Tutkiskelin tuota omaa Kyosho MP 9 "E" autoa taas kerran todetakseni että ei pääse mitään remonttia tekemään vieläkään. Autolla olen sähköistyksen jälkeen päästellyt radalla n. 60 akullista (4s/5800). Autoon on tullut havaittavaa klapia aavistuksen verran takahubien saranatapppien reikiin ja samoin etu c-palojen vastaaviin.
Pallonivelet ovat ihan ok kunnossa, pientä klapia, mutta oli niissä uutenakin. Laakereitakaan ei tarvi vielä vaihdella.
Vikoja on ollut seuraavasti tänä ajelu aikana: Kahdesti irronnut ohjauspalan kiinnitysruuvi (taitaa lukitteen päiväys olla ummessa), takaiskarin yläkiinnitysruuvi löystynyt kerran, raidetangon sisempi pallonivel yhden rajumman kaadon jälkeen pullahti pois paikoiltaan, en vaihtanut vaan "plumsautin" paikoilleen ja meno jatkui, takaspoileri haljennut mutta ei vaihtokunnossa. Siinä kaikki jotka liittyy alkuperäisiin vehkeisiin.
Renkaita on tietysti kulunut ja hajonnut (AKA, PL, GRP)
Sähköinä oli ensin Speed passion Cirtix R8 2500kv koneella (RF, ei enään listoilla), kesti muutaman akullisen rataa kiertää kunnes "suli". En edes osannut ajatella että noinkin surkeita vehkeitä on, jotka meikäläisen "köröttylyssä" ei kestä. Kerroin kotimaan myyjällekin ja en edes ruvennut mitään takuita vaatimaan, pääkallopaikalle kyllä laitoin moitetta. Ei vastausta, mutta ei myöskään tule yhtään tuon merkkistä tuotetta mulle enään.
Ruuvasin tilalle Hobbywing Xerunin
http://fi.eurorc.com/product/533/hobbywing-combo-for-18-scale-car--truck-150a-2000kv (on ostettu ulkoa) ajatellen että sulatetaan tämä seuraavaksi. Tämäpä ei olekkaan sulanut, vaan on pelannut moitteetta. Kolmantena pakettina on Tekinin RX 8
http://fi.eurorc.com/product/10/tekin-rx8-bl-esc---4038-bl-motor-25d-1700kv-18-system (kiitokset Eurorc pojille hyvin sujuneesta kaupasta). Tämän viimeisen olenkin saanut jo kytkeä toiseen autoon. Minä yllätyin että tämä viimeinenkin on puhtaasti kiinalainen, mutta onhan nokian luuritkin.
Akkuja on 6 kpl joka on sopiva määrä, saa ajettua aina tarpeeksi yhdellä ratareissulla ilman lataamisia. Pehmeäkuorisia halpislipoja köytettynä pehmustettuun petiin hyvin kiinni. Hanskat ja mattopuukon olen pitänyt lähtökuopissa jos vaikka jonkun rysäytyksen jälkeen tekee oikosulkua, saa edes jotain pelastettua jos on nopea. Ei ole tarvinut vaan nuo kestää kyllä ihmeitä.
Autoa olen huoltanu ja säädellyt iskareiden osalta putsaamalla ja eri öljyjä kokeillen, renkaat osoittavat siihen suuntaa ja siinä asennossa kun ne on ollutkin alusta lähtien, poislukien takaaurauskulma. Joka ratareissun jälkeen olen tehnyt seuraavat toimenpiteet: Puhallus paineilmalla, vastari irti, pesu auton vahashamppoolla varovasti käyttäen pensseliä ja sientä, puhallus täysin kuivaksi , viimeiseksi CRC 5-56 vähä joka paikkaan ja huolellinen puhallus paineilmalla vielä. Auto näyttää seuraavana päivänä kuin uudelta, ainakin uudehkolta, ja kaikki liikkuu herkästi. Kun toimenpiteet on suoritettu niin auto näyttää puhalluksen jälkeenkin vähä kostealta, mutta yön yli kuivuttuaan ei jää sellaiseksi kun liuotteet on haihtunut.
Nyt alkaa jo sähkön suhina pikkasen kyllästyttämään, ja tekisi mieli vaihtaa polttomoottoria tilalle. Vaihtaisinkin jos radalla kävisi enemmin porukkaa, autonnostajia ja tankkaajia saattaisi siten olla myös vapaina. Sähkö on siitä hyvä kun saa ajaa aika paljon pidempään akullisella verrattuna tankilliseen, eikä nostelussa ole niin hätä. Molempi parempi, sano "ile"
Eihän sitä tiedä vaikka kohta olisi toinen MP 9......