissa Miksu L

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4111 : 06.12.12 - klo: 11.16 »
Päivää.sain 2s 25c lipon ladattua swallowilani niin sitten kun kytkin akkua autoon tapahtui minulle outo juttu.heti kun liittimet koskettivat toisiaan,tuli hieman kipinää..onko normaalia?

On normaalia. Kipinöinti johtuu kondesaattorin latautumisesta. 2s akulla kipinöinti on aika pientä verrattuna vaikka 6s.  :azn:

Poissa Blaze

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4112 : 06.12.12 - klo: 11.31 »
Päivää.sain 2s 25c lipon ladattua swallowilani niin sitten kun kytkin akkua autoon tapahtui minulle outo juttu.heti kun liittimet koskettivat toisiaan,tuli hieman kipinää..onko normaalia?
Olteko monessa topicissa lyseööyt tätä  ? Vai olenko sokea ?

Poissa emppu99

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4113 : 06.12.12 - klo: 12.32 »
yhessä plus tämä koska siellä edellisessä huomasin että siellä ei paranis kysellä hirveästi niiin siirryin tänne.
EXC125

Poissa wille86

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4114 : 19.12.12 - klo: 11.36 »
Hyvät neuvot tarpeen elikkäs lataus aika on ruvennut kasvamaan kun lataus kertoja n.50-60 kpl takana niin auttaako tähän että välillä purkaa laturilla akun ja lataa täyteen vai onko toi ihan vaan merkki että rupee tulemaan tiensäpäähän? Akut toimii moitteetta ajossa eikä ole pullistellut ja ottaa myös virtaa vastaan normaalisti tosin siinä vaan on nyt ruvennut kestämään vähän normaalia pidempään.
Savage Flux XL, Savage XL 5.9, Losi 5ive T

Poissa tactical

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4115 : 19.12.12 - klo: 11.53 »
Kennoilla alkaa olla syklejä takana. Ja ne purkavat hiukan eri tahtiin käytössä ja saattavat ottaa ladatessa hiukan eri tahtia virtaa vastaan. Latausajan piteneminen johtuu siitä että laturi joutuu tekemään enemmän töitä kennojen tasaamiseksi. Vanhin akkuni jolla on syklejä takana monta tekee ihan samaa.

Kun akku pelaa normaalisti eikä pullistele, sillä on vielä paljon matkaa edessään. Ei muuta kuin kovaa ajoa.
Losi Twenty Two, Hitec 2.4. Hong Nor SCRT10 - Hitaasti ja epävarmasti liikkuva shikaani.

Poissa wille86

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4116 : 19.12.12 - klo: 12.13 »
Kennoilla alkaa olla syklejä takana. Ja ne purkavat hiukan eri tahtiin käytössä ja saattavat ottaa ladatessa hiukan eri tahtia virtaa vastaan. Latausajan piteneminen johtuu siitä että laturi joutuu tekemään enemmän töitä kennojen tasaamiseksi. Vanhin akkuni jolla on syklejä takana monta tekee ihan samaa.

Kun akku pelaa normaalisti eikä pullistele, sillä on vielä paljon matkaa edessään. Ei muuta kuin kovaa ajoa.

Joo varsinkin ne viimeset 0.1-0.5A tasaukset kestää jo +-10min, mutta auttaako tuo akun purkaminen siihen että kennot rupeaisi ottamaan paremmin virtaa vastaan?
Savage Flux XL, Savage XL 5.9, Losi 5ive T

Poissa Miksu L

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4117 : 19.12.12 - klo: 16.12 »
Ei auta akun purkaminen. Se on normaalia, että loppua kohden latausvirta pienenee.
Kuinkas suuri ero latausajalla nyt on?

Poissa wille86

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4118 : 19.12.12 - klo: 18.27 »
Eilen kun latasin ajon jälkeen niin 2 uudempaa akkua latautu jotain 40min ja sitten kaks vanhempaa josta toinen reilu 70min ja toinen reilu 90min. Eli on noihin aikoihin 30-50min tullu lisää mutta saattaa kyllä johtua laturistakin kun yrittää väkisin työntää täysillä eli 5A huonosti vastaanottavalle akulle niin joutuu laturikin siinä vähän koville.
« Viimeksi muokattu: 19.12.12 - klo: 18.51 kirjoittanut wille86 »
Savage Flux XL, Savage XL 5.9, Losi 5ive T

