Kirjoittaja Aihe: LiPo akut autokäytössä.  (Luettu 1572759 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa aaqee

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4410 : 16.11.13 - klo: 16.46 »
Miten akut kestävät pakkasta vaikkapa auton paksissa, vaikuttaako muutaman tunnin kylmässä säilyttäminen mitenkään vai pitäisikö aina pyrkiä ottamaan akut sisätiloihin.

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4411 : 16.11.13 - klo: 22.47 »
pijokela: Tuossa mainitsit joidenkin akkujen kestävän 20A latausvirtaa.. hmm? Itse kun olen lukenut että mikäli akun kapasitettii on esim 5000mAH, latausvirta saa olla maximissaan 5A ''terveellisen'' latauksen saamiseksi. Olenko lukenut shittiä vai mites on?

Enpäs huomannutkaan tätä lisäkysymystä. Minulla on Gens Ace 2S 5000mAh akkuja, sekä 50C että 65C versioita. Niiden pienellä painetussa tekstissä lukee, että saa ladata 25A virralla.

Yleisesti on juuri niin kuin sanoit, että suurin sallittu lataus on "tunnissa täyteen" eli 1C eli 5000mAh akulla 5A. Mutta nykyään yhä useammissa hyvissä akuissa annetaan lupa ladata paljon nopeammin. Olen koko ajan käyttänyt 2C latausta ja sillä ei ole vuoden käytön jälkeen ollut mitään haittavaikutusta. 4C latausta olen joskus kiireessä kokeillut ja ei sekään ole mitään näkyvää tehnyt - akku ei ole esim. lämmennyt.

Eli pitää mennä niiden akkujen speksien mukaan.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa Jema

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4412 : 24.11.13 - klo: 19.07 »
Hmm mitäköhän nyt kävi. Kytkin lipon baanaaniliittimillä nopariin ja samantien alkoi nousta savua johdoista. Kummatkin johdot näköjään paloivat.. Olikohan kyse siitä että meni napasuudet sekasin. Sitä en enään meinaan voi selvittää, kun tuhannesosassa irrotin piuhat ja nakkasin akun säkkiin. Toinen kysymys kuuluu, että hajosikohan tuossa jotakin. Ainakaan akku ei näytä ulospäin vaurioituneelta ja noparia nyt en hetkeen pääse kokeilemaan ilman uusia piuhoja..
Edit: näköjään lämpesi tuo akku ainakin
Losi TEN-SCTE

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4413 : 24.11.13 - klo: 19.29 »
Todennäköisesti nopari on entinen. Kokeilemalla selviää. Akut kestävät välillä yllättävän paljon mutta kannattaa suhtautua tuohon yksilöön korostetun varovaisesti.

Poissa Jema

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4414 : 24.11.13 - klo: 20.53 »
Tais mennä hyvänä opetuksena vaan. Nopari skulaa mainiosti. Oppiihan ainaki olemaan huolellisempi  :roll:
Losi TEN-SCTE

Poissa jontte89

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4415 : 16.01.14 - klo: 08.06 »
Ehdottakaas suomesta hyvä akku jossa enemmän kuin 5000mah ja pitää olla 2s. Tulossa drifteriin.
Xray T2 007 Silvia S15,Tamiya Mf-01x Suzuki Jimmy/ Toyota Celica 1600Gt

Poissa neruda

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4416 : 16.01.14 - klo: 11.40 »
Itselläni tällaisia 2kpl Mad Forcessa:
http://fi.eurorc.com/product/2672/gens-ace-7000mah-50c-2s-74v-hard-case-lipo-battery-pack

Vähäisten kokemusten perusteella toimivia kapistuksia ja mitä käyttökokemuksia tältäkin foorumilta olen lukenut, niin positiivista palautetta on tullut. Näyttää toki eurorc:lta olevan loppu, en sitten tiedä saako jostain muualta Suomesta..
Kyosho Mad Force Kruiser, Axial Wroncho, Axial Yeti XL kit

Poissa jontte89

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4417 : 16.01.14 - klo: 13.11 »
Itselläni tällaisia 2kpl Mad Forcessa:
http://fi.eurorc.com/product/2672/gens-ace-7000mah-50c-2s-74v-hard-case-lipo-battery-pack

Vähäisten kokemusten perusteella toimivia kapistuksia ja mitä käyttökokemuksia tältäkin foorumilta olen lukenut, niin positiivista palautetta on tullut. Näyttää toki eurorc:lta olevan loppu, en sitten tiedä saako jostain muualta Suomesta..

