Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Lehtibakka

Sivuja: 1 ... 6 7 8 [9] 10 11 12 ... 29
241
Polttisautot / Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« : 27.08.15 - klo: 21.13 »
Ja noobi kysymyksiä lisää:

Mull on uusi Novarossi autossa kiinni. Annoin lämpöpuhallinta silleen reilusti niin starttipöytä jaksoi muutaman kerran yrittää konetta käyntiin. Heti kun kone jäähtyi hiukankin niin ei starttipöydän veto enää riittänyt.

Muutenkin kone meni aika "jähmeäksi" heti hiukankin viilennyttyään.

Hankinko paremman (vääntävämmän starttipöydän) vai onko tämä aivan normaalia uuden koneen kankeutta?

Kuinka lämpimäksi koneen uskaltaa hehkuttaa, kun tuntuu et ei ehdi kuin muutaman kerran kokeilemaan ja sen jälkeen kone on jo niin viileä että homma ei suju ennen kuin on taas uudelleen lämmittänyt pytyn.

242
Bensa-autot / Vs: Elcon Impact
« : 20.08.15 - klo: 12.11 »
OK, parannan tapani. Pahoittelut sääntöjen rikkomisesta.

Ylläpito voi poistaa turhan markkinointisaastan tästä ketjusta ja antaa vaikka opetukseksi bannia tunnareilleni jos sääntörikkomus on ollut siihen kyllin vakava.

243
RC-kerhot ja -radat / Vs: PKSRCA:n 1/5 krossirata Lavanko
« : 19.08.15 - klo: 21.41 »
Hoblaa,

Tuli sitten korkattua tämä rata. Aluksi rata tuntui helpolta ajaa, mutta kun nopeutta nosti niin alkoihan vaikeustasoa löytyä.

Muutama kommentti, nämä tietysti mun henkilökohtaisia mielipiteitä:
+ Rata kohtuu helppo hahmottaa kunhan kävelee radan kauimmaiset kohdat läpi
+ Rata merkattu hyvin ja reunavallit todella käytännölliset ja autoa säästävät
+ Ei mitään kivetyksiä/asfalttia. Säästää rengaskustannuksissa mukavasti
+ Kunnon ajajakoroke
+ Paineilma saatavilla ja hyvä auton putsauspaikka
+ Radan profiili sopii myös aloittelijoille
+ Ajolinjan kanssa saa olla todella tarkkana jos haluaa ajaa hyviä kierrosaikoja

- Kunnon hyppyjä ei ollenkaan
- Matot nousee joissakin kohdin ylös kun menee kahvassa, sain yhden maton reunan kääntymään ympäri joka sitten yllätti seuraavalla kierroksella
- Joissakin kohdin (muistaakseni pääsuoran jälkeinen mutka) auto menee helposti sivuluisuun, mutta maton saumakohta tai -kohdat saattaa kaataa auton koska rengas menee sauman sisään. Tässä paikassa vielä vauhtia aika paljon jolloin pyöriminen ei aivan heti lopu

Kaiken kaikkiaan hienoa työtä olette tehneet radan eteen. Mattojen saumat kuntoon siten, että ei tule mutkissa yllättäviä tilanteita, niin siinä se sitten on. Suorilla saumakohdat ei ainakaan mun mielestä haittaa koska pieni pomppu sinne tai tänne kuuluukin krossiin.

Hyppyreihin, jos sellaisia sitten halutaan suurempana tehdä, voi sitten panostaa myöhemminkin.

244
Bensa-autot / Vs: Elcon Impact
« : 17.08.15 - klo: 10.56 »
Juu, toi kuoppa on kyllä tiedossa.

Valitettavasti kyse ei ollut siitä kun auto lähti kirjoittamaan huomattavasti aikaisemmin ennen pääsuoran alkua. Kyse on vain kuskin ja auton säädöistä että homma alkaa toimimaan.

Olisihan tuon kolarin voinut välttää keventämällä hiukan, mutta kevyempi kaasun käyttö ei vaan yksinkertaisesti ole ollenkaan kivaa  :azn:

245
Tervehdys vielä.

Jertzille muutama näpsy. Auto suoraan B-finaalista ja muutaman kisan jälkeisen treenivedon nähneenä putsaamattomana ja fiksaamattomana. Klikkaamalla kuvaa näet sen myös isompana.


246
RC-kerhot ja -radat / Vs: PKSRCA:n 1/5 krossirata Lavanko
« : 17.08.15 - klo: 08.58 »
Kuinkas rata on auki? Tarkoitus olisi tulla keskiviikkona ajelemaan Elconilla pientä testiä.