Poissa Jakee

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4119 : 20.12.12 - klo: 19.32 »
Oiskohan tämmöseen ongelmaan kellään neuvoja.
Elikkä laturin itsellä on Skyrc e6680 ja akkuna Gens ace 5000mAh 7,4V 2S1P.
Nyt yritän ladata akkua niin laturi sanoo näin:
Cell low vol

Mitäs tuolle voisi sitten tehdä? Akun olen tasan 1 kerran aiemmin ladannut ja jonkin verran ajanut mutta suurimman osan seisonut hyllyssä vaan.
Xray T3 2010 Lada + Tamiya TT-01 BMW E30 M3

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4120 : 20.12.12 - klo: 20.05 »
Oiskohan tämmöseen ongelmaan kellään neuvoja.
Elikkä laturin itsellä on Skyrc e6680 ja akkuna Gens ace 5000mAh 7,4V 2S1P.
Nyt yritän ladata akkua niin laturi sanoo näin:
Cell low vol

Mitäs tuolle voisi sitten tehdä? Akun olen tasan 1 kerran aiemmin ladannut ja jonkin verran ajanut mutta suurimman osan seisonut hyllyssä vaan.

Laita laturiin pieni latausvirta, vaikka 0.5A, NiMH ohjelma ja ala lataamaan akkua. Katso vieressä, kun akun jännite nousee. Minuutissa se nousee jo paljon. Kun jännite on yli 6V lopeta lataus ja vaihda lipo-ohjelmaan.

Akku on todennäköisesti kärsinyt jonkin verran purkauduttaan liikaa.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa Jakee

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4121 : 20.12.12 - klo: 21.28 »


Laita laturiin pieni latausvirta, vaikka 0.5A, NiMH ohjelma ja ala lataamaan akkua. Katso vieressä, kun akun jännite nousee. Minuutissa se nousee jo paljon. Kun jännite on yli 6V lopeta lataus ja vaihda lipo-ohjelmaan.

Akku on todennäköisesti kärsinyt jonkin verran purkauduttaan liikaa.

Kokeilinkin tuota NiMH latausta jo mutta en kokeillut kuin muutaman sekunnin kun en tiennyt kuinka kauan sillä uskaltaa ladata. Näkeekö tuon jännitteen nousun muuten siitä laturista suoraan sitten? Ja tuonne n 6V uskaltaa ladata?
Tosiaan kun 1 kerran ton akun vasta ladannut niin kaikki on uutta ja ihmeellistä.  :grin:
Xray T3 2010 Lada + Tamiya TT-01 BMW E30 M3

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4122 : 20.12.12 - klo: 21.35 »
Muutaman minuutin lataa pienellä virralla niin pitäisi jännite nousta tyhjemmässäkin kennossa sen verran että pääsee lataamaan lipo-moodissa.

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4123 : 20.12.12 - klo: 21.45 »
Kokeilinkin tuota NiMH latausta jo mutta en kokeillut kuin muutaman sekunnin kun en tiennyt kuinka kauan sillä uskaltaa ladata. Näkeekö tuon jännitteen nousun muuten siitä laturista suoraan sitten? Ja tuonne n 6V uskaltaa ladata?

Kun se laturi on NiMH moodissa se näyttää vain akun kokonaisjännitteen, ei kennokohtaisia jännitteitä. LiPo akun kennot pitää saada suunnilleen 3V * kenno jännitteeseen että laturin lipomoodi suostuu lataamaan sitä akkua. 2 kennoisella akulla se tarkoittaa noin 6V jännitettä. Tyhjän kennon jännite nousee todella nopeasti verrattuna akkuun normaalissa latauksessa - siksi arvasin, että siihen menisi noin minuutti.

Voit tarkastaa kennokohtaiset jännitteet menemällä takaisin lipomoodiin. Olettaisin, että se kertoo kennokohtaiset jännitteet, vaikka latausta ei saa päälle. Jos sinulla on yleismittari, voit käyttää sellaistakin.

Jos se akku on viileä ja olet itse vieressä, sitä voi ladata. Pahimmillaankin se alkaa vain savuta tai kuumentua ja silloin tietysti lopetat heti. Olen parille akulle tätä tehnyt ja ikinä ei ole mitään tapahtunut - tosin usein olen jälkeenpäin todennut, että akku on purkautumisen jälkeen paljon huonompi kuin uutena.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa Jakee

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4124 : 22.12.12 - klo: 16.25 »
Kiitokset suuresti neuvoista, n 1 min latasin NiMH modella ja nyt rupesi Lipo modellakin lataamaan. Tällä hetkellä näytössä lukee Li2S 0.1A 5.69V BAL 008:00   00013

Kohta uskaltaa varmaan tuota virran määrää nostaa kunhan tuo tuosta hetken vielä latautuu.