Noita samoja katselin itekkin ,mutta kun ei oikeen löytynyt tietoja kestävyydestä tai käyttökokemuksia niin en ole viitsinyt tilata.
Täytyy laittaa yks tilaukseen testiksi.
Xray T2 007 Silvia S15,Tamiya Mf-01x Suzuki Jimmy/ Toyota Celica 1600Gt

Poissa Soo

  • Fullspeed RC
    • Profiili

Poissa Qazu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4419 : 20.01.14 - klo: 11.59 »
Neljän vuoden tauon jälkeen palasin taas harrastamaan. Hyper ST konversiooni pitäisi hankkia uusia akkuja. Olen jokseenkin pihalla nykyajan ulkomaisista verkkokaupoista. Autossa on 1400 kv leopard, mutta jokseenkin vierastan 6S:ää hankintahinnan, latausajan ja kennojen lisääntyessä enemmän mahdollisia vikoja. Harkinnassa on 4S akkujen ja motin hommaaminen Hobbykingistä.

Onko saatavilla hinta-laatusuhteeltaan kilpailukykyisempiä akkuja jostain muualta kuin Hobbykingistä? Jostain luin, että Turnigy Nanotechin akkuun oli joku saanut työnnettyä jopa amppeerin enemmän kuin speceissä. Onko tämä poikkeus vai sääntö?
Lazer ZX-5, Slash, E-CRT.5, Hobao ST-E, E-Revo 1/16, X1X E-CRT, Hobao ST-E
...love the smell of 2 burned coil(s) in the morning...

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4420 : 20.01.14 - klo: 20.15 »
Onko saatavilla hinta-laatusuhteeltaan kilpailukykyisempiä akkuja jostain muualta kuin Hobbykingistä? Jostain luin, että Turnigy Nanotechin akkuun oli joku saanut työnnettyä jopa amppeerin enemmän kuin speceissä. Onko tämä poikkeus vai sääntö?

Ennen ei ollut, mutta nyt taitaa olla, kun sieltä ei enää saa tilattua halvoilla posteilla akkuja Suomeen.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa Munkki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4421 : 21.01.14 - klo: 11.57 »
Kaksi nano-techia tilasin ja akkujen kiinnitysnauhoja mukaan, 13 dollarin toimituksella.

Halpaa tuo mielestäni on.
♦ Traxxas Rustler VXL ♦ Tamiya TT-01 ♦

Poissa Qazu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4422 : 21.01.14 - klo: 13.17 »
Kaksi nano-techia tilasin ja akkujen kiinnitysnauhoja mukaan, 13 dollarin toimituksella.

Halpaa tuo mielestäni on.

Aikanaan tilasin vaan EMS posteilla kamaa sieltä, tuli kyllä nopeesti, tietty postitkin oli 30 eur luokkaa. Sitten kun halvalla posteilla tilas sormiakkuja niin hukkasivat paketin ja ois pitäny toisen kerran maksaa postikulut, sen jälkeen en kyseiseen puljuun palannu. Noh nyt uudet kujeet.
Lazer ZX-5, Slash, E-CRT.5, Hobao ST-E, E-Revo 1/16, X1X E-CRT, Hobao ST-E
...love the smell of 2 burned coil(s) in the morning...

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4423 : 21.01.14 - klo: 13.27 »
Kaksi nano-techia tilasin ja akkujen kiinnitysnauhoja mukaan, 13 dollarin toimituksella.

Halpaa tuo mielestäni on.
No, se on kyllä totta, että siellä on hyvät valikoimat erikokoisia ja eri kennomäärillä olevia akkuja Suomesta saa hyvään hintaan 2S autonakkuja ja niistä voi tietenkin liittää yhteen 4S akun. Muut koot ja konfiguraatiot onkin sitten aika vaikeita.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa mcly

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4424 : 21.01.14 - klo: 14.16 »
Kaksi nano-techia tilasin ja akkujen kiinnitysnauhoja mukaan, 13 dollarin toimituksella.