247
Hoblaa. Olittehan näppäillyt kasaan oikein loistavan videon. Tuossahan taisi vilahtaa useampaan otteeseen DTT joka on todella kiinnostava konsepti.

Ratahan on oikein loistava. Ensi kesänä pitää varata kalenterista yksi viikonloppu vapaata ja tulla kokeilemaan baana omalla ja pojan krossarilla. Oma mielipide tosin on että tuonne pitäisi ehdottomasti saada yksi OR5 luokan osakilpailu aikaiseksi ensi kesän aikana.

248
Bensa-autot / Vs: Elcon Impact
« : 17.08.15 - klo: 08.34 »
Tunnelmia Raision kisasta.

Ensimmäinen kisa jonka ajoin turffiradalla ja isoilla renkailla. Jotenkin auto tuntui paremmalta noiden pikkurenkaiden jälkeen. Tosin alustasetuppi olisi pitänyt miettiä uudelleen koska pelkkä ajokorkeuden muuttaminen ei yksinkertaisesti riitä kun vaihtaa pikkurinkuloista isompiin.

Tuli kokeiltua Elconin kestävyyttä oikein kunnolla kun täräytin pääsuoralta täydestä laukasta varikkomuuriin. Auto säilyi ehjänä ja ajo jatkui pienen "miten se nyt sinne meni" ihmettelyn jälkeen. Muutama muu läheltä piti tilanne sattui samassa paikassa, eli pitänee oikein kunnolla syventyä auton alustan säätöihin. Jotenkin tuntuu siltä, että kun kone menee piikille menettää auto pidon takarenkaista mutta eturenkaat sen sijaan jatkaa tehokasta ohjaustyötä. Eli todella tarkkana saa olla ettei mene luisteluksi kun lusikka on pohjassa.

Tällä hetkellä on neuvottelut tehtaan kanssa käynnissä suomeen toimitettavista autoista. Tarkoitus olisi saada auton hintaa laskettua muutamalla toimitukseen sisältöä koskevalla muutoksella. Näihin asioihin palataan sitten myöhemmin.

249
Olihan kisat. Lämmintä riitti ja Salen aikataulut sekä järjestelyt olivat todella toimivat.

Salelle vielä erikoiskiitos että oli järjestänyt radalle valmiiksi korokkeen nuoremmille kuskeille. Muut ratojen ylläpitäjät voisivat ottaa mallia tästä. Minullakin kun on tuota seuraavaa sukupolvea yleensä mukana niin osaan arvostaa tätä pientä mutta erityisen tärkeää lisävarustetta ajajakorokkeella.

Omat ajot meni niin ja näin. Renkaiden kuluminen osoittautui melkein pahimmaksi ongelmaksi. Pitää opetella hieman pehmeämpi kaasun käyttö tuleviin karkeloihin jotta saisi renkaat kestämään edes 15min erän loppuun saakka.

Omasta mielestä muuten kisat sujuivat todella mallikkaasti, mutta itseäni ainakin jäi harmittamaan sääntöjen noudattamatta jättäminen. Tuomarointi ei oikein tahtonut sujua sekä park ferme jäi erien jälkeen yllättävän tyhjäksi. Varsinkin jälkimmäinen nyppi oikein kunnolla kun itsellä seiso 2 autoa kyseisellä alueella jokaisen alkuerän jälkeen. Eli kiirettä riitti heti kun olin nostovuoroni suorittanut.

B-finaaliin se tie sitten tyssäsi. Noh, ajajataitoni huomioon ottaen pitää tähänkin sijoitukseen olla tyytyväinen. Ainoa mikä jäi harmittamaan kyseisestä finaalista oli oma tötöilyni radalla. Tästä syystä julkinen anteeksipyyntöni Toni Järviselle sekä Mikko Korhoselle jotka joutuivat täysin asiattoman ja turhan peräänajon kohteiksi.

Lavangossa tavataan.

250
RC-kerhot ja -radat / Vs: RC autoilua Tammelassa
« : 13.08.15 - klo: 12.12 »
Hoblaa.

Rata aukeaa sunnuntaina 23.08.2015. Ratamaksu pysyy ennallaan ja vanha rataprofiili on ainakin aluksi käytössä.

Valitettavasti emme saaneet toivottua yhden tunnin jatkoaikaa ajoillemme, eli ajoaika on 16:00 - 19:00.

