Kirjoittaja Aihe: Männän tummentuminen  (Luettu 5605 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa hapelton1

  • Jäsen
    • Profiili
Männän tummentuminen
« : 09.08.08 - klo: 20.31 »
Onko normaalia, että männän pää tummuu mustaksi neljän tankillisen jälkeen? Myös tulpan alaosa oli tummunut? Voiko after run oililla olla vaikutusta asiaan? Laitoin muutaman tipan sylinterin päälle ennen ajoa.
« Viimeksi muokattu: 09.08.08 - klo: 20.36 kirjoittanut hapelton1 »

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Männän tummentuminen
« Vastaus #1 : 09.08.08 - klo: 20.42 »
On vaikutusta.
Tumma tavara on palanutta öljyä yms... eli karstaa.

Älä käytä mitään afterruneja ellei kone ole pitkän aikaa käyttämättömänä... Kuukausi ei ole vielä edes pitkä aika...

Poissa hapelton1

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Männän tummentuminen
« Vastaus #2 : 09.08.08 - klo: 20.48 »
Kiitos nopeasta vastauksesta. Auto seisoi noin kaksi viikkoa ja siksi lisäsin ton öljyn. Pitää näköjöön lisätä vasta pidemmän seisomisen jälkeen.

Poissa pieto

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Männän tummentuminen
« Vastaus #3 : 09.08.08 - klo: 22.16 »
Kiitos nopeasta vastauksesta. Auto seisoi noin kaksi viikkoa ja siksi lisäsin ton öljyn. Pitää näköjöön lisätä vasta pidemmän seisomisen jälkeen.

Ymmärtääkseni After Run Oilia laitetaan ajon jälkeen ja sen takia että nitrometanooli syövyttää pidemmän päälle metallia (korjatkaa jos olen väärässä)Siitä ei ole siis hyötyä jos sitä laittaa vasta sen jälkeen kun kone on ollut pitkään ajamatta. Jos sitä öljyä laitettaisiin ennen ajoa niin sen nimi olisi varmaan Before Run Oil.
Kyosho GT Racing Art

Poissa joonas93

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Männän tummentuminen
« Vastaus #4 : 09.08.08 - klo: 22.42 »
itse en ole käyttänyt ikinä kyseistä öljyä mutta kiitos hyvistä tiedoista :lol:
LRP SHARK 18-RACE MONSTER FACTORY TEAM
 Mini Rave 1.5 project!

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Männän tummentuminen
« Vastaus #5 : 10.08.08 - klo: 09.44 »
Kiitos nopeasta vastauksesta. Auto seisoi noin kaksi viikkoa ja siksi lisäsin ton öljyn. Pitää näköjöön lisätä vasta pidemmän seisomisen jälkeen.

Ymmärtääkseni After Run Oilia laitetaan ajon jälkeen ja sen takia että nitrometanooli syövyttää pidemmän päälle metallia (korjatkaa jos olen väärässä)Siitä ei ole siis hyötyä jos sitä laittaa vasta sen jälkeen kun kone on ollut pitkään ajamatta. Jos sitä öljyä laitettaisiin ennen ajoa niin sen nimi olisi varmaan Before Run Oil.

Joo... nimenomaan ajon jälkeen laitetaan...
Mutta VAIN jos moottori on käyttämättä PITKÄN aikaa.

Myös jos purat moottorin ja kasaat sen uudestaan niin öljyä käytetään tietenkin voitelemaan osat, jotei ne kärsisi kun moottoria aletaan käynnistämään huollon jälkeen.

Poissa hapelton1

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Männän tummentuminen
« Vastaus #6 : 10.08.08 - klo: 10.01 »
Ilmaisin vähän huonosti, mutta laiton muutaman tipan ajon jälkeen ja sen jälkeen auto seisoi noin kaksiviikoa. Onhan se öljy kummiskin sielä sylinterin päällä kahden viikon päästäkin. Mutta kuten *HOKE* jo sanoikin pitää käyttää ainetta vasta pidemmäm seisonnan yhteydessä.

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Männän tummentuminen
« Vastaus #7 : 10.08.08 - klo: 11.02 »
Niin siis konettahan tulisi pyörittää vähän aikaa tuon after run oilin laittamisen jälkeen. Siis ei käynnistää, mutta nykiä käynnistysnarusta tai pyörittää starttiboxilla tmv. minkälainen käynnistyssysteemi sitten käytössä onki. Ja tämä siis sen vuoksi, että se öljy leviäisi sinne koneeseen, eikä jäisi siihen männän päälle...
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa hapelton1

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Männän tummentuminen
« Vastaus #8 : 10.08.08 - klo: 12.14 »
Moottori on nyt levällään pöydällä ja haluasin vielä varmistaa männän asennon. Männän epäsymmetrisyydestä johtuen tuleeko männän lyhyempi puoli pakoputken kiinnitys kohtaan kiinni/vasten? Itsellä ei ole manuaalia moottorin kokoamiseen.