Xray T3 2010 Lada + Tamiya TT-01 BMW E30 M3

Poissa jontte89

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4125 : 22.12.12 - klo: 16.35 »
Terve,minulla on imax b5 laturi ja akkuna core-rc 7.4 3250 mahr lipo jossa 1c Max merkintä niin eikös se tarkoita että voin ladata sitä 1a? Ja toinen että tarviiko tasaus liitin olla aina kiinni?

Tyhmiä kyselen mutta vain turvallisuus syistä?
Xray T2 007 Silvia S15,Tamiya Mf-01x Suzuki Jimmy/ Toyota Celica 1600Gt

Poissa Roko

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4126 : 22.12.12 - klo: 16.48 »
Terve,minulla on imax b5 laturi ja akkuna core-rc 7.4 3250 mahr lipo jossa 1c Max merkintä niin eikös se tarkoita että voin ladata sitä 1a? Ja toinen että tarviiko tasaus liitin olla aina kiinni?

Tyhmiä kyselen mutta vain turvallisuus syistä?

1 C ja 3250 mah = 3,25 A lataus
Ex Rousku, mutta se ymmärrettävästi sekoitettiin Juha Rouskuun

Poissa -Petsku-

  • EPUArc
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4127 : 29.12.12 - klo: 22.33 »
Onko ihan normaalia et laturi on yrittänyt pian tunnin balansoida kennoja mut ei saa tehtyä sitä. Ampeeri määrä on kyllä noussu koko ajan vaikka  lataus ampeerit on ollukki 0,0A jo kauan. Ykkös kennono on koko ajan 4,19 ja kakkokonen seilaa 4,18-4,20 ja tarkistaa aina ku pääsee 4,20 arvion, mut jatkaa sit balansointia.

Tuo Imax B5 laturi teki tuota jo vanhojen akkujenki kans, mut ajattelin et Se olis akuista kiinni, mut nyt uudet akut on samas tilantees ekalla latauksella.

Poissa RoddeR

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4128 : 29.12.12 - klo: 22.37 »
Täysin normaalia. Mulla on useampi akku joita laturi hieroo useamman tunnin eikä silti saa balansoitua. Omalla vastuulla voi kokeilla ladata akkua isolla virralla. Mulla yksi tällainen ongelma tapaus "tuli uskoon" 10a latauksella ja on balansoitunut sen jälkeen nätisti.
Kyosho, elämäni auto.

Poissa -Petsku-

  • EPUArc
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4129 : 29.12.12 - klo: 22.47 »
OK, no eipä voi nostaa virtaa kun laturin maksimi virta 5A on jo käytös ja akku on 5600mah.

muistanko oikein vai onko ihan väärä muistikuva, et jossain olis ollu et ulkoisilla balansointi mokkuloilla sais Ton balansoinnin tehtyä paremmin? Pitääpä kysyä huomenna reeneis joltain lainaan balanseria ja koittaa jos toi muistikuva pitää paikkansa.

Poissa Miksu L

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4130 : 29.12.12 - klo: 23.26 »
Voit Petsku ottaa hyvillä mielin jo akun latauksesta. Jännite erot ovat hyvin pieniä.
Ite käytän ulkoista balansointia, latautuu akutkin nopeemmin.  :wink:

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4131 : 29.12.12 - klo: 23.42 »
Latureissa on selviä eroja balansoinnissa.

Moni vähänkin laadukkaampi laturi balansoi akun samalla kun sitä ladataan, jolloin akku tulee täyteen ilman ihmeempää venytystä.
Eli hoitaa homman yhtä nopeasti kuin ulkoinen balanseri latauksen aikana.

Tuo kuvassa näkynyt imax balansoi akkua purkamalla täydempää kennoa hetken... lataa taas koko akkua... taas purkaa täydempää jne.
Ja kun laturi purkaa täydempää kennoa niin laturi ei siis samalla lataa koko akkua.
Näkee näytöstä kun akku alkaa olemaan täynnä.

Muistaakseni laturi lataa koko akkua niin kauan kun toinen kennoista saavuttaa täyden tai lähes täyden jännitteen... tämän jälkeen alkaa se edestakainen pumppaus joka kestää X määrän aikaa, riippuen siitä miten paljon toinen kennoista on perässä.

