Kirjoittaja Aihe: TS-10 vuoden 2005 rengasasiaa  (Luettu 5704 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
TS-10 vuoden 2005 rengasasiaa
« : 03.03.04 - klo: 08.41 »
PA-lajiryhmän suunnitelma TS-10 vuoden 2005 SM-sarjan rengassäännöksi.

Valmiiksi vanteelle liimattu yksityyppirengas, -vanne ja -isertti. Valitaan erikseen rengas mattokilpailuihin ja erikseen asfattikilpailuihin (joka voi olla sama rengas, mutta valinta tehdään erikseen molemmille alustoille). Kilpailussa sallitaan 6 rengasta / kilpailija / kilpailu.

Kansallisissa kilpailuissa kilpailun järjestäjä voi halutessaan päättää kilpailun rengassäännön.


Renkaan valintamenttely
1.   Julkaistaan pyyntö ilmoittaa renkaat valintamenettelyyn.
2.   Ilmoitus tulee tehdä asianmukaisella lomakkeella sisältäen yrityksen, renkaan, vanteen ja insertit tiedot, renkaan hinnan, 20 kpl valmiiksi vanteelle liimattua näyte- / testirengasta, selvityksen kuinka renkaan saatavuus taataan ja sitovan allekirjoituksen.
3.   Lajiryhmä, Tony Raikkaan johdolla testauttaa renkaat vapaaehtoisilla. Vapaaehtoiset voivat ilmoittautua Tony Raikkaalle. Testaamisesta ei makseta palkkiota.
4.   Tehdään internet / sähköposti kysely, jossa kysytään kuluvan vuoden SM-sarjaan osallistuneiden kilpailijoiden mielipide.
5.   PA-lajiryhmä päättää renkaan ja sopimustoimittajan ottaen huomioon testitulokset, hinnan ja äänestyksen.
6.   Valitun renkaan toimittajan kanssa tehdään sopimus.

Sopimustoimittajan velvollisuudet
·   Hinnan tulee pysyä sovittuna. (Toimittaja kantaa vastuun muuttuneista hankitakuluista jne...)
·   Järjestäjälle tulee toimittaa vähintään 6 rengasta jokaiselle ennakkoilmoittautuneelle. (Esim. jos kilpailussa on 80 ilmoittautunutta niin renkaita tulee toimittaa vähintään 480 kpl.) Kilpailun järjestäjällä on oikeus palauttaa myymättömät renkaat sopimustoimittajalle välittömästi kilpailun jälkeen.
·   Mikäli sopimustoimittaja ei pysty toimittamaan riittävää määrää ilmoituksen mukaisia renkaita kilpailun järjestäjälle, siitä seuraa 2000 EUR sakko, joka maksetaan sarjan palkintokassaan ja käytetään sarjan palkintoihin. Tällöin tuomaristo kokoontuu ja päättää että voidaanko kilpailu ajaa SM-osakilpailuna. (puuttuuko renkaita 1 vai 100 kpl)

Renkaat kilpailussa
·   Sallitaan 6 rengasta / kilpailu / kilpailija. (yksi sarja + 2 vararengasta).
·   Sadekelillä vapaa kumirengas, ei määrä eikä tyyppi rajoituksia.
·   TS-10 luokan kilpailijan tulee lunastaa sarja (4kpl) renkaita sovituun hintaan järjestäjältä ilmoittautumisen yhteydessä. Järjestäjä jakaa kilpailijalle renkaat ja merkkaa ne samalla! (Näin kaikilla on samaa sarjaa olevat renkaat). 2 lisärengasta voi lunastaa koska tahansa kilpailun kuluessa.
·   Tj-10 luokassa voi käyttää myös omia renkaita, mutta rengas, vanne ja insetti tulee olla yksityyppisäännön mukaisia. Lukumääräjaroitus 6 rengasta / kilpailija / kilpailu on voimassa myös Tj-10 luokassa.

Aikataulu.

31.3. mennessä mattorenkaiden ilmoittaminen
31.5. mennessä asfattirenkaiden ilmoittaminen
30.7.  muuttuneiden hintatietojen viimeinen päivitysmahdollisuus.
30.7.  testaus päättyy ja testitulokset julkaistaan
1-18.8.  äänestys
30.8. Lajiryhmän esitys AKK:n hallitukselle 2005 SM-sarjan rengassäännöstä.
 