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Vs: Männän tummentuminen
« Vastaus #9 : 10.08.08 - klo: 12.41 »
Männän "leikattu" helma väistää kampiakselia. Eli juuri päinvastoin kun olit kuvaillut. Huomioi myös kun laitat takakannen paikalleen että mäntä on ylhäällä.

Nitrometaani ei syövytä mitään. Nitrometaani on vain ahnas imemään kosteutta ja tätä kautta korroosio on ilmeinen.

Jos käyttää after run öljyjä tulee se syötää kaasarin kautta samalla kun pyörittää konetta startterilla. Näistä öljyistä ei ole mitään hyötyä siellä männän päällä (no ehkä vähän liottavat karstaa). Ainuat ruostuvat osat kun on kampiakseli ja laakerit. Tämäkin ruostuminen vaatii aikaa huomattavan paljon, joten tuo öljyn kanssa lutraaminen on lyhytaikaisessa säilytyksessä mielestäni turhaa kuten HOKE jo totesikin.

Parempi tapa onkin ajon jälkeen pyörittää konetta hehku päällä muutamia sekunteja että saa kaiken polttoaineen poltettua koneesta pois, polttoaineessa oleva öljy jää sinne joka tapauksessa.

Itse puran kisakoneet talvea vasten, putsaan ja öljyän. Yleensä tulee vaihdettua samalla laakerit ja kiertokanget tai sitten vain heitettyä romulaatikkoon...
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa hapelton1

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Männän tummentuminen
« Vastaus #10 : 10.08.08 - klo: 14.26 »
Eli kun männän vetää alas niin pakoputken reiän tulee tulla näkyviin  kokonaan?

Poissa JK

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Männän tummentuminen
« Vastaus #11 : 10.08.08 - klo: 14.58 »
Polttoainessa on öljyä noin 10%. Se riittää suojaamaan pannun korroosiolta, jos konetta säilytetään sisällä. Ulkona vesisateessa tilanne on tietty toinen. Koneen sammumisen tai sammuttamisen jälkeen metanoli ja nitro haihtuu muutamassa tunnissa pannusta. Jäljelle jää öljy. Sen huomaa koneen tahmeudesta, kun sitä yrittää pyörittää. Hulauta vähän löpöä sisään ja johan alkaa taas pyöriä herkästi.

Koneen voi jättää ajon jäljiltä talveksi hyllyyn. Keväällä se on vielä sisältä öljystä tahmea. After run öljyt lähinnä helpottavat koneen käynnistämistä, jos narustartilla yrittää käynnistää. Pannu pyörii heti herkästi. Muuten joutuu nykimään tahmeata konetta, kunnes löpö pääsee koneeseen ja liuottaa liiat rissat koneesta. Mulla on koneita mitkä on seissyt vuosia hyllyssä ajon jäljiltä. Niiden sisuskaluissa on edelleen öljykalvo pinnassa.

Ei öljystä tietenkään haittaa ole. Itse suihkutan vähän öljyä pannuun, jos se sattuu olemaan irti vaikkapa kytkinrempan takia. Lähtee sitten pikkusen herkemmin pyörimään.

Poissa P.M

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Männän tummentuminen
« Vastaus #12 : 10.08.08 - klo: 16.15 »
Eli kun männän vetää alas niin pakoputken reiän tulee tulla näkyviin  kokonaan?
Hieman konekohtainen asia, uskoisin että olet kuitenkin että olet kasannut koneen oikein siltä osin.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Männän tummentuminen
« Vastaus #13 : 10.08.08 - klo: 17.32 »
JK
Ota huomioon että markkinoilla on paljon soppaa joiden öljyt ei ole sitä tasoa että suojaisi tosiaan nitron aiheuttamalta korroosiolta.

Toki laadukkaat kisaajien käyttämät polttoaineet ovat tällaisia, eikä afterruneja tarvitse vaikka talven yli moottori käyttämättä onkin.

Modeltechnicsin jäljiltä olen yhden moottorini aikanaan nähnyt... Aika karun näköstä katsottavaa...

O'Donnell, byron, PSR ja Werks on tullut nähtyä/koettua ja kaikkien näiden jäljiltä moottorissa oli täydellinen öljypinta koko koneessa.

