RC10.FI

Yleiset => Sähköautot => Aiheen aloitti: RC CARS - 20.04.05 - klo: 08.49

Otsikko: oppiiko B4 ajamaan
Kirjoitti: RC CARS - 20.04.05 - klo: 08.49
Moi

Onko tuo asso B4 vaikea ajaa kun minulla on ennestään tämä neliveto subaru ja mosa 2x14.
Oli jossain kirjoitettu että tuo B4 on vaikea ajaa mutta miten on???
-- Niin kestääkö tuo vakio säädin tehokkaamman mosan? kun kuulema siinä on 15 lankainen vakiona.
--- jos nyt vaikka liittyisi kilpailuihin  :)

T: Maukka
PS kai tuo Msonic RV11 säädin on tarpeeksi hyvä jos vaihtaisi sen siihen B4.
Otsikko: oppiiko B4 ajamaan
Kirjoitti: GolluB - 20.04.05 - klo: 08.55
Takavetoisena toki hankalampi ajettava kuin nelivetoinen, joksin kisaluokassaan (M2-10) hyvä auto.
Et tarvitse varsinkaan kisailua aloittaessa alle 15-lankaista.
Vakiosäädin joka tulee rtr-paketin mukana taitaa olla LRP A.I. super reverse, joka kestää 13-lankaisen. Kisakäyttöön turhana tässä noparissa on pakki.
Otsikko: oppiiko B4 ajamaan
Kirjoitti: RC CARS - 20.04.05 - klo: 09.02
OK kiitti.
Tuleeko enemmän nopeutta autoon kun on pelkkä takaveto tai neliveto?
Otsikko: oppiiko B4 ajamaan
Kirjoitti: GolluB - 20.04.05 - klo: 09.06
Teoriassa kyllä koska etuveto-osuuden voimansiirron kitkat jäävät pois, vaikutus on kuitenkin minimaalinen.  Suurempi ero on se, että takavetoisessa on yksinkertaisempana vähemmin tekniikkaa ja täten vähemmin huoltokohteita.

edit: nelivetoinen nopeampi radalla, takavetoinen esimerkiksi asvalttisuoraa ajettaessa.
Otsikko: oppiiko B4 ajamaan
Kirjoitti: JQ - 20.04.05 - klo: 09.17
nelivetoinen on nopeampi yksinkertaisesti siitä syystä että neljä pyörää vetää, ja on enemmän pitoa joka suuntaan
Otsikko: oppiiko B4 ajamaan
Kirjoitti: Clod+T2 - 05.05.05 - klo: 22.45
Lainaus käyttäjältä: "JQ"
nelivetoinen on nopeampi yksinkertaisesti siitä syystä että neljä pyörää vetää, ja on enemmän pitoa joka suuntaan

Jos nyt ihan tarkkoja ollaan niin enempi pitoa kiihdytyksessä ja jarrutuksessa,ei suinkaan sivusuunnassa.

Muok: asiaan: minä uskon että helposti oppii, krossari tosin on hiukan hätäisempi kuin truckki muttei nyt mikään holtiton. Että sen takia ei kannata jättää ostamatta, minä tosin ottasin T4:sen mutta silti...
Otsikko: oppiiko B4 ajamaan
Kirjoitti: artov - 06.05.05 - klo: 14.41
eiköhän JQ tiedä mistä puhuu.... :wink:

T4:lla ei vain ajeta kilpaa, ainakaan Suomessa.
Otsikko: oppiiko B4 ajamaan
Kirjoitti: TTKoo - 06.05.05 - klo: 15.15
Lainaus käyttäjältä: "JQ"
nelivetoinen on nopeampi yksinkertaisesti siitä syystä että neljä pyörää vetää, ja on enemmän pitoa joka suuntaan


Vähän vaikea on esittää sitä tässä lyhyesti, mutta kyllä se totta on!

"Karkeasti" yksinkertaistaen: Mitä parempi pito-/vetokyky "eteenpäin", sitä parempi on myös pito "ns. sivusuuntaankin"............
Otsikko: oppiiko B4 ajamaan
Kirjoitti: Clod+T2 - 11.05.05 - klo: 20.49
Lainaus käyttäjältä: "TTKoo"
Lainaus käyttäjältä: "JQ"
nelivetoinen on nopeampi yksinkertaisesti siitä syystä että neljä pyörää vetää, ja on enemmän pitoa joka suuntaan


Vähän vaikea on esittää sitä tässä lyhyesti, mutta kyllä se totta on!

"Karkeasti" yksinkertaistaen: Mitä parempi pito-/vetokyky "eteenpäin", sitä parempi on myös pito "ns. sivusuuntaankin"............