   RENKAAN JA RENGASTOIMITTAJAN ILMOITTAUTUMINEN VALINTAMENETTELYYN



Nimi / yritys:_________________________________________

Osoite: ____________________________________________

___________________________________________________


Puhelin: ____________________________________________

Sähköposti: _________________________________________




Rengas: (valmistaja & tyyppi)________________________________________________

Insertti: (valmistaja & tyyppi)_________________________________________________

Vanne: (valmistaja & tyyppi)_________________________________________________

Hinta: (€ / kpl) __________

Onko rengas tarkoitettu matolle vai asfaltille? ____________

Selvitys kuinka renkaan saatavuus on varmistettu:

___________________________________________________________ ___________


___________________________________________________________ ___________


___________________________________________________________ ___________


___________________________________________________________ ___________




______________________________________________________
Päivämäärä, paikka ja allekirjoitus


Liitteenä toimitettava 20 kpl mallirengasta.

Ilmoittautuminen tulee toimittaa:
AKK-Motorsport ry
Jari Saario
Hämeentie 105 A
00551 Helsinki  
Ohjeita ilmoittautumiseen:

Yritys voi ehdottaa useampaakin rengasta. Jokainen ehdotus on toimitettava omalla lomakkeella.  Ilmoittautuminen on sitova.

Ottakaa huomioon vannetta valitessa että se käy kaikkiin automerkkeihin

Hintatietoja voi muuttaa 31.7. asti.

Samaa rengasta voi ehdottaa matto- ja asfalttirenkaaksi, mutta molemmille pinnoille on tehtävä oma ilmoittautuminen.

Mukana toimitetuista renkaista 16 kpl käytetään testaukseen ja 4 kpl jää vertailukappaleiksi, mikäli rengas valitaan SM-sarjan renkaaksi.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
TS-10 vuoden 2005 rengasasiaa
« Vastaus #1 : 04.03.04 - klo: 12.50 »
Alue 8:n lajiparlamentti tulee lähettämään esityksensä lajiryhmälle kirjallisesti mm. 2005 rengassäännön osalta, mutta katson aiheelliseksi omine lupineni tuoda tässä yhteydessä tietoon 10-henkisen varsin laajaa kokemusta edustaneen ryhmämme mielipide.

Alue 8:n lajiparlamentti pitää suunnitelmaa kokeilla valmiiksi liimattujen renkaiden käyttöä SM-kisoissa erittäin hyvänä, ja aivan erityisesti kiitämme aiheen tuomista julkisuuteen jo tässä vaiheessa.

Esitämme kuitenkin, että renkaiden määrä kilpailijaa ja kilpailua kohden on TS-luokassa 0-8 kpl, kuten tähänkin asti, siten, että yhdenkään uuden renkaan ostaminen ei olisi kilpailussa pakollista, vaan että myös ajaminen aiemmissa kilpailuissa käytetyillä ja merkityillä renkailla olisi sallittua. Kuitenkin siten, että maksimi määrä yhdessä kilpailussa käytettäviä renkaita on 8 kpl.

Tiedostamme esittämäämme käytäntöön liittyvän sääntörikkomusmahdollisuuden, mutta pidämme yleiseen kokemukseen lajin piirissä perustuen sen todennäköisyyttä olemattoman pienenä, ja katsomme, että se ei ole käytäntöjä määräävä tekijä. Vilpin epäilytapauksia varten ovat tarkistus- ja seuraamuskäytännöt tarvittaessa määriteltävissä.

Kahden rengaskierroksen sääntöä perustelemme paitsi TS-luokan kilpailujen tasokkuudella maassamme ja kokemuksella nykyisestä käytännöstä, myös mahdollisen 6 renkaan käytön mukanaan tuoman ”epänormaalin” rengastustekniikan hankaluudella.

TJ-luokkaan esitämme säännöksi yhtä rengaskertaa per kilpailu, lisättynä max. kahdella vararenkaalla, lajiryhmän suunnitelman mukaisesti.

