http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__14856__Hobbyking_Parallel_charging_Board_for_6_packs_2_6S_XT_60_.html
Miten lataan tällä kahta 2s lipoa? tasurin piuhat kiinni jne ja ladataan 2s asetuksella... vai?
Vaiko 4s asetuksella,että näkisi kaikkien kennojen jännitteet?
2S asetuksella. Tasurin piuhat kiinni niihin 2S liittimiin. Näet kaikkien kennojen jännitteet: kaikkien akkujen 1. kennossa on laturin 1. kennon jännite ja 2. kennoissa on laturin näkemä 2. kennon jännite.
Mitään ongelmaa ei ole sen suhteen, että latauksen lopussa kaikki kennot ovata tasattuina täynnä 4.2V jännitteessä.
Sen sijaan niiden akkujen pitää olla suunnilleen samassa varaustilassa latauksen alussa tai muuten ne tasaavat toisiaan tasauskaapeleita pitkin. Mutta tässäkin suunnilleen riittää, joku 0.2V ero ei vaikuta mitään. Kunhan ei ole yksi täynnä ja loput tyhjiä.
Yksi hyvä puoli tuossa rinnan latauksessa on, että ne akut voi olla kapasiteetiltaan eri kokoisia. Olen esim ladannut 1000mAh ja 2200mAh akkuja yhteensä kuusi kerralla. Kunhan niiden jännite vain on alussa suunnilleen sama, ei ole ongelma.
Latausvirtaa kannattaa hiukan miettiä. Jos joku niistä akuista on paljon tyhjempi kuin ne muut, voi olla, että alussa suurin osa latauksesta menee siihen yhteen akkuun. Jos vaikka lataa 4*5000mAh 2S akkuja rinnan 20A virralla, kannattaa miettiä millainen virta sinne yhteen akkuun menee. Tämäkään ei ole nykyään niin iso ongelma, koska akut kestävät paljon suurempia latausvirtoja kuin ennen - monet akut esim. kestävät tuon 20A virran yksinään, jolloin ei ole mitään ongelmaa.
Kun itse olen käyttänyt tuollaista rinnanlatauslautaa, ovat suurimmat vaaratilanteet tulleet siitä, että irrotan laudan laturista, kun akkuja on vielä kiinni laudassa. Tämän kun tekee, ovat akut oikkarissa, jos laudan johtojen liittimet koskevat. Eli aina akut irti laudasta eikä lautaa irti laturista.