Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Björkka

Sivuja: [1]
1
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 29.04.09 - klo: 09.13 »
ostin tommosen perus yungtong laturin mikä lataa max 5a 6s. mulla on noita zippy akkuja 4kpl joista 2 uusia mitkä tekee tota, toiset kaksi toiminut hyvin ja on balanssissa joka latauksen jälkeen. onkohan tullut mulle nyt joku jämä akut kotiin  :undecided:

edit: joo kyllä balansoi noita kahta kennoa mitkä vilkkuu ja yhtä kennoa lataa todella hitaasti...

Saattaa mennä pitkään ennenkuin on kolmas kenno samoissa kahden muun kanssa, riippuen miten laite balansoi ja millä virroilla maksimissaan. Mulla oli ECpowerin 2S lipoissa epäbalanssia n. 0,2V ekalla latauksen lopussa ja Accucell-6 ei niitä perusbalasoivalla latauksella saanut kohtuuajassa tasoitettua. Latasin täältä saadun neuvon perustella tyhjempää kennoa 1s latauksella (kohtuu virralla balansointipiuhasta) ja homma toimi. Suosittelen siis sitä.

2
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 23.04.09 - klo: 15.15 »
Helpompi on ladata vajaa kenno täyteen erikseen yksittäisenä kennona 1S LiPo-ohjelmalla balansointiliittimen kautta.

Kiitos vinkistä, näin tein ja parin tunnin jälkeen ero oli melko mitätön. Teenpä sen myös tuolle toiselle akulle. Jos menee epäbalanssiin ajossa, niin kokeilen seuraavaksi olisko tasauspurku nopeampi tapa toimia. 4,20/4,06 lähtötilanteesta päädyttiin 3,79/3,16 lepojännitteeseen kun cut-off oli 3,2V/kenno. Tuosta tunnin 1C tasauslatauksella meni 2Ah sisään ja seuraava tunti ei tuonut juuri parannusta tilanteeseen. Eroa kennoille jäi n. 0,2V. Akut siis ECpower 2S 3Ah.

Sen takia haluaisin saada balanssiin, jotta saan akuista helposti mahdollisimman paljon kapasiteettia käyttöön tuhoamatta kennoa vahingossa alle 3V purulla. Lataus vaikuttaa olevan melkolailla turvallista tuolla Accucell-6:lla, akku ei lämpene pätkääkään vaikka kuinka pitkään antaa olla kiinni tasauslatauksessa. Laite kyllä osaa pudottaa virrat alas kun toinen kenno tulee täyteen.

Opetellaan, katsellaan ja raportoidaan tarvittaessa.

3
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 22.04.09 - klo: 18.29 »
mulla on sitten taas molemmat ec-power akut alkaneet tehdä niin että ensin saattaa molemmissa kennoissa olla4.20v sitten yhtäkkiä eka kenno tipahtaa 4.16 ja toinen kenno nousee 4.22 sitten tasaantuu taas molemmat 4.19 ja sama looppi jatkuu yli tunnin kunnes imax sanoo että ois täynnä.

Mulla olis teoria em. ilmiölle:
Accucell-6 vetää pienellä virralla ladatessa virrat välillä nollaan, jolloin kennot menevät lepojännitteeseen. Balansoidessa tyhjemmän akun (jota ladataan) jännite laskee ja täydemmän (jota puretaan) nousee. Voisko olla näin?

Jos mulla olis akuissa noin pieni epäbalanssi, niin ajelisin niillä kyllä. Mutta yli 0,2V balanssiero on mielestäni liikaa. Kannattaiskohan mun yrittää purkaa tuota täydempää kennoa tasuripiuhan kautta jollain sopivalla kuormalla? Sais vähän vauhtia tuohon tasaamiseen.

4
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 22.04.09 - klo: 15.06 »
Mites muilla ECPower 3000mAh 2S akut ovat tasoittuneet? Itsellä toisessa lähtötilanne Flukella* mitattuna 3,87V/3,71V ja neljässä pätkässä yhteensä kuuden tunnin jälkeen on tilanne 4,20V/4,06V, laturina Accucell-6, maks virta 3A. Toisessa lähtötilanne 3,87V/3,52V ja vajaan kolmen tunnin jälkeen mennään tilanteessa 4,20V/4,00V. Jatketaanko vaan tasauslatausta niin pitkään, että jännitteet tasoittuu, vai kannattaisko purkaa (=Accucell) tai käyttää (ajella autolla) välillä?

*Flukessa kalibrointi umpeutuu 2010 keväällä.

5
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 22.04.09 - klo: 08.32 »
Tuo 300mA on huomattavasti järkevämpi vaihtoehto. Eli kun laite näyttää 2S 3Ah akun kennojen tilanteeksi 4,05V ja 4,20V niin erinäisten lähteiden mukaan kapasiteetit ovat noin 80% ja 100%, vastaavasti ero on 600mAh. Pari tuntia pitäis balansoinnin kestää. Toisessa akussa (uusi) on lähtötilanne 3,87V ja 3,52V jolloin teoriassa lataus&balansointi ottaa aikaa 5-6 tuntia. Katotaan miten käytännössä...

6
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 21.04.09 - klo: 14.21 »
Mitä tarkoittaa Turnigy Accucell-6:n spekseissä "Current drain for balancing Li-po: 300mAh/cell"? Tulkitsisin tuon siten, että laite pystyy balansoimaan maksimissaan 300mAh:n kapasiteettieroja. Eli esim. 2S akussa, jos kennojen välinen kapasiteettiero on yli 300mAh, niin kennoja ei saada täysin balanssiin. Olenko aivan hakoteillä? Jos en niin onko tuolla sittenkään merkitystä?

7
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 16.04.09 - klo: 10.53 »
Onko näistä tai harmaakoppaisesta jo käytännön kokemusta?
http://ecpower.com.hk/index.php?main_page=product_info&cPath=65&products_id=270

Itse ajattelin laittaa varmuuden vuoksi noparista cut-offin 3,0V/kenno. Tuolla sivulla kehoitetaan laittamaan cut-off pois tai arvoon 2,8V/kenno. Pitänee ehkä toisella akulla testata miten käy alemmalla katkaisulla.

Noita kun on kaksi akkua paketissa ja uskon yhdellä pärjääväni, niin kannattaako käyttää molempia vuorotellen vai laittaa toiseen säilytyslataus ja pitää toista aktiivikäytössä? Käyttöä on keskimäärin hieman alle yksi akullinen päivässä, Hobbywing EzRun 60A ESC ja 8,5T/4000kV combolla.

Sivuja: [1]