Poissa TJ

  • Jäsen
    • Profiili
TS-10 vuoden 2005 rengasasiaa
« Vastaus #2 : 04.03.04 - klo: 13.52 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Kahden rengaskierroksen sääntöä perustelemme paitsi TS-luokan kilpailujen tasokkuudella maassamme ja kokemuksella nykyisestä käytännöstä, myös mahdollisen 6 renkaan käytön mukanaan tuoman ”epänormaalin” rengastustekniikan hankaluudella


EM-kisat 2004 ajettaneen samalla kuuden renkaan järjestelmällä.. siihen en ota kantaa onko se fiksua vai ei. Käytännössä tuo johtaa siihen, että kaikki ovat samalla viivalla kisan alusta loppuun saakka, sillä renkaat ovat yhtä vanhoja. Sekarengastus ei liene realistinen vaihtoehto, sillä se vaatisi eri setupin.
Xray / Serpent / Orion / Nosram / Hudy

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
TS-10 vuoden 2005 rengasasiaa
« Vastaus #3 : 04.03.04 - klo: 15.46 »
Lainaus käyttäjältä: "TJ"
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Kahden rengaskierroksen sääntöä perustelemme paitsi TS-luokan kilpailujen tasokkuudella maassamme ja kokemuksella nykyisestä käytännöstä, myös mahdollisen 6 renkaan käytön mukanaan tuoman ”epänormaalin” rengastustekniikan hankaluudella


EM-kisat 2004 ajettaneen samalla kuuden renkaan järjestelmällä.. siihen en ota kantaa onko se fiksua vai ei. Käytännössä tuo johtaa siihen, että kaikki ovat samalla viivalla kisan alusta loppuun saakka, sillä renkaat ovat yhtä vanhoja. Sekarengastus ei liene realistinen vaihtoehto, sillä se vaatisi eri setupin.


Kyllä uskon, että EM kisoissa on pakko käyttää 6 rengasta. JA se vaatii paljon testaamista !

Toivottavasti Suomessa ei mennä ko. käytäntöön.
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa TJ

  • Jäsen
    • Profiili
TS-10 vuoden 2005 rengasasiaa
« Vastaus #4 : 04.03.04 - klo: 16.24 »
Lainaus käyttäjältä: "CAi"
Lainaus käyttäjältä: "TJ"
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Kahden rengaskierroksen sääntöä perustelemme paitsi TS-luokan kilpailujen tasokkuudella maassamme ja kokemuksella nykyisestä käytännöstä, myös mahdollisen 6 renkaan käytön mukanaan tuoman ”epänormaalin” rengastustekniikan hankaluudella


EM-kisat 2004 ajettaneen samalla kuuden renkaan järjestelmällä.. siihen en ota kantaa onko se fiksua vai ei. Käytännössä tuo johtaa siihen, että kaikki ovat samalla viivalla kisan alusta loppuun saakka, sillä renkaat ovat yhtä vanhoja. Sekarengastus ei liene realistinen vaihtoehto, sillä se vaatisi eri setupin.


Kyllä uskon, että EM kisoissa on pakko käyttää 6 rengasta. JA se vaatii paljon testaamista !

Toivottavasti Suomessa ei mennä ko. käytäntöön.


Kyllä vaatii, mutta se saavutetaanko kahden uuden renkaan käytöllä todellista hyötyä vai haittaa on kaiketi melko avoin kysymys vielä
Xray / Serpent / Orion / Nosram / Hudy

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
TS-10 vuoden 2005 rengasasiaa
« Vastaus #5 : 04.03.04 - klo: 22.12 »
Lajiryhmä on tehnyt kädenojennuksen kilpailijoille tiedottamalla rengassuunitelmasta näin aikaisin. Näinkö lajin harrastajat ottavat sen vastaan: ketään ei kiinnosta koko asia - kenelläkään ei ole mitään sanottavaa?

Suunnitelmassa on useita kohtia, jotka ovat tiettävästi ensi kertaa esillä Suomessa yksityyppirenkaiden kohdalla:

- valmiiksi liimatut renkaat
- eri rengas kesällä ja talvella
- 6 rengasta per kilpailu, jotka ostetaan kisapaikalla (TS)
- pakollinen vähintään 4 renkaan osto
- rengastesti + testaustulosten julkistaminen + äänestys renkaista

Ovatko nämä tosiaan niin yhdentekeviä asioita, että kenelläkään ei ole minkäänlaista mielipidettä?