Halpaa tuo mielestäni on.
No, se on kyllä totta, että siellä on hyvät valikoimat erikokoisia ja eri kennomäärillä olevia akkuja Suomesta saa hyvään hintaan 2S autonakkuja ja niistä voi tietenkin liittää yhteen 4S akun. Muut koot ja konfiguraatiot onkin sitten aika vaikeita.
Mutta tulee kyseisetkin akut tänne tuotuna maksamaan veroineen n. 134€ eli 67€/kpl..
[Team Durango DESC10] Sanwa MT-4, Hobbywing Ezrun Max8 G2, 4278SD 2250KV, Savôx 1258TG

Poissa Qazu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4425 : 21.01.14 - klo: 14.39 »
Mutta tulee kyseisetkin akut tänne tuotuna maksamaan veroineen n. 134€ eli 67€/kpl..

Jääkös nykyään kaikki Hobbycityn lähetykset sitten tulliin? Eikö euroopasta lähteneet tilaukset tule suoraan?
Lazer ZX-5, Slash, E-CRT.5, Hobao ST-E, E-Revo 1/16, X1X E-CRT, Hobao ST-E
...love the smell of 2 burned coil(s) in the morning...

Poissa mcly

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4426 : 21.01.14 - klo: 14.46 »
Mutta tulee kyseisetkin akut tänne tuotuna maksamaan veroineen n. 134€ eli 67€/kpl..

Jääkös nykyään kaikki Hobbycityn lähetykset sitten tulliin? Eikö euroopasta lähteneet tilaukset tule suoraan?
Jos euroopasta tulee niin ei ne kai sit jää.. en kattonu tarkemmin..
[Team Durango DESC10] Sanwa MT-4, Hobbywing Ezrun Max8 G2, 4278SD 2250KV, Savôx 1258TG

Poissa TeroP

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4427 : 21.01.14 - klo: 14.51 »
Mutta tulee kyseisetkin akut tänne tuotuna maksamaan veroineen n. 134€ eli 67€/kpl..

Jääkös nykyään kaikki Hobbycityn lähetykset sitten tulliin? Eikö euroopasta lähteneet tilaukset tule suoraan?
Nykyisellä lainsäädännöllä hobbykingistä lähetettyjen tuotteiden osalta on aika todennäköistä tuo tulliin jääminen. Tuotteet eivät jää tulliin vain silloin, jos ne ovat selkeästi ostettu EU-alueelta ja ALV on jo maksettu kyseisen maan mukaisesti (esim saksasta 19%), mutta nämä hobbykingin tuotteet kun eivät sisällä ALV:tä ollenkaan hinnoissaan ja ne lähetetään "välivarastosta" ja käytännössä myyjänä on kiinalainen kauppa.

Btw, Suomesta saa posteineen 2kpl kovakuorisia 5000mAh 40C 3S genssejä 125e hinnalla, joten noin 10e jää väliä noihin isommalla kapasiteetilla oleviin pehmeäkuorisiin turnigyihin. Kumpi sitten laadukkaampi, Gens vai Turnigy, lienee se lopullisen ostopäätöksen ratkaisevin tekijä.
« Viimeksi muokattu: 21.01.14 - klo: 14.54 kirjoittanut TeroP »
Absima TR8TE (kit): HW Xerun 150A / 4274SD 1800KV, Savöx Sc-1256Tg, Gens Ace 5000mAh 40C 2*3s
TeamC TR8E (rtr): HW SCT Pro 120A / 4274SD 2200KV, Savöx Sc-1256Tg, Gens Ace 5000mAh 50C 2*2s

Poissa mcly

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4428 : 21.01.14 - klo: 14.54 »
Mutta tulee kyseisetkin akut tänne tuotuna maksamaan veroineen n. 134€ eli 67€/kpl..

Jääkös nykyään kaikki Hobbycityn lähetykset sitten tulliin? Eikö euroopasta lähteneet tilaukset tule suoraan?
Nykyisellä lainsäädännöllä tullien osalta aika todennäköistä tuo tulliin jääminen. Eivät jää tulliin vain silloin, jos ovat selkeästi ostettu EU-alueelta ja ALV on jo maksettu kyseisen maan mukaisesti (esim saksasta 19%), mutta nämä hobbykingin tuotteet kun eivät sisällä ALV:tä ollenkaan hinnoissaan ja ne lähetetään "välivarastoa" käyttäen käytännössä kiinasta.