Itse en välttämättä pääse ensimmäisillä kerroilla paikalle. Jos joku "konkareista" tietää varmasti tulevansa niin ottakoon yhteyttä. Sovitaan avainten ja tarvikekassin luovutus. Tärkeintä on että saadaan ajot käyntiin niiden kesken joilla intoa ja aikaa riittää.


251
RC-kerhot ja -radat / Vs: RC autoilua Tammelassa
« : 11.08.15 - klo: 08.59 »
Juu, kyllähän tuo syksy alkaa kolkuttelemaan ovia. Täytynee ottaa itseään niskasta kiinni ja alkaa touhuamaan ajojen eteen jotain.

Laitan infoa heti kunhan saan jotain aikaiseksi.

252
Bensa-autot / Vs: Elcon Impact
« : 11.08.15 - klo: 08.48 »
Kiitos kehuista. Itse pidän auton ulkonäöstä kori päällä, mutta ilman koria tuo on jotenkin vanhanaikaisen näköinen. Tosin olen aina ollut sitä mieltä näissä rc touhuissa että ulkonäkö ei kisoja voita. Auton tulee olla kestävä ja oikeilla setupeilla oikeisiin käsiin ohjain annettuna nopea.

Tietysti mikä Impactissa antaa mahdollista lisäetua on auton paino. Mulla efra punnitus antoi tuloksen 12,3kg painavalla korilla. Toinen suomenratoja kiertävä auto kevyellä korilla antoi tulokseksi muistaakseni 11,7kg, noh ainakin alle 12kg oli punnitus. Auton omistajalta voi kysyä tarkan tuloksen jos se alkaa mieltä vaivaamaan.

Aika harva 4wd kisahärveli pääsee nykyään alle 12kg haamurajan. Varsinkin tämän auton suhteen olen todella tyytyväinen kun kyseessä on kuitenkin täysin alumiininen kisakampe. Tietysti voisi kokeilla jossain vaiheessa mitä auto painaa jos laittaisi muoviset alatukivarret ja keventelisi autoa sieltä täältä, että mitä sen jälkeen painoa on jäljellä. Kiinnostus moiseen kokeiluun on vaan ollut vähäistä kun henkilökohtaiset ajotaidot ovat vielä sen verran huonot että mitään lisäetua ei ainakaan mun ranteilla ole saatavissa vaikka auto olisi kuinka kevyt tahansa.

253
Bensa-autot / Vs: Elcon Impact
« : 06.08.15 - klo: 14.13 »
Kun käyttää kunnon klemmareita ja asentaa putken autoon kiinni siten että putki saa tukea sivuponttoonista niin hyvin on kestänyt.

Ensimmäinen kiinnitys ei kestänyt, mutta nykyinen todella vähän parannettu versio onkin kestänyt yhden suomen kisan ja EM karkelot päälle.

254
Bensa-autot / Vs: Elcon Impact
« : 04.08.15 - klo: 21.38 »
Sehän hujahti nopeasti yksi viikko Itävallan radan kupeessa. Tulihan sitä ajettua sekä opeteltua Elconin säätämistäkin.

Lopputuloksissa sija 44 ei ollut ollenkaan huono saavutus kun ottaa huomioon kilpakumppaneiden kovan tason.

Elconin kestävyyttäkin tuli kokeiltua useamman kerran kun auto lähti radan suurimmasta hypystä pyörimään pituusakselinsa ympäri ainakin kymmenkunta kertaa.

Toisella kerralla volttien päätteeksi oli alumiininen raidetanko antanut periksi. Eli aikaisempien hajonneiden osien listaan voidaan siis lisätä yksi raidetanko ja yksi etupuskuri.

255
Bensa-autot / Vs: Elcon Impact
« : 16.07.15 - klo: 14.47 »
Auto onkin sitten huollettu ja putsattu Fehrinkiä varten.

Löytyi yksi rikkoutunut osa. Vetarin suojakumi otti ilmeisesti siipeensä kun alatukivarsi lähti toisessa alkuerässä irti löystyneen bulkin ruuvien takia.

Rengastestiäkin tuli muuten ajettua edellisessä kisassa ja treenipäivänä. Tällä hetkellä itselleni paras rengas on Schumacherin wave (http://www.rcm.fi/renkaat-ja-vanteet/g400-large-scale-wave-tyre-yellow-pr.html) kovemmalla seoksella. Renkaan kuluminen todella vähäistä ja pitoa on riittävästi. Lisäksi renkaan ominaisuudet eivät muutu kovinkaan paljon vaikka kuluneemmat kiekot laittaa autoon kiinni.

