Kirjoittaja Aihe: LiPo akut autokäytössä.  (Luettu 1572757 kertaa)

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Dirt Devil

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4350 : 28.08.13 - klo: 12.23 »
Siis kyseessä on toi isompi A8 120A esc.

Ari.
Ei riemulla rajaa

Poissa diyrc

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4351 : 28.08.13 - klo: 12.39 »
Siis kyseessä on toi isompi A8 120A esc.

Ari.

Paha sanoa, kannattaisi kokeilla akkuja toisella noparilla tai noparia toisilla akuilla..
Tuossa noparissahan ei käsittääkseni ole säädettävaää cutoffia.
Vielä pieni varoituksen sana tuosta noparista. Meillä meni ko. noparin sisäinen bec ilmeisesti oikosulkuun jolloin se antoi ohjausservolle lähes täydet akkujännitteet. Kerittiin polttaa 1xservo ja 2xrobitronicin ponderi ennekuin tajusin mitata jännitteet..

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4352 : 31.08.13 - klo: 07.40 »
Ettei pääse tulemaan mielikuvaa, että akun huonous olisi ainoa vaihtoehto kennojen purkautumiselle epätasaisesti...
Jos akku on joku kenno kuumaa konetta liian lähellä, käy noin myös.
Samoin käy talvella kakkosakun seisottua jäistä maata vasten yhden kennon kyljellään. Niitten pitää olla sekä aloittaessa että työn aikana suht samoissa olosuhteissa.

Kerran ylipurkautuneet kennot ei kuitenkaan koskaan enää tule tasapariksi joten ajoaika lyhenee.
Eikä akku mene nollaan jos lopetat käytön lipoakun vaatimasti: aikaisemmin. Jos nopari ei katkaise, täytyy ostaa ulkoinen varoituspiipitin joka vahtii kennokohtaisesti. Parin euron vehje.
« Viimeksi muokattu: 31.08.13 - klo: 07.50 kirjoittanut 4wdkanootti »
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa vihku

  • PRCA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4353 : 02.09.13 - klo: 18.53 »
Associated B64D // RC-autoilua vuodesta 2008.

Poissa emppu99

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4354 : 03.09.13 - klo: 09.50 »
Toimiiko tällaiset akut (2x3s): http://fi.eurorc.com/product/2668/gens-ace-4000mah-111v-25c-3s1p-lipo-battery-pack
150A noparin kanssa?

Ei ,virranantokyky vaivaiset 100a kun nopari vaatii 150a :smiley:
EXC125

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4355 : 03.09.13 - klo: 09.55 »
eiks tossa lue: Max Burst Discharge: 50C (200A)
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4356 : 03.09.13 - klo: 09.59 »
Toimiiko tällaiset akut (2x3s): http://fi.eurorc.com/product/2668/gens-ace-4000mah-111v-25c-3s1p-lipo-battery-pack
150A noparin kanssa?

Ei ,virranantokyky vaivaiset 100a kun nopari vaatii 150a :smiley:

Ei se nopari mitään 150A vaadi vaan kestää tuon.
Toisaalta ei ole mitää syytä(paitsi raha)olla käyttämättä isomman C arvon akkuja(vaikka sekään ei ole takuu tehosta..) Nanotechit ainakin toimii todella hienosti ja on halpoja tai sitten SMC akut.
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa Volvospede

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4357 : 03.09.13 - klo: 11.00 »
Kannattaa muistaa että jos 2x3s akuista otetaan "vaivaiset" 100A jatkuvaa virtaa, niin tehot on sitä luokkaa (noin 3,4hp!) että autokäytössä ei nappi ole kovin pitkään pohjassa ennenkuin auto on rikki, kaatunut tai poistunut näköetäisyydeltä. Hetkellisiä virtapiikkejä noi halvatkin akut kestää ihan ok. 

Ehkä veneessä tai helikopperissa tulee rasitusta sit pitempikestoisesti niin että akut oikeasti rasittuukin ja tarvitaan huippuakkuja. (tai nelkkucorrissa 2s akuilla)
Se kauppias älähtää johon kalikka kalahtaa! :-)

Poissa vihku

  • PRCA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4358 : 03.09.13 - klo: 15.00 »
Toimiiko tällaiset akut (2x3s): http://fi.eurorc.com/product/2668/gens-ace-4000mah-111v-25c-3s1p-lipo-battery-pack
150A noparin kanssa?