Btw, Suomesta saa posteineen 2kpl kovakuorisia 5000mAh 40C 3S genssejä 125e hinnalla, joten noin 10e jää väliä noihin isommalla kapasiteetilla oleviin pehmeäkuorisiin turnigyihin. Kumpi sitten laadukkaampi, Gens vai Turnigy, lienee se lopullisen ostopäätöksen ratkaisevin tekijä.
Tätä just tässä yritin ajaa takaa, että ei se niin HALPAA ole kuin tuossa nopeasti laskisi  :wink: Ja tohon sun vikaan kyssäriin ei varmaan tarvii kauaa pohtia  :wink:
[Team Durango DESC10] Sanwa MT-4, Hobbywing Ezrun Max8 G2, 4278SD 2250KV, Savôx 1258TG

Poissa TeroP

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4429 : 21.01.14 - klo: 15.00 »
Tätä just tässä yritin ajaa takaa, että ei se niin HALPAA ole kuin tuossa nopeasti laskisi  :wink:
Jotkin asiat ovat toki halvempia, kuten tilaamani XT90 liittimet (10kpl, posteineen noin 15 euroa, Suomessa pienemmät XT60 liittimet maksavat noin 7 euroa / 3 paria, joten jokainen voi miettiä miten paljon välikädet näistä vetävät omaan taskuun). Näissä vielä lisänä se, että ALV:tä ei tule ilmeisesti maksettavaksi, jos sen määrä on alhaisempi kuin 5 euroa, joka tietenkin täyttyy vasta noin reilun parinkympin ostoksella.
Absima TR8TE (kit): HW Xerun 150A / 4274SD 1800KV, Savöx Sc-1256Tg, Gens Ace 5000mAh 40C 2*3s
TeamC TR8E (rtr): HW SCT Pro 120A / 4274SD 2200KV, Savöx Sc-1256Tg, Gens Ace 5000mAh 50C 2*2s

Poissa Qazu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4430 : 21.01.14 - klo: 15.55 »
Jos ei ois jo olemassa tuota 1400 kv moottoria, niin ois aika selvää, että näitä akkuja tilaisin. Hinta alkaa olla semmoista luokkaa, että ei haittaa vaikka yksi olisikin susi. Minusta 20C riittää aivan mainiosti, kun ei vedä auton asetuksia tappiin.

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__15521__Turnigy_5000mAh_4S1P_14_8v_20C_hardcase_pack.html
Lazer ZX-5, Slash, E-CRT.5, Hobao ST-E, E-Revo 1/16, X1X E-CRT, Hobao ST-E
...love the smell of 2 burned coil(s) in the morning...

Poissa Volvospede

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4431 : 21.01.14 - klo: 16.03 »
Jos ei ois jo olemassa tuota 1400 kv moottoria, niin ois aika selvää, että näitä akkuja tilaisin. Hinta alkaa olla semmoista luokkaa, että ei haittaa vaikka yksi olisikin susi. Minusta 20C riittää aivan mainiosti, kun ei vedä auton asetuksia tappiin.

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__15521__Turnigy_5000mAh_4S1P_14_8v_20C_hardcase_pack.html

Mulla on 4kpl noita linkin akkuja ollu kaks kesää käytössä 5,2kg painavassa assossa 2200kv castle motilla ja hyvin pelaa ja purkuvirtaa riittää. Suomesta olisi saanut yhden akun samalla hinnalla kuin tuolta neljä. Paitsi yhdelläkään kaupalla ei ollut kovakuorista 4s akkua hyllyssä!  :grin:

Voipihan se olla että ens kesänä alkaa jo akut hiipuu, mut sit tilataan uutta tohon ihan sika halpaan hintaan.
Turnigy on ihan paras vs "suomi-akut".
Se kauppias älähtää johon kalikka kalahtaa! :-)

Poissa Munkki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4432 : 21.01.14 - klo: 17.42 »
Euroopan varastosta tilasin, eikä tulliin jäänyt.

