31
Kilpailijoiden kanava / KilpailuKalenteri 2006 !!!
« : 28.09.05 - klo: 18.28 »
Kisoja lisätty, kaksi kisaa vielä ottajaa vailla..
Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"Onkohan mennyt ohi ko. kohta ???
Nyt en kyllä parhaalla tahdollakaan tajua, miten lainaukset huoltajalisenssi-topikista liittyvät aiheeseen?
...
Käytin vertauksena huomattavan paljon vaarattomampaa sähkötourinki-luokkaa, jossa aikuinenkaan ei saa jalallaan astua ratavarikkoaluelle, ellei hänellä ole lisenssiä.
...
.
.....
.....
Onhan esim. sähköautokilpailussa jopa kilpailijoiden täysi-ikäisiltä avustajilta (joilla ei ole huoltajalisenssiä) pääsy kielletty ratavarikkoalueelle, koska se on kuulemma vaarallista: edes auton laittamisessa radalle ei saa avustaa, vaikka ajajakoroke olisi minkälaisten radiohäiriöseinien takana. :mrgreen:
....
....
Lainaus käyttäjältä: "Tappi"
....
Eli joskus kannattaa lukea säännöt ensin.
....
Miksi olisin ensin kahlannut sääntökirjan läpi? Onko se edellytys keskusteluun osallistumiselle?
.....
.....
Onhan esim. sähköautokilpailussa jopa kilpailijoiden täysi-ikäisiltä avustajilta (joilla ei ole huoltajalisenssiä) pääsy kielletty ratavarikkoalueelle, koska se on kuulemma vaarallista: edes auton laittamisessa radalle ei saa avustaa, vaikka ajajakoroke olisi minkälaisten radiohäiriöseinien takana. :mrgreen:
....
....
***
....
VesaK
...
Yhdistämällä kaksi yllä olevaa kohtaa, voidaan todeta : jos kerho/tiimi ns. toimii ja sieltä kerhosta/tiimistä saa jonkun henkilön, joka toimii alle 18v kilpailijalla kilpailun aikaisena huoltajana sillä samalla kilpailijalla voi olla mekaanikko (esim. oma isä !), jolla ei tarvitse olla lisenssiä ja hän toimii myös tuon saman "lisenssillä varustetun" huoltajan piikkiin.
...
***
...
...
Lainaus käyttäjältä: "l150040"Sinä puhut edelleen kahdesta eri asiasta, taajuuden käyttämisestä tiettyyn tarkoitukseen ja laitteen vaatimuksenmukaisuudesta. Yksittäisen henkilön ei todellakaan tarvitse lähteä varaamaan jotain taajuuskaistaa itselleen. Eli sinun ei tarvitse lähteä varaamaan esim. taajuuskaistaa 2,405 - 2,415 GHz omaan pienosautoilukäyttöösi. Sinun tarvitsee kuitenkin huolehtia, että jo hyväksytyllä taajuuskaistalla oleva laitteesi on säännösten mukainen. Laitteen valmistaja joutuu hyväksyttämään kyseisen laitteen, ja tästä hän on saanut iskeä laitteeseen vaadittavat merkinnät (esim. CE!). Eli 2,4 GHz kaistaa käyttävän radiosi/radiomoduulisi on siis täytettävä tietyt säännökset, jonka takia valmistajan on siihen pitänyt laittaa tietty merkintä.
Korostan vielä, että esim. taajuusalueet 27 MHz ja 40 MHz tietämillä on varattu vain tiettyyn tarkoitukseen, joista yksi on RC-autoilu. 2,4 GHz tietämillä olevaa kaistaa puolestaan saa käyttää vapaasti mikä tahansa hyväksytty laite.
Ok!
Nyt selvis jo hiukan, mutta mistäs niitä tarroja sit sais?
Koska onhan samoja vehkeitä suomessakin ja jostainhan
maahantuojan on niihinkin ne tarrat kaivettava jos niitä
ei oo kerran tehtaalta lähtiessä???
Ps. mun nykyisessä Futaban 2PL ohjaimessa ei ollut
mitään ostaessa ja kun myyjältä kyselin (useaan kertaan)
niin ilmoitti että ei tarvi tarraa kun ohjaimessa on "CE!"
kuva (muotissa kun kuoret valmistetaan)
Tumppi: Vaikka hiilettömiä koneita ei vielä sallita vuoden vaihteesta niin kai silloin on jo vapaat hiilelliset koneet EFRA-säännön tapaan?
....
Kysymyksiä lajimme tämänhetkiselle järjestöjohdolle ja AKK:n edustajalle:
....
