Kirjoittaja Aihe: Sisäkrossiradat  (Luettu 5081 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sudittaa

  • Jäsen
    • Profiili
Sisäkrossiradat
« : 28.11.11 - klo: 13.38 »
Oon ajanut muutaman WJ & SCW kisan viime keväänä ja tänä syksynä. Yksi yleispiirre radoista on pistänyt silmään. Radoilla joilla olen ajanut (viime keväänä Jkl ja Model Expo WJ radat, nyt syksyllä Nokian SCW Cup ja tietty Myyrin ja Tikkurilan radat missä muutoin harrastan) useimpien hyppyreiden nokkiin on muotoiltu autojen koko ja akseliväli huomioiden hyvin jyrkkä mutka/kaari ja muutenkin nokat on suunnattu heittämäään voimakkaasti ylöspäin. Tokihan kaikilla näillä radoilla on ollut useita erilaisia hyppyreitä, mutta tälläinen yleistrendi on pistänyt silmään. Mielestäni mainitsemani trendin kaltaiset hyppyrit ei ole oikein optimaalisia nopeuskilpa-ajoradalle, mutta jos tähän on juku hyvä syy/perustelu niin kertokaa ihmeessä.

Poissa rizardi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Sisäkrossiradat
« Vastaus #1 : 28.11.11 - klo: 13.54 »
Voisiko olla, hyppyrin tarkoitus on vähentää vauhtia eikä lisätä sitä

Poissa tactical

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Sisäkrossiradat
« Vastaus #2 : 28.11.11 - klo: 15.29 »
Ja kun kyseessä on krossi niin komeat hypyt kuuluvat lajin luonteeseen. Kun yhdistetään iso hyppyri ja pienehkö laskeutumisalue tai kaarre heti hypyn jälkeen niin saadaan vaikeuttakin. Vaikeutta taas tarvitaan jotta huippukuskeille tulee eroa. Ratamestareille kaikki kunnia siitä että radat ovat silti nohevasti ajettavia noobillekin (minä).
Losi Twenty Two, Hitec 2.4. Hong Nor SCRT10 - Hitaasti ja epävarmasti liikkuva shikaani.

Poissa kisaaja

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: Sisäkrossiradat
« Vastaus #3 : 28.11.11 - klo: 16.23 »
WinterJUMPS...
-Goldi

Poissa uijui

  • Äänekosken Pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Sisäkrossiradat
« Vastaus #4 : 28.11.11 - klo: 18.02 »
Nokiallahan hypyt oli aivan loistavia. Tosin itse kyllä pääsen aina parempiin tuloksiin mitä vähemmän hyppyreitä....turistikuski siis....
Vastaheitolla voittoon.

Poissa mop

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Sisäkrossiradat
« Vastaus #5 : 28.11.11 - klo: 18.14 »
Juu.. Kaaret on välillä aika tiukkoja, että olishan noissa pikkupoikien hyppyreissä vähän kasvun varaa  :cool:.  Todella näyttävät hyppyrit on vaan vähän ikäviä järkevän nostotoiminnan kannalta varsinkin kisoissa.

btw. Olisko optimaalinen nopeuskilpa-ajorata myös mutkaton?

Poissa sudittaa

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Sisäkrossiradat
« Vastaus #6 : 28.11.11 - klo: 21.14 »
Pointti ei ollut hyppyreiden tai ilman määrä. Mun puolestaa saa olla enempikin obstaakkeleita. Vaan se, että jos ja kun autojen runko kyntää hypyn nokkaa (useimmiten etu ja/tai takapuskuri) autojen varsin lyhyistä etu ja takaylityksistä huolimatta jopa siinä määrin, että vaneri kuluu puhki yhden kisapäivän aikana, niin onko tämä tosiaan paras tapa lähettää rakkineet ilmojen teille? Tuppaavat noi hyndät välillä nakkelemaan autoja sitten miten sattuu. Kuvittelisin, että loogisempaa käytöstä  ja varmempia lentoja tulis jos jäis se vanerin kyntäminen pois. Mikä taasen mahdollistais enemmän tai vaikka isompia hyndiä kun radassa olis parempi flow. Nokian rata oli oikein hyvä ja ehkäpä paras noista mainitsemistani, oli varsin jouheva ajaa, mut mielestäni vähän toisenlaiset nokat ois tehny siitä vielä paremman. Siinä tuplahyppyrissä oli paras, vaikkakin hyvin tarkka ajettava.