Fehringissä luotan FG:n renkaisiin koska viime vuonna lähes kaikki Elcon kuskit käyttivät samaa kumia. Tosin tässäkin päätöksessä on onneksi oikeus muuttaa mieltään kisapaikalla.

256
Bensa-autot / Vs: Lahden 1/5 bensa-autot
« : 15.07.15 - klo: 15.28 »
Myös minä suosittelen käymään Vesivehmaan radalla kokeilemassa. Eihä tuo kuitenkaan ole kuin noin 30min ajomatkan päässä.

257
Komia on tuo auto ja Tonin tuntien vimosen päälle rakennettu.

258
Bensa-autot / Vs: Elcon Impact
« : 12.07.15 - klo: 20.07 »
Päivitetäänhän tätäkin topikkia hieman.

Omaa autoani en ole ehtinyt ulkoiluttaa muuta kuin kaksi kisaa ja yhden treenipäivän. Setuppeja on tullut kokeiltua vaikka kuinka monta eri versiota treenipäivän aikana, mutta aina on palattu takaisin alkupisteeseen. Ainoa asia joka oikeastaan on muuttunut renkaan kulmat, ulosjousto ja maavara.

Pikkurenkailla olen edelleen ajanut ja ainakin tuloksia katsoessa päätös pikkurinkuloiden käytöstä on ollut onnistunut valinta. Kärkikuskeille ei tosin pärjää millään, mutta se ei johdu renkaista vaan täydellisestä ajotaidon puutteesta. Tähän kun lisätään juniorin osallistuminen samaan sarjaan niin välillä varikolla on todella kiire että ehtii hoitamaan molempien nostovuorot, tankkaamaan autot, mahdollinen pikahuolto ja juniorille jaetut ajo-ohjeet. Ei todellakaan jää kisapäivinä aikaa auton säätöön vaan lähes koko päivä mennään niillä säädöillä mitkä autossa aamulla oli.

Rikkoutuneita osia tällä hetkellä samat mitä edellisessä listassa + ajovirheen takia yksi vääntynyt vetoakseli. Edellisessä kisassa tuli kärsittyä yhdessä alkuerässä keskeytys jonka syyksi osoittautui ruuvilukitteen unohtuminen bulkin kiinnitysruuvista. Onneksi helppo korjaus ja kisa jatkui taas.

Seuraavaksi sitten Fehringin EM kahinat ja raportointia sieltä en lupaa ennen kun olen kotiutunut reissusta. Tietysti aina on oikeus muuttaa mieltään jos kirjoittelu alkaa maistumaan.

259
Olihan päivä ja tiukkaa kisailua.

Kelit antoivat omat haasteensa kun sai arpoa kuivan kelin renkaan ja sadekelin renkaan välillä pitkin päivää.

Rataa olikin uudistettu paikallisten työmyyrien panostuksella ja voin todeta että profiili on todellakin mennyt ison harppauksen parempaan suuntaan.

Omat kisailut tuntuu olevan mallia C- finaali, B-finaali ja jos onni suo niin vielä A-finaali päälle. Taas sama käsikirjoitus tuntui toistuvan. Alkaa vaan renkaita kulumaan turhan paljon jos haluaa aina uusilla kiekoilla aloittaa finaalin ajamisen.

No tulihan sieltä sentään paras or sijoitus kautta aikain ja pitäähän tuohon olla tyytyväinen. Kärkikuskit tosin menevät jo niin kovaa että tuollaiseen vauhtiin ei todellakaan ole mitään asiaa.

Onnittelut voittajille ja anteeksipyyntö jos töpeksin tien tukkeena turhan pitkään jonkun nopeamman kuskin edessä.

Jertzille tiedoksi, että kunhan kuvakollaasi on erään harrastajan toimesta ilmestynyt jakoon, niin siellä on myös tulosluetteloa jossa näkyy ajetut kierrokset ja kierrosajat.

260
Bensa-autot / Vs: HPI baja projektit
« : 18.06.15 - klo: 10.06 »
Joo, kyllä sen pääsylinterin kuuluu liikkua herkästi. Yleensä työsylinterin jumi ei edes tunnu pääsylinterissä ennen kuin on todella pahasti juntteessa.

261
Bensa-autot / Vs: HPI baja projektit
« : 18.06.15 - klo: 06.40 »
Mun mielestä jarruissa on jotain vikaa jos 1256 servo ei jaksa vääntää jarruja kunnolla lukkoon. Ainakin rata-autossa riitti ilkeä katse servovartta kohden että sai lähes lukkojarrutuksen aikaiseksi.