Poissa x22

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Männän tummentuminen
« Vastaus #14 : 10.08.08 - klo: 17.38 »
eli hoke kun minä ajan byronilla nii ei tarvii after run oilia laittaa talveksi ollenkaa?
hong-nor x2 sh-engines siim sanwa 2.4ghz
RC-Garage

Poissa Matias V

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Männän tummentuminen
« Vastaus #15 : 10.08.08 - klo: 17.55 »
Koskaan ei oo afterrunia käytetty eikä käytetä. Laadukkaalla löpöllä ajettu ja koneet on viimesen päälle kunnossa. Hyllyssä yksi suoraan ajosta otettu 3 vuotta seisonut novarossi P5 (täysin toimiva ja hyvät puristukset). Koneen kun avasin tätä topiccia luettuani, niin voin todeta olevan sisältä kirkas ja liukkaan öljypinnan peittämä kaikkialta. Mäntä on päälaelta ruskean tumma mutta ei korroosiota.
Tuolloin käytettyyn dynaglon polttoainetta muistaakseni.

Voisi ruuvata autoon kiinni ja lähteä katsomaan miten vanhan ajan moottoritekniikka pärjää uusille.
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

Poissa hapelton1

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Männän tummentuminen
« Vastaus #16 : 10.08.08 - klo: 18.09 »
Kyllä se moottori varmaan tuli koottua oikein kun lähti käyntiin ja toimi ajossa hyvin. Ihmetytti vain kun koneesta ei ole minkäänlaisia kokoamisohjeita.

Poissa Snagge

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Männän tummentuminen
« Vastaus #17 : 10.08.08 - klo: 18.40 »
Niin, männän tummentumista minulla ei ole ilmennyt koko rc-harrastus ikäni aikana, vaikka olen käyttänyt After run oil:lia. Tällä hetkellä minulla on käytössä Kyoshon Pure Ten Alpha 3 ja siinä olen huomannut, että sytytystulpan ala osa kyllä tummenee, mutta se on silti aivan tavallista nokea, jonka voi putsata esim. kaatamalla talous-paperin palaselle hieman  rc polttoainetta ja pyyhkimällä sillä tulpan ala-osaa, näin saa noen pois tulpasta. :angel: :afro:
Os, Kyosho, gws ja great planes

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Männän tummentuminen
« Vastaus #18 : 10.08.08 - klo: 19.28 »
eli hoke kun minä ajan byronilla nii ei tarvii after run oilia laittaa talveksi ollenkaa?
Byrtsillä ei pahemmin aftereita tarvitse.
Moottori voi seistä vähintään puoli vuotta ja kun sen avaa niin huomaa moottorin olevan edelleen kirkkaan öljyn peittämänä.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Männän tummentuminen
« Vastaus #19 : 10.08.08 - klo: 19.31 »
Koskaan ei oo afterrunia käytetty eikä käytetä. Laadukkaalla löpöllä ajettu ja koneet on viimesen päälle kunnossa. Hyllyssä yksi suoraan ajosta otettu 3 vuotta seisonut novarossi P5 (täysin toimiva ja hyvät puristukset). Koneen kun avasin tätä topiccia luettuani, niin voin todeta olevan sisältä kirkas ja liukkaan öljypinnan peittämä kaikkialta. Mäntä on päälaelta ruskean tumma mutta ei korroosiota.
Tuolloin käytettyyn dynaglon polttoainetta muistaakseni.

Melkein uskaltaisin lähteä lyömään vetoa että on Byronin jäljiltä tuo moottori mistä puhut.
Dynystä jäi korroosio ja punertavan ruskea mämmi moottoriin joka ei ollut kirkasta öljyä nähnytkään.

Poissa Snagge

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Männän tummentuminen
« Vastaus #20 : 10.08.08 - klo: 21.41 »
Jepp...  Tosiaan jotkut polttoaineet tekevät vähemän ``tuhoa´´ konelle, jolloin mitään lisä-öljyjä ei tarvitse käyttää... Paljos Byrtsin öljy prosentti on??? Hajuakaan??? :huh:
Os, Kyosho, gws ja great planes

Poissa Sami L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Männän tummentuminen
« Vastaus #21 : 10.08.08 - klo: 21.43 »
RACE 1600 Gen2 and RACE 2000 Gen2 are blended with 12% total lubrication while RACE 2500 Gen2 and RACE 3000 Gen2 are blended with an 11% total oil content.