Ei ,virranantokyky vaivaiset 100a kun nopari vaatii 150a :smiley:

Ei se nopari mitään 150A vaadi vaan kestää tuon.
Toisaalta ei ole mitää syytä(paitsi raha)olla käyttämättä isomman C arvon akkuja(vaikka sekään ei ole takuu tehosta..) Nanotechit ainakin toimii todella hienosti ja on halpoja tai sitten SMC akut.
Eli nuo toimii? Ja raha tässä onkin se minkä takia täytyy saada mahdollisimman halvannu nuo akut (koska koululaisella ei tuota rahaa aivan järjettömästi ole)!
Associated B64D // RC-autoilua vuodesta 2008.

Poissa Maxxi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4359 : 03.09.13 - klo: 16.19 »
Kannattaa aina valita niin iso c arvo kuin vain pystyy. Kaikki C arvot ovat enemmän tai vähemmän keksittyjä mutta yleensä Isompi C-arvo tarkoittaa laadukaampaa kennoa. Eri valmistajien C-arvoja ei voi verrata suoraan, koska C-arvot ovat käytänössä aina keksitytyjä, ja aina liioiteltuja.

Minä kyllä suosittelisin jotain suuremmalla C arvolla olevaa laatuakkua, 25c on mielestäni nelivetoon ihan liian lussu, varsinkin jos käytössä on sellainen auto ja moottori joka vaatii 150a noparin.

Tai nå, voihan se 25c akku kestää vähän aikaa, mutta se ei ainakaan tule olemaan mikään pitkäikäinen akku...
Hobbyfactory.fi
Team Associated, ARRMA RC, Team Orion, Power HD & Avid

Poissa vihku

  • PRCA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4360 : 03.09.13 - klo: 16.40 »
Kannattaa aina valita niin iso c arvo kuin vain pystyy. Kaikki C arvot ovat enemmän tai vähemmän keksittyjä mutta yleensä Isompi C-arvo tarkoittaa laadukaampaa kennoa. Eri valmistajien C-arvoja ei voi verrata suoraan, koska C-arvot ovat käytänössä aina keksitytyjä, ja aina liioiteltuja.

Minä kyllä suosittelisin jotain suuremmalla C arvolla olevaa laatuakkua, 25c on mielestäni nelivetoon ihan liian lussu, varsinkin jos käytössä on sellainen auto ja moottori joka vaatii 150a noparin.

Tai nå, voihan se 25c akku kestää vähän aikaa, mutta se ei ainakaan tule olemaan mikään pitkäikäinen akku...
Joo 1:8 kokoluokan neliveto auto kyseessä... Olisiko tämä akku sitten parempi vaihtoehto? http://fi.eurorc.com/product/2334/gens-ace-lipo-4400mah-222v-55c-6s1p-ec5-plug
Associated B64D // RC-autoilua vuodesta 2008.

Poissa topcat

  • TamUA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4361 : 03.09.13 - klo: 17.00 »
On parempi mutta pehmeäkuorinen. Mää valitsisin itselle 6s pakoista genssin hardcasen.

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4363 : 11.09.13 - klo: 21.47 »
Kestääkö mikään lipo toistuvasti 2.857 voltin kuormitettua cut-off rajaa?
Palaa kyllä heti alle minuutin sinne noin 3,2 volttiin lepojännitettä.
Taidan laittaa piipittimiä ennakoimaan....
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa Mikko_

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4364 : 14.09.13 - klo: 20.59 »
Onko kokemuksia Team Silverbackin akuista?
http://www.rcm.fi/rc-elektroniikka/akut/lipo-akut/team-silverback-7300mah-75c-7-4v-stick-pack-lipo.html
Tuo pisti silmään, kun etsin uutta akkua Tekno SCT410 autoon.
Tekno SCT410

Poissa Hiekkamonttu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4365 : 14.09.13 - klo: 23.53 »
Team silverback on suomen kaupoissa tosi uus tuttavuus. En tosin oo juuri muuallakaan nähny.
We are back in business... Sp RS2 ja Patron TR4SC!