Pitää olla haastava... Niin no, hyvät kuskit menee kovempaa oli tasaista, mutka, hyppy tai hyppy mutkassa, siihen tällä ei ole vaikutusta. Omat tulokset ei liity tähän mitenkään, musta vaan paremmin toimiva rata toimii paremmin ja on hauskempi ajaa.

Poissa Volvospede

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Sisäkrossiradat
« Vastaus #7 : 28.11.11 - klo: 22.34 »
Hyndien profiilit näyttää olevan usein muotoiltu 1/10 krossiautojen mitoille ja sit SC auto vähä kyntää ja ryllää siellä missä krossi menee nätisti. Kesällä polttiskrossiradalla oli vähä jouheampia ne hyndien lähöt. 
Se kauppias älähtää johon kalikka kalahtaa! :-)

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Sisäkrossiradat
« Vastaus #8 : 28.11.11 - klo: 23.44 »
Edellä kuvailtua hyppyreiden kulumista puhki kisapäivänä, tai edes koko talvena en ole havainnut vuosien erittäin suurella ajomäärällä ympäri eri ratoja...

Autojen puskureita en ole myöskään nähnyt kuluvan puhki vaikka miten vietävästi olenkin ajanut.
Puhutaan pahimmillaan sadoista akullisista yhden talven aikana... Sama auto on kestänyt pari vuotta.
Samat hyndät on kestänyt autojen kulutukset täysin mukisematta.

Ja kun tiksi vielä mainittiin niin kyseiset hyppyrit heittävät SC autojakin kuin itsestään.
Nyt jo muutamalla autolla ajaneena voin todeta että hyppyrit heittävät autoja niin nätisti että ei tarvitse edes mitään hyppy niksejä käytellä.
Senkus lataa hyppyyn ja päästää kaasun irti kun auto irtoaa (ihan niinkuin homma pitää tehdä) ilmalentoon... Jopa surkeilla lento-ominaisuuksilla varustetut SC autot tulevat alastuloon nätisti neljälle tassulle.

Täytyy kyllä sanoa että ihmetyttää yli kaiken että nyt kun pääkaupunkiseudulla on niin isot ja hienot harrastepuitteet että saa lähteä etsimään ympäri euroopan edes vastaavia... mutta kaikenlainen enemmän tai vähemmän kitinää sisältävä jauhaminen on vain ja ainoastaan nostanut päätään.

Vielä toissavuonna lähes jokainen hyppyri oli pääpiirteittäin kasailtu jätepuusta ja ties kuinka monesta eri lankunpätkästä mitenlystää... ja välillä tartti ehostaa kun jollain oli mennyt jalka läpi, tai muutenvain purkkapatentit päättivät antaa periksi... Silloin ei ollut hyvä kun mitään keskustelua aiheesta.
Mutta nyt kun moni asia on tehty ihan kunnon tavarasta ja rakennettu kestämään, ja hyppyreiden profiilitkin on ihan jopa suunniteltu, sekä sabluunat löytyy että voi tehdä lisää samanlaisia...
Tilat on katastrofaalisen über mahtavat mitä hyvä jos koskaan enää tullaan suomessa näkemäänkään...
Kyllä nyt riittää mitä ihmeellisempiä "ongelmia"

Jos auto hyppää huonosti... Katso peiliin.
Jos setuppi on huono... Katso peiliin.
Jos rengas ei pidä... Katso peiliin.
Jos osat hajoo... Katso peiliin.

Katsotaan ympäri suomen ratojen rakentajien kokemusta tästä lajista.
Uskallan väittää että koskaan ei olla oltu edes lähelläkään näin suuren kokemuksen omaavaa porukkaa mitä nykyään on ratoja tekemässä ympäri suomen ratojen.
Kokemusta on niin paljon että jos ei sen kokemuksen sisältä löydy moitetta esim hyppyreiden toiminnan suhteen niin silloin ongelmaa ei vain ole... Ei ainakaan niissä hyppyreissä.

Mainittu Nokian tuplahyppy...
Sain kuulla kisapaikalla paikalliselta hemmolta kun hän kysyi että mitä mieltä olen radasta, että kyseisestä tuplasta oli useampikin valitellut että on huono... heittää huonosti jne.
En voinut olla nauramatta.
Ekaa kertaa eläissäni tulin hyppyriin... otin vauhdin... valmistauduin tekemään ilmassa korjausliikkeitä...
PAH... auto lensi täydellisessä kaaressa ja ihan suoraan sanottuna kuin itsestään neljällä tassulla alas.
Jokainen hyppyri heitti autot aivan itsestään oikeassa kaaressa... kunhan vauhti oli edes suurinpiirtein kohdallaan.
Ei tarvinut korjailla ilmalennon aikana yhtään.
Tiksin hyppyrit... Jokainen heittää sekä krossarin että SC auton nätillä lentoradalla hienosti alastuloon... ilman ihmeempiä korjausliikkeitä... Kunhan vauhti on edes sielläpäin kohdillaan.