Heidän nettisivultaan.
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

Poissa Snagge

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Männän tummentuminen
« Vastaus #22 : 10.08.08 - klo: 21.44 »
Tietysti poltto-aine jota itse käytän tällähetkellä on myös sellainen, että sen käytön jälkeen ei tarvitse välttämättä lisätä afteria... Kuitenkin monet suosittelevat VÄLILLÄ Laittamaan Afteria koneeseen. :mrgreen:
Os, Kyosho, gws ja great planes

Poissa Snagge

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Männän tummentuminen
« Vastaus #23 : 10.08.08 - klo: 21.45 »
SSelvä:) :laugh:
Os, Kyosho, gws ja great planes

Poissa Snagge

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Männän tummentuminen
« Vastaus #24 : 10.08.08 - klo: 21.50 »
Quick Fire eli Modell techinics. Tossa teille lisäinfoa monista eri polttoaineista aluksi on 16% polttoaine sitten 10% polttoaine ja viimoseksi 25% polttoaine lukekaa tosta(lopussa muita polttoaineita).

TechPower with 15% EDL2 plus SICAL. A very high performance multi-purpose fuel designed for both 2-strokes and 4-strokes. Suitable for Helis, Fixed Wing, Boats and Fun Cars.

ProPower with 18% EDL2 plus SICAL. Similar to TechPower but with 3% more EDL2. For engines where manufacturer specifies 18% oil. Suitable for 2 & 4 strokes and the same models as TechPower.


Dynaglo contains 8% E.D.L. (synthetic oil) and 2% castor oil (to fine-tune combustion characteristics) plus nitromethane up to 25%. Dynaglo, the first universally successful synthetic fuel, has notched up major contest wins all over the world and is the range preferred by the 'professional' modeller due to the extra power it produces plus the snappy throttling.

Duraglo contains 9% E.D.L. (synthetic oil) and 6% castor oil plus up to 25% nitromethane and is the our best selling range of fuel. It exhibits many of the best qualities of both synthetic and castor, making it a very forgiving general purpose fuel. It is also particularly suited to installations where the engine is inadequately cooled e.g. some high powered helicopters, boats and buggies.

Supaglo contains 16% E.D.L. (synthetic oil) and 4% castor oil plus up to 25% nitromethane. It is designed for the highest power engines running at maximum output for very extended periods in installations where the cooling is less than adequate. It is particularly suited for Ducted Fans, Racing Boats, High Powered Helicopters on High Nitro plus Any Engine where the manufacturer specifies around 20% oil and the user wants the advantages of a synthetic.


Goglo contains 15% ML70 (synthetic oil) plus nitromethane up to 16%. Although a full "synthetic", with all the advantages of a synthetic, many modellers like it for its characteristics that lie between Dynaglo and Expert Mix.

Formula Irvine is a range of fuels containing the well known Klotz Super Techniplate oil and up to 30% nitromethane. With a total oil content of 18% this fuel is highly recommended by Ripmax for all OS and Irvine Engines. Super Techniplate oil contains 20% Castor.

Bekra Fuel developed in conjunction with Bekra R/C and UK Heli Champ Mark Christy over the past year this fuel gives supreme performance in the harsh world of helicopters. A mixture of EDL and Klotz oils with NO CASTOR gives super clean running. Any chance of foaming in the tank has been eliminated with an anti-foaming additive.

QwikFire An 18% oil content (13% EDL and 5% Castor) with 10% or 16% nitromethane and special additives to enable easy starting with pullstart engines.

QwikSpeed For Pull-Start RACERS. An 12% oil content (12% EDL) with 10%, 16% or 25% nitromethane and special additives to enable easy starting with pullstart engines.

BigBang contains 10% EDL plus up to 30% nitromethane for RACING with the latest Monster Trucks.

Special 4-Stroke now contains 9% EDL and 9% castor oil and is formulated for the latest 4-strokes which produce more power and run much hotter or where the manufacturer specifies a higher oil content.

Yamada with 23% Klotz Reg Techniplate is a fuel blend approved by the UK distributor for all Yamada engines.

Ripmax Team Fuel is a new range of fuels containing MaxiLube (at 15%). Designed to meet the requirements of Display Team flying these fuels contain no Castor oil to keep the models super clean and give the best power and throttle response.

LaserMix with 15% ML70 and 2% castor oil is a fuel blend approved by Neil Tidey for all Laser Engines.

Tigre Big Brute contains 6½% E.D.L. and 4½% castor oil and was specially formulated with Mick Wilshere for use with Super Tigre 2000 engines and above.

Castor Straight with 20% castor oil (for many years the standard lubricant for model fuels) and 80% methanol is the specified fuel for many contests but it is also widely used by modellers on a tight budget.

Expert Mix contains 20% castor oil . The power and tractability additive package is special to us and gives a more balanced response than nitromethane on its own.

Nitro Mix contains 20% castor oil with nitromethane only as the power and tractability additive. This is the range demanded by the traditional modeller and it is well tried and tested
Os, Kyosho, gws ja great planes