Poissa PJEP

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
TS-10 vuoden 2005 rengasasiaa
« Vastaus #6 : 04.03.04 - klo: 23.18 »
Ensituntumalta uusi systeemi tuntuu järkevältä.
Vaikka joudutaankin ostamaan uudet renkaat (4-6kpl) joka kisassa, niin säästöähän se tuo entiseen verrattuna. Eiköhän totuus ole se, että jokaiseen kisaan hankitaan nytkin vähintään yksi uusi rengassarja, mutta käytännössä varmasti useampikin eri inserteillä. Ainakin siitä inserttiruljanssilta vältytään.
Eikä tuo renkaiden liimailukaan mitään herkkua ole.
Toiseksi kisojen jälkeen renkaat tulevat kyllä käytetyiksi treeneissä.

Suurin kädenvääntö tullaan käymään siitä, mikä rengastyyppi valitaan! Samoin kysymysmerkkinä on tavarantoimittajien halukkuus lähteä mukaan kyseiseen ruljanssiin.

Poissa Yippo

  • Veteraani
    • Profiili
    • Yippo's EBT statistics page
TS-10 vuoden 2005 rengasasiaa
« Vastaus #7 : 05.03.04 - klo: 00.43 »
Samoilla linjoilla. Hyvä kun saataisiin tuo inserttikin yksityypiksi, kunhan se on kunnollinen. Henk koht ei ole tietoa mitä kaikkia renkaita saa valmiiksi liimattuina ja mille vanteille ja inserteille. Olisi ihan mukava että vanteet olisivat sellaisia ettei ne ensimmäisen mollakosketuksen jälkeen ole kieroja ja insertit kestää pehmenemättä liikaa ainakin sen kisapäivän.

Tänä talvena on sapettanut lähinnä se että kun tekee kisoihin setin JB:n sinisillä ja ajaa sen kisan ja seuraavan treenin niin rengas ei ole kulunut juuri miksikään, mutta insertti on niin kasaan painunut ja pehmeä ettei setillä tee mitään.

Eli summa summarum. Idea on hyvä mutta onko sen kunnolla toteuttavaa settiä olemassa?

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
TS-10 vuoden 2005 rengasasiaa
« Vastaus #8 : 05.03.04 - klo: 15.32 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Alue 8:n lajiparlamentti tulee lähettämään esityksensä lajiryhmälle kirjallisesti mm. 2005 rengassäännön osalta, mutta katson aiheelliseksi omine lupineni tuoda tässä yhteydessä tietoon 10-henkisen varsin laajaa kokemusta edustaneen ryhmämme mielipide.

Alue 8:n lajiparlamentti pitää suunnitelmaa kokeilla valmiiksi liimattujen renkaiden käyttöä SM-kisoissa erittäin hyvänä, ja aivan erityisesti kiitämme aiheen tuomista julkisuuteen jo tässä vaiheessa.

Esitämme kuitenkin, että renkaiden määrä kilpailijaa ja kilpailua kohden on TS-luokassa 0-8 kpl, kuten tähänkin asti, siten, että yhdenkään uuden renkaan ostaminen ei olisi kilpailussa pakollista, vaan että myös ajaminen aiemmissa kilpailuissa käytetyillä ja merkityillä renkailla olisi sallittua. Kuitenkin siten, että maksimi määrä yhdessä kilpailussa käytettäviä renkaita on 8 kpl.

Tiedostamme esittämäämme käytäntöön liittyvän sääntörikkomusmahdollisuuden, mutta pidämme yleiseen kokemukseen lajin piirissä perustuen sen todennäköisyyttä olemattoman pienenä, ja katsomme, että se ei ole käytäntöjä määräävä tekijä. Vilpin epäilytapauksia varten ovat tarkistus- ja seuraamuskäytännöt tarvittaessa määriteltävissä.

Kahden rengaskierroksen sääntöä perustelemme paitsi TS-luokan kilpailujen tasokkuudella maassamme ja kokemuksella nykyisestä käytännöstä, myös mahdollisen 6 renkaan käytön mukanaan tuoman ”epänormaalin” rengastustekniikan hankaluudella.