Poissa Mikko_

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4366 : 15.09.13 - klo: 23.49 »
Tilasin tuollaisen. Sittenpä sen näkee onko hyvä vai ei.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 4

Tekno SCT410

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4367 : 26.09.13 - klo: 15.23 »
Uusin lipoakkuni. Valitsin kaverin vajaan vuoden testaamaa merkkiä ja mallia.
Winmax s70 lipo 5.5a 40-80c specsein 3s akkuja 8 kpl ja 2s akkuja 2 kpl. 10 yht.
Ebayssä skywace2009 myi ne alle 200euroon kuljetuksineen
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa Anza

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4368 : 27.09.13 - klo: 18.10 »
Vasta ostin auton ja muut härvelit. Nyt heräsi kysymys että mitenköhän laturin asetukset pitäs olla
Akulle Lipo 7.4 Volt 4200 25C  ?  :grin:

Poissa Diese-listi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4369 : 27.09.13 - klo: 19.17 »
Vasta ostin auton ja muut härvelit. Nyt heräsi kysymys että mitenköhän laturin asetukset pitäs olla
Akulle Lipo 7.4 Volt 4200 25C  ?  :grin:

Laturista ei oo kyl mitään hajua mikä on käytösä mut näin yleisesti Li-po balance 7.4V(2S) 4.2A ja balancerijohto kytkettynä lataus.
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

Poissa Anza

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4370 : 27.09.13 - klo: 19.30 »
laturi on expert LD15z robitronic kaikki mitä laturissa lukee

Poissa Diese-listi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4371 : 27.09.13 - klo: 19.46 »
Juu eli silloin tuo edellinen ohjeeni pitää paikkaansa.

Manuaali: http://www.robitronic.com/files/manual/R01004/LD15z-Manual.pdf
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

Poissa IIVONEN

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4372 : 07.10.13 - klo: 09.51 »
Onko kellään kokemusta lyhyista akuista esim. Gen Ace 4200 mAh  shorty lipo ja Team Silverback 4700 mAh shorty lipo.  Miten ne toimivat touring 10 autossa? Riittääkö jännite TSS luokkaan vai puutuvatko akut ajon aikana ? Kysyn siksi koska akut ovat yli 100g  kevyemmät kuin normi akut.  Tällöin jäisi auton painopisteen säätämiseen  mahdollisuuksia.

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4373 : 07.10.13 - klo: 10.56 »
kokemusta ei ole kuin tuuppi corrista, mutta shortyissä on selkeästi vähemmän potkua (siis jos vertaa samoilla mutta suuremmilla kennoilla varustetuun akkuun)


Vertailuna käytetty Turnigy Nanotech  6.6 65-130C (kaksi eri yksilöä) vs uusi Nano A-SPEC 4.2 65-130 C

Purkuvirta liki identtinen.

Isompi akku jaksoi antaa enemmän tehoa vaikka on raiskattu 20A latauksella ja maksimi puruilla
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa emppu99

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4374 : 19.10.13 - klo: 18.00 »
Mikäköhän iski 4s 40c 500mah genssille,kävin ajamassa scorpparilla normaalisti ja kun laitoin akun seuravan kerran laturiin luki näytössä"contaction break",kokeilin toisellakin laturillla ja sama homma  :huh:
EXC125

Poissa kaistapää

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4375 : 19.10.13 - klo: 21.02 »
Mikäköhän iski 4s 40c 500mah genssille,kävin ajamassa scorpparilla normaalisti ja kun laitoin akun seuravan kerran laturiin luki näytössä"contaction break",kokeilin toisellakin laturillla ja sama homma  :huh:

Taitaa olla Gensseissä aika paljon sitä vikaa et liitossilta pettää akun sisältä.Jos akku toimi moitteettomasti ajaessa niin voisi luulla et jokin balanserijohto on irti.Tsekkaa balanseriliittimestä kaikki kennot yleismittarilla.
Kesämies!

