Tässä pienoisautoilua koskevat kohdat:
AKK:n Tiedote 5/2005
1. Tietoa toimistolta
1.2 Laji- ja työryhmät 2006
Pienoisautoilu
Tuomo Iso-Aho (Vaasan srk/MRT) pj.
Tony Raikas (KyPAK), Jussi Luopajärvi (VUA), Atte Hietalahti (LaihUA)
7. Pienoisautoilu
7.1 Uusia luokkayhteyshenkilöitä
URA-AUTOT (skaala ja siipiluokat)
Matti Fyhr
Vaasa
p. 050 3344032
matti.fyhr@fi.abb.com
R/O POLTTOMOOTTORI RATA
Pekka Koivula
Pirkkalantie 262,
37500 LEMPÄÄLÄ
p. 040 7487277
pekka.koivula@kolumbus.fi
7.2 Tärkeimpiä sääntömuutoksia 2006
TS-10 uusi luokkatunnus on TSM-10.
3.4.2. KORI
TP-10 uusi korilista; EFRA luokitellut korit: Frewer 2001 Dodge Stratus EV2, 2002 Opel Astra Coupe, 2003 Dodge Stratus EV1, HPI (Europe) Ltd. 2004 Dodge Stratus Natcc, TRT-Technik 2005 Volvo S60, 2006 Mercedes CLK DTM, 2007 Opel Vectra STW, Protoform 2008 #1461 Alfa Romeo 156, 2009 #1450 Dodge Stratus, 2010 #1468 MG ZS, 2011 #1432 Vauxhall Vectra, 2012 #1466 Mazda 6, 2013 #1464 Vauxhall Astra BTCC, 2016 #1475 Cadillac CTS-VR, 2017 #1477 Dodge Stratus 3.1, Team Losi 2013 Alfa 156, Parma International 2015 #10087 Alfa Romeo 156.
3.5.2. KORI
C-12: EFRA luokitellut GTP / Group C / World Sports Cars (WSC) / GT racing classes 1 A, 2 (GT1&2) / ja Le Mans Prototype (LMP) *tyyppiset korit.
C-12 uusi korilista; Sallittuja koreja ovat: CEFX 14501 DBA (Reynard 02S), 14502 Courage Peugeot, Corally 78100 Nissan GTP long, 78105 Nissan GTP short, 78110 Ferrari WSC hot, 78115 Nissan GTP hot, 78120 Mercedes, CRC 4169 Courage Peugeot C60, Evo3, Hot bodies 12201 Nissan GTP, 12202 Ferrari WSC, Parma 10210 Zytec, 10210L Zytec (lightweight), Protoform 1603 Nissan P-35, 1607 Bentley Speed 8.
TSM-10, TSP-10 ja TSS-10: EFRA-luokiteltu henkilöauton umpinainen kori. Korissa on oltava edessä puskuri tai spoileri. Takana korissa on oltava puskuri tai korin takaosa sivuhelmojen korkeudelle leikattuna, sekä takavalot (maali/teippi). Sallittuja aukkoja ovat aukot antennia ja korin kiinnitystä sekä kierroslaskentatunnistinta varten. Korissa saa olla takasiipi. Siiven on oltava esikuvan mukaisessa paikassa ja kokonaan kattolinjan alapuolella. Pystylevyt siivessä siiven päätylevyjä lukuun ottamatta on kielletty. Muut aerodynaamiset lisäkkeet on kielletty. Korin tulee peittää renkaat ja rakenneosat ylhäältä katsottaessa.
TSM-10, TSP-10 ja TSS-10 uusi korilista; EFRA luokitellut korit: Frewer FR29N Chrysler- Dodge- Stratus, GM 93430 Alfa Romeo, HPI 7316 Dodge Stratus, 7381 Vauxhall Astra, Parma 10124 MG X-20, 10089 Alfa Romeo 156, Protoform 1427 Dodge Stratus, 1429 Vauxhall Vectra, 1460 Alfa Romeo 156 2,0, 1463 Vauxhall Astra BTCC, 1467 MG ZS, 1449 Dodge Stratus 2.0, 1476 Dodge Stratus 3.0 (All purpose), 1465 Mazda 6, Slipstream-Trickbits TB7100 Alfa Romeo, Titan T600260002 Alfa Romeo 156, Yokomo ZR-YSB Dodge Stratus Type A, ZR-TCB Toyota Chaser, Rayspeed RS-26 Honda Accord.
3.5.3. AUTON MITAT
C-12
- minimipaino 4-kennon akulla 800 g / personalponderilla 812 g
- minimipaino 6-kennon akulla 890 g / personalponderilla 902 g
3.5.4. MOOTTORI
C-12, TSM-10, M2-10, M4-10
EFRA -säännön mukainen 05 *viritetty tai harjaton sähkömoottori. Harjallisisissa moottoreissa samarium-koboltti, neodyymi tms. harvinaiset maametallimagneetit on kielletty. Moottorin laakerointi, ennakko ja päätykappaleen kiinnitys ovat vapaat.
TSP-10: EFRA *säännön mukainen vähintään 17-käämikierroksinen harjallinen `05` -moottori sallittu.