Kokeile siten että auto lattialle ja väännä servovarresta sormin. Jos joutuu käyttämään paljonkin voimaa lukkojarrutuksen aikaan saamiseksi kannattaa käydä koko asennus läpi uudelleen.

262
Bensa-autot / Vs: Elcon Impact
« : 12.06.15 - klo: 10.37 »
Joo, toi on ihan hyvän näköinen maalaus kun vie korin Korpilahdelle ja menee Raisioon sitä ihastelemaan.

Tuossa nyt vielä autossa kiinni kuvat:


263
Bensa-autot / Vs: Elcon Impact
« : 11.06.15 - klo: 20.22 »
Ja kori sai maalia pintaan. Onhan tuo maalaus ihan tekijänsä näköinen, eli ruma kuin petolinnun arse mutta parempaan ei vielä pysty. Olis varmaankin ihan aikuisten oikeasti parempi jättää maalaushommat niille jotka sen osaa.

Pääasia että kori erottuu ympäröivästä maastosta kun alkaa tuo ikänäkö vaivaamaan.

Kuvia kauhisteltavaksi:


264
Bensa-autot / Vs: Elcon Impact
« : 10.06.15 - klo: 18.45 »
Jahas. Kirjoituksiani ja räpellyksiäni seuraaville olisi jaossa jopa yksi kuvatus.

Eli Majurin koripaja pukkasi Elconiin päivitetyn korin. Muutama ilmanottoaukko sivuponttooneihin tuli lisää ilmavaihtoa parantamaan. Kuva nyt ei ehkä ole parhaimmillaan kun korissa ei ole maalia päällä, mutta kyllä kait tuosta jonkunlaisen käsityksen muodoista saa.


265
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 10.06.15 - klo: 15.20 »
Muistaakseni vihreää sitikan tavaraa laitoin rata-auton jarruihin. Fillarilitkuja en ole kokeillut kun tuli mulle uutena tietona ja ratavehkeen olen myynyt jo aikapäiviä sitten pois.

266
Bensa-autot / Vs: MAVERICK 1/5 Bensa autot??
« : 10.06.15 - klo: 14.48 »
Mä olen Losin takakardaanin lyhentänyt tekemällä akseliteräksestä tiukan holkin (holkin keskireikä niin tiukka että ilman lämmittämistä ei mene kardaanin päälle).

Tasapääliitos kardaaniin ja hopealla koko roska yhteen. Tietääkseni edelleen toimii ja kestää, koska Koiviston Pete ajelee aika kovia kierrosaikoja ja hyviä sijoituksia edelleen OR sarjassa kyseisellä autolla.

Ei tarvinnut edes rakentaa jigiä tuolla liitostekniikalla vaan akselista tuli kyllin suora kerrasta.

267
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 08.06.15 - klo: 19.11 »
Lainaus rata-autopuolelta:

"Fillari liikkeestä saa sopivaa nestettä jos tolla sitikan hydraulinesteellä ei halua leikkiä. Samaa kamaa kun pyörien hydraulijarruihin laitetaan."

268
Bensa-autot / Vs: MAVERICK 1/5 Bensa autot??
« : 28.05.15 - klo: 11.09 »
Tuntuu kuitenkin ottavan kytkin aika alhaalta vaikka onkin aika kireä jousi. Voisit kokeilla keventää vakio paloja. Niihin paloihin porataan reiät sopiviin paikkoihin niin saa muutaman gramman pois ja kytkimen kiinniottopiste muuttuu ylöspäin.

Esim tuommoinen http://www.freeprawnracing.co.uk/cy-lightened-clutch-shoe-red-spring-set-cy23002303e.html


269
Bensa-autot / Vs: MAVERICK 1/5 Bensa autot??
« : 28.05.15 - klo: 10.20 »
On muuten tosi hyvin murinaa moottorissa, eikä ole miettimistä kun kaasua antaa.
Mainostetaan nyt vielä että tuo kone on ELS. Uusia koneita tehdään tilausten mukaan, toimitusaika sovitaan erikseen.

270
Bensa-autot / Vs: MAVERICK 1/5 Bensa autot??
« : 28.05.15 - klo: 07.59 »
Tossa vähän videoo montulla rälläämisestä.
https://youtu.be/xBwiVxOAsQg

Ihan kivasti tuntuu liikkuvan hiukan painavampanakin tuo auto. Mikä kytkin sulla on käytössä?

Sivuja: 1 ... 6 7 8 [9] 10 11 12 ... 29