Tosiaan alkaa noita saamaan hyvään hintaan Suomestakin, vanhaan tapaan vaan tottunut akkuja ostaessa katsomaan suoraan HK:lta.
♦ Traxxas Rustler VXL ♦ Tamiya TT-01 ♦

Poissa miorgog

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4433 : 28.01.14 - klo: 17.03 »
Pystyykös nuo lipot syttyä palamaan säilytyksessä vaikka on ladattu asianmukaisesti täyteen?
Eli mahdollinen palamaan syttyminen voi tapahtua ainoastaan latauksen/ajon aikana, onko näin?

Poissa TeroP

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4434 : 28.01.14 - klo: 18.38 »
Pystyykös nuo lipot syttyä palamaan säilytyksessä vaikka on ladattu asianmukaisesti täyteen?
Eli mahdollinen palamaan syttyminen voi tapahtua ainoastaan latauksen/ajon aikana, onko näin?
Lipoja ei kannata täyteen ladattuna varastoida, vaan se varastointikapasiteetti on noin 40% täydestä (latureiden STORAGE moodi, yleensä noin 3,8V per kenno jos mittaat jännitteen). Täyteen ladattu lipo varastoituna voi ja todennäköisesti pullistuu ajan kanssa, joten onhan siinä se kennon repeämisen vaara olemassa tällöin (mahdollinen tulipalo).

Käytännössä lipo-tulipalot tapahtuvat tietyistä asioista. Ylilataaminen, liian kovalla virralla lataaminen, liian kova purkautuminen, fyysinen vaurio, oikosulku ja pahasti pullistuneen akun lataaminen. Jos pidät akkuja storage-moodissa ladattuna jossain viileähkössä varastossa (voi myös säilyttää normaalissa huoneenlämmössä), niin erittäin todennäköisesti ne eivät syty itsestään palamaan tai mene edes piloille.

Normaalisti lipo-laturit eivät anna käyttäjän tehdä mitään ylimalkaisen tyhmää, joten laturilla lataamisen ja purkamisen aikana harvemmin käy mitään, mutta kyllähän tuota lataamista kannattaa vahtia jonkinverran, varastointia ei niinkään (storageen ladatuilla).

Ja vielä viimeisenä asiana, eli lipon reaktiivisuus on suoraan verrannollinen siihen, kuinka täynnä akku on. Jos kennot ovat täysin tyhjät, voi akun purkaa osiin (lue: hajottaa) ilman mitään ongelmia; jos se on täynnä, kennon rikkominen saa aikaan isot liekit.
« Viimeksi muokattu: 28.01.14 - klo: 20.00 kirjoittanut TeroP »
Absima TR8TE (kit): HW Xerun 150A / 4274SD 1800KV, Savöx Sc-1256Tg, Gens Ace 5000mAh 40C 2*3s
TeamC TR8E (rtr): HW SCT Pro 120A / 4274SD 2200KV, Savöx Sc-1256Tg, Gens Ace 5000mAh 50C 2*2s

Poissa miorgog

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4435 : 28.01.14 - klo: 19.14 »
Kiitokset TeroP:lle neuvoista! Asia tuli selväksi. Vielä semmonen että miten tuon akun jännitteen pystyy mittaamaan? Ja jos esim. ajaa n.3 kertaa viikossa akulla niin eihän silloin pidä tehdä mitään erityistä vaan lataa normaalisti ja lopettaa ajamisen kun huomaa auton kyykähtävän? Ja siitä STORAGE moodista (eikö tarkoita samaa kun tehdas asetus?) niin löytyykö semmonen asetus latureista ettei tarvi alkaa arpomaan koska se 40% akusta tullut täyteen?

Poissa TeroP

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4436 : 28.01.14 - klo: 20.00 »
Kiitokset TeroP:lle neuvoista! Asia tuli selväksi. Vielä semmonen että miten tuon akun jännitteen pystyy mittaamaan?
Akut voit mitata ihan yleismittarilla balanssijohdosto (2s tai useampikennoinen) tai vaikkapa Hobbywingin multifunction ohjelmointikortilla jos semmoisen omistaa. Myös laturit mittaavat jännitettä kokoajan latauksen/purkamisen aikana ja voit sitä seurata reaaliajassa sekä tarkistaa sen latauksen päätyttyä.