3.5.5. AJOAKUT
Sallittuja akkukennoja ovat: Gold Peak GP370SCHR, Gold Peak GP370SCHC, VTEC SC-3700UP, Sanyo RC-3600HV, Intellect IB 3600, Epic Monster Metal GP330SCHR, Gold Peak GP330SCHR, Powers International R3300, Sanyo RC3300HV, Yokomo Z3300HVR, Gold Peak GP300SCHR, Panasonic HHR300SCU, Sanyo RC3000HV, Panasonic HHR300SCP, Panasonic HHR300SCZ, Powers Max 3000, Powers GT-3000 R, Sanyo RC2000 NiCd, Sanyo RC2400 NiCd, Sanyo RC3000, sekä kaikki alle 1700mAh kapasiteettiset NiCd akkukennot.
3.5.6. RENKAAT ja PITOAINEET
Rataluokat: Ainoastaan hajuttomat kaupallisesti saatavat rc-autoihin tarkoitetut pitoaineet ja vesi on sallittu (kaikki cleanerit yms kielletty).
C-12 luokassa renkaan pitää koostua vain yhden kovuisesta / laatuisesta solukumista.
TSM-10, TSP-10, TSS-10: Sallitut renkaat ovat kuivalla kelillä: LRP / NOSRAM VTEC 27R 24 mm Competition Slick.
3.6.2. ALKUERÄT
Kukin ajaja saa osallistua vähintään kolmeen (SM, NM) alkuerään, joissa ajaa (radasta ja kierroslaskentalaitteistosta riippuen) kerrallaan 5 -15 mahdollisimman samantasoista ajajaa. Alkuerien lähtö tapahtuu seisovana lähtönä viivalta tai lentävänä lähtönä, mikäli automaattinen kierroslaskenta sen sallii. Alkuerien on oltava mahdollisimman samansuuruisia ajajien lukumäärän suhteen. Sähköradioautoilussa ajajan peräkkäisten erien lähtöjen välin on oltava lataustauon takia vähintään 40 minuuttia, mieluummin 1 tunti.
Finaalipaikat / alkuerätulokset määräytyvät seuraavasti;
Tapa 1. Pisteet Alkueräkierroksista jaetaan sijoituspisteet seuraavasti: Nopeimmalle 0, kakkoselle 2, kolmoselle 3 jne. Eräkierrokselta ilman tulosta jääneille kilpailijoille 100 pistettä. Lopullisiin alkuerätuloksiin huomioidaan eräkierrospisteet 2/4 tai 2/3, jos ajetaan vain 3 alkuerää. Tasapisteissä parempi alkueräsijoitus (pienemmät pisteet) ratkaisee. Jos sama, niin paras tulos, toisiksi paras tulos jne.
Tapa 2. Tulos
Alkuerien / aika-ajon paras tulos, tasatuloksissa toiseksi paras tulos, jne ratkaisee finaaleihin pääsyn.
Ajotapa tulee mainita kilpailukutsussa.
EFRA polttomoottorirata
Parhaan tuloksen mukaan 3 - 4 alkuerien / aika-ajon parasta suoraan finaaliin, Alkuerien, osa- ja semifinaalien lämmittely on 3 min ja A-finaalin lämmittely on 5 min.
Ajajan pyynnöstä annettava korjaustauko (10min) on käytössä semifinaaleissa ja A-finaalissa. Korjaustauko on otettava ennen kuin autot on pyydetty lähtöviivalle. Korjaustauon ottaja lähtee finaaliin ruudusta osanottajien määrä +1. Rata on suljettu jos korjaustauko on otettu / myönnetty radiohäiriöiden takia. Rata on avoinna jos korjaustauko on pyydetty auton mekaanisen vian tms. takia. Korjaustauon saa ottaa ainoastaan kerran kutakin semifinaalia ja A-finaalia kohden. Uusi lämmittely alkaa kun 10 min kulunut.
EFRA polttomoottorimaasto
Vähintään kaksi alkueräkierrosta (SM).
Alkuerissä lentävää lähtöä käytettäessä ennen lähtöä ei saa pysähtyä (jäädä jonottamaan lähtöviivalle) eikä ajaa väärään ajosuuntaan (ennen lähtöä oikaisu on sallittu ainoastaan merkityistä paikoista).
Ajajan pyynnöstä annettava korjaustauko (10min) on käytössä semifinaaleissa ja A-finaalissa. Korjaustauko on otettava ennen kuin autot on pyydetty lähtöviivalle. Korjaustauon ottaja lähtee finaaliin ruudusta osanottajien määrä +1, rata on suljettu korjaustauon ajan ja muut kuin lisäajan ottaja eivät saa huoltaa / korjata autoja (muut autot ovat pääsuoralla tai muulla suljetulla alueella). Korjaustauon saa ottaa ainoastaan kerran kutakin semifinaalia ja A-finaalia kohden. Uusi 3 min lämmittely alkaa kun 10 min on kulunut.
3.6.4. AJAMINEN KILPAILUSSA
Liian aikaisesta lähdöstä / auton kiinnipitämisestä viivalla sakko on -1 kierros. Radassa voi olla merkittynä vilppilähtöviiva, jolloin pienestä vilpistä seuraa ns. stop and go ratavarikolla. Samaa seuraamusta tai 2 -10 s aikasakkoa voidaan soveltaa myös kilpailijaa hyödyttävistä tai tahallisiksi katsottavista oikaisuista.