No tää menee jo kauas aiheesta ja muutenki pilkunviilaamiseks, mutta nelivedon kovempi vauhti mutkassa perustuu pitoon etu-taka suunnassa, se pystyy hyödyntämään eturenkaiden pidon paremmin kun takaveto, joka etenee yleensä takapyörien pidon mukaan. Nelivedossa taas luisussa kaikki pyörät repivät autoa sisäkurviin, takavedossa etupyörillä olisi pitoa "reservissä". Mutta suoranaista sivuttaispitoa se ei lisää, sehän olisi fysiikan lakien vastaista. Että näin... :mrgreen:

Edit: kun lukee uudestaan niin tätäpä tekin ilmeisesti koititte sanoa. Noh enivei, eiköhän asia liene selvä.. :roll:
Otsikko: oppiiko B4 ajamaan
Kirjoitti: TTKoo - 12.05.05 - klo: 01.53
Sitäpä niin........ :lol:

Eli jos neljän vetävän pyörän "eteenpäin" vievä voima/pito on suurempi, kuin kaarteesta ulospäin työntävä voima ( keskipako- ) , niin kyllähän se silloin ................ tekee vaikutuksen, kuin sitä pitoa olisi "joka suuntaan" enemmän ........... :wink:
Pitäisikin kaiketi puhua etenemiskyvystä........

Takavetoisella on kyllä hyvä opetella ajamaan.
Kuten edellä on jo mainittu, niin sähköautoissa ei tällähetkellä ole virallista kilpailuluokkaa.... SM / NM
Otsikko: oppiiko B4 ajamaan
Kirjoitti: Jöördis - 12.05.05 - klo: 06.29
Montako MM rallia on voitettu viimeisen viiden vuoden aikana kaksi vetoisella autolla?  entä nelivedolla?  niin......
Otsikko: oppiiko B4 ajamaan
Kirjoitti: TTKoo - 12.05.05 - klo: 09.22
WRC luokassa kaikki kisat nelivedolla...

J-WRC luokassa kaikki kisat kaksivedolla...  

:mrgreen:

Kannattaa sitten lukea tarkkaan edellinen viestini, vaikeaselkoisuudesta huolimatta siitä käypi kyllä ilmi mitä "yritin" kertoa....  :wink:

Eli NELJÄLLÄ vetävällä pyörällä saavutetaan yleensä suurempi eteenpäinvievä voima kuin on kaarteesta ulospäin työntävä voima.

"Yleensä" sana siksi, että kyse on silloin huonosti pitävästä alustasta/ajoradasta/tms....

Kokonaan asfalttilla ajetulla rallilla on aikoinaan voitettu kilpailuja kaksivetoisella autolla, mutta siihen on vaikuttanut sitten paljon muuttkin seikat, kuin pelkästään vetotapa.....
Otsikko: oppiiko B4 ajamaan
Kirjoitti: Jöördis - 12.05.05 - klo: 17.01
Ei vanha jaksa tuota neliveto/kaksveto asiaa enempää kaivaa mutta neliveto aikanaan mullisti rallimaailman,hyvään "numero" ryhmä aikaan.
Nelari oli vaan niin helvetin paljon nopeampi,kiitos Audin,Hannu Mikkolan ja Stig Blomqvistin.
Se oli silloin ku vielä takaveto BDA Escorteilla vedettiin pitkää latia...
Eiköhän nuo samat fysiikan lait päde yhtälailla rc-fiudeihinkin.
Otsikko: oppiiko B4 ajamaan
Kirjoitti: TTKoo - 14.05.05 - klo: 00.36
Lainaus käyttäjältä: "Jöördis"
Ei vanha jaksa tuota neliveto/kaksveto asiaa enempää kaivaa mutta neliveto aikanaan mullisti rallimaailman,hyvään "numero" ryhmä aikaan.
Nelari oli vaan niin helvetin paljon nopeampi..........
Eiköhän nuo samat fysiikan lait päde yhtälailla rc-fiudeihinkin.

Mikähän kohta kirjoituksessani antoi ymmärtää sen, etteikö neliveto ole nopeampi?

Pohjoismaisessa hiihtolajissa hiihtäjiä ovat ne, jotka menevät eteenpäin.
Ne jotka kulkevat sivusuunnassa, ovat "tamppaajia".......(käytetään usein hyppyrimäen alarinteen kunnossapitoon)........ :wink:

Se oli sitten FORD Capri 3000 GT, jota ensimmäisenä "sovitettiin" nelivetoiseksi, mutta kuten entisenä Fordin työntekijänä havaitsin useinkin, niin usko loppui Fordilla kesken aina, kun "maali alkoi häämöttää" !
Näin siinäkin projektissa kävi, ja Audi sen sitten "saattoi" aikanaan valmiiksi...........vaan jos Hannu M. olisi silloin sanonut, että ei tule mitään, niin olisi saattanut mennä hieman myöhäisemmäksi nelivedon tulo........ ( ? ) ....

PS. Tässäkin käytetään B 4:sta esimerkkinä yleisesti tuontyypin autoille...
Aivan kuin kaikki maanrakennuskoneet tuppaavat olemaan  "PILLAREITA" !
( vrt. CATERPILLAR )   :lol:
Otsikko: oppiiko B4 ajamaan
Kirjoitti: Jöördis - 14.05.05 - klo: 13.34
Kuka niin sanoi että olisit niin sanonut?  :D