Poissa -Petsku-

  • EPUArc
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4132 : 29.12.12 - klo: 23.52 »
Vähän yli tunnin balansoinnin jälkeen otin akun pois ja mittasin yleismittarilla 4,19v ja 4,20v kennoille ja balansointi olis halunnu jatkaa tota edelleen.

Asiasta viidenteen toi Imax on muuten Hoke Se sun laturia minkä hain 2009 syksyllä sulta melkeen käyttämättömänä.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4133 : 30.12.12 - klo: 01.32 »
Heh...

Enpä edes muistanut että olen tuollaisen joskus omistanut, mutta joo totta... tais noita olla mulla jopa kaks jossain vaiheessa.
Ei mitään muistikuvaa missä ja milloin olen laturit myynyt.

Tällähetkellä käytän B6 laturia polttiksen vastariakun lataamiseen.
Näppärän kokonen ja halvan hintansa takia ei haittaa vaikka pyörii joskus likaisen auton alla.

B5 latureiden jälkeen hommasin reilusti arvokkaamman laturin joka on edelleen käytössä.
Oli jopa pienoinen shokki mikä ero latausnopeudessa oli juuri tuosta aikaisemmin mainitsemastani balansointi tavasta johtuen.

Ps: höpisin kuvassa näkyneestä B5 laturista, vaikka itseasiassa näin kuvan eri topikissa...  :laugh:
En edes huomannut että tämä oli aivan eri topikki, mutta hyvä että laturi osui kohdalleen  :angel:

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4134 : 30.12.12 - klo: 14.41 »
Tuli tuossa juuri mieleen että voihan olla ongelmaa esim laturin balanseriportissa.
Kenties hieman heikko kontakti joka aiheuttaa tuota seilaamista jonka yllä mainitsit.

Kyseisessä laturissa voit käyttää mitä tahansa porttia, vaikka ovatkin 3S, 4S jne.
Kytket balanserijohdon vain oikeaan laitaan...
Ja oikea laita on muistaakseni tässä tapauksessa vasen  :cheesy:
Ei haittaa vaikka menis väärään laitaan... Laturi alkaa joko huutamaan tai näyttää kennokohtaisia jännitteitä katsottaessa siltä ettei 1. kennoa olisi kytketty vaan siellä olisikin 2 ja 3 paikalla... vaikka siis 2S lipoa latailisi.

Kokeile huviksesi toista porttia... Josko sillä tulis muutos.

Poissa rcpoju

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4135 : 30.12.12 - klo: 17.31 »
Mistä saa tietää että lipo on tyhjiä?

Poissa Hiekkamonttu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4136 : 30.12.12 - klo: 19.14 »
Mittaa yleismittarilla, tai kun auton cutoff menee päälle. Ei sais edes ajaa tyhjiksi. 3.0 volttia per kenno ei sais alittua.
We are back in business... Sp RS2 ja Patron TR4SC!

Poissa -Petsku-

  • EPUArc
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4137 : 30.12.12 - klo: 23.37 »
Ei ollu apua tuosta eri balanseri reijästä.

pitää ens kerralla koittaa antaa sen olla kauemman balansoitumassa.

Poissa FLANA64

  • PRCA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4138 : 31.12.12 - klo: 00.04 »
Eipä noilla sadasosavoltin eroilla ole mitään merkitystä. En ole jaksanut enää odotella tuon balansoinnin loppumista. Kunhan kennojen väliset jännite-erot ovat alle 0,04 V niin olen lopettanut latauksen. Vaikka olen jättänyt balansoinnin kesken niin en ole huomannut mitään jännite-eron kasvamista aina latausten välillä. Taitaa vaan olla niin, että noissa Kiinan akuissa kennot on vaan sen verran erilaisia, että balansointi vie tuhottomasti aikaa. Ajossa se suurempi jännitteinen näyttää luovuttavan sitten tehoa vähän enemmän ja kennojen jänite-ero ei kasva tälläisellakaan lataustavalla.

Poissa pate

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4139 : 31.12.12 - klo: 00.43 »
onko silloin merkitystä jos toinen kenno on 3.63v ja toinen on 3.86v   :grin:


mä jus meinaan tarkistin huvikseni kenno kohtasen jänniteen ja se on varrmaankin syy miksi se akku menee lipo cutoffiin ja sen jälkeen kun kattoo mitarilla niin on viellä yli 7v