Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Gurvus

Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 7 ... 14
91
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede, Rustler ja Bandit
« : 18.03.11 - klo: 20.32 »
Joo, aivan älytön moka tosiaan :embarrassed:. Osat näyttivät niin samanlaisilta edessä ja takana että erehdyin luulemaan samoiksi, ja luulin että tuo pikkulaakereille tarkoitettu ohjauspala oli vain jostain syystä erilainen. Iso kiitos Diville, onneksi en ehtinyt vielä alkaa ostelemaan kaikenmaailman tikkuja. Pitää vain katella noille pienille laakereille tarkoitettu takahubi.

Edit. Ja nehän löytyivätkin näppärästi :smiley:.

92
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede, Rustler ja Bandit
« : 18.03.11 - klo: 20.12 »
Löytyiskö täältä ketään joka on päivittänyt nuo Stampede XL-5:n 5x11mm pronssiholkit 5x8mm laakereihin. Itse nimittäin tilasin tuonkokoiset laakerit tietämättä että ovat pienempiä kuin holkit. Tuurilla auton edellinen omistaja oli ostanut noihin laakereihin yhteensopivat pienemmät steering blockit holkeille tarkoitettujen alkuperäisten lisäksi.

Ongelma onkin se, miten nuo steering blockit saa sopimaan autoon. Kuten kuvista näkyy, pienemmässä mallissa nuo camber linkille tarkoitetut "ulkonemat" on lyhyemmät => alkuperäiset muoviset camber linkit eivät sovi. Alkuperäisten ruuvien reikien välinen pituus on edessä 69mm ja takana 82mm, joten sopiskohan tilalle nämä ja nämä. Pituuksiksi on merkitty 49mm ja 61mm, mutta (varaosalistan mukaan) reikienvälinen pituus on 82mm ja 61mm. Suunnilleen sentti tuota pituutta pitäisi arviolta lisää saada eikä muita näytä olevan tarjolla.

Toinen, luultavasti melko typerä, kysymys on että miten käsittämättömän kapeat ruuvit tuohon steering blockiin pitää hommata. Kuvastakin näkee että reiät varmaan millin kapeammat kuin alkuperäisessä.

Hankalahan näihin on vastata jos ei itse ole joutunut sopivia osia kahtelemaan, joten olisiko joku muukin asennellut näitä pikkulaakereita :undecided:.

93
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede, Rustler ja Bandit
« : 17.03.11 - klo: 21.44 »
Pointtihan olikin että mikä on pienin joka kyseisellä spurrilla sopii.

Sellaista käsitystä en kyllä todellakaan saanut tuosta Mad truckin kysymyksestä. Muokattu näköjään pois, mutta eikö se kuulunut jotenkin näin "Ostin Stampeden rullaavana, eikä siinä tullut pinjonia mukaan. Osaisiko joku sanoa minkäkokoinen pinjoni sopii 76 hampaisen spurrin kanssa."

Luulisin itsekkin että pienempikin kuin 22 hampainen sopii.


94
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede, Rustler ja Bandit
« : 17.03.11 - klo: 21.06 »
Spurrin ja pinjonin akselien väliä voi muuttaa Stampedessa, eli ei ole sen sopimisen kannalta väliä miten ison ostat.

95
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 17.03.11 - klo: 19.04 »
Kuten jo pari kertaa täällä selitettykin, laturi yrittää ladata sen mahdollisimman täyteen. Ja koska jännite ei saa nousta yli 12.6 volttiin, se joutuu pienentämään latausvirtaa. Tässä vaiheessa akkuun menee iso osa sen kapasiteetista, eli ei kannata lopettaa latausta heti kun jännite on 12,6 volttia. Sen jälkeen kuitenkin kun latausvirta alkaa olla alle yhden ampeerin, akkuun menee aika olemattomasti virtaa joten melko turhaa enää ladata.

Akussa ei siis ole mitään vikaa.

96
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 16.03.11 - klo: 14.35 »
Itse ne ole muita käyttänytkään ja hyvin ovat toimineet. Hintansa puolestahan nuo ovat aivan ylivoimaisia muihin verrattuna. Aika monella luultavasti kokemusta...

97
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 15.03.11 - klo: 23.16 »
Millä tavalla älylaturi on aina tarpeellinen jos lataa pelkkiä vastariakkuja?
Varmaan siten että nekin ovat nykyään lipo/life pohjaisia ja vaatii kennojen tasauksen :) Ei kait kukaan oikeesti käytä peltikennoja enään mihinkään?

No tarkennetaan. Milllä tavalla aina tarpeellinen jos lataa pelkkiä NiMh-vastarinakkuja ;). Nimhistähän tässä oli kyse.

Eiköhän tämä jo riitä tästä aiheesta ;).



98
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 15.03.11 - klo: 21.53 »
Millä tavalla älylaturi on aina tarpeellinen jos lataa pelkkiä vastariakkuja?