Yksi toinen asia näitä hyppyreitä nokialla ja tiksissä yhdistää... Jokaisesta saa auton lentämään todella keturalleen, mikäli kuski mokaa homman, tulemalla täysin väärällä nopeudella... Painamalla ilmassa kaasu tai jarru pohjassa, tai tulemalla hyppyriin mitä eriskummallisemmassa asennossa.

Poissa Jämsä

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Sisäkrossiradat
« Vastaus #9 : 28.11.11 - klo: 23.58 »
Onko tuosta Tikkurilan radasta jossakin videota, jotta voi katsella millainen rata on?

Poissa Volvospede

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Sisäkrossiradat
« Vastaus #10 : 29.11.11 - klo: 10.32 »
Onko tuosta Tikkurilan radasta jossakin videota, jotta voi katsella millainen rata on?

En oo nähny kuin turistiradasta videoo, mut mä voin kuvaa krossiradasta tänään jonku pätkän ku pääsen radalle ja vaik vähän still kuvia hyndistä ja baanasta muutenkin.
Se kauppias älähtää johon kalikka kalahtaa! :-)

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Sisäkrossiradat
« Vastaus #11 : 29.11.11 - klo: 13.46 »
Älä Hole ota kaikkea henkilökohtausesti.... Uusi harrastaja kyselee ihan fiksuja kysymyksia, niin ei niihin tarvitse hyökätä. Varmasti jokin matala hyppy voi olla myös täysin ajettava. Hyvä rata on hauska kaikentasoisille kuljettajille.
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa sudittaa

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Sisäkrossiradat
« Vastaus #12 : 29.11.11 - klo: 14.25 »
Vaihda sana säännöt sanaan rata.

keskustelufoorumilla mielipiteiden vaihto yleisesti ja kaikkien nähtävillä ei ole huutoäänestystä.
Se on keskustelua ja aina kun vaan ihmiset pystyy pitäytymään aiheessa ja kaikki ylimääräinen tunteilu (misä nähdään toisessa topikissa) pysyy pois niin keskustelu johtaa suuren mutkan kautta enemmän tai vähemmän sääntöihin.
Kun mistä tahansa asiasta keskustellaan avoimesti niin silloin sääntöjen laatijat saavat nähdä paljon nimenomaan harrastajien mielipiteitä ja nimenomaan muitakin mielipiteitä kuin ainoastaan omat ja kotikaupungin kavereiden mielipide.

Ei muuta kuin enemmän vaan keskustelua siitä olisiko yksityyppisyydessä ideaa vai ei... Ja minkälaisessa yksityyppisyydessä???
Minkälaisin rajauksin, mitä, missä, miksi ja milloin.

Tällaisilla keskusteluilla on paljon merkitystä luokkien sääntöihin.
Mikäli huomataan että iso osa harrastajista on jotain mieltä jostain säännöstä niin tottakai sääntöjen ylläpitäjien pitää ottaa sellainen mietintään.
Mikäli sääntöjä rustailevat viittaavat kintaalla koko keskustelulle niin tehtävässä on väärät henkilöt.
Säännöt varsinkin tälaisessa luokassa ovat harrastajia varten.

On mielestäni täysin naurettavaa että tällä foorumilla joka on koko harrastuksen ylivoimaisesti suurin ja jopa vaikutusvaltainen keskustelufoorumi, aina keskustelut leimataan huutoäänestykseksi tai väännöksi.
Mielummin halutaan kaikkia sääntökeskusteluja ym. käydä läpi mielummin pienellä ryhmällä ja suljettujen ovien takana jotta kukaan harrastaja ei pääsisi olemaan mistään asiasta eri mieltä.
Sitähän kun tänäpäivänä ei näköjään suvaita että joku on jostain asiasta eriävää mieltä.
Eikä nykyään oikeastaan porukka pysty mielipiteitä vaihtelemaan varsinkaan ilman henkilökohtaisuuksia tai muuta asiaan kuulumatonta lässytystä...
Kyseistä asennetta olen ihmetellyt jo vuosia ja varsinkin ihmetellyt että asia vain jatkuvasti pahenee ja pahenee.