TJ-luokkaan esitämme säännöksi yhtä rengaskertaa per kilpailu, lisättynä max. kahdella vararenkaalla, lajiryhmän suunnitelman mukaisesti.


Tähän ehdotukseen on tullut muualtakin yksimielinen kannatus!
Eli kulut ei lisäänny. Inserttien testaus vähenee, puhumattakaan 6 renkaan aihuttamasta testauksesta! Ehdotuksen mukaan kaikki saa ostaa jos haluaa kaksi settiä eli kaikki on samalla viivalla !
Pakko ei ole ostaa yhtään vaan voi säästää kisarenkaita ajettavaksi ainoastaan kisoissa.

Eli jokaiselle halujen mukaan!
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
TS-10 vuoden 2005 rengasasiaa
« Vastaus #9 : 06.03.04 - klo: 00.03 »
Olen muutaman päivän maistellut mielessäni rengasasiaa ja odotellut, että joku tämän sanoisi. Mutta ei, väki on sen verran nössöä, että kai meikäläisen on jälleen ryhdyttävä maalitauluksi.

On nimittäin silleen, että niin hieno juttu kuin valmiiksi liimatut renkaat olisivatkin, pyyntö renkaiden valintamenettelyyn on muotoiltu vähän onnettomasti. Rengaskysely nimittäin asettaa ehdoksi sen, että renkaat ovat valmiiksi liimatut. Se on hyvä ja kannatettava asia, mutta sitä ei saisi asettaa muiden tärkeiden asioiden edelle: pito-ominaisuudet, pidon säilyminen käyttökertojen myötä, kulutuskestävyys, hinta.

Kysely olisi pitänyt muotoilla siten, että mitä tahansa rengasta voi tarjota, ja että tarjokkaat tullaan arvioimaan tiettyjen ominaisuuksien osalta, ominaisuuksia keskenään tietyllä tavalla painottaen. Mutta lisäksi, että mahdollisuus saada renkaat valmiiksi liimattuina antaa sille arvostelussa tietyn määrän lisäpisteitä.

Saamieni tietojen mukaan on hyvin vähän renkaita, joita on saatavana valmiiksi liimattuina. Rengaskysely jättää kuitenkin nyt kaikki muut renkaat valinnan ulkopuolelle, riippumatta siitä, miten hyviä tai edullisia vaihtoehtoja ne olisivat.

Itselläni ei ole minkäänlaisia intressejä minkään renkaan suhteen, joten kerron yhden esimerkin.
Jens Minne/ProCar Open -kisassa marraskuussa ostimme kaksi sarjaa Sorex-renkaita. Niillä ajettiin kisoissa 4-5 akullista per sarja, ja kisojen jälkeen ne ovat olleet ahkerassa treenikäytössä. Tälläkin hetkellä, kun renkailla on ajettu 20-30 akullista (puolet viriä, puolet pappaa), niiden pito ja ajettavuus on edelleen selvästi parempi kuin uusissa CS-27 -renkaissa. Ne ovat myös ulkoisesti paremmassa kunnossa kuin Turun kisassa TJ-luokassa 8 akullista ajetut CS-renkaat.
Tietääkseni Sorexia ei ole saatavana valmiiksi liimattuina. On suuri vahinko, että näin hyvä ja edullinen rengas ei siten pääse meille edes tarjolle.
Vastaavia tapauksia on kuulemani mukaan muitakin.


Nyt tekisi mieleni ehdottaa, että pikaisesti selvitetään, mitä renkaita on ylipäätään mahdollista saada valmiiksi liimattuina. Jos mielekästä määrää hyviksi tiedettyjä renkaita ei ole tarjolla, kyselyä on syytä nopeasti muuttaa tältä osin.

(Tässä esittämilläni mielipiteillä ei ole mitään tekemistä A8 lajiparlamentin kanssa, vaan ne ovat omiani.)

Poissa Yippo

  • Veteraani
    • Profiili
    • Yippo's EBT statistics page
TS-10 vuoden 2005 rengasasiaa
« Vastaus #10 : 06.03.04 - klo: 00.24 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Olen muutaman päivän maistellut mielessäni rengasasiaa ja odotellut, että joku tämän sanoisi. Mutta ei, väki on sen verran nössöä, että kai meikäläisen on jälleen ryhdyttävä maalitauluksi.