Lainaus
Ja jos esim. ajaa n.3 kertaa viikossa akulla niin eihän silloin pidä tehdä mitään erityistä vaan lataa normaalisti ja lopettaa ajamisen kun huomaa auton kyykähtävän?
Ei tarvitse tehdä mitään erityistä, itse lataan ajon jälkeen akut joko täyteen jos ajelen samana päivänä tai storageen jos ajan joskus myöhemmin. Akun voi ladata tottakai storagesta täyteen sitten kun haluaa mennä uudelleen ajelemaan, lataaminen myös kestää vähemmän aikaa kun akkua on jo jonkin verran ladattu. Lipoja voi aika huoletta latailla eri lataustasoista huolimatta (esim. jos ajot jää kesken vaikka 5-10min sisään, voi akun jo tuosta ladata täyteen ilman että lipo siitä vaurioituisi). Poikkeuksena tietysti se, että lipolaturit eivät suostu lataamaan akkua, jos jonkin kennon jännite on liian pieni sekä se, että täyttä akkua ei kannata uudestaan yrittää ladata, varsinkaan heti latauksen jäljestä.

Lainaus
Ja siitä STORAGE moodista (eikö tarkoita samaa kun tehdas asetus?) niin löytyykö semmonen asetus latureista ettei tarvi alkaa arpomaan koska se 40% akusta tullut täyteen?
Storage = varasto, eli tässä tapauksessa varastointijännite (laturin ohjelman nimi). Laturi siis lataa storage-asetuksella akun tuohon noin 40% kapasiteettiin balansoiden (eli siihen noin 3,8V jännitteeseen per kenno, typo edellisessä viestissä, korjaan sen) ja lopettaa lataamisen tämän jälkeen. Eli aivan kuten täyteen ladattaessa lipo-laturilla, ei myöskään storage-moodilla ladattaessa saa akkuja ladattua yli siitä, mikä latausmoodin tavoite on.
« Viimeksi muokattu: 28.01.14 - klo: 20.05 kirjoittanut TeroP »
Absima TR8TE (kit): HW Xerun 150A / 4274SD 1800KV, Savöx Sc-1256Tg, Gens Ace 5000mAh 40C 2*3s
TeamC TR8E (rtr): HW SCT Pro 120A / 4274SD 2200KV, Savöx Sc-1256Tg, Gens Ace 5000mAh 50C 2*2s

Poissa p-man

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4437 : 28.01.14 - klo: 20.25 »
Yksi hyvä keino on säätää cut off 3.7-3.8v, niin akut jäävät ajonjälkeen suoraan storage modeen :)
Kyosho - Team Orion - Tekin - AKA - Graupner - Sanwa

Poissa transewaves

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • http://www.drbennet.blogaaja.fi/start
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4438 : 02.02.14 - klo: 23.28 »
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=32631
Olipas tämä huono akku  :sad:
yksi lataus takana ja hän päätti sitten sanoa hei hei.
Otin auki ja kaikki johdot ok mutta vain yksi kenno hengissä,2 muuta täysin pimeänä,kaikenlisäksi hyvin miedossa käytössä, 10.5t kones  :lipsrsealed:
TeamC tr2(monster),Losi MicroT,HbGTE8,DESC410v2
T-Maxx (brushless mod) --->Drunk Maxx

Poissa Qazu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4439 : 03.02.14 - klo: 09.08 »
Olipas tämä huono akku  :sad:
yksi lataus takana ja hän päätti sitten sanoa hei hei.

Harmi, joskus näitä tulee kun kyse on budjettitason akuista. Itse koitan asennoitua siihen, että jos joskus sattuu olemaan välillä yks akku huono/sökö, niin se edullinen hinta kompensoi sitä. Noi 3S akutkin oli vielä esim 5 vuotta sitten melko tyyriitä, näemmä Zippy 3S 4000 mah 20C maksanu 31,23. 
Lazer ZX-5, Slash, E-CRT.5, Hobao ST-E, E-Revo 1/16, X1X E-CRT, Hobao ST-E
...love the smell of 2 burned coil(s) in the morning...