Joku aloittaa keskustelun... Ei tarvitse edes yhtä sivua keskustella kun jo joku alottaa "huutoäänestys, painu sinä johonkin...sinun takia harrastajat vetää itsensä kiikkuun yms yms yms yms yms"


keskustelua, mielipiteitä ja varsinkin niiden perusteluja. Sitä vartenhan foorumit ovat.

Hoken kanssa jatketaan aiheesta Tiksissä, vaikka torstaina.

Mun auto hyppää Tiksissä ihan nätisti ländeihin. Se että hyppyrin voi ajaa hyvin, tai se, että hyppyri toimii hyvin, ovat kaksi eri asiaa. Aihetta ei tosiaan aloitettu yhden radan johdosta.

Jos olisi ollut yksittäinen kohta/hyppy yhdellä radalla, asiaan tuskin olisi kiinnittänyt sen enempää huomiota.
Jos asian olisi huomannut yhdellä radalla, olisi asia ollut rata/paikkakunta kohtaista , eikä tällä foorumilla puitava asia.
Näyttäis kuitenkin enempi maan tavalta tehdä hommaa, joten otin asian esille täällä.

JKL:n WJ:ssä ajajakorokkeen edessä olevaa tuplaa teippailtiin kokoon useampaan kertaan.

Seuraava teksti ei ole kohdistettu mihinkään yksittäiseen rataan tai obstaakkeliin, vaan yleisesti food for thought. Ei tarvetta hernehtiä, kenenkään. Nojatkaa taakse, pureskelkaa hammastikkua, ja uhratkaa asian ajatteluun hetki:

Offroad Pro:ssa (motocrossiin ja enduroon keskittynyt lehti) oli artikkeli, missä oli vertailtu Suomalaista motocrossirataa jenkkien vastaavaan. Pöytähyppyrit. Suomessa tyypillisesti korkeita, kulmikkaita ja sekä nokka että ländi ovat melko jyrkät. Hyppyyn on tasan yksi toimiva ajolinja, siihen jyrkkään ländiin, johon osuma sektori on pieni. Jenkkimalli on matalampi, pidempi, siinä on loivemmat ja pyöreämmät muodot, sekä useampi alastulovaihtoehto erimittaisille hypyille. Lentorata on vähän loivempi kaari, ilmaa nopeilla kuskeilla silti vähintään saman verran. Toimii myös eri nopeutta ajaville kuskeille, kun on useampi ländi, ja matalampi ja loivempi profiili tekee liki hyppäämättä läpi rullaamisesta mielekkäämpää. Toinen seikka mitä tuotiin esille oli, että Suomessa ratoja kunnostetaan harvakseltaan ja ovat siten aina melkoista patikkoa. Jenkit treenaa radoilla, jotka lanataan jopa useamman kerran päivässä. Ei kulumisesta aiheutuvia patteja (tarkoituksella tehdyt rytmisektiot toki on). Suomessa vanhanliiton äijät sanoo että pitää olla patteja että oppii ajamaan. Suomen huonokuntoisista/huonosti suunnitelluista, eli suomalaisittain "haastavista" radoista huolimatta ajamisen taso jenkeissä vähän eri. Eli "haastavat" radat eivät sinänsä tuota kovia kuskeja, tai tässä motokeississä eivät ole tuottaneet ollenkaan sitten Pekka Vehkosen.






Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Sisäkrossiradat
« Vastaus #13 : 29.11.11 - klo: 14.38 »
Älä Hole ota kaikkea henkilökohtausesti.... Uusi harrastaja kyselee ihan fiksuja kysymyksia, niin ei niihin tarvitse hyökätä. Varmasti jokin matala hyppy voi olla myös täysin ajettava. Hyvä rata on hauska kaikentasoisille kuljettajille.
no en ota sanallakaan henkilökohtaisesti, enkä edes hyökännyt ketään kohtaan millään henkilökohtaisella tasolla.
En maininnut edes yhtä nimeä...
Ensimmäinen millään tasolla henkilökohtainen viesti oli tämä sinuin viestisi.

Eli... älä sinä ota mitään henkiläkohtaisesti tai millään asenteella... Jatketaan keskustelua itse aiheest@ eikä lähdetä mihinkä.än henkilökohtaisuuteen... Eikös vain.