On nimittäin silleen, että niin hieno juttu kuin valmiiksi liimatut renkaat olisivatkin, pyyntö renkaiden valintamenettelyyn on muotoiltu vähän onnettomasti. Rengaskysely nimittäin asettaa ehdoksi sen, että renkaat ovat valmiiksi liimatut. Se on hyvä ja kannatettava asia, mutta sitä ei saisi asettaa muiden tärkeiden asioiden edelle: pito-ominaisuudet, pidon säilyminen käyttökertojen myötä, kulutuskestävyys, hinta.

Tavallaanhan minä tämän sanoin, mutta hieman ehkä piilotettuna. Ne muutamat mitkä tiedän olevan saatavilla valmiiksi liimattuina ovat CS-27:t ja LRP:n renkaat. CS setin vanteista mulla ei ole tietoa, mutta niitä on vissiin monella vanteella ja insertillä? Orionin vanteet on kyllä hyvät, mutta niissä oleva JB:n sinisellä insertillä ei ole lähellekään samaa elinikää kuin renkaalla. Eli kuten aiemmin sanoin, insertti on liian pehmeä kahden päivän ajon jälkeen. LRP:n setissä taas on ongelmana "ei ihan niin tasalaatuiset" insertit...

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
TS-10 vuoden 2005 rengasasiaa
« Vastaus #11 : 06.03.04 - klo: 01.45 »
Lainaus
Eli kuten aiemmin sanoin, insertti on liian pehmeä kahden päivän ajon jälkeen.


Ei kisarenkailla TARVI ajaa kahta päivää.... :lol:

Ehdottomasti 2 settiä renkaita 6kpl sijaan. Ei ole kenenkään "tappio", että käytössä on 2 settiä halutessa. Ei sitä kaikki kuitenkaan käytä. Järjestykset säilyy samana vaikka ajettais 2,7 renkaalla per kuski, ainoastaan kisojen mielekkyys on himean vaakalaudalla "turhien pelleilyiden" vuoksi.

Vaan mitäpä mistään tiedän :)
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
TS-10 vuoden 2005 rengasasiaa
« Vastaus #12 : 07.03.04 - klo: 11.01 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Nyt tekisi mieleni ehdottaa, että pikaisesti selvitetään, mitä renkaita on ylipäätään mahdollista saada valmiiksi liimattuina. Jos mielekästä määrää hyviksi tiedettyjä renkaita ei ole tarjolla, kyselyä on syytä nopeasti muuttaa tältä osin.

Vielä pieni lisäys.
Nyt on todella syytä toimia vikkelästi, sillä aikaa ei ole paljon. Koska "virallinen" kysely on vasta muutaman päivän vanha, sitä on vielä mahdollista muuttaa, ilman että kenellekään aiheutuu suurta vahinkoa. Kunhan se tehdään nopeasti.

Kysymys lajiryhmän jäsenille ja lajiyhteyshenkilölle: onko kyselyä mielestänne syytä/mahdollista muuttaa siltä osin, että mahdollisuus saada renkaat valmiiksi liimattuina ei olisi välttämätön edellytys, vaan ainoastaan suuri etu?

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
TS-10 vuoden 2005 rengasasiaa
« Vastaus #13 : 07.03.04 - klo: 11.21 »
Vesa huom. valmiiksi liimatuilla renkailla saadaan myös kaikille sama insertti. Eli insertti testaus loppuu.

Tosin esim sorex R28 olisi todella hyvä vaihtoehto JB foam insertillä !
Kannatan tavallaan Vesaa, vaikea homma :?
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
TS-10 vuoden 2005 rengasasiaa
« Vastaus #14 : 07.03.04 - klo: 11.38 »
Lainaus käyttäjältä: "CAi"
Vesa huom. valmiiksi liimatuilla renkailla saadaan myös kaikille sama insertti. Eli insertti testaus loppuu.

Se on erittäin hyvä asia, samoin kuin liimauksista pääseminen!

Olen ainoastaan huolissani siitä tilanteesta, että valmiiksi liimattuina ei olisi saatavana hyviä renkaita. Toivon kovasti,että tämä huoli osoittautuu turhaksi.