1. Millä tavalla perustelette huoltajalisenssin pakollisuuden sähköpienoisautoilussa?
2. Oletteko tehneet jotakin asiaintilan korjaamiseksi? Jos kyllä, niin mitä?
3. Aiotteko tehdä jotakin asiaintilan korjaamiseksi? Jos kyllä, niin mitä ja milloin?
Ja bonuskysymys:
4. Milloin aiotte informoida kilpailijoita moottorisäännön muutosaikataulusta harjattomien moottoreiden suhteen?
.....
.....
Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"Jos saat heiltä luvan lähteä kilpailuun, tulee sinulla olla siitä myös kirjallinen todiste
-> "kilpailuunilmoittautumiskaavake", joka on huoltajiesi allekirjoittama, ns. lupa lähteä kilpailuun...
Onko tälläinen valmis kaavake jostain tulostettavissa, vai kelpaako mikä tahansa paperilappu, jossa vanhemmat todistavat antaneensa luvan osallistua kisaan?
taas tätä iänikuista ikä sääntö juttua: Eli, saanko minä lähteä kisaan ILMAN OMAA huoltajaa (olen 14)?
Mitä kilpailun johto tekee sillä tiedolla? Eikö pääasia ole, että siellä on se nostaja, jonka kilpailija on mahdollisesti hankkinut tuuraamaan itseään, jos ei itse kerkeä? Jos näin ei ole, niin yleensä siitä on annettu joku rangaistus, esim. parhaan alkuerätuloksen hylkääminen.
Näin ainakin M8:ssa.
Vai onko kysymys jälleen siitä, ettei lisenssittömällä henkilöllä ole oikeutta rata-alueelle?
Todennäköisesti tällä mekaanikon lisenssipakon poistamisella on ajateltu vain kilpailijoiden parasta,ja sääntö onkin ihan hyvä.Mutta viilataampa hieman pilkkua...
Tumppia lainaten:Tarkasti ottaen hänellä ei ole asiaa rata-alueelle, eikä...
Ajatelkaapa asiaa käytännössä!Lisenssitön mekaanikko ei saa juosta hakemaan radalta sammunutta autoa ja miten tällänen pari(kuski/mekaanikko) toimii nousufinaalien lähtötilanteessa?
Jos M-8:ssa ei saisi olla sijaisnostajia ei tarvii ajaa, koska silloin ei ole joko nostajia tai mekaanikkoa.
Siis ymmärsinkö nyt oikein et esim, mun isä ei saa tulla mun mukaan kisoihi kun sil ei oo lisenssii?
Sellaista vaan että kelpaako houltajaksi täysi ikäinen kisakaveri jolla on kilpailija lisenssi? tai ainakin viime vuonna sai olla jos sääntöjä oikein tulkitsin
Jos kilpailija on alle 18, silloin hänellä on se oma huoltaja oltava...
Voiko tämä huoltaja toimia kilpalijan sijasta nostajana, vai pitääkö silloinki kilpailijan mennä itse nostamaan?
Onkos nyt sitten niin että lisenssitön mekkari saa toimia myös sijaisnostajana?
Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"http://www.akk-motorsport.fi/6572.html
Lisäksi huomioitavaa ensi vuonna !
Huoltaja/mekaanikkolisenssi
- JOS kilpailija on täyttänyt 18v, hänellä ei tarvitse olla huoltajaa/mekaanikkoa, jolla on lisenssi, vaan ko. huoltajan/mekaanikon työskentely menee ko. kilpailijan piikkiin !! Tällöin ko. henkilö toimii myös TÄYSIN OMALLA VASTUULLA !
- Sen sijaan alle 18v kilpailijan kilpailun aikaisella huoltajalla moinen lisenssi tulee olla -> juridiset syyt
Kuinkas sellaisissa tapauksissa menetellään, kun joissain kilpailuissa on ns. "suljettu varikko", joissa on pääsy varikolle evätty muilta, kuin lisenssin omaavilta?
Kilpailijalla ei ole oikeutta vaihtaa alempaan luokkaa kesken sarjan eli luokasta TS-10 ei
saa vaihtaa luokkiin TSP-10 tai TSS-10 ja luokasta TSP-10 ei saa vaihtaa luokkaan
TSS-10. Muut luokkavaihdokset ovat mahdollisia. TSP-10 ja TSS-10 luokan
osallistumisrajoitukset sääntökirjan mukaisesti.
Tarkoittaako tämä että kahta luokkaa ei saa ajaa?
Se maksaa. Ei pysty joustaa... :D Ja ne mitalithan tulee muutenkin vuoden viiveellä postissa himaan