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Sisäkrossiradat
« Vastaus #14 : 29.11.11 - klo: 15.09 »
en mä ota asioita henkkoht. Jatketaan :) .
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa Volvospede

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Sisäkrossiradat
« Vastaus #15 : 29.11.11 - klo: 22.31 »
Tossa pari kännyräpsyä tikkurilan radan hyndistä, yhtä laadutonta videota tulee kohta.









Ja sitä videoooooo:
Tiksi rata

« Viimeksi muokattu: 29.11.11 - klo: 23.26 kirjoittanut Volvospede »
Se kauppias älähtää johon kalikka kalahtaa! :-)

Poissa Jämsä

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Sisäkrossiradat
« Vastaus #16 : 30.11.11 - klo: 13.31 »
Kiitti videosta!

Ihan hienolta radalta tuo näyttää. Hypyissä on pitkät ländit, joten näyttäis toimivan melko hyvin. Vasta-alkajat
voivat jopa vain ajaa hyppyrin, jos eivät vielä uskalla hypätä koko hyppyä. Yks pieni hyppy näytti olevan stopparin tapainen. Näyttäis olevan mutka heti perään ja aivan sisääntuloväylän vieressä, joten ei siinä kovin kovaa voi muutenkaan ajaa. Tämä stoppari näyttää toimivan tuupillakin hyvin kun autot eivät laskeudu peräpuskuri ensimmäisenä.

Nopealle kuskille näyttäis olevan silti haastetta kun mutkat sijoiteltu heti hypyn alkuun tai jälkeen.

Saako vaneripinnalta hyvän hypyn veto päällä?
Lähdöissä näyttäis olevan vaneri ilman filmiä, joten pito on ehkä parempi.



Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Sisäkrossiradat
« Vastaus #17 : 30.11.11 - klo: 13.42 »
Vaneripinta toimii hienosti, yhtä liukas/pitävä kun lattiakin joten vetopidon vaihtelut ei pääse yllättämään kun on hyvät renkaat alla. Paitsi oikean päädyn hypyn ramppi joka mulla tuotti ongelmia liukkailla renkailla, hyppyyn tulee vähän vinossa edellisen mutkan jäljiltä ja kun renkaat tulee pitävälle vanerille niin poistumis suunta on joku muu kun lähtösuoran alku. Tästäkin päästiin eroon maltilla, auton säädöllä ja pitävämmillä renkailla.

Pari kertaa on käyty ajamassa ja noi hypyt on kiistatta parhaat mitä olen aikaisempina vuosina ajanut PKSRCA:n radoilla. Toki joku vauhdikas ja lennokas hyppy olisi hauska mutta hauskuus loppuu yleensä niissä kolarisumaan ja hajonneisiin autoihin, kuten viime talvena Myyrissä korokkeen edessä oleva iso pöytä.

Kylätason RC-kuski.

Poissa *remppa*

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Sisäkrossiradat
« Vastaus #18 : 30.11.11 - klo: 14.28 »
Tiksin "RC-kalusteissa (hyppyrit ja ohjaajakorokkeet 3kpl)" on pyritty mahdollisimman modulaariseen rakenteeseen, koska tilat on väliaikaiset ja muutto pitää tarvittaessa pystyä toteuttamaan kätevästi ja nopeasti.

Tämä asettaa muutamia vaatimuksia:

-moduleiden koko siten, että 2 kaveria jaksaa kantaa ja mahtuvat normaaleista ovista
-sopivat pienehköön tavarahissiin
-kestävät "isältä pojalle"
-voidaan varastoida mahd.pieneen tilaan, etu myös kuljetuksissa
-voidaan tarvittaessa käyttää kesällä ulkona (tarvitaan maalaus vielä)
-ei liikaa erilaisia palikoita vaan yhdistelemällä saadaan erilaisia kombinaatioita

Nämä vaatimukset johtavat tiettyhin puuttesiin:
-äänekkäitä, koska mattoja ym ei haluta käyttää, matot homehtuvat ulkona jne
-kumpumaiset rakenteet vaikeita toteuttaa

t: Remppa
Pumilio Racing www.pumilio.fi "osat joita et löydä kataloogeista"

Poissa Jämsä

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Sisäkrossiradat
« Vastaus #19 : 08.12.11 - klo: 15.06 »
Modulaarisuus on "kisakalusteissa" hyvä asia.  :smiley:
Voi kierrättää toiseen kohtaan kun kyllästyy yhdenlaiseen hyppyyn.

Tuli tuosta mainitusta "äänekkyydestä" mieleen, että oletteko kokeilleet laittaa talveksi mattosiivua vain osalle alueelle vanerin alapinnalle niin kuin äänen vaimentimeksi?