Mahdollisuutta saada renkaat valmiiksi liimattuina voidaan painottaa ylitse kaiken muun, mutta sen ei kuitenkaan pitäisi olla ehdoton vaatimus. Eri ominaisuuksille on mahdollista julkisesti laittaa selkeät painoarvot toisiinsa nähden, mikä myös tekisi pelistä avoimempaa ja objektiivisempaa.

Esim. painoarvot skaalalla 1-5:
- pito-ominaisuus liukkaalla matolla - painoarvo 3
- pidon säilyminen muuttumattomana 2
- kulutuskestävyys 2
- hinta 3
- mahdollisuus saada valmiiksi liimattuina 5
- enemmän kuin yksi maahantuoja 1
- ym
Tämä vain esimerkkinä.

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
TS-10 vuoden 2005 rengasasiaa
« Vastaus #15 : 07.03.04 - klo: 16.15 »
Rengasta on paha lähteä veikkaamaan kun olen ajanut esim. Orioneilla vain pari akkua enkä ole ajanut akun akkua Sorexeilla. CS27:illa ajaminen on kuitenkin aivan hullua huonopitoisilla matoilla, (keski)kesäksi kuitenkin hyvä valinta. Lista valmiiksiliimatuista renkaista olisi asiaa. Löytyykö esim. Mäntsälän kisassa käytettyjä LRP:n renkaita jollain muulla insertillä? Mielestäni ko. rengas on pilattu aivan turhaan huonolla insertillä.

Poissa Mika M

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
TS-10 vuoden 2005 rengasasiaa
« Vastaus #16 : 08.03.04 - klo: 09.11 »
Kasasin muuten ihan kokeeksi setin 27 renkaita inserteillä jotka oli peräisin Mäntsälän kisan LRP renkaista.

Tuo setti on ihan ajokelvoton. LRP (Sorex renkaita taitavat olla) täytyy olla kohtuu hyviä renkaita kun ne toimi niinkin hyvin noilla inserteillä.

27 renkailla ja noilla inserteillä ei voi edes ajaa... Saati sitten kovaa.

Kesäksi nuo 27 renkaat omilla sinisillä inserteillä ja valmiiksi liimattuna lienevät ihan hyvä vaihtoehto. Talveksi joku muu. Saakohan viel Pit Shimizu kummeja. Ne oli kyllä aivan mainiot silloin kun niillä sai ajaa. Matolle semmoset 20 tai 25 kovuutena vois olla hyvät.

Poissa TeemuR

  • Veteraani
    • Profiili
Re: TS-10 vuoden 2005 rengasasiaa
« Vastaus #17 : 30.08.04 - klo: 20.13 »
Lainaus

31.3. mennessä mattorenkaiden ilmoittaminen
31.5. mennessä asfattirenkaiden ilmoittaminen
30.7.  muuttuneiden hintatietojen viimeinen päivitysmahdollisuus.
30.7.  testaus päättyy ja testitulokset julkaistaan
1-18.8.  äänestys
30.8. Lajiryhmän esitys AKK:n hallitukselle 2005 SM-sarjan rengassäännöstä.


Kuukausi mennyt eikä ole mitään testituloksia näkynyt...vai minne ne on julkistettu?
Tamiya - racing factory/ S-Grafix /

Poissa -Tony-

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
TS-10 vuoden 2005 rengasasiaa
« Vastaus #18 : 01.09.04 - klo: 22.14 »
Seuraavassa olisi vihdoinkin toi "talvirengas"testien yhteenveto. Saman yhteenvedon ovat kesällä saaneet renkaita tarjonneet maahantuojat. Testiryhmä oli Vesa Yli, Kalle Lehto ja Tony Raikas.




Yhteenvetoa  ”talvirengastesteistä”:


Testiajojen jälkeinen pisteytys (yhteenveto), (suurempi pistemäärä = parempi)

   LRP R24      Sorex 28

                          28                                 23
                          40                                 33
                          30                    28
   yht                  98                                 84



Paremmuusjärjestys, sijoituspisteet, (pienempi = parempi)

      CS-27      LRP R24      Sorex

         13           15          25



Sorex 28:  Huonosti liimattu vanteelle, varsinkin ulkoreuna (ei kokonaisuudessaan kiinni, soikeaksi liimattu). Renkaan ajettavuus on melko huono, johtunee pitkälti erittäin painavasta insertistä. Rengas / insertti / vanne –yhdistelmä on nopeissa mutkiin sisääntuloissa ensin aliohjaava jonka jälkeen auto yliohjaa suht voimakkaasti. Renkaan kulutuskestävyys oli yllättävän huono insertin muuttumattomuuteen nähden.