99
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 15.03.11 - klo: 21.23 »
Ja normi NiMh-laturiko ei sitten voi olla kunnollinen?

100
Sähköautot / Vs: HL Mad truck
« : 15.03.11 - klo: 19.22 »
Itsekään en oikein käsitä tätä älyttömän huippunopeuden himoa. Laitetaan liian tehokkaita motteja ja liian isoja välityksiä, ajatellaan että jes, nyt kulkee 80km/h. Sitten huomataan että oho, eihän tämä pysy lapasessa ollenkaan.
 
Kannattaa tosiaan miettiä, tarviiko sitä 80km/h vauhtia millonkaan, kun sitä on jo melko vaikea saavuttaa muuten kuin pitkällä ja tasaisella asvaltilla, juuri sen lapasesta lähtemisen vuoksi. Se 50km/h on mielestäni aikalailla passeli huippunopeus.

En nyt sitten yrittänyt provosoida/haukkua tässä ketään, jos jollekkin sellainen vaikutelma jostain syystä sattuu syntymään ;).


101
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 15.03.11 - klo: 19.06 »
Kiinanlaturit toimivat oikein mallikkaasti. Jos pelkkää vastarinakkua latailet, niin et tietenkään välttämättä tarvitse tuonkaltaista älylaturia jota nestori ehdotti. Tosin eihän ne montaa euroa enemmän maksa, mutta virtalähde pitää hommata erikseen.

102
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 15.03.11 - klo: 14.01 »
Ok, kiitoksia selvennyksistä. Taisin peräti tajutakin tuon HOKEN selostuksen.

Painotetaan kuitenkin vielä ihan varmuuden vuoksi että en ollut missään nimessä hankkimassa moottoria, en ainakaan mitään 3,5R konetta  :wink:. Asia vain ihmetytti/kiinnosti.

103
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 15.03.11 - klo: 12.20 »
Ja mikä kumma se 1.3 tossa laskukaavassa mahtaa olla?
Sillä luultavasti varmistetaan, että akku on varmasti täynnä.

104
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede, Rustler ja Bandit
« : 14.03.11 - klo: 20.25 »
Näyttäis tosiaan tulevan yllättävän halvaksi Amerikasta tilatessa. Sori "mututieto". Olen aina elätellyt uskoa että Euroopasta tulee halvemmaksi ALV:n takia.

105
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 14.03.11 - klo: 16.56 »
No ei tietenkään huononna jos rajoittaa radiosta. Sormella rajoittamalla eri juttu.

EDIT. Jaa, näyttäis mop näin väittävän. Perusteluja?

106
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede, Rustler ja Bandit
« : 14.03.11 - klo: 15.40 »
Tulee varmasti halvemmaksi EU-alueelta.

107
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 14.03.11 - klo: 15.37 »
Perus harrastajalla en näe mitään järkeä käyttää ylitehokkaita moottoreita mitä edes ammattilaiset eivät käytä vaikka isoista titteleistä taistellaankin...
Jaa miksikö ei käytä... No koska ne ylitehokkaat ovat ajettavuudeltaankin niin paljon kehnompia.
Tehoja kun joutuu hillitsemään varovaisella kaasusormella...

Olen täsmälleen samaa mieltä :wink:.

Ajattelin vain asiaa tältä kannalta

tehoja pystyy aina säätämään pienemmiksi
Eli eikö tehokkaamman moottorin voisi tarvittaessa säätää miedomman tasolle. Ja jos joskus tarvitsee enemmän tehoa niin senkun säätää. Eli tarkoitan tässä sitä, että onko tehokkaalla moottorilla josta on tehot säädetty pieniksi jotain haittapuolia verrattuna vakiona pienitehoiseen mottiin.

Menee vähän sekavaksi :undecided:.

108
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 13.03.11 - klo: 21.41 »
En ole ostamassa mihinkään autoon moottoria, ja en oikein ymmärrä miten päättelet toisen taidot ja aloittelijamaisuuden yhdestä viestistä. Ihmettelin vain asiaa. Eli jos tehokkaampi moottori on samanhintainen kuin vähempitehoinen, sillä saa sekä paremman huippunopeuden että väännön ja tehoja pystyy aina säätämään pienemmiksi, niin miksi ostaa miedompi?

109
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 13.03.11 - klo: 21.30 »
Tuo virranantokyky kannattaa tosiaan tarkistaa, autojen moottorit imevät enemmän virtaa kuin helikoptereiden. Muita eroja tuskin on.

110
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 13.03.11 - klo: 20.54 »
Jatketaanpa tätä aihetta vielä yhdellä kysymyksellä. Eli miksi sitten ei  kannata laittaa autoon mahdollisimman tehokasta mottia ja laittaa välitykset pieniksi? Saisi ison huippunopeuden lisäksi enemmän vääntöä.

111
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 13.03.11 - klo: 19.19 »
Auton nopeudensäätimen jännitekesto täytyy olla riittävä, helikoptereissa voi olla käytössä suurijännitteisempiä akkuja mitä autosäätimet kestävät.
Eli noin vähäisillä tiedolla ei voi vastata varmaksi.