Poissa R/C95

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4376 : 21.10.13 - klo: 14.34 »
Mikäköhän iski 4s 40c 500mah genssille,kävin ajamassa scorpparilla normaalisti ja kun laitoin akun seuravan kerran laturiin luki näytössä"contaction break",kokeilin toisellakin laturillla ja sama homma  :huh:

Taitaa olla Gensseissä aika paljon sitä vikaa et liitossilta pettää akun sisältä.Jos akku toimi moitteettomasti ajaessa niin voisi luulla et jokin balanserijohto on irti.Tsekkaa balanseriliittimestä kaikki kennot yleismittarilla.

Velipojan genssistä hajos liitos kanssa sisältä. Avasin puukolla niitä kuoria, mut törkkäsin vahingossa veittellä kennoon ja savu nousi. Ei ihan mennyt putkeen se korjaus, vaikka todella varovainen koitin olla...

Poissa TeroP

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4377 : 24.10.13 - klo: 13.53 »
Voinko tehdä kahdesta saman kapasiteetin mutta eri jännitteen akusta 5S combon sen sijaan että käyttäisin ainoastaan 2S+2S tai 3S+3S? Vai onko tuossa jotain akkujen purkautumiseen liittyvää tai vastaavaa mikä pitäisi ottaa huomioon?
Absima TR8TE (kit): HW Xerun 150A / 4274SD 1800KV, Savöx Sc-1256Tg, Gens Ace 5000mAh 40C 2*3s
TeamC TR8E (rtr): HW SCT Pro 120A / 4274SD 2200KV, Savöx Sc-1256Tg, Gens Ace 5000mAh 50C 2*2s

Poissa R/C95

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4378 : 24.10.13 - klo: 19.13 »
Voinko tehdä kahdesta saman kapasiteetin mutta eri jännitteen akusta 5S combon sen sijaan että käyttäisin ainoastaan 2S+2S tai 3S+3S? Vai onko tuossa jotain akkujen purkautumiseen liittyvää tai vastaavaa mikä pitäisi ottaa huomioon?

Voi tehdä, kunhan kennot on täysin samanlaiset. Sama valmistaja, sama kapasiteetti ja sama purkuvirta kun ovat, niin kennot toimivat yhtä turvallisesti kuin yksi 5s akku. Akkujen on hyvä olla saman ikäisetkin riskien minimoimiseksi. Täytyy kuitenkin muistaa, että jotkut noparit eivät tunnista helposti 5s akkua, vaan tunnistavat sen yleensä joko tyhjäksi 6s akuksi tai täydeksi 4s akuksi, eli se asia pitää varmistaa kun alkaa 5 ässällä ajelemaan.

Poissa TeroP

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4379 : 24.10.13 - klo: 20.14 »
Voi tehdä, kunhan kennot on täysin samanlaiset. Sama valmistaja, sama kapasiteetti ja sama purkuvirta kun ovat, niin kennot toimivat yhtä turvallisesti kuin yksi 5s akku. Akkujen on hyvä olla saman ikäisetkin riskien minimoimiseksi. Täytyy kuitenkin muistaa, että jotkut noparit eivät tunnista helposti 5s akkua, vaan tunnistavat sen yleensä joko tyhjäksi 6s akuksi tai täydeksi 4s akuksi, eli se asia pitää varmistaa kun alkaa 5 ässällä ajelemaan.
Oolrait, näin vähän arvelinkin, kiitos varmistuksesta. Xerun 150A kyllä tajuaa nuo kennomäärät automaatilla sekä voihan sen myös käsin pistää.

Kysyin asiasta lähinnä siksi, kun meinaan ostaa pari 3S:ää truggylle ja jos niistä nyt tulee ylitehoja, niin varalta voisi sitten käyttää 2s+3s settiä (akut on gens aceja).
Absima TR8TE (kit): HW Xerun 150A / 4274SD 1800KV, Savöx Sc-1256Tg, Gens Ace 5000mAh 40C 2*3s
TeamC TR8E (rtr): HW SCT Pro 120A / 4274SD 2200KV, Savöx Sc-1256Tg, Gens Ace 5000mAh 50C 2*2s