LRP R24: Hyvin liimattu vanteelle, liimauksen pysyvyyskin oli yllättävän hyvä. Renkaan ajettavuus on hyvässä balanssissa vaikka rengas / (insertti –yhdistelmä) onkin hyvin ohjaava (varsinkin mutkiin sisään). Insertin kestävyys on tämän yhdistelmän heikoin lenkki. Insertti ”lässähtää” hyvin nopeasti jolloin ajotuntumasta tulee hieman epävakaa. Insertin lässähtämisestä ja renkaan sisälaitaan tulevasta urasta huolimatta renkailla pystyy ajamaan hyviä (asiallisia) kierrosaikoja ja tuloksia.


Jos vaihtoehtoja on 3; nykytilanne CS-27, LRP R24 ja Sorex 28. Niin ainakaan Sorex 28:aa en pysty suosittelemaan kisakäyttöön. LRP R24 on nykytilanteeseen verrattuna selvästi ohjaavampi ja pito-ominaisuuksiltaan parempi rengas, toisaalta LRP R24 –rengas / insertti –yhdistelmä on myös jonkin verran eliniältään lyhytikäisempi kuin CS-27 / JB sin insertti -yhdistelmä. Kaikki edellä mainitut renkaat ovat nopeimmillaan ensimmäisen ja toisen akullisen aikana joten sen asian suhteen eroavaisuuksia ei ole.

Sitten on eräs tod.näk ongelma jonka on tuonut esiin eräs maahantuoja; renkaiden kumiseos tullee muuttumaan tulevan syksyn aikana (ei kuitenkaan ehkä Sorex). Renkaiden valmistajat ovat ilmoittaneet että jonkin raaka-aineen saatavuus loppuu kokonaan (syytä en tiedä).  Näin ollen myös CS-27:t tulevat tod.näk olemaan syksyllä eri seosta kuin nykyään. Myös LRP R24 –renkaan kohdalla tilanne on samanlainen. Jos seuraavan sisäkauden (tammi – huhtikuu 2005) renkaaksi valitaan LRP R24 niin kyseessä on varmuudella vain yhden talvikauden rengas, samalla rengasseoksella ei voida jatkaa toista talvikautta (2006).
Eli nyt on mietittävä että valitaanko seuraavaksi talvikaudeksi ”yhden kauden” hyväpitoinen rengas vai katsotaanko millainen rengas CS-27:sta (tai CS-22:sta) tulee tulevana syksynä. Ratkaisu LRP R24:n suhteen on tehtävä nyt keväällä koska maahantuojan on ostettava (kyseisen maahantuojan ilmoituksen mukaan) kyseinen rengas varastoon ”hyvissä ajoin”.


               Tony Raikas



Talvirenkaan valinnasta on tehnyt hankalan eri rengasvalmistajien ilmoitus rengaslaadun muutoksista. Viimeisin (8/2004) tieto TakeOff:lta (erään nimeltämainitsemattoman maahantuojan kyselyn perusteella) on että heillä ei sittenkään muuttuisi rengaslaatu lähitulevaisuudessa. Näin ollen on erittäin todennäköistä että jatkamme tämänhetkisellä renkaalla (CS27) myös tulevaisuudessa (näin ainakin päätimme lajiryhmän kokouksessa maanantaina). Tämä tarkoittaa siis myös sitä että renkaat joutuu / saa itse liimata vanteille sekä edelleenkin valita käytettävän insertin.

Zemppiä kaikille!

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
TS-10 vuoden 2005 rengasasiaa
« Vastaus #19 : 02.09.04 - klo: 11.44 »
TS luokassa tullaan pysymään siis samassa rengassäännössä..

TJ:ssä 2 sarjan sijaan tullaan käyttämään ainoastaan yhtä sarjaa, pl. rikkinäisen renkaan saa vaihtaa vain katsastuspäällikön hyväksymänä ja valvonnan alaisena. (sama koskee uuttaa ProStock luokkaa)