Miten niin vähäisillä tiedoilla? Kai nyt kyseinen kaveri tietää itsekkin noparinsa jännitteenkeston ja akun jännitteen. Kyse oli vai siitä onko esim. 3s helikopterilipoilla ja 3s autolipoilla eroa.

112
Eiköhän ne lipojen jännitenäytöt toimi nimheissäkin.

113
Radiolaitteet / Vs: Markan gigaradiot?
« : 11.03.11 - klo: 22.27 »
Posti toi uuden vastarin kärähtäneen tilalle Eurglen rattiradioon jota ensimmäisessä viestissä esiteltiin. Bindaaminen ei vain onnistu millään.

Eli teen kaiken ohjeiden mukaan. Ohjain kiinni, vastariin bindausjohto ja noparinjohto paikoilleen. Vastarissa alkaa punainen valo välkkymään nopeasti, paljon nopeammin kuin videossa jossa näytettiin kyseisen radion bindaaminen. Sitten nappi pohjaan ja radio päälle. Mitään ei tapahdu vaikka kuinka odottelee. Valo jatkaa välkkymistä.

Missähän lie vika. Noparina on Ezrun 60a, toiminut moitteettomasti entisellä vastarilla.

Edit. Selvisi, tämä oli aivan typerä juttu. Painoin vahinkossa bindausnapin sijasta kolmoskanavan kytkintä :embarrassed:.

114
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 11.03.11 - klo: 22.11 »
Onko olemassa jotain faktaa siitä, että LIPOja kannattaisi ladata hitaasti? Ettei vaan olisi vanhat NiCd opit muistissa. Ihmiset lataa edelleen uusien puhelimiensakin akkuja sen 16 tuntia, kun myyjäsetä sitä suosittelee, mutta onko silläkään mitään faktapohjaa?

Itselläni ei ainakaan ole tästä mitään "varmaa" tietoa, mutta niinhän sitä puhutaan ja uskoisin että se on totta. Jospa joku viisaampi osaisi valaista.

edit: Yksinpuhelu jatkuu, mutta ainakin tällaisen virallisen ohjeen löysin akkujen kierrättämiseen: teipataan navat ja kierrätysastiaan.

Samassa paikassa luki myös näin:
"Vain sellaiset akut ja paristot palautetaan, joiden varaus on käytetty loppuun."

Eli pitäisikö sen siis olla periaatteessa nolla volttia.

115
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 10.03.11 - klo: 20.38 »
Tuskinpa se sillä 5C virralla syttyy palamaan tms. jos siinä kerran niin lukee. Käyttöikähän tietenkin laskee, ja itselleni ainakin 3C riittäisi paremmin kuin hyvin.

Tuosta laturista on kuulema "tulta ja savua tiedossa", lainatakseni jotakuta foorumilaista.

116
Luultavasti tarkoittaa sitä, että kone kuumenee helposti ja pitäisi välittää oikein, jotta ei kuumenisi liikaa. Eli siis jos moottori kuumenee liikaa, niin joko pidennetään tai lyhennetään välitystä muuttamalla pinjonin kokoa. Käsittääkseni noin 70-80 astetta rupeaa olemaan niillä rajoilla tuon liian kuumana käymisen kanssa.

Tuli tästä mieleen eräs keksimäni moottorin viilennystapa, jota en ole kokeillut ja en tiedä toimiiko. Eli jos yksinkertaisesti kaataisi kuuman motin päälle kylmää vettä. Mahtaisikohan toimia?

117
Sähköautot / Vs: HL Mad truck
« : 10.03.11 - klo: 20.30 »
Olisi ja olisi. Mutta kun ei ole niin mitä hyötyä on alkaa ostamaan sadan euron akkuja joilla voisi kisata, kun kerran kolmellakympilläkin saa samanlaisia?

118
Sähköautot / Vs: HL Mad truck
« : 10.03.11 - klo: 19.48 »
Jotenkin tuntuu ettei kyseinen kaveri ole käyttämässä akkujaan kisaamiseen, vai?

119
KV = Kierrosta/Voltti. Eli ymmärtääkseni se kertoo kuinka monta kierrosta minuutissa moottori pyörii yhdellä voltilla ilman vastusta.

120
Sähköautot / Vs: HL Mad truck
« : 10.03.11 - klo: 19.36 »
Mikä akku ois paras HL mad truckiin ja voisitteko kertoo mistä semmosen sais? mulla on harjallinen versio.

CS Hardcase Lipo 7,4V 5200mAh (40C), EFRA Legal     http://www.rcm.fi/do?action=group&id=67
maksaa 100e mutta on kisa laillinen ja parempia on vaikea löytää kauppa on jyväskylässä (voi myös tilata)

Ihan samalla tavalla toimivat parinkympin kiinanlipot, esimerkiksi Hobbykingistä saa lipoja ihan joka lähtöön.